  • 31. Data: 2009-12-10 19:30:56
    Temat: Re: Obrus (nietypowe pytanie)
    Od: medea <e...@p...fm>

    XL pisze:

    > Co to znaczy "mogą się zbytnio siepać"?

    Znowu zabrakło słowników w kieleckich księgarniach?

    Ewa

  • 32. Data: 2009-12-10 19:41:29
    Od: medea <e...@p...fm>

    XL pisze:

    > Owszem, znam słowo "siepacz". Na określenie kata, oprawcy.

    Które to słowo ma związek z czasownikiem "siepać", czyli "bić, szarpać,
    smagać"; a "siepać się" - "strzępić się".

    Ewa

  • 33. Data: 2009-12-10 20:14:16
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 10 Dec 2009 20:41:29 +0100, medea napisał(a):

    > Które to słowo ma związek z czasownikiem "siepać", czyli "bić, szarpać,
    > smagać"; a "siepać się" - "strzępić się".
    >
    > Ewa

    Gwara. Powszechna już w słownikach.
    --

    Ikselka.

  • 34. Data: 2009-12-10 21:24:42
    Od: medea <e...@p...fm>

    XL pisze:

    > Gwara. Powszechna już w słownikach.

    Nie odróżniasz gwary od języka potocznego, więc się w ogóle nie
    wypowiadaj w tych kwestiach.

    Zresztą NTG.
    Wrzuć mnie do KF i tutaj. I będzie z głowy.

    Ewa

  • 35. Data: 2009-12-10 23:05:08
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 10 Dec 2009 22:24:42 +0100, medea napisał(a):

    > Nie odróżniasz gwary od języka potocznego, więc się w ogóle nie
    > wypowiadaj w tych kwestiach.
    >
    > Zresztą NTG.
    > Wrzuć mnie do KF i tutaj. I będzie z głowy.
    >
    > Ewa

    Z powodu?
    --

    Ikselka.

  • 36. Data: 2009-12-11 00:35:39
    Od: XL <i...@g...pl>

    > Nie odróżniasz gwary od języka potocznego, więc się w ogóle nie
    > wypowiadaj w tych kwestiach.
    >
    > Zresztą NTG.
    > Wrzuć mnie do KF i tutaj. I będzie z głowy.
    >
    > Ewa

    A język potoczny w dużej mierze wywodzi sie z gwary - literacka polszczyzna
    jest już w odwrocie przez to, że kiedyś rzucono hasło "Ze wsi do miast!".
    --

    Ikselka.

  • 37. Data: 2009-12-11 05:17:13
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

    "XL" <i...@g...pl> wrote in message

> [...]
    polszczyzna
    > jest już w odwrocie przez to, że kiedyś rzucono hasło "Ze wsi do miast!".

    Literacki język wyrósł z języka dworskiego, róźnicę widać porównując
    język Reja i Kochanowskiego - wyrosła ona na środowisku plebejskim Reja i
    szlacheckim Kochanowskiego - wykształconego także w językach obcych. I tak
    pozostało do dzisiaj.
    Odkłada się na tym zasobność języka zależna od pozycji społecznej,
    wykształcenia i wykonywanego zawodu, od około 1000 do 2500 słów robotnika,
    do 4 - 5 tysięcy technika i 7 - 8 tysięcy inżyniera. Wykształcenie
    humanistyczne do 12 tysięcy, językowe 15 - 17 tysięcy i na końcu
    poliglotów - 40 tysiecy i więcej.
    Znałem jako dziecko człowieka, który znał biegle około 9 języków,
    czynnie około 16, biernie 26 czy 27... Na pytania odpowiadał, że przeciętnie
    uzdolniony człowiek musi poświęcić dwa lata na naukę jednego języka i że
    spokojnie można uczyć się równolegle 6 języków z różnych grup językowych.

  • 38. Data: 2009-12-11 17:02:05
    Od: JerzyN <0...@m...pl>

    medea pisze:

    > Znowu zabrakło słowników w kieleckich księgarniach?

    Wystarczyło było zajrzeć do słownika Lindego:
    http://www.pbi.edu.pl/book_reader.php?p=13485&s=1

    --
    pozdr. Jerzy

  • 39. Data: 2009-12-11 17:29:09
    Od: medea <e...@p...fm>

    JerzyN pisze:

    > Wystarczyło było zajrzeć do słownika Lindego:
    > http://www.pbi.edu.pl/book_reader.php?p=13485&s=1

    Hm, a jak się szuka na tej stronie? Nie znajduję tam żadnych słów, które
    wpisuję w wyszukiwarkę...

    Ewa

  • 40. Data: 2009-12-11 17:40:08
    Od: JerzyN <0...@m...pl>

    medea pisze:

    > Hm, a jak się szuka na tej stronie? Nie znajduję tam żadnych słów, które
    > wpisuję w wyszukiwarkę...

    Jeśli nie ma digitalizacji to pozostaje tylko nawigacja, wpisz 257 jako
    numer strony i/lub przewijaj strzałkami.
    --
    pozdr. Jerzy