  • 101. Data: 2012-02-19 11:38:59
    Temat: Re: Obowiazek od?nie?ania posesji.
    Od: Piotr <p...@g...com>

    On 19 Lut, 10:31, Robert G <r...@g...pl> wrote:

    > Widzę kolego, że wyraźnie teoretyzujesz...
    > Spróbuj dogadać się z setką 'zbuntowanych', to zobaczysz czy to jest
    > łatwe - już nie tylko w kwestii sposobu finansowania - to najtrudniejszy
    > punkt - spróbuj dojść do porozumienia w sprawie samego odśnieżania...
    > zobaczysz czy to w ogóle wykonalne... :-)
    Nie trzeba się dogadywać. Wystarczy wzywać straż miejską, jeśli mają
    nieodśnieżone.

    > Takie gadanie o jakości odśnieżania, że niby lepsza w przypadku, kiedy
    > każdy sam..., to totalne bzdury.

    Co do jakości, to nie chodzi mi o to, jak dobrze jest wygarnięty
    śnieg, tylko KIEDY. Firma przyjedzie w najlepszym razie raz dziennie,
    pięć dni w tygodniu, i koniec. To jest niska jakość. Wysoka jakość
    jest wtedy, kiedy śnieg jest uprzątany na bieżąco. A to może zapewnić
    tylko właściciel. Wyobraź sobie, że czekasz w niedzielę po południu na
    gości, a akurat spadł śnieg - i co? będziesz dzwonił po firmach czy
    urzędach? Nie, sam odgarniesz, a potem będziesz narzekał, że płacisz,
    a i tak sam musisz robić.

    > Odśnieżanie wszystkiego na raz będzie prostsze i tańsze, niż każdej
    > parceli z osobna.
    > I skuteczniejsze, bo robione raz na całej długości chodnika, a nie na
    > wyrywki w zależności od gotowości poszczególnych mieszkańców do
    > wykonywania takiej pracy o dowolnie wybranej porze dnia i nocy.

    Ja uważam ogólnie, że każdy poradzi sobie sam lepiej, niż zrobi to za
    niego państwo czy gmina. Im mniej podatków, tym lepiej. A Ty
    proponujesz kolejny podatek.

    Piotr

    .

  • 102. Data: 2012-02-19 12:15:44
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Piotr napisał:
    > Firma przyjedzie w najlepszym razie raz dziennie,
    > pięć dni w tygodniu, i koniec. To jest niska jakość.

    I tu jesteś w błędzie...
    Dziś rano - ok 9.00, niedziela - miałem pod swoim domem ciężki wóz
    odśnieżająco-posypujący drogi. Przyjechał odgarnąć drogę. Da się ! I
    wcale nie raz dziennie od poniedziałku do piątku.

    Co do kolejnego podatku...
    Toż sam przymus wykonywania darmowej pracy na terenie gminy już jest
    podatkiem. Czy Ty tego nie dostrzegasz?

    Gdyby tak administracja samorządowa była należycie zorganizowana, to nie
    trzeba by było kolejnych pieniędzy na odśnieżanie chodników, tylko te
    same firmy, które odśnieżają ulice mogłyby i chodnikami się zajmować -
    wystarczyłoby im trochę dorzucić kasy.

    Skąd uszczknąć? Ano z wszechobecnego urzędniczego marnotrawstwa i
    rozrzutności na rzeczy niepotrzebne. Ty chcesz mobilizować ludzi do
    dogadywania się, a sam widzisz, że w tak podstawowej sprawie jak punkt
    widzenia na odśnieżanie, jest tu burzliwa dyskusja. Co dopiero, gdy
    sprawa dotyczy konkretnych ludzi mieszkających w konkretnym miejscu i
    funkcjonujących w konkretnych - nie zawsze zdrowych - układach między
    sobą na wzajem...?

    Chociaż nie mam przed swoim domem chodnika i mnie bezpośrednio sprawa
    nie dotyczy, zatem nie można mnie tu podejrzewać o brak obiektywizmu,
    uważam że obowiązek odśnieżania chodników przez każdego z
    zainteresowanych jest co najmniej chory...
    Dlaczego tak uważam? Pisałem już, ale w punktach:

    1 wyższe koszty kiedy każdy odśnieża mały kawałek
    2 odśnieżanie niejednorodne na całej długości chodnika
    3 utrzymywanie w czystości nieswojego kawałka terenu
    4 poważne utrudnienie dla osób często wyjeżdżających, schorowanych,
    starszych...

    Pewnie znalazłoby się więcej powodów dla których to właśnie gmina
    powinna się tym zajmować, a nie właściciele przyległych do chodnika posesji.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 103. Data: 2012-02-19 14:48:21
    Od: "Kris" <k...@W...PL>

    >Użytkownik "Robert G" napisał w wiadomości grup

    >Pewnie znalazłoby się więcej powodów dla których to właśnie gmina powinna
    >się tym zajmować, a nie właściciele przyległych do chodnika posesji.

    Główny powód moim zdaniem toto ze chodnik nie należy do mnie wiec niby czemu
    odśnieżać. A gdy np. zechce na tym samym chodniku ustawić taboret i miód
    sprzedawać to zaraz mi gmina stosowna opłatę naliczy.
    Mnie akurat ten problem nie dotyczy bo do mojej posesji prowadzi 100 metrów
    mojej prywatnej drogi ale gdybym miał odśnieżać chodnik należący nie do mnie
    to szczęśliwy bym nie był.

  • 104. Data: 2012-02-19 16:51:22
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Kris <k...@W...PL> napisał(a):

> [...]
    > mojej prywatnej drogi ale gdybym miał odśnieżać chodnik należący nie do mnie

    Szczęśliwy byś nie był ale tam gdzie inni zapłacili za odśnieżanie bez
    obrzydzenia byś chciał chodzić.

  • 105. Data: 2012-02-19 17:37:51
    Od: "Kris" <k...@W...PL>

    >Użytkownik "kogutek" napisał w wiadomości grup

    >Szczęśliwy byś nie był ale tam gdzie inni zapłacili za odśnieżanie bez
    >obrzydzenia byś chciał chodzić.

    Też bym wolał zapłacić i mieć odśnieżone

  • 106. Data: 2012-02-19 18:01:12
    Temat: Re: Obowiązek odśnieżania posesji.
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości

    > I słusznie, że masz wątpliwości bo wprowadzono to w 1921 roku.
    >
    > Konkretnie rozporządzeniem Naczelnego Nadzwyczajnego Komisarza do Spraw
    > Walki z Epidemjami z dnia 10 czerwca 1921 r. wydanym w porozumieniu z
    > Ministrem Spraw Wewnętrznych w przedmiocie utrzymania porządku w domach na
    > dziedzińcach, chodnikach i jezdniach w gminach miejskich ;-)
    >
    > BTW, obowiązek sprzątania chodników (gminnych) nie jest specyficzny dla
    > Polski. Powiedziałbym nawet, że jest dość powszechny w świecie.

    Wczesniej wczesniej!

    "Magistrat nakazuje:
    ... Aby każdy przed swoją possessyą lody rąbać i takowe wraz z błotem dla
    łatwieyszego wywozu na ulicach szerokich w kupy okrągłe, zaś na ulicach
    wąskich (...) w kupy podługowate zgarniać kazał... Rok 1795

    Pozniej sa wzmianki o chodnikach
    "Już na początku wieku XIX nakazy­wano posypywanie chodników, rozliczając z
    tego kamieniczników. W roku 1844 Jenerał Major Abramowicz na łamach ,,Gazety
    Warszaw­skiej" upominał: ,,gdy który właściciel nie nakazał wysypać trotoaru
    przed domem swym, nietylko, że do kary policyjnej pociągniętym zo­stanie,
    ale nadto posypanie to na koszt jego dopełnionem będzie". Sy­pano piachem,
    dość drogim, gdyż przywożonym znad Wisły, trocina­mi, a także popiołami z
    pieców, które znajdowały się w każdym do­mu. "

    Natomiast przytoczone wczesniej porzadki lat 20 nakazywaly placic za
    sprzatniae chodnika, ale nie wlascicielom a miastu za ta usluge, wiec kiedys
    bylo gorzej zdecydowanie:
    "właściciele posesji musieli ryczałtem płacić Zakładowi Oczysz­czania Miasta
    za oczyszczanie ulic latem i zimą. Rzecz w tym, że opłaty na peryferiach
    były takie sa­me jak w centrum, ale zyski z wynajmu mieszkań wielokrotnie
    niższe. Problem rozwiązała wojna."

    Calosc tu:
    http://www.zyciewarszawy.pl/artykul/2,653329_Przeraz
    ajacy-coroczny-snieg.html

    Tmek

  • 107. Data: 2012-02-19 19:04:32
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Kris <k...@W...PL> napisał(a):

    > Też bym wolał zapłacić i mieć odśnieżone

    To gdzie widzisz jakiś problem? Gospodarka rynkowa ma to do siebie ze jak jest
    kasa na jakiś cel to wykonawca się znajdzie. Oczywiście wykonawca pracy jest
    stroną i musi zaakceptować warunki.

  • 108. Data: 2012-02-19 20:04:44
    Od: Piotr <p...@g...com>

    On 19 Lut, 13:15, Robert G <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > odśnieżająco-posypujący drogi. Przyjechał odgarnąć drogę. Da się ! I
    > wcale nie raz dziennie od poniedziałku do piątku.

    A jak teraz zacznie padać, też przyjadą? A jak będzie padać całą noc,
    będą pod każdym domem rano, żeby każdy mógł wyjechać z garażu?

    > Co do kolejnego podatku...
    > Toż sam przymus wykonywania darmowej pracy na terenie gminy już jest
    > podatkiem. Czy Ty tego nie dostrzegasz?
    Nie, to nie jest podatek. Podatek to pieniądze, które gmina czy
    państwo pobiera i nimi rozporządza. W tym wypadku to Ty decydujesz,
    czy poświęcisz swoją pracę, czy swoją kasę.

> [...]
    > trzeba by było kolejnych pieniędzy na odśnieżanie chodników, tylko te
    > same firmy, które odśnieżają ulice mogłyby i chodnikami się zajmować -

    Może i ja teoretyzuję, ale za to Ty teoretyzujesz na potęgę. Żadna
    administracja nigdy nie zrobi lepiej czegoś, co ludzie mogą zrobić
    sami własnymi rękami.

    > 1 wyższe koszty kiedy każdy odśnieża mały kawałek
    Gdyby tak było, ludzie by się dogadali właśnie po to, żeby obniżyć
    koszty. Albo więc koszty nie są niższe, albo mieszkańcom nie zależy na
    ich obniżeniu.

    > 2 odśnieżanie niejednorodne na całej długości chodnika
    Ale za to wtedy, kiedy potrzeba.

    > 3 utrzymywanie w czystości nieswojego kawałka terenu
    To jest argument z innej beczki, mniej praktyczny. Otóż ten kawałek
    terenu wcale nie jest "nieswój", jest wspólny. Korzystasz z niego i
    bardzo byś się zdziwił, gdyby gmina Ci tego zabroniła.

    > 4 poważne utrudnienie dla osób często wyjeżdżających, schorowanych,
    > starszych...
    Takie osoby muszą po prostu kogoś zatrudnić. Zamiast płacić podatek, z
    którego część przepadnie w otchłani administracji, same mogę wybrać,
    kto i za ile to zrobi. To jest wolność. A ty chcesz ZMUSIĆ wszystkich,
    żeby płacili.

    Piotr

  • 109. Data: 2012-02-19 20:11:52
    Od: Piotr <p...@g...com>

    On 19 Lut, 15:48, "Kris" <k...@W...PL> wrote:

    > Główny powód moim zdaniem toto ze chodnik nie należy do mnie wiec niby czemu
    > odśnieżać.

    Jakkolwiek może Ci się to wydać szokujące, chodnik w pewnym sensie
    należy do Ciebie, bo jest własnością gminną, czyli wspólną.
    Przysługują Ci z tego tytułu pewne prawa, na przykład prawo wstępu na
    ten chodnik (a na cudzą działkę już nie).
    Piotr

  • 110. Data: 2012-02-19 20:32:03
    Od: "Kris" <k...@W...PL>

    >Użytkownik "Piotr" napisał w wiadomości grup
    b6g2000vbb.googlegroups.com...

> [...]
    >Przysługują Ci z tego tytułu pewne prawa, na przykład prawo wstępu na
    >ten chodnik (a na cudzą działkę już nie)

    Na drogę gminna tez mam prawo wstępu a odśnieżać jej nie muszę.
    Do pokoju wójta w UG też mi wolno wejść ale nie musze tam podłogi myć