  • 61. Data: 2017-06-22 00:57:32
    Temat: Re: Nowy licznik elektroniczny jednokierunkowy - jak zadziała przy wpuszczaniu energii z drugiej strony?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Gdzies wyczytalem ze elektrownia weglowa amortyzyje sie od 14 do 17 lat. Zyje potem
    taka elektrownia minimum 20 lat. Inwestycja robiona przez osobe fizyczna wedlug mnie
    powinna sie zamortyzowac do dwoch lat. W szczegolnych przypadkach 5 lat czyli tyle
    ile z us daje cos zamortyzowac. Czlowiek nie zolw i nie zyje sto lat zeby mogl czekac
    cwierc wieku az mu sie jakies panele zamortyzuja. Jesli ktos ma kase i chce uprawiac
    hobby polegajace na robieniu pradu ze Slonca to nic mi do tego.

  • 62. Data: 2017-06-22 01:24:32
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 21.06.2017 22:56, Lisciasty wrote:

    > Ustawa mówi o kWh za kWh, bez rozdzielania na dzienne/nocne.
    > Więc pewnie tak to będą liczyć, ale z drugiej strony jak np.
    > po roku wyprodukuję 5 tys. kWh a zjem 8 tys. to muszą mnie skroić

    A mnie się coś obiło o uszy, że rozliczenia się resetują 1 stycznia i
    jak w lecie naprodukowałeś to w zimie dupa.
    Trzeba wykorzystać do końca roku ale niech mnie ktoś sprostuje.

  • 63. Data: 2017-06-22 01:27:26
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 21.06.2017 23:16, Adam Sz. wrote:

    > Czyli 4700kWh razy 0,25 pln / kWh = 1175 pln zysku rocznie.
    > Coś mi się o uszy obiło, że to kosztowało 27k pln? Zwrot w 23 roku hm,
    > trochę słabo.
    > pozdr.

    Piszesz 0.25 pln czy to znaczy, że za przesył i tak trzeba płacić za
    każdą przepchniętą kwh ???????????????

  • 64. Data: 2017-06-22 01:29:42
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 22.06.2017 00:57, Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    hobby polegajace na robieniu pradu ze Slonca to nic mi do tego.

    Mam takie same przemyślenia :-)
    2-3 lata ma trwać zwrot.

  • 65. Data: 2017-06-22 02:13:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Stosunkowo latwo oszacowac czas amortyzacji. Na stronie z danymi sa linki do innych
    uzytkownikow. Niektorzy maja dluzej niz rok i jest zaleznosc pomiedzy moca a
    uzyskanymi kilowatami. Moc paneli w watach mniej wiecej odpowiada roczenej produkcji
    w kilowatogodzinach. Panele 1000W produkuja rocznie ok 1000kWh. Panele 5000W
    produkuja rocznie ok 5000 kWh. Nie wiem ile mozna odzczedzic na kilowatogodzinie. Jak
    ktos wie to policzy czas zwrotu.

  • 66. Data: 2017-06-22 07:13:00
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 21 czerwca 2017 23:26:21 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > No dobra, faktycznie trzeba odjąć jeszcze tą część prądu która zostanie
    > wygenerowana w ciągu dnia w czasie trwania drogiej taryfy i którą na
    > bieżąco zużyję (w godzinach 6-13 i 15-22). Ale to będą jakieś pojedyncze
    > kWh - w tych godzinach działają tylko sprzęty jak lodówka, tv, komputery,
    > oświetlenie. Wiele się tego nie nazbiera.

    No właśnie u mnie trochę tego leci, 150-250W "stendbaja" mam całą dobę,
    do tego jak zrobi się trochę prania, zmywania i gotowania w drogiej taryfie
    (jak słońce świeci to wtedy się korzysta bez 20% haraczu zużywając bezpośrednio).
    No i generalnie ekonomika takiego czegoś jest dosyć złożona, jakbym nie
    kupił paneli to parę tysiaków poszłoby pewnie na jakiś burżujski drewniany
    taras, trochę na szyby do prysznica i pewnie na parę innych dupereli.
    A tak chapsnąłem kasę, taras będzie póki co z ręcznie wylewanej kostki,
    szyby prysznicowe będą kiedyś tam ale inwestycja jest ;)
    No i pytanie jak będą się zachowywać ceny energii w kolejnych 5-8 latach.

    L.

  • 67. Data: 2017-06-22 10:14:05
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 22 czerwca 2017 01:28:09 UTC+2 użytkownik KIKI napisał:

    > Piszesz 0.25 pln czy to znaczy, że za przesył i tak trzeba płacić za
    > każdą przepchniętą kwh ???????????????

    Nie nie, pisze, że tyle mogę zyskać. Tyle mi instalacja wyprodukuje i tyle
    będę miał mniej na fakturze z energetyki. Czyli tyle faktycznie w ciągu
    roku zyskam. Oczywiście póki co nikt faktycznie nie wie jak to naprawdę
    jest rozliczane więc to takie trochę gdybanie ale no nie czarujmy się -
    energetyka będzie robić wszystko żeby stracić jak najmniej, a zasada
    kWh za kWh jest zachowana ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 68. Data: 2017-06-22 10:26:24
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 22 czerwca 2017 07:13:01 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > No właśnie u mnie trochę tego leci, 150-250W "stendbaja" mam całą dobę,

    0,2kWh * 24 * 30 = 144kWh. Średnio po 0,4 pln / kWh = 57 pln / mc.
    Czyli 684 pln / rok. To się zgadza z moimi rachunkami - bez ogrzewania
    płaciłbym ok 250 pln / 2 m-ce za prąd. Przy czym i tak ponad połowa
    wyszłaby w taniej taryfie. Zmywarkę i pralkę włączamy 90% w taniej
    taryfie i tak. No to niech tej energii będzie połowę, czyli 125 pln
    co 2 m-ce to wychodzi 750 pln oszczędności.

    > do tego jak zrobi się trochę prania, zmywania i gotowania w drogiej taryfie

    Pranie / zmywanie spokojnie da się przełożyć na noc. Idąc spać włączam
    zmywarkę i pralkę (z timerem, że ma się skończyć prać przed 6.00).
    Rano mam czyste naczynia na nowy dzień i rano rozwieszam pranie.
    Przyzwyczailiśmy się i jest wygodnie, nawet jakbym zmienił licznik na
    jedną taryfę to i tak dalej robiłbym tak samo :-)

> [...]
    > A tak chapsnąłem kasę, taras będzie póki co z ręcznie wylewanej kostki,
    > szyby prysznicowe będą kiedyś tam ale inwestycja jest ;)

    Jakaś to inwestycja jest rzeczywiście ale moim zdaniem słaba. A jeszcze
    jak kasę wziąłeś z kredytu to już całkiem kaplica bo wtedy nie zwróci się
    nigdy.

    > No i pytanie jak będą się zachowywać ceny energii w kolejnych 5-8 latach.

    Póki co chyba od dwóch lat jest coraz taniej, a wszystkie zakłady
    energetyczne naciągają użytkowników na podpisywanie umów ze stałymi cenami
    gwarantowanymi na 3-5 lat, to znaczy, że przewidują dalsze spadki ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 69. Data: 2017-06-22 10:31:22
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 22 czerwca 2017 01:29:55 UTC+2 użytkownik KIKI napisał:
    > Mam takie same przemyślenia :-)
    > 2-3 lata ma trwać zwrot.

    Ja też mam takie przemyślenia codziennie.
    Tylko rzeczywistość jakoś nie chce się dopasować.

    L.

  • 70. Data: 2017-06-22 10:42:43
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 22 czerwca 2017 10:26:25 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Przyzwyczailiśmy się i jest wygodnie, nawet jakbym zmienił licznik na
    > jedną taryfę to i tak dalej robiłbym tak samo :-)

    Ta no też tak robię, w końcu po coś mam G12W, do tego weekendy.
    Ale pisałem w kontekście że można te dzienne uzyski też spożytkować
    bez problemu, oczywiście nie wszystkie.

    > Jakaś to inwestycja jest rzeczywiście ale moim zdaniem słaba. A jeszcze
    > jak kasę wziąłeś z kredytu to już całkiem kaplica bo wtedy nie zwróci się
    > nigdy.

    Ja lubię minimalizować koszty stałe życia, jakby się udało zbilansować
    tak produkcję żeby cały prąd rocznie kosztował prawie nic to byłoby idealnie,
    z kosztów innych zostałaby tylko woda, ścieki, śmieci i podatki ;)
    Kredyt częściowo, ale z funduszu w robocie więc 0%.

    A poza tym jak kasa leży na koncie i kusi to człek by np. zainwestował
    w jakiś nowy wydech do motóra, a to jak wiadomo inwestycja stratna ;)

    > Póki co chyba od dwóch lat jest coraz taniej, a wszystkie zakłady
    > energetyczne naciągają użytkowników na podpisywanie umów ze stałymi cenami
    > gwarantowanymi na 3-5 lat, to znaczy, że przewidują dalsze spadki ;)

    Ale też patrząc po sąsiednich krajach mamy najtaniej, więc może się kiedyś
    sypnąć ten system. Ale to ciężko być prorokiem we własnym kraju :]

    L.