  • 41. Data: 2011-09-16 18:40:45
    Temat: Re: Obliczenia cieplne
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    news:j4vt0s$q9h$1@inews.gazeta.pl...

    >i niech kazdy sam sobie odpowie czy jest o co walczyć. Jesli grzejesz
    >prądem - oczywiscie tak, jesli drewnem za darmo - >oczywiscie nie. A wersje
    >pośrednie - do osobistych przemyśleń ;-)))))

    Zrob to samo, tylko dach zostaw w pierszej wersji. Te 20cm to nawet dla
    zwyklego domu wydaje sie za malo jak na dzisiejsze czasy.

    Pozdro.. TK

  • 42. Data: 2011-09-16 19:23:39
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Piotr Adamski" <k...@T...pl> napisał w wiadomości

    > Życie jak zwykle bardzo ładnie weryfikuje błędy i takie podejście do
    > tematu. Podam przykład, co z tego jak będziesz długo oszczędzał i kupisz
    > sobie wymarzonego Mercedesa, ale co jak zacznie się psuć, kosztuje to
    > często kilkukrotnie więcej niż naprawa prostego przeciętnego auta. Tak
    > samo jest z domem, nie jest sztuką wybudować pięknego kolosa, sztuką jest
    > ten dom utrzymać, a koszt ogrzewania (w naszym klimacie, bo nie piszemy tu
    > o kalifornii) to większość kosztów utrzymania domu...

    Jakie to podejscie do tematu weryfikuje zycie? Podobaja Ci sie domy pasywne?
    Mi nie, moze poza niektorymi na ktore malo kogo stac. A skoro malo kogo stac
    to jest bez sensu i nie o takich budowach mozemy rozmawiac.
    Dom pasywny z wodotryskami kosztuje pewnie ze trzy razy tyle co zwykly dom
    ocieplony jak na dzisiejsze warunki przystalo i wyglada jak dom a nie jak
    stodola z milionem kolektorow na dachu upchanych w kazda dziuple. Mowa nie
    jest o domach z zeszlej epoki, a o domach normalnie ocieplonych, ktore moga
    miec ciekawa forme i nie musza to byc zaraz jakies kolosy o ktorych nie
    wiadomo dla czego piszesz. Po drugiej stronie sa domy, ktorych architekture
    determinuje wylacznie podejscie energooszczednosci, czyli zwykly klocek z
    oknami od poludnia, a jak sa inne to sciana wyglada jak w oborze trzydziesci
    lat temu. Roznica w kosztach ogrzewania procentowo ogromna w przypadku domow
    pasywnych, ale trudno to porownac do niepewnej sytuacji w pracy skoro buduje
    sie dom za milion zlotych. Ile to opalu mozna kupic za roznice w cenie domu
    na okres bez pracy? W innych przypadkach roznice w ogrzewaniu nie beda
    kosmiczne i nie bedzie to nawet jedna trzecia tego co w normalnie
    wygladajacym domu. Czy warto? Jak kto chce, ale ja nie zaloze rekuperatora
    za 6000 zeby zaoszczedzic 300zl/rok, nie zrezygnuje tez z normalnego okna w
    kuchni od wschodu po to by zaoszczedzic 5zl/sezon.

    Pozdro.. TK

  • 43. Data: 2011-09-16 19:31:22
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
    > zatem mój koszt nie bedzie 1000zł a całe 1109. Wiele nie naciągnąłem, panie kolego
    ;)

    No dobra. Niech Ci będzie.
    Po cenach, które podał Maniek wychodzi, że za Twoje 7000 kWh wybulisz
    coś ponad 1600 zł sezon, a gdyby Twój dom potrzebował 20000 kWh, to
    wydałbyś coś ponad 4700.
    Nooo... weźmy jeszcze poprawkę na klimat. Na nizinach zużycie energii
    będzie o te 15-20 proc niższe, niż w górach, zatem jakieś 16-17 tys kWh
    Oszczędzasz zatem 2,5 kzł w sezonie. Wydajesz na to 30 kzł więcej, bo
    energooszczędny i zwraca Ci się po 12 latach.

    Hmmm...
    Niby założenia dobre, ale... czy ktoś 10 lat temu myśląc w ten sposób
    już uzyskał zwrot z tej inwestycji?

    Znasz takiego?
    Dla mnie lepszą inwestycją jest pchanie się w tańsze źródło ciepła, niż
    wyliczanie oszczędności w stosunku do drogiego.

    W końcu rachunek ekonomiczny musi się zgadzać.

    Jak wziąłbyś pod uwagę tańsze źródło ciepła, to czas zwrotu by się
    wydłużył - może do 15, czy 18 lat.

    pozdr
    Robert G.

  • 44. Data: 2011-09-16 19:51:04
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > ponad 1600 zł sezon, a gdyby Twój dom potrzebował 20000 kWh, to wydałbyś
    [...]

    > Hmmm...
    > Niby założenia dobre, ale...

    Nie bardzo, bo za malo welny na dachu. Ciekawi mnie jak to bedzie z welna
    30cm, bo jak mi sie wydaje tamtedy ucieknie najwiecej.
    Co do samego rekuperatora to Adam zdaje sie kiedys podawal, ze u niego wg.
    OZC rekuperator zaoszczedzi o ile pamietam ok. 5000kWh. Wyszlo w kazdym
    razie, ze dla mojego przykladu to blisko 1/3 kosztu ogrzewania. Prawde
    mowiac nie chce mi sie wierzyc, ze po zatkaniu kratek wentylacyjnych
    rachunki spadna o 1/3. No i OZC nie podaje kosztu obslugi centrali.

    Pozdro.. TK

  • 45. Data: 2011-09-16 20:35:50
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Po cenach, które podał Maniek wychodzi, że za Twoje 7000 kWh wybulisz
    > coś ponad 1600 zł sezon, a gdyby Twój dom potrzebował 20000 kWh, to
    > wydałbyś coś ponad 4700.

    wgłębiłem sie w taryfy gazowe i wyszło mi ze uwzględniając abonament cena m3 gazu
    wychodzi nawet 2,4zł/m3 w taryfie W-2. Więc moje 7000kWh kosztuje już 1530zł.
    Ale dodatkowe koszty ocieplenia to:
    zwiekszenie grubosci styro na scinach z 15 do 20cm = 700zł
    zmiana okien na 3szybowe = 3500zł
    zwiekszenie grubosci wełny na dachu z 20 do 30cm = 2600zł
    zwiekszenie grubosci styro na podłodze z 10 do 20cm = 1500zł
    zamontowanie rekuperatora (tu strzelam w ciemno) jakies 10kzł
    łącznie: 18300zł

    budynek bez tych wynalazków zuzywałby: 13348kWh=1216m3 gazu=2920zł (zmiane taryfy
    pomijam)

    różnica w kosztach ogrzewania to 1390zł, zwrot po 13 latach.

    Co prawda planuje wydac kolejną kasę na mega-solar ale ten zmieni i cene inwestcji i
    koszty ogrzewania, wiec w rachunkach nie ma jak uwzględnić.

    > Niby założenia dobre, ale... czy ktoś 10 lat temu myśląc w ten sposób
    > już uzyskał zwrot z tej inwestycji?
    > Znasz takiego?

    nie znam, bo nikt tak nie budował. A i teraz to z adamem prekursory jestesmy, 20cm
    styro na sciany, kto to widzial ;-)))))))))

> [...]
    > wyliczanie oszczędności w stosunku do drogiego.
    > Jak wziąłbyś pod uwagę tańsze źródło ciepła, to czas zwrotu by się

    Oczywiscie masz racje, ale ja do wyliczen biore to co używam czyli gaz, mam nadzieje
    ze to zrozumiałe. Wiec mi sie opłaca ocieplac, a tobie - niekoniecznie, bo używasz
    węgla.

    Gdybym sprzedał ocieplenia to wyliczłbym na podstawi cen pradu, a gdybym sprzedawal
    piece węglowe to na podstawie ceny węgla :-))))

    b.

  • 46. Data: 2011-09-16 20:53:44
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]

    >m3 gazu wychodzi nawet 2,4zł/m3 w taryfie W-2. >Więc moje 7000kWh kosztuje

    Optymistycznie zakladasz 100% kotla.

    >Ale dodatkowe koszty ocieplenia to:
    >zwiekszenie grubosci styro na scinach z 15 do 20cm = 700zł
    >zmiana okien na 3szybowe = 3500zł
    >zwiekszenie grubosci wełny na dachu z 20 do 30cm = 2600zł

    Ten parametr jest dla mnie po raz kolejny watpliwy. Chyba nie znam nikogo,
    poza zabitymi wiochami kto by ukladal tylko 20cm welny. Zatem te pozycje
    kasujemy i porownujemy dla tego samego ocieplenia. Wazna tez jest sama
    welna, bo welna welnie nie rowna. Ma to znaczenie nie tylko zima, ale
    rowniez latem, wiec oszczednosci odbija sie czkawka jak nie w rachunkach za
    gaz to w samopoczuciu latem. Jeden z moich sasiadow w upaly musi schodzic na
    dol, bo w sypialni na gorze prawie nie daje sie spac. Inny moj kolega latem
    odczuwa duzo wyzsza temp. na gorze jak na dole, a lato tego roku jak wiadomo
    nie rozpieszczalo. Strach pomyslec jaka temp. bedzie mial zima.

    Pozdro.. TK

  • 47. Data: 2011-09-17 05:50:36
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Optymistycznie zakladasz 100% kotla.

    Słyszałes o kotłach kondensacyjnych? :-)

    > Ten parametr jest dla mnie po raz kolejny watpliwy. Chyba nie znam nikogo,
    > poza zabitymi wiochami kto by ukladal tylko 20cm welny.

    nie dalej jak kilka dni temu ktos tu pisał o znajomku który dał wełny tylko miedzy
    krokwie i nic wiecej. Ale to nieważne - maniek, ja porównuję obliczeniowe zużycia
    energii, mozemy tu podstawic kazda cyfrę. Cena wełny - najlepszej.

> [...]
    > odczuwa duzo wyzsza temp. na gorze jak na dole, a lato tego roku jak wiadomo
    > nie rozpieszczalo. Strach pomyslec jaka temp. bedzie mial zima.

    dlatego na południowej połaci nie bede miał okien dachowych, w projekcie mam ale nie
    dam :) Dam na północnej.

    b.

  • 48. Data: 2011-09-17 14:43:27
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >Słyszałes o kotłach kondensacyjnych? :-)

    Widze go nawet prawie co dzien na scianie w kotlowni. Zmartwie Cie jednak,
    bo te kotly wysoka sprawnosc to maja ale w pewnych warunkach i niestety
    procentowy wskaznik dotyczy wartosci opalowej a nie temp. spalania. Dla
    uproszczenia przyjmij sobie 8,5kWh/m^3.

> [...]
    >miedzy krokwie i nic wiecej. Ale to nieważne - >maniek, ja porównuję
    >obliczeniowe zużycia energii, mozemy tu podstawic kazda cyfrę. Cena wełny -

    No to podstaw dla 30cm welny w dachu. Welna w dachu jest wazna nie tylko dla
    zuzycia energii o czym juz bylo, wiec podwojnie lepiej jak bedzie jej
    wiecej.

    >dlatego na południowej połaci nie bede miał okien dachowych, w projekcie
    >mam ale nie dam :) Dam na północnej.

    A ja w jednym z pokoi dalem od poludnia. Wiecej jak pol zycia mieszkalem w
    pokoju od polnocnej strony i juz dziekuje bardzo za te depresyjne nastroje.

    Pozdro.. TK

  • 49. Data: 2011-09-17 16:21:25
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 16 Wrz, 14:40, Budyń <b...@g...pl> wrote:

    > da sie oczywiscie wybudowac koszmarka, ale tez da sie wybudować normalny, ładny i
    ciepły dom- no moze bez balkonu :-)

    Balkon tez sie da, nawet zwykly wspornikowy. Sa specjalne cieple
    przekladki ktore mocujesz w wiencu i nie ma mostka. Tylko dla
    standardowego balkonu to koszt kilku tysiecy pln :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 50. Data: 2011-09-17 16:42:57
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 16 Wrz, 16:08, "Kris" <k...@w...pl> wrote:

    > ogrzewanie z went m,ech+ reku ile bez tego. PKiedys prosuiłem o symulację
    > dla kosztów ogrzewania domu z 30 cm styro i 15 cm styro. Chiciałem poznać
    > różnice. Wyników nikt nie podał- podejrzewam że w przypadku styro 30 do 15
    > cm różnice będa mniejsze od kosztu flaszki taniej wódki itd.

    Moj dom 15 cm styro na scianach +20cm styro w dachu:

    Roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania Q!-h!=: 16206 kWh/rok
    Projektowe obciążenie cieplne budynku !^F!~!-HL!=: 8322 W

    30cm styro na scianach + 40 w dachu:

    Roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania Q!-h!=: 13012 kWh/rok
    Projektowe obciążenie cieplne budynku !^F!~!-HL!=: 6867 W

    I z ciekawosci dalem 5cm styro na scianach (kiedys tyle kleili;) i
    15cm welny w dachu:
    Projektowe obciążenie cieplne budynku !^F!~!-HL!=: 13093 W
    Roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania Q!-h!=: 24501 kWh/rok

    Ja mam tyle, wentylacja mechaniczna:
    Projektowe obciążenie cieplne budynku !^F!~!-HL!=: 7638 W
    Roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania Q!-h!=: 14697 kWh/rok

    Wentylacja grawitacyjna:
    Projektowe obciążenie cieplne budynku !^F!~!-HL!=: 9083 W
    Roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania Q!-h!=: 15514 kWh/rok

    Roznice to w obu przypadkach okolo 1,5kW w zrodle ciepla, w przypadku
    zakupu pompy ciepla to jest ok 2k pln roznicy, wiec niemalo :)
    W pierwszym przypadku (styro) roznica w zuzyciu to ok 3200kWh - przy
    weglu to wychodzi ok 500 pln / sezon, przy pradzie w II taryfie ponad
    1k pln.
    W przypadku drogich zrodel ciepla - moze sie oplacic :) Za to roznica
    miedzy 5cm/10cm ocieplenia a nawet 15cm/20cm jest juz ogromna.

    > Kolejna sprawa PC- nikt jakoś za bardzo nie chwali się kosztem ogrzewania
    > PC.

    Ja sie w tym roku pochwale. Pompa juz zaliczkowana wiec nie ma
    odwrotu :-) Tyle ze poczekam na nia ok 2 m-ce ale to nic, przed
    najwiekszymi mrozami zdarze :-)
    pozdr.

    --
    Adam