  • 51. Data: 2011-01-08 13:50:39
    Temat: Re: O tym jakimi baranami są niektórzy kredytobiorcy w Polsce kupujący mieszkanie za 200 000 zł
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    > a zastanawiałeś się jaką wartość (w obecnych) pieniądzach ma 1 mln za 40
    > lat?

    Nie wiem ...

    Wiem jedynie że 10lat temu wcale nie zarabiałem dużo mniej niż obecnie , to
    samo moja żona ...
    Nawet powinem inaczej , jak skończyłem technikum od razy znalazlem pracę i
    harowałem jak wół.
    Ale ten wysilem mi się oplacil ...

    Niestety podwyżki prądu , wody , żywności nie oznaczają że od razu
    pracodawcy podwyższaja pracownikom płace , a znam takich którzy zarabiają
    obecnie mniej niż 10 lat temu bo pracodawcy wykorzystali "kryzys" ...

    Każdy ma inne podejście. Ja zbierałem pieniądze przez około 10 lat i w 2003
    (musialbym sprawdzić) kupiłem za gotówkę nowe mieszkanie ...
    Teraz te mieszkanie jest minimum 2x więcej warte niż za nie zapłaciłem ...

    Znam dużo ludzi którzy odkładają datę ślubu / małżeństwa i najpierw chcą się
    dorobić.

  • 52. Data: 2011-01-08 13:58:50
    Temat: Re: O tym jakimi baranami sa niektórzy kredytobiorcy w Polsce kupujacy mieszkanie za 200 000 zl
    Od: "Piotr " <c...@W...gazeta.pl>

    Mieszkać do 30 lub więcej z rodzicami i odkładać kasę? Rodzice chyba na prawdę
    was kochają.

  • 53. Data: 2011-01-08 14:33:51
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Znam dużo ludzi którzy odkładają datę ślubu / małżeństwa i najpierw chcą się

    A potem idziesz do przedszkola i nie wiesz czy połowa dzieci odprowadzana jest
    przez dziadków i babcie czy rodzice po prostu chcieli najpierw się dorobić.
    Szanuję ludzi, którzy ciężko pracują, bo sam pracowałem od 19 roku życia, a
    dorywczo nawet od 12, ale to co wówczas zarabiałem po prostu "przejadałem".
    Podobnie na studiach: pracując w 2-3 firmach i dostając stypendium naukowe,
    mialem miesięcznie znacznie więcej kasy niż w pierwszej i drugiej pracy z
    normalną umową. Stać mnie było na ubranie się, kupienie fajnego sprzętu hifi i
    fotograficznego, rowerów i tym podobnych rzeczy. Młody byłem, miałem konkretne
    potrzeby, a rodzice przez 12 lat budowali dom bez kredytu i każda złotówka szła
    właśnie tam, a my mieszkaliśmy w 48 metrach. Niestety, w nowym domu nie zdążyłem
    już zamieszkać, choć się przy nim sporo narobiłem (nawet kumple pomagali mi
    rozładowywać cegły, żeby szybciej można było na balety pójść). To mnie nauczyło,
    że nie warto tak żyć. Są ludzie, którzy potrafią żyć oszczędnie i są
    przeszczęśliwi, są tacy, którzy mimo że zarabiają krocie, trwonią pieniądze i
    choć mają wszystko, wciąż narzekają. Jednych i drugich mam w rodzinie.
    Mój pomysł na życie jest taki, żeby z niczym nie czekać, pracować ile się da,
    nie bać się kredytów, raty traktować jako koszty stałe, a wolny czas poświęcić
    na przyjemności i dla rodziny.

    --
    Bartek

  • 54. Data: 2011-01-08 14:35:52
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (08.01.2011 10:29), /// Kaszpir /// wrote:
    > Po chyba 10 latach oszczedzania udało mi się uzbierać niezła kwotę i
    > dodatkowo dzięki pomocy rodziców udało mi się kupić własne pierwsze
    > mieszkanie (w 2003 czy w 2004r).
    > Nie wziąłem ani grosza z banku ...

    Gdybym miał oszczędzać na mieszkanie 10 lat od rozpoczęcia "kariery"
    zawodowej, to albo:
    - mieszkałbym z rodzicami i odkładał, przez co byłbym dzisiaj co
    najmniej 3 lata po rozwodzie, bo nic tak nie rozbija małżeństwa jak
    mieszkanie z rodzicami w m3,
    - albo mieszkałbym w wynajętym mieszkaniu, przez co mógłbym znacznie
    mniej odkładać, przez co miałbym max 30% wartości mieszkania

    p. m.

  • 55. Data: 2011-01-08 15:24:45
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 8 Sty, 14:50, "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> wrote:

    > Wiem jedynie że 10lat temu wcale nie zarabiałem dużo mniej niż obecnie , to
    > samo moja żona ...

    Ło rany, to chlopie zmien prace bo w tej obecnej Cie nie szanuja ! W
    ciagu 10-ciu lat placa minimalna wzrosla o 100%, w ciagu 10-ciu lat
    placa srednia wzrosla o jakies 70%, a Ty zarabiasz ciagle prawie tyle
    samo. Szok. Jeszcze ciekawiej wyglada przecietna placa od '95 ->
    wzrost o blisko 500%! A ja mysle, ze tempo jeszcze przyspieszy, bo
    wierze w naszych polskich przedsiebiorcow :) I dlatego uwazam ze
    splata kredytow bedzie z kazdym rokiem coraz lzejsza dla kazdego z
    nas.

    [...]
    > Każdy ma inne podejście. Ja zbierałem pieniądze przez około 10 lat i w 2003
    > (musialbym sprawdzić) kupiłem za gotówkę nowe mieszkanie ...

    No widzisz, ja kariere zawodowa zaczalem 11 lat temu. Gdybym wtedy
    kupil 10 mieszkan w kredyt po 20k pln kazde, dzis wystarczyloby
    sprzedac jedno zeby splacic kredyt na reszte z nich i zostac z
    majatkiem rzedu 1,3mln pln. Idac Twoim tropem tez przez 10 lat
    zdychalbym z glodu (tam - splacajac kredyt, tu - oszczedzajac) ale w
    koncu po 10-ciu latach uzbieralbym na... 2/3 mieszkania :D Musialbym
    wziasc jeszcze z 50k kredytu zeby go sobie kupic. Widzisz roznice?
    Wogole nie widzisz wplywu inflacji, utraty wartosci pieniadza w
    czasie.. Nie widzisz, ze czas przez ostatnie lata dzialal wylacznie na
    niekorzysc oszczedzajacych (dzialki i nieruchomosci szly z kazdym
    rokiem mocno w gore). Dzialki dalej beda drozec. Mozna dalej zrobic
    fajny interes na nich :) Gdybym dzisiaj zamiast brac te 200 pare tys
    kredytu mial czekac 10 lat zeby na nie nazbierac - zostalbym z reka w
    nocniku bo wiekszosc dzialek w okolicy bedzie juz wyprzedane, a te co
    zostana beda 10 x drozsze (ja kupowalem dzialke za 12 pln / m2 a mam
    52ar ;D

    > Teraz te mieszkanie jest minimum 2x więcej warte niż za nie zapłaciłem ...

    To przeanalizuj teraz co byloby gdybys kariere zawodowa zaczal w 2003
    roku ?

    1. Wzialbys kredyt. Splacilbys 2 x wiecej (bo zly bank tyle odsetek
    bieze). Mieszkanie juz po 7 latach jest warte 2 x tyle i ten zysk
    pokrywa CALY koszt kredytu!! Masz kredyt za darmo! Wow ;) Jak uda Ci
    sie splacic przed czasem (bo np. wygrasz w totolotka) to zyskujesz
    kolejne PLNy (nie musisz placic calych odsetek).

    2. Oszczedzalbys. Po 10-ciu latach moze bys je kupil (moze nie). Moze
    bys uzbieral.. Ale zaplacisz za niego juz 2 x wiecej bo tyle w tym
    czasie zdrozalo :( I przez 10 lat mieszkales z mama, podczas gdy
    mogles juz od 10ciu lat cieszyc sie samodzielnoscia, a przy okazji
    placic co miesiac polowe mniej, niz wartosc raty kredytu = co miesiac
    pare stowek na konsumpcje :) Wszyscy zadowoleni!

    Pokonales sie swoja bronia przyznajac sie do tych faktow ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 56. Data: 2011-01-08 15:57:35
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 8 Jan 2011 07:24:45 -0800 (PST), Adam Szendzielorz napisał(a):

    > rokiem mocno w gore). Dzialki dalej beda drozec. Mozna dalej zrobic
    > fajny interes na nich :)

    IMO ten rynek mocno wyhamował. Ceny rosły na bańce do 2007/2008 roku,
    teraz stanęły w miejscu, a nawet spadają. Ludzie chyba trochę otrzeźwieli i
    nie chcą kupować ziemii w cenie wywindowanej do absurdalnych poziomów.
    Widać to po przetargach - Bartek tu dawał przykład. Sprawdziłem i
    faktycznie - drugi, trzeci, piąty przetarg, dalej brak chętnych. Tylko
    przetargów mało do wyboru.

    Szkoda, że sprzedający tego nie zauważyli i twardo wystawiają w tych
    samych cenach co dwa lata temu. Wciąż się przewijają te same ogłoszenia,
    wystawione w 2009/2008, odnawiane tylko co jakiś czas. Niektórzy nawet
    próbują sprzedawać 5ha ziemii rolnej 300m od cywilizacji za 400zł/m2 :)

    > nocniku bo wiekszosc dzialek w okolicy bedzie juz wyprzedane, a te co
    > zostana beda 10 x drozsze (ja kupowalem dzialke za 12 pln / m2 a mam
    > 52ar ;D

    Pod Wrocławiem ceny urosły do 150-200zł/m2 i więcej. Kto to kupi?
    600m2 i trzypiętrowy dom?

    > bieze). Mieszkanie juz po 7 latach jest warte 2 x tyle i ten zysk
    > pokrywa CALY koszt kredytu!! Masz kredyt za darmo!

    Pod warunkiem, że to mieszkanie sprzeda. I zostanie w punkcie wyjścia.

    > 2. Oszczedzalbys. Po 10-ciu latach moze bys je kupil (moze nie). Moze
    > bys uzbieral.. Ale zaplacisz za niego juz 2 x wiecej bo tyle w tym
    > czasie zdrozalo :(

    Nie wierzę, że ceny znów tak absurdalnie poszybują w górę - owczy pęd
    sprzed trzech lat już się wyczerpał, zostali ci, którzy potrafią liczyć, a
    nie biorą w ciemno "bo jutro będzie drożej". Nawet inflację powinno
    cześciowo skonsumować odbicie po tej bańce i spadek marży deweloperów
    (pomimo ich krokodylich łez jak to jest źle).

    Jeśli aktualnie kawalerka w Warszawie kosztuje za metr 1.5x tyle (albo i
    więcej!) co apartament nad brzegiem oceanu w Hiszpanii, to coś tu jest
    mocno nie tak.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 57. Data: 2011-01-08 16:31:39
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Piotr " <c...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Mieszkać do 30 lub więcej z rodzicami i odkładać kasę? Rodzice chyba na
    > prawdę
    > was kochają.

    No blysles, teraz napisz komu odpisujesz.

  • 58. Data: 2011-01-08 16:48:49
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 08.01.2011 Adam Szendzielorz <a...@g...com> napisał/a:

> [...]
    > kupil 10 mieszkan w kredyt po 20k pln kazde, dzis wystarczyloby
    > sprzedac jedno zeby splacic kredyt na reszte z nich i zostac z

    Wiesz, ja uważam, że kredyty są dla ludzi, że pieniądz traci na wartości
    i dlatego na koszt kredytu nie można patrzyć z perspektywy momentu jego
    nabywania. I tak dalej. Ale jednak to, co tutaj napisałeś, to klasyczny,
    wzorcowy przykład czynnika bańkotwórczego. Wiara w to, co napisałeś, jest
    dobra, dopóki nie nastąpi krach. Przy tej inflacji pieniądza prędzej czy
    później nastąpi, a wtedy osoba z 10 mieszkaniami na kredyt skończy marnie.
    Dzisiejsza gospodarka krajów rozwiniętych opiera się na wyprodukowanym
    przez banki pustym pieniądzu, to musi pęknąć i dlatego należy rozważnie
    dobierać inwestycje, zwłaszcza jeśli trzeba pożyczyć na nie pieniądze.

    > 1. Wzialbys kredyt. Splacilbys 2 x wiecej (bo zly bank tyle odsetek
    > bieze). Mieszkanie juz po 7 latach jest warte 2 x tyle i ten zysk
    > pokrywa CALY koszt kredytu!! Masz kredyt za darmo! Wow ;) J

    Nie masz za darmo, jeśli to jest Twoja podstawowa nieruchomość. Zysk ten
    jest wtedy wirtualny, bo inne nieruchomości zdrożały również, więc po
    sprzedaży, chcąc mieć gdzie mieszkać, musisz kupić inną nieruchomość.
    Oczywiście po sprzedaży trochę na plus wyjdziesz, ale mniej niż Ci się
    wydaje, bo przez te pierwsze siedem lat spłacałeś głównie odsetki, w
    małym stopniu kapitał.

    Scenariusz trzeci: bierzesz kredyt, po dwóch latach okazuje się, że
    gospodarki opartej na bańce kredytowej nie da się utrzymać dłużej.
    Następuje jakiś tam armageddon (można dyskutować różne szczegółowe
    scenariusze). Stopy procentowe na skutek inflacji i braku zaufania na rynku
    pieniądza rosną do dwucyfrowych. Wartość Twojej nieruchomości spada
    dwukrotnie, bo nagle się okazało, że dom zamiast za 400 tys da się wybudować
    za 200 - przez brak popytu gwałtownie spadły ceny materiałów i robocizny.
    Zagrożony bankructwem bank jest zmuszony przez nadzór bankowy do uzupełnienia
    zabezpieczenia, przez co żąda dodatkowych gwarancji, czy to w formie
    natychmiastowej spłaty kredytu do poziomu równoważącego wartość nieruchomości
    (niekoniecznie masz na to kasę), czy to w formie powiększającego (i tak już
    potężną z uwagi na stopy proc.) ratę ubezpieczenia, które w takiej sytuacji
    gospodarczej będzie drooogie.

    Żaden zysk nie powstał, jest dużo gorzej - masz kredyt z przewidywanymi
    kosztami w wysokości np. 2-3x kwoty kredytu, nieruchomość wartą dużo mniej
    niż początkowa kwota kredytu. Nie wiadomo, co z Twoim wynagrodzeniem, ale
    możesz w tym zamieszaniu stracić część zarobków. Nie jest dobrze. O ile
    wziąłeś kredyt odpowiedni do Twojej sytuacji finansowej, masz szansę z tego
    wyjść - coś spłacisz szybciej, jakieś wydatki ograniczysz i się dopnie. Jeśli
    kupiłeś 10 nieruchomości na kredyt licząc na to, że nie ma innej opcji jak
    w ciągu paru lat zarobić na tym 100% na czysto, to raczej masz przesrane.
    Ale za naiwność się płaci. Może to źle powiedziane - nie każdy, kto tak
    robi, jest naiwny - niektórzy mają świadomość zagrożenia i po prostu
    traktują to jako inwestycję obarczoną ryzykiem (!), którego Ty nie
    zauważasz. Taka inwestycja się przez ostatnie lata opłacała, ale to ani
    trochę nie oznacza, że tak będzie w najbliższej przyszłości. A może nawet
    źle wróży...
    --
    Samotnik

  • 59. Data: 2011-01-08 16:52:38
    Od: "Piotr " <c...@W...gazeta.pl>

    Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    > No blysles, teraz napisz komu odpisujesz.

    blysles - brak w SJP. Dopisz to może zaistnieje.
    A skierowane było do tych którzy jako już dorośli, siedzą celowo na głowie
    rodziców 10 lat, aby zaoszczędzić na mieszkanie. Gdy coś pójdzie nie tak będą
    20 lat się na nich opierać? Ja może z innej epoki jestem i po prostu podziwiam
    takich rodziców.

  • 60. Data: 2011-01-08 18:21:33
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > będą
    > 20 lat się na nich opierać? Ja może z innej epoki jestem i po prostu

    No to naucz sie pod wlasciwym postem odpowiadac. Mozesz spierdalac.