  • 21. Data: 2011-09-19 15:25:28
    Temat: Re: Obliczenia cieplne - ver. 1.2
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    Nie. Chyba tez cos zle liczysz :) Moze zle jednostki ? Budyn wszystko
    w metrach podaje wiec 5cm to 0,05 a nie 5 ?
    pozdr.

    --
    Adam

    Po otwarciu pliku pokazują się wartości domyślne (przy 10 styro na ścianę i
    na podłogę) - koszt ogrzewania gz50 5146 zł.

    Po samej zmianie na 20 na ścianę wychodzi 4715 - 431 zł różnicy

    Ale po samej zmianie na 20 na podłogę - wychodzi 3519 czyli 1627 różnicy - o
    wiele więcej.

    Przy konfiguracji 10/10 pozostawienie silki daje 5146 zł
    Po zmianie na beton komórkowy wychodzi 3190 czyli na samej zamianie
    materiału zyskujemy 1956 zł.

    Przy konfiguracji beton komórkowy+20 cm styro na podłogę i 10 na ściany
    wychodzi 2541 czyli ponad połowa (2605) kosztów ogrzewania w konfiguracji
    wstępnej.

    czy to błąd w arkuszu czy naprawdę są aż takie różnice?

    MS

  • 22. Data: 2011-09-19 15:39:22
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 19 Wrz, 17:25, "Maciej S." <m...@c...pl> wrote:

    > czy to b d w arkuszu czy naprawd s a takie r nice?

    To na pewno blad. Ocieplenie dolem wbrew pozorom nie ma AZ takiego
    znaczenia. Nie bardzo moge to na moim domku w OZC przetestowac bo ja
    mam lekko dogrzewane piwnice ktore sa doskonalym "buforem" dla
    parteru, a zwiekszenie/zmniejszenie izolacji posadzki w piwnicy nie da
    u mnie na pewno takich roznic - bo zapotrzebowanie na ogrzewanie
    piwnic jest z 4-5 razy nizsze niz parteru.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 23. Data: 2011-09-19 15:45:40
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maciej S. napisał:

    > Przy konfiguracji beton komórkowy+20 cm styro na podłogę i 10 na ściany
    > wychodzi 2541 czyli ponad połowa (2605) kosztów ogrzewania w
    > konfiguracji wstępnej.

    Jak się da minimalną warstwę ocieplenia pod posadzką - zero nie wchodzi
    ! - to koszty ogrzewania rosną do absurdalnych rozmiarów - u mnie coś
    160 i coś tam tys kWh.

    Sprawność kotła węglowego na poziomie 80 proc, to fikcja, a cena węgla
    950 zł/tona też jakaś z czapy, bo ja płaciłem po 700 z transportem z
    polskiej kopalni.

    aha... jak się poprawi sprawność kotła z 80 proc na 60 proc, to dziwnym
    trafem spada finalna cena uzyskiwanej w ten sposób 1kWh - powinno być
    odwrotnie... :-).

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 24. Data: 2011-09-19 15:56:04
    Od: ppred <p...@p...onet.pl>

    > wbiłes swoje dane do arkusza? co ci wyszło? bo nie wiem co to znaczy olbrzymie :)
    A ile w przybliżeniu wyniosą błędy gdy wyrzucisz straty "ściany budynku
    na parterze"?
    Tam jest IMHO zdrowo przesadzone. U mnie to około 50% wszystkich strat
    Pozdrawiam,
    pp

  • 25. Data: 2011-09-19 16:05:06
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Maciej S." <m...@c...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Po samej zmianie na 20 na ścianę wychodzi 4715 - 431 zł różnicy
    >
    > Ale po samej zmianie na 20 na podłogę - wychodzi 3519 czyli 1627 różnicy - o

    Chodzi o to ze straty w dół poprzez sciany budynku zalezą od grubosci silki/BK
    liczonej od powierzchni styropianu (bo w pewnym uproszczeniu tam sciana ma +20) do
    chudziaka (gdzie ma +8). Czyli jesli zwiekszasz grubosc styro na podłodze to przy
    okazji zwiekszasz tym samym grubosc "izolacji" silki/BK - a ponieważ znaczna czesc
    strat pochodzi własnie od przewodnictwa w dół ścianami znaczaco to wpływa na wynik.
    (czyli jesli powiekszasz grubosc styro na podłodze ma to wpływ na pole H18 i H19)

    > Po zmianie na beton komórkowy wychodzi 3190 czyli na samej zamianie
    > materiału zyskujemy 1956 zł.

    należy zwrócić uwagę ze sciany z betonu komórkowego będą grubsze od scian z silki,
    tych metrów kwadratowych bedzie nieco wiecej.

    > czy to błąd w arkuszu czy naprawdę są aż takie różnice?

    błędu chyba nie ma, po prostu mase ciepła ucieka scianami w dół. Natomiast zrób
    prostą operację - uzywamy płyty fundamentowej z izolacja pod nią. W arkuszu z
    wartosciami domyślnymi kasujemy w polu E18 te metry , czyli E18=0 i E19=0.
    Zużycie energii spada nam o 2738zł rocznie tylko dzieki zastosowaniu płyty!!.
    Podobnie dobry wynik otrzymamy w przypadku kanadyjczyka, tam tez powierzchnia styku
    konstrukcji z chudziakiem jest mała.

    Pytanie ile kosztuje wiecej wykonanie płyty zamiast tradycyjnego fundamentu bo
    wyglada na to ze płyta sie opłaca :-)

    b.

  • 26. Data: 2011-09-19 16:30:57
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > aha... jak się poprawi sprawność kotła z 80 proc na 60 proc, to dziwnym
    > trafem spada finalna cena uzyskiwanej w ten sposób 1kWh - powinno być
    > odwrotnie... :-).

    lol, tu mnie masz :-) Poprawiłem, ustawiłem tez cene węgla na 700. Do pobrania
    swieżego chyba trzeba wyczyscic ciasteczka w przegladarce.

    b.

  • 27. Data: 2011-09-19 17:17:48
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 19-09-2011 o 18:05:06 Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > płyty!!. Podobnie dobry wynik otrzymamy w przypadku kanadyjczyka, tam
    > tez powierzchnia styku konstrukcji z chudziakiem jest mała.

    He he ja mam podobny efekt a płyty nie mam tylko piwnicę która jest cała
    zaizolowana, dzięki temu ciepła w dół nie ucieka tyle co normalnie,
    Wiadomo płyta by była lepsza, ale nie miałbym wtedy piwnicy :)
    Generalnie obliczenia z twojego arkusza są zbliżone do OZC.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 28. Data: 2011-09-19 17:28:27
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "ppred" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > A ile w przybliżeniu wyniosą błędy gdy wyrzucisz straty "ściany budynku
    > na parterze"?
    > Tam jest IMHO zdrowo przesadzone. U mnie to około 50% wszystkich strat

    i to pokazuje ze nie za bardzo sie opłaca sie (a w kadym razie trzeba zachowac umiar)
    termoizolowac starych budynków - zebys nie wiadomo jak sie wykosztował na sciany i
    dach te "50%" i tak ucieknie.

    b.

  • 29. Data: 2011-09-19 18:51:29
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >Wiadomo płyta by była lepsza, ale nie miałbym wtedy piwnicy :)
    >Generalnie obliczenia z twojego arkusza są zbliżone do OZC.

    Zamiast pakowac sie w wiecznie mokre izolacje fundamentow, zreszta tylko
    zewnetrznych, wystarczy pierwsza warstwe przemurowac Ytongiem albo
    Porothermem i d..py sobie nie zawracac XPSami, czy styrodurami z nic
    niedajaca folia kubelkowa. Tam, gdzie nie ma piwnicy rzecz jasna. Promowanie
    silki w oparciu o opisywane zjawisko tez jest watpliwe.
    Budyn pociagna wreszcie dosc dawny temat strat w dol pomijany do tej pory we
    wszelkiego rodzaju dyskusjach. Nie dlugo dowiemy sie, ze dolozenie kolejnych
    cm styropianu da relatywnie mniej korzysci jak ograniczanie strat w dol, w
    stosunkowo prosty sposob. Nie bede sie smial kiedy okaze sie, ze sciana 1W
    moze byc w sensie kosztowym rownie ciepla jak ocieplona sciana 2W. :-)

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2011-09-19 18:59:51
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 19 Wrz, 20:51, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    > stosunkowo prosty sposob. Nie bede sie smial kiedy okaze sie, ze sciana 1W
    > moze byc w sensie kosztowym rownie ciepla jak ocieplona sciana 2W. :-)

    Nie jarze - czemu niby sciana 1W (z tego samego materialu co 2W
    zalozmy - czyli powiedzmy porotherm 25 VS porotherm 44) ma przewodzic
    mniej ciepla w dol od sciany 2W ?? :)
    pozdr.

    --
    Adam