  • 91. Data: 2009-03-01 11:10:49
    Temat: Re: Ocieplenie ścian kilka pytań
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 1 Mar, 11:10, "Kris" <k...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:e0a1dddf-86fe-4b8b-97c2-4a1da9881a01@
    t7g2000yqa.googlegroups.com...

    > Sporo starych domów widziałem ale nie widziałem jeszcze chałupy gdzie sciany
    > by sie rozwastwiała/rozpadała przez punkt rosy.
    > No i to założenie że im grubsza ściana tym więcej styro aby przesunąć punkt
    > rosy w warstwe ocieplenia jest też jakies mało logiczne.

    A ja widziałem. Z cegły.... W palcach się rozsypywała.... Miesjcami
    była taka maź ...
    brrrr !
    Fakt - trudno takie domy teraz zaobserwować bo większość się już
    rozpadła.
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 92. Data: 2009-03-01 11:12:41
    Od: "Piotrek" <...@...ru>

    > Z wyjatkiem tych, ktorzy za jakis czas znow zaczna na nowo
    > rozpetywac dyskusje na grupie :)

    aaa sa tacy :)
    jedna taka xlkowata na pl.rec.dom twierdzila ze u niej w domu nie ocieplonej
    styropianem nie "kisi" sie tak jak w nowoczesnych domach jej znajomych
    ktorzy maja styropian na scianach i przez to sciany nie oddychaja i jest
    zaduch :P

    tak nie nie mow ze dla wszystkich pewne wnioski sa jasne, bo niektorzy widza
    swoje i nie przegadasz :P

    --
    pzdr
    piotrek

  • 93. Data: 2009-03-01 11:14:58
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Tam rzeczywiście może nie występować punkt
    > rosy w ścianie, gdy wystarczająco wydajny jest system grzewczy. To
    > dlatego że zewnętrzna powierzchnia ściany jest dużo cieplejsza od
    > otoczenia, a w ekstremalnych przypadkach prawie taka sama jak we
    > wnętrzu (i mocno dogrzewamy atmosferę). Przy kiepsko ogrzewanych
    > domach ten punkt rosy znajduje się w ścianie i często taka ściana się
    > z tego powodu rozpada.

    Dokładnie. Przewodność cieplna kiepskiej ściany jest o wiele większa niż
    przewodność powietrza.
    Samo powietrze jest dość dobrym izolatorem ciepła, a jego przewodność to
    głównie konwekcja.

  • 94. Data: 2009-03-01 11:19:47
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > A ja widziałem. Z cegły.... W palcach się rozsypywała.... Miesjcami
    > była taka maź ...
    > brrrr !

    Ja też to potwierdzam. Mokra i krucha cegła przypominająca glinę.

  • 95. Data: 2009-03-01 11:24:07
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > powierzchnia tej folii będzie miała temperaturę niewiele wyższą niż
    > otoczenie, wobec czego będzie dochodziło do skraplania pary wodnej na jej
    > powierzchni, a dlaczego wytłumaczę później. Tłumacząc też czym jest pocenie
    > się, łatwiej będzie zrozumieć dlaczego pod ubraniem ze sztucznych,
    > nieprzepuszczalnych dla pary materiałów skrapla się para wodna.
    > Po trzecie nie wiesz kiedy zachodzi wykraplanie się pary wodnej i co to jest
    > "punkt rosy".
    > Po czwarte nie rozumiesz czym jest pocenie się i czemu ono służy.
    Rozumiem, rozumiem a Tobie sie tylko zdaje. Nie zamierzam sie za bardzo
    tlumaczyc ale niektore bledne Twoje wywody postaram sie Ci wytknac.
    > Zacznijmy może od "punktu rosy". Punktem rosy w przypadku powierza i wody
    > jest to taki stan zależności pomiędzy wilgotnością, a różnicą temperatur,
    > który powoduje wystąpienie przesycenia się powietrza parą wodną, prowadzące
    > do wykraplania się nadmiaru tej pary.
    > Zatem, żeby wystapił punkt rosy musi istnieć różnica temperatur dwóch
    > ośrodków, pomniędzy którymi następuje swobodna wymiana powietrza.
    Juz zaczynasz pieprzyc. Ten Twoj punkt rosy moze wystapic w jednym osrodku
    nie trzeba do tego dwoch.
    > Jeżeli różnic temperatur nie ma to nie ma także możliwości, aby wystąpił
    > punkt rosy.
    Teoretyzujesz, w praktyce nie ma czegos takiego, zawsze z minuty na minute te
    roznice powstaja i nie mozna zakladac ze nie ma roznic temperatur; gdyby tak
    bylo nie trzebaby budowac domow.
    Ponadto ilość rozpuszczonej wody jako para wodna w powietrzu
    > zależy także i od temperatury tego powietrza. W powietrzu o wyższej
    > temperaturze rozpuszcza się większa ilość wody niż w powietrzu o niższej
    > temperaturze i to jest włąśnie cecha, która powoduje występowanie punktu
    > rosy.
    Naprawde niepotrzebnie to piszesz o tym wie kazdy absolwent szkoly
    podstawowej.
    > Tłumacząc obrazowo, aby wystapił punkt rosy to musi zaistnieć sytuacja,
    > kiedy w ośrodku o wyższej temperaturze rozpuści się w powietrzu określona
    > ilość wody, a następnie to powietrze przemieści się do ośrodka o niższej
    > temperaturze, w której to nastąpi przesycenie tego powietrza parą wodną. Nie
    > wiemy jaka temperatura drugiego ośrodka powoduje powstawanie punktu rosy.
    > Ona jest różna dla różnych wilgotności tego powietrza.
    Nie prawda, bardzo dobrze wiemy, no moze Ty akurat nie, ale nauka ten problem
    juz hu-hu ile lat temu w miare dokladnie rozpracowala. Nie w formie scislych
    wzorow co prawda, ale w postaci empirycznych, dosc zlozonych ale wykresow, z
    ktorych wszystkie interesujace parametry mozemy z duza dokladnoscia odczytac.

    > Pocenie się jest reakcją obronną organizmu służącą także regulacji
    > temperatury ciała.
    > Kiedy organizm się przegrzewa to skóra zaczyna wydzielać pot. Pot
    > odparowując powoduje obniżenie temperatury skóry. Niestety cłała rzecz
    > polega na tym, że parowanie zachodzi tylko i wyłącznie wtedy, kiedy
    > wilgotność względna powietrza jest mniejsza od 100%. Kiedy powietrze uzyska
    > 100% wilgotności, wtedy woda (także i pot) nie jest w stanie odparować.
    Nudzisz nie tylko mnie ale zapewne wiekszosc czytelnikow.
> [...]
    > temperatura jest niższa przy folii niż przy skórze to także zmniejsza się
    > jego zdolność do rozpuszczania wody, a tym samym następuje przesycenie
    > powietrza parą wodną. Tu mamy wtedy zjawisko tworzenia się punktu rosy i
    > wykraplania się pary wodnej na powierzchni tej folii.
    > Teraz co dzieje się dalej ? Skoro powietrze pomiędzy skórą, a folią jest
    > nasycone to pot przestaje dalej parować, a tym samym przestaje działać
    > mechanizm obronny organizmu obniżający jego temperaturę. W skutek tego
    > organizm zaczyna wydzielać jeszcze wiekszą ilość potu.
    Lomatkobosko, nie szkoda Ci czasu i klawiatury aby takie madrosci tu
    wypisywac? Czy Ty kazdego uwazasz za debila?

    > Reasumując:
    > Twój przykład jest w ogóle nieadekwatny do zjawiska zachodzącego w ścianie,
    > choćby z prostej przyczyny, że powietrze w domu nigdy nie osiąga 100%
    > wilgotności względnej.
    To nie jest zgodne z prawda. Wez pod uwage pomieszczenie pralni, suszarni a
    nawet kuchni przed swietami, nie wspominajac o lazience - tam czesto leje sie
    po scianach zywa woda.
    > Jego wilgotność waha się w przeciągu roku od ok. 20-30% do maksymalnie
    > 80-90%
    > Żeby było jeszcze ciekawiej to powietrze jest tym bardziej suche im jest
    > niższa temperatura na zewnątrz.
    To wcale nie jest ani ciekawe, moze dla Ciebie, ktory ten proces wreszcie
    zrozumial, ani jakies dziwne; dla mnie i wielu innych piszacych na tej grupie,
    to "oczywista oczywistosc".
    > Wilgoć natomiast ma to do siebie, że zawsze stara się przenikać tam, gdzie
    > jest jej mniej.
    Tu calkowicie upraszczasz problem; to jest sprawa bardziej zlozona i do tej
    pory do konca nie rozpracowana. O ile w wolnym powietrzu, atmosferze, mozna ja
    do tego stwierdzenia uproscic, to w materialach porowatych bierze udzial co
    najmniej kilka zjawisk towarzyszacych i to jest troche inaczej.
    > Wobec tego w okresie największych mrozów wilgoć z murów wręcz ma tendencję
    > do uciekania o ile zapewnia się ścianie takie warunki termiczne, zeby nie
    > dochodziło do tworzenia się punktu rosy.
    Wilgoc ucieka ale gdzie, w jakiej ilosci i formie, to tego juz nie wiesz.

    > Albo i nie będzie. Wymiana powietrza powoduje, że ciepłe wychodzi, a wchodzi
    > zimne.
    Wymiana powietrza w mieszkaniu, owszem jest ze wzgledow uzupelnienie ilosci
    tlenu niezbednego do oddychania, potrzebna ale nie az do tego stopnia aby caly
    czas okna byly pootwierane. Na wegiel bys nie wyrobil.
    Ja pisze o laminarnym ruchu powietrza w szczelinie pomiedzy tym styropianem a
    sciana, Laminarnym gdyz prawa fizyki nie zezwolaja aby w tak waskiej
    szczelinie hulal wiatr. Juz pan Reynolds o tym ze sto lat temu wiedzial.
    > To zimne powietrze wchodząc będzie wychładzać ścianę, a to już może
    > doprowadzać do powstawania punktu rosym w ścianie.
    Tak, zreszta sam proces parowanie tej wody ze sciany tez troche tego ciepla
    zabierze. To sie nazywa cieplo parowania 540 cal/g. Ale tej wody tam jest
    malo, z przeprowadzonych badan (link podany przez Maniek4) wyliczylem, ze
    okolo 10g/m2 na zime. I ten laminarny ruch, twierdze, ze go spoko z tej
    szczeliny usunie zwlaszcza, ze to mrozne powietrze, o czym mnie pouczyles,
    zatem chyba wiesz, jest suche jak pieprz i po dostaniu sie do tej szczeliny
    nieco sie ogrzeja, jego wilgotnosc wzgledna bedzie baaardzo mala i te wode w
    ekspresowym tempie, powiedzmy gram na dobe jest w stanie spoko odprowadzic.

    > Właśnie siłą styropianu jest jego izolacyjność zarówno termiczna jak i
    > przeciw wilgoci.
    > Jak zrobisz go bardziej porowatym to pogorszysz jego izolacyjność także i
    > termiczną.
    Na pewno styropianu nie dziurawiles; sprobuj, nawet drutem milimetrowej
    srednicy i bedziesz mial problemy ze znalezieniem w nim dziurki.

    > Nie piszesz tego poważnie co ? :)))

    Oczywiscie, ze nie. Problem jest taki, ze o ile w murze istnieje siec
    mikroskopijnych kanalikow, ktorymi woda, szczegolnie ta juz (w punkcie rosy
    oczywiscie) wykroplona, normalnie osmotycznie czy kapilarnie sobie wedruje
    zawsze w kierunku nizszej temperatury, to w normalnym styropianie jest to
    niemozliwe.
    Zatem nie grozny jest dla muru "punkt rosy" gdyz ta wykroplona w murze woda
    nadal wedruje w kierunku nizszych temperatur czyli na zewnatrz sciany. I
    dowedrowywuje az na powierzchnie starego, poczciwego tynku. I tu tez, za
    wyjatkiem ekstremalnych warunkow, nie zamarza. Aby zamarzla, musi wczesniej
    ten tynk czy mur rozsadzic; taka ma wredna wlasciwosc a z niej nie korzysta.
    Dlatego, ze ta woda w kapilarach ma nieco inne wlasciwosc; ma znacznie wiekszy
    ciezar gatunkowy i znaczaco nizsza temperature zamarzania. Tam, na powierzchni
    tzw. granicznej, zachodza rozne zlozone zjawiska, lacznie z elektrycznymi, w
    efekcie ktorych ta woda w kapilarach tworzy meniski konaktujace sie z
    powietrzem. I ono, to powietrze z tego korzysta i te wode z tych maniskow
    odparowywuje. Ale woda nadal kapilarnie podplywa, tak ze w koncu ten mur
    zostaje mormalnie z niej osuszany.
    Tego co napisalem nie znajdziesz w bele jakim podreczniku, jest to tzw. wyzsza
    szkola jazdy.
    Obawiam sie, ze moze nie Ty, ale jakis Krzemo czy inny pyskacz zazdrosny, ze
    ktos moze wiedziec wiecej niz on, zwyzywa mnie, ze pisze metne wywody a to
    tylko dlatego, ze on tego nigdy nie zrozumie...

    > Nie będzie miał. Wręcz przeciwnie, doprowadzisz do jego zawilgacania.

    Otoz z tym moim pomyslem... On jest poroniony a to glownie dlatego, ze taki
    podziurkowany styropian nigdy nie bedzie materialem, w ktorym te dziurki
    utworza kanaliki kapilarne, zatem o malej, ale w miare jednakowej srednicy,
    ktore zapewnilyby kapilarny przeplyw w nich, tej ciezkiej wody kapilarnej. Po
    prostu te pecherzyki potworza na jej drodze ogromne z punktu widzenia
    czasteczki wody pieczary, przez ktore ona sie kapilarnie na zewnatrz nie
    przedostanie. I rzeczywiscie moze to doprowadzic do jego zawilgocenia; tu Ci
    bezstronnie przyznaje racje.
    Ale, gdyby w tym styropianie utworzyc celowo, jakos zainstalowac kanaliki
    kapilarne w postaci np. nitek tkaniny z materialu o malym kacie zwilzania, to
    kto wie? Ta niewielka ale grozna (jesli zbiera sie przez lata) ilosc wody
    pomiedzy sciana a styropianem, bylaby przez te sztuczne kapilary odprowadzana
    na zewnatrz styropianu i osuszana na zasadzie, na jakiej osusza sie normalny,
    tradycyjny mur. Zasadzie, ktora Ci opisalem, a ktorej nie uwzglednia sie, ani
    nawet nie wspomina, nawet w superspecjal opracowaniach naukowych.
    Mysle nawet o przeszywaniu styropianu normalna, ale o dlugiej igle maszyna do
    szycia z pozostawieniem nici w jego babelkowej strukturze...
    Pzdr.

  • 96. Data: 2009-03-01 12:44:10
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Ja też to potwierdzam. Mokra i krucha cegła przypominająca glinę.

    Mieszkam w domu przed wojennym, stoi. Cala starowka w Warszawie, Gdansku,
    Krakowie, Poznaniu, Wroclawiu, nie wspominajac o Dreznie. No sorry czegos
    nie rozumiem.

    Pozdro.. TK

  • 97. Data: 2009-03-01 12:50:14
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    a...@g...com wrote:
    > On 28 Lut, 22:40, JanuszK <J...@m...o2.pl> wrote:
    > [...]
    >
    > Zeby naprostowac - nie wiem kiedy kupowales / ocieplales ale w tej
    > chwili placisz za m3, niezaleznie od grubosci plyty. W praktyce mozesz
    > sobie zamowic dowolny wymiar i grubosc plyt (bodajze do maks 4m x 2m
    > wielkosc i grubosc tez na pewno do metra :-) Takie zamowienie u
    > lokalnych producentow styro nie jest dodatkowo platne jezeli zamawiasz
    > przyzwoita ilosc (przynajmniej 10-15m3).
    Kupowałem w hurcie to co mieli bo tak było taniej :) zamawianie innej
    grubości już było droższe, a kupiłem tego sporo.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 98. Data: 2009-03-01 12:52:41
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Bo wtedy materiał izolacyjny był okropnie drogi, dlatego trzeba było jakoś
    > zmotywować klienta, żeby go kupił.

    Bez przesady to bylo jakies 10 lat temu. Poczytaj np. Muratora z tamtych
    lat, 8cm to optimum. Wtedy montowano juz szczelne okna i w sumie nie wiele
    sie zmienilo.

    > Obecnie montuje się okna niskoemisyjne i szczelne, a wentylacja oraz
    > ogrzewanie są robione "na styk".

    Tak wiem, Kisan OZC i CO, gdzie w dokumentacji podaje sie co innego, a
    program jakby tej instrukcji nie czytal. :-)

    > A kto Ci powiedział, że bez okien ?
    > Łażąc po budowach dość często widzę domy wykonane np z Porothermu lub
    > innego materiału, w których otwory okienne obłożone są materiałem
    > termoizolacyjnym np. bloczki Ytong lub bardzo twardy styropian, albo
    > pianka podobna do styrofleksu.

    Mialem na mysli udzial procentowy okna w scianie. Klejac metr styropianu na
    sciane i zapominajac ze po wyzej jakiejs wartosci tego ocieplenia i tak okno
    ma najwiekszy udzial w wychlodzeniu pomieszczenia, to jaki sens jest tak
    grubego ocieplenia?

    Pozdro.. TK

  • 99. Data: 2009-03-01 12:58:32
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > tlumaczyc ale niektore bledne Twoje wywody postaram sie Ci wytknac.

    > Ten Twoj punkt rosy moze wystapic w jednym osrodku

    Tu jesteś w błędzie i nie będę tego komentował, ponieważ wystarczająco
    dokładnie już to wyjaśniłem w poprzedniej wypowiedzi.
    Wystarczy, ze ją uważnie przeczytasz i postarasz się to zrozumieć.

> [...]
    > tak
    > bylo nie trzebaby budowac domow.
    > Ponadto ilość rozpuszczonej wody jako para wodna w powietrzu

    Chyba nie powiesz, że zawsze wilgotność wynosi 100% ?
    Jeżeli wilgotność jest mniejsza to także mniejsza jest podatność na
    występowanie punktu rosy.
    Mówiąc inaczej im mniejsza jest wilgotność powietrza tym musi być większa
    różnica temperatur, aby nastąpiło przesycenie pary wodnej czyli aby wystąpił
    punkt rosy. Zatem przy odpowiednio niskiej wilgotności może się zdarzyć
    sytuacja, że w ścianie w ogóle nie powstanie punkt rosy.

    > Naprawde niepotrzebnie to piszesz o tym wie kazdy absolwent szkoly
    > podstawowej.

    Chyba jednak nie każdy.

> [...]
    > [...]
    > Nudzisz nie tylko mnie ale zapewne wiekszosc czytelnikow.

    Widzę, ze już zaczynasz tracić argumenty i zaczyanają się osobiste wycieczki
    :)
    Skoro Cię nudzę to nie czytaj moich pierdół.

    > Lomatkobosko, nie szkoda Ci czasu i klawiatury aby takie madrosci tu
    > wypisywac? Czy Ty kazdego uwazasz za debila?

    Nie uważam za debila. Brak określonej wiedzy nie jest oznaką debilizmu lecz
    brakiem tej wiedzy.
    Skoro jako przykłady podajesz przykłądy, które cechują się całkiem innym
    rodzajem zachodzącego zjawiska i mają się "nijak" do tematu, o którym
    dyskutujemy to wnoskuję, że po prostu ta Twoja wiedza jest niepełna lub też
    nie do końca rozumiesz fizyczność tych zjawisk.

> [...]
    > nawet kuchni przed swietami, nie wspominajac o lazience - tam czesto leje

    Ale nie pierzesz codziennie, a do tego większość tej wilgoci usuwane jest
    poprzez wentylację, a reszta poprzez skropliny i kanalizację.
    Pralnie i suszarnie ludzie kafelkują, tak samo jak i łazienki oraz ubikacje.
    Zatem jaka wilgość i skąd ma wnikać w te ściany ?

> [...]
    > ktos moze wiedziec wiecej niz on, zwyzywa mnie, ze pisze metne wywody a to
    > tylko dlatego, ze on tego nigdy nie zrozumie...

    Skoro już tak wszystko wiesz i wszyscy też to wiedzą to po cholerę tu
    dyskutujemy ?
    Tylko dziwne dlaczego pisze się tu o dziurawieniu styropianu, tworzeniu
    szczelin wentylacyjnych, inni zaś piszą o wyższości wełny nad styropianem, a
    jeszcze inni, ze lepsze są ściany jednowarstwowe budowane 50 lat temu, bo
    nie widać na nich zamarzającej wody, a najbardziej zainteresowany autor
    wątku ma dylemat czym ocieplać.
    Jak widać nie wszyscy wiedzą i dlatego nie odpowiadaj za wszystkich. Nie
    staraj się być mądrzejszy niż oni wszyscy.
    Uważasz, że wiesz lepiej i nie obchodzi Cię ta dyskusja to nie zabieraj w
    niej głosu, bo tylko zaniżasz poziom tej dyskusji.

    > Ale, gdyby w tym styropianie utworzyc celowo, jakos zainstalowac kanaliki
    > kapilarne w postaci np. nitek tkaniny z materialu o malym kacie zwilzania,
    > kto wie?

    Widzisz, siłą wełny mineralnej jest jej duża powierzchnia parowania.
    Tworząc takie kanały w styropianie tworzysz idealne warunki do rozwoju
    grzybów i pleśni: wilgotno, ciepło, dostęp powietrza i ochrona przed słońcem
    i zbyt wysoką temperaturą latem.

    Wiesz, chyba zbyt dużo się naczytałeś tych Twoich lektur, o których
    istnieniu nawet nie mamy "zielonego pojęcia" :)
    Szkoda tylko, ze traktujesz tę wiedzą w sposób bardzo wybiórczy i to tylko w
    takim zakresie jaki Ci akurat pasuje.
    Oczywiście masz rację, że proces wnikania i przenikania wilgoci i wody przez
    ściany jest bardziej złożony i wpływ ma tu wiele różnych czynników i nie mam
    zamiaru tego podważać. Jednak nie mają one większego znaczenia dla typowego
    inwestora, który buduje dom. On chce wiedzieć czy lepiej jest ocieplić
    ścianę styropianem czy może wełną mineralną, a może też innym materiałem.
    Chce też wiedzieć czy lepiej dać 5cm styropianu czy też 20cm i dlaczego.
    Rozpisywanie się na ten temat na łamach grup dyskusyjnych budowlanych jest
    bez sensu, tym bardziej, że technologie opracowywały osoby, które co tu
    ukrywać znają się na tym znacznie lepiej niż my, a zebrane dane empiryczne
    potwierdzają słuszność ich założeń.
    Jednak jako osoba znająca temat nieco bardziej od przeciętnego Kowalskiego
    nie mogę stać obojętnie wobec błędnych wypowiedzi zawierających błedne
    przykłady, takie jak Twoje.

  • 100. Data: 2009-03-01 13:33:07
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > A bakterie i wirusy widziałeś ?
    > Zapewne powiesz, ze w ogóle nie istnieją ? :))))

    Pradu w gniazdku tez nie widzialem, ale wiem ze tam jest. W kazdym razie
    przy oknach w scianach jednowarstwowych z Ytonga, czy Porothermu nie
    slyszalem zeby komus sie woda wykraplala, a teoretycznie powinna, bo
    oscieznica okna nie jest grubsza jak 10cm. W takiej scianie trudno mowic o
    izolacji na tak malym odcinku.

    > Ależ to jest właśnie punkt rosy i dowód na jego istnienie :)

    Ha, no zgadza sie, o tym pisalem. Pisalem tez o niedostatecznej
    izolacyjnosci takiej sciany, a takze kiepskiej wentylacji i w sumie nic w
    tym dziwnego. Ale ten punkt rosy powstaje na wewnetrznej czesci sciany, tam
    gdzie wilgoc bezposrednio styka sie z chlodniejsza sciana glownie w wrogach
    nie w srodku sciany. Takie samo zjawisko mialo by miejsce, gdyby sciana byla
    z nienasiakliwej blachy. Dzisiejsze sciany jednowarstwowe to juz troche inna
    historia.

    > Obecnie tynki nierzadko robi się gipsowe, a jak już się robi tynki
    > cementowo-wapienne to się gipsuje. Gips uszczelnia pory i jest prawie
    > nieprzenikalny dla pary wodnej. Do tego ściany malowane akrylem lub
    > farbami z dodatkiem lateksu jeszcze bardziej uszczelniają te ściany.

    No nie wiem jak to jest z ta nieprzenikalnoscia gipsu dla pary, ale z cala
    pewnoscia gips jest nasiakliwy, a mokry o ile dobrze pamietam ma tylko 20%
    wytrzymalosci gipsu suchego. Ale nie ma sie co upierac, bo nie o gips tu
    chodzi.

    > Tylko po co tak kombinować ?

    Tak kombinowano zanim ktos wymyslil styropian, nikogo nie namawiam a
    napisalem przeciez ze to starodawny sposob.

    > Dajesz odpowiedniej grubości ocieplenie, wewnątrz warstwa gipsu + akryl,
    > które utrudniają wnikanie pary wodnej i zapominasz o problemach na kilka
    > pokoleń :)

    Nie tak znowu dawno temu byl watek w ktrorym wszyscy wypowiadali sie o takim
    ociepleniu jako co najmniej blednym, bo wilgoc i tak do sciany sie dostanie,
    tam skondensuje na zimniejszej sciani i bedzie mozna prawdziwki na zupe co
    niedziele kroic. :-) Co dyskusja to inne wnioski. :-) To nie zarzut w do
    Ciebie, ale tyle mamy zdan.

    > Masz zrobione tanio, oszczędzasz na ogrzewaniu, wymuszona wentylacja z
    > rekuperacją usuwa wilgoć i dba o Twoją kieszeń.

    A no, co miesiac rachunek za prad. :-)

    > Dobrze ocieplony i wykonany dom zapewnia duże oszczędności na ogrzewaniu.
    > Przy wykonaniu dobrego ocieplenia domu, zamontowaniu okien niskoemisyjnych
    > oraz zamontowaniu rekuperatora można zejść z zapotrzebowaniem mocy
    > grzewczej do kilku kW. Część z tej mocy pochodzi z pracujących urządzeń
    > elektrycznych (komputery, TV, oświetlenie itp.) oraz z wydzielania ciepła
    > przez organizmy.
    > Tu dochodzimy do konstrukcji nazywanej domem pasywnym, czyli domem, który
    > nie potrzebuje dodatkowego ciepła na ogrzewanie lub potrzebuje go
    > niewiele.

    No wlasnie, tylko gdzie sens takiego ocieplenia za gore pieniedzy.

    > Tylko nie mówcie "Panie tak to tylko w E....", bo takie materiały już
    > isnieją i już stosuje się je także w budownictwie - budownictwie pasywnym.
    > Tyle, że są jeszcze okropnie drogie. Nazywają się aerożelami.
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Aero%C5%BCel

    I znow ta cena.

    Czas chyba konczyc dyskusje, bo tematu globalnie i tak nie rozwiazemy. Kazdy
    niech sobie robi jak chce. To co piszesz razem z Krzemem wydaje sie byc
    bardzo logiczne i przekonywujace, ale jak dla mnie nie rozwiazuje wszelkich
    watpliwosci i nie wszystkie zjawiska sa potwierdzone. Moze to paradoksy a ja
    sie nie znam, a moze sprawa wcale nie jest taka oczywista jak by sie moglo
    wydawac.

    Pozdro.. TK