  • 21. Data: 2009-02-25 10:27:35
    Temat: Re: Ocieplenie ścian kilka pytań
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 25 Feb 2009 11:25:28 +0100, Jarek P. napisał(a):

    > Miał tak mój kolega, bez problemu znajdziesz też takie historie
    > opisywane przez "ofiary" na forum muratora.

    Na forum muratora są same ofiary, więc nie należy wierzyć w nic co jest tam
    napisane :)

    --
    best regards,
    scream

  • 22. Data: 2009-02-25 12:43:11
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    scream <n...@p...pl> wrote:

    > Na forum muratora są same ofiary, więc nie należy wierzyć w nic
    > co
    > jest tam napisane :)

    A wypchaj się, sam jesteś ofiara! ;-)

    J.

  • 23. Data: 2009-02-25 14:20:51
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "pluton" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Styropian tez nasiaka, jak pisali koledzy i znacznie dluzej wysycha.
    > Praktycznie nie ma mozliwosci wyschnac w sezonie letnim.
    >
    > Pozdro.. TK

    Dłużej nasiąka to i dłużej wysycha.
    Jeśliby styro łykał wilgoć tak szybko jak wełna
    to i wyschnąłby momentalnie.
    Ja się nie spotkałem aby izolacja termiczna fundamentów
    była robiona też wełną, więc pod względem "wilgociowym"
    styro jest lepszy.
    No ale moge się mylić, chętnie ulegnę rzeczowym argumentom.

    Pzdr
    J23

  • 24. Data: 2009-02-25 14:52:04
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Na dodatek kiedy nasiąknie wodą traci swoje właściwość termoizolacyjne -
    > zresztą jak każdy inny materiał Ale styropian ma jeszcze tą wadę, że
    > bardzo długo wysycha. Gdzieś kiedyś czytałem, oglądałem - nie pamiętam -
    > testy Styropian pod tynkiem ściągnięty do pomiarów po 2 sezonach -
    > zawierał około 30 parę procent wody,

    Jakiej wilgotności ?
    Względnej czy bezwzględnej ?

    > wełna podobnie ale styropian suszony w warunkach laboratoryjnych
    > potrzebował o wiele więcej czasu na wyschnięcie niż wełna.

    Niestety wełna ma taką samą wilgotność względną jak otaczające ją powietrze,
    ponieważ jest przenikalna dla tego powietrza.
    Styropian natomiast zbudowany jest z mikroskopijnych zamkniętych pęcherzyków
    zawierających wewnątrz gaz spieniający o stałej wilgotności.
    Do tego gazu dostaje się trochę pary wodnej w procesie produkcyjnym,
    ponieważ styropian jest spieniany gorącą parą wodną :)
    Jedyne miejsce, w które może dostać się woda lub para wodna to przestrzenie
    pomiędzy tymi pęcherzykami oraz wszelkie uszkodzenia tych pęcherzyków.

    > Z tymi procentami, czasami mogę się mylić bo już dokładnie nie pamiętam
    > ale wnioski były takie, że styropian po jesienno-zimowym nasiąkaniu nie
    > zdąży wyschną przez lato, a przez to z czasem straci całkowicie swoje
    > właściwości termoizolacyjne. Z wełną nie ma tego problemu o wiele szybciej
    > wysycha. Pewnie jak w każdej historii i wyliczenia dla styropianu będą na
    > tyle nieistotne w jednostce czasu jakim jest życie lub żywotność budynku,
    > że normalny użytkownik tego nie wyczuje, a za kilkanaście/kilkadziesiąt
    > lat i tak nikt nie będzie chciał mieszkać w starej chałupie :)

    Właśnie o to chodzi.
    Zanim na skutek warunków atmosferycznych (temperatura, wiatr, uszkodzenia
    mechaniczne) popęlkają pęcherzyki styropianowe otwierając wodzie i parze
    wodnej drogę to dom już będzie nadawał się do wyburzenia :)
    Jeżeli zaś chodzi o wełnę to wilgotność względna powietrza zawartego
    pomiędzy włóknami wełny zmienia się wraz z wilgotnością powietrza, która
    waha się od kilku % w okresie silnych mrozów zimą do 80-90% w okresie
    deszczowego lata.
    Niestety wełna w okresie zimowym niestety nie wysycha, ponieważ dostaje
    świeże porcje wilgoci poprzez ścianę.
    Kto kładąc wełnę na ścianą najpierw daje folię ? Chyba nikt :)))

    > Zaletą wełny jest jej niepalność, o styropianie nie można powiedzieć, że
    > jest bezpiecznym materiałem.

    To, że jest niepalna nie ma znaczenia pod tynkiem, ponieważ w przypadku
    styropianu jest on chroniony przed płomieniem wartwą tynku, a ponadto
    obecnie produkowane styropiany to styropiany samogasnące.
    Reasumując co do palności/niepalności.
    Dach - tylko i wyłącznie wełna ze względu na niepalność i nie wytwarzanie
    toksycznych gazów podczas pożaru.
    Ściany na zewnątrz - tylko styropian.

    Co do nasiakalności styropianu to robiłem osobiście takie badania ze
    styropianem oraz pianką podobną do styrofleksu (Vapotherm) służącymi do
    pokrywania dachów.
    Przed zanurzeniem w wodzie próbki były dokładnie ważone na bardzo dokładnej
    wadze labolatoryjnej.
    Po kilkudniowym moczeniu, a następnie powierzchniowym osuszeniu z wody
    próbki ponownie ważyłem. Następnie wykonywałem pomiary co pół godziny.
    Pierwszy pomiar wykazywał przyrost masy ok. 1-3% , a po ok. 4 godzinach nie
    byłem w stanie wykazać różnicy w masie w stosunku do próbki przed moczeniem.
    Wnisek z tego, że woda wnikała bardzo płytko w pory i dość szybko z nich
    odparowywała.
    A zatem można śmiało powiedzieć, że te materiały są nienasiąkalne dla wody.
    Niestety nie byłem w stanie dokonać pomiarów wilgodności względnej
    styropianu, ponieważ to by wymagało użycia innej metody.

  • 25. Data: 2009-02-25 14:53:02
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > No niestety same goloslowne stwierdzenia :(
    > Najlepiej, jakby wzieli kawalek styropianu, zwazyli, zanurzyli na
    > miesiac w wodzie i znow zwazyli.
    >
    > jak dorwe kawalek styro i znajde dojscie do dokladnej wagi,
    > to sam to zrobie.

    Już robiłem takie badania.
    Styropian jest nienasiąkalny dla wody.

  • 26. Data: 2009-02-25 14:59:57
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Styropian tez nasiaka, jak pisali koledzy i znacznie dluzej wysycha.
    > Praktycznie nie ma mozliwosci wyschnac w sezonie letnim.

    Nieprawda z tą nasiąkalnością.
    W rzeczywistośąci styropian zawierta pewną ilość wilgoci, któa została
    uwięziona w pęcherzykach. Natomiast wnikanie do niego wody czy wilgoci jest
    znikome, dlatego można uznać, ze jest nienasiakalny.
    Czy wysycha dłużej ?
    Zapewne tak, ale jak ktoś zastosuje na wełnie izolację przeciwwilgociową,
    choćbyn nawet tynk akrylowy i nie zrobi wentylacji wełny to jak ona ma
    wyschnąć ? Natomiast roboiąc wentylację pogarsza się izolacyjnośc wełny.

  • 27. Data: 2009-02-25 15:02:09
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Już robiłem takie badania.
    > Styropian jest nienasiąkalny dla wody.

    No coz, mnie sie tez tak wydawalo. Ale
    jezeli takie badania zrobia 2 niezalezne laboratoria,
    to wynik bedzie wiarygosniejszy :)

    pozdrawiam
    pluton

  • 28. Data: 2009-02-25 15:04:06
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Miał tak mój kolega, bez problemu znajdziesz też takie historie opisywane
    > przez "ofiary" na forum muratora. O ile pamiętam jednak, we wszystkich
    > tych historiach chodziło o źle zabezpieczony dół ocieplenia (myszy miały
    > gdzie napocząć ścianę)

    Bo jak ktoś chce zaoszczędzić na listwie startowej to tak ma :)))

  • 29. Data: 2009-02-25 15:06:22
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Kto kładąc wełnę na ścianą najpierw daje folię ? Chyba nikt :)))

    Mozna pomalowac sciany od zewnatrz jakas emulsja.

    > Ściany na zewnątrz - tylko styropian.

    Dozywiajmy osy i myszy :)

    pozdrawiam
    pluton

  • 30. Data: 2009-02-25 15:09:39
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Na forum muratora są same ofiary, więc nie należy wierzyć w nic co jest
    > tam
    > napisane :)

    Nikt sie specjalnie nie chwali, ze jest ofiara, wiec jezeli sie juz z tym
    objawil,
    to raczej mozna wierzyc (sprawdzic, czy nie producent welny).

    pozdrawiam
    pluton