  • 21. Data: 2011-02-18 23:51:54
    Temat: Re: Od prawie tygodnia slonce i
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    news:ijmuf7$2e6$1@news.onet.pl...

    > Przy jakim przeplywie i jakiej temp. w zasobniku?

    przy żadnym -mowimy o sytuacji gdy nie odbieramy ciepła. Tyle własnymi
    ręcami zmierzyłem :) Za pomocą instrumentów pomiarowych rzecz jasna.

    > Nie nagrzeja sie do 200C, chyba, ze wylaczysz pompe i to tez nie takie
    > pewne.

    własnie wyłączyliśmy bo bufor sie gotował.

    >Czarna kierownica w zamknietym samochodzie rozgrzewa sie do kilkudziesieciu
    >stopni w letnie upaly i co prawda nie raz parzy ale sie nie topi. Wody na
    >niej nie zagotujesz. Slowem, nie twierdze, ze to temp. nie do osiagniecia,
    >ale ja takich nie widuje.

    Co mnie obchodzi kierownica i wrażenia -do tabelki producenta solarów
    zajrzyj - tam jest podana temperatura stagnacji czyli temperatura do której
    nagrzeje sie solar przy braku poboru ciepla.

    > Mowa o stagnacji bedzie wtedy kiedy nie ma odbioru ciepla, czyli z jakichs
    > przyczyn pompa stoi. W praktyce to sie prawie nie zdarza.

    a ten swoje :-) Przeciez rozważamy sytuacje "za duzych solarów". Pewnie ze
    nie zdarza sie bo kazdy solar ma odpowiednio dobrany razem ze zbiornikiem.
    Problem powstaje gdy ktos sobie zazyczy wspomagac ogrzewanie - i nabedzie
    50m2 solarów -jesienią, wiosną - bedzie ok. Tylko co latem -poza mozliwoscią
    nagrzewania basenu :-) A jak braknie pradu?

    b.

  • 22. Data: 2011-02-19 08:31:31
    Od: cuben <c...@g...pl>

    A jak braknie pradu?

    To na lato zakrywa się 50% powierzchni kolektorów.

  • 23. Data: 2011-02-19 08:49:02
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-02-19 00:51, Budyń pisze:

    > przy żadnym -mowimy o sytuacji gdy nie odbieramy ciepła. Tyle własnymi
    > ręcami zmierzyłem :) Za pomocą instrumentów pomiarowych rzecz jasna.

    > własnie wyłączyliśmy bo bufor sie gotował.

    W 80C? To chyba jeszcze jakiś kompresor obniżający ciśnienie masz
    podłączony do bufora, bo pod ciśnieniem normalnym woda wrze w 100C.

    M.

  • 24. Data: 2011-02-19 09:12:46
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości

    > W 80C? To chyba jeszcze jakiś kompresor obniżający ciśnienie masz
    > podłączony do bufora, bo pod ciśnieniem normalnym woda wrze w 100C.

    a dlaczego 80, moze mamy juz 105 i podwyższone ciśnienie. Wajha w dół, pompa
    nie działa. Co sie dzieje dalej?

    b.

  • 25. Data: 2011-02-19 09:17:44
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "cuben" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    >A jak braknie pradu?
    >>
    > To na lato zakrywa się 50% powierzchni kolektorów.

    to jest rozwiązanie - albo kłopotliwe, albo drogie jesli to ma sie dziać
    automatycznie - ale jest.

    Możnaby podzielić solary na sektory i spuścić płyn z niepotrzebnych. Na
    sucho niech sie grzeją (ale nie wiadomo jak długotrwałe 200stopni wpłynie na
    farbe)

    b.

  • 26. Data: 2011-02-19 10:28:54
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 17 Lut, 13:02, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > ale tego nikt nie neguje pozostaje tylko kwestia koszt w, oraz tego co
    > rozbic z nadmiarem ciepla w okresie letnim.

    Nadmiar ciepla nie jest problemem. Wystarczy zaslonic folia alu solary
    i po sprawie.
    A co do kosztow to szacowal bym ze:
    Jakies 40% opalu jaki mi schodzi w roku zuzywam w jesien/wiosna i w
    lato na CWU. U mnie jest to jakies 1200zl.
    Do tego doliczyl bym dodatkowe 1200zl jako koszt en. elekt.
    poswiecanej na grzanie wody.
    Czylo rocznie mozna by liczyc na oszczednosc rzedu 2400zl.

    Jeden panel to jakies 1000zl. Odpowiedni uklad hydrauliczny i zbiornik
    to pewnie koszt dodatkowy rzedu 6-10kzl.
    Czyli inicjalny wiekszy koszt. A zwrot kosztow w 6-10lat.
    Nie jest to jakos rewelacyjna sprawa ale moze sie oplacic.

  • 27. Data: 2011-02-19 10:37:05
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 18 Lut, 14:55, AZ <a...@p...onet.pl> wrote:

    > eee tam od razu chłodnie.
    > Basen by tym można podgrzewać. Tylko jak się doda koszty budowy basenu
    > jako bezpiecznika do instalacji to gmina się pewnie cokolwiek może
    > zeźlić na podanie o dopłaty ;-)
    >
    > Opcja nr2. Studnia (np zwykła kręgowa) i studnie chłonne. Puścić wodę
    > przez zasobnik do studni chłonnych.
    > Jak instalacja przez sezon popracuje to zimą działka będzie oazą zieleni
    > ;-)  Ale to już pole do popisu dla amatorów pompy ciepła.

    Kiedys podrzucono mi pomysl z parafina.
    Mianowicie cieplo topienia parafiny jest dosyc wysokie a temperatura
    krzepniecia/topninia jest akuratna do np. podlogowki.
    Na odpowiednik tych 5T wegla potrzeba jakies 80m3 parafiny.
    Ladowac w lato solarami. W zimie rozladowywac w podlogowce.
    80m3 to nie tak duzo. jakies 4,5x4,5x4,5m
    Parafina ma te zalete ze jest dobrym izolarorem ciepla (to tez duza
    wada) i taki zbiornik sam sie w ziemi zaizoluje.
    Wada jest to ze dosyc trudny w budowie jest uklad odbierania ciepla bo
    trzeba te parafine zestalic a zestalona slabo przewodzi cieplo. Wiec
    zwykla wezownica bedzie niedobra.
    Ale wtedy corocznie mamy co najmniej 2-4kzl zwrotu.
    Tylko nie wiem po ile jest parafina :)

    Ale testy byly by bezpieczne bo jak dobrze pojdzie to parafine
    przywioza ciekla a jakby co to mozna ja spalic w piecu :)

  • 28. Data: 2011-02-19 11:02:01
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    >Na odpowiednik tych 5T wegla potrzeba jakies 80m3 parafiny.
    >Ladowac w lato solarami. W zimie rozladowywac w podlogowce.
    >80m3 to nie tak duzo. jakies 4,5x4,5x4,5m

    80m3 przemieszane z gęstą wężownica to będzie duzo wiecej - a węzownica musi
    taka być ze wzgledu na wady parafiny o których pisałeś.

    Ale sobie policz:
    w 10m3 parafiny nagrzanej od 30 do 80 stopni zgromadzisz 2295MJ energii. W
    tej samej objętości wody bedzie 2100MJ. Praktycznie tyle samo, a woda jest
    tania a budowa zbiornika prosta.

    Wymiennik z parafiną miałby z 20m3 i kosztowałby milion :-) Nie ma co mówić
    o parafinie - sie nie nadaje.

    b.

  • 29. Data: 2011-02-19 11:11:54
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Budyń napisał:

    > w 10m3 parafiny nagrzanej od 30 do 80 stopni zgromadzisz 2295MJ energii.
    > W tej samej objętości wody bedzie 2100MJ. Praktycznie tyle samo, a woda
    > jest tania a budowa zbiornika prosta.

    Tylko, że koledze chodziło o ciepło krzepnięcia parafiny - solarami
    rozgrzejesz do temp, kiedy jest ciekła, a jak się schładza - coś ok
    trzydzieści parę stC, to długo oddaje ciepło w momencie krzepnięcia i
    tym ciepłem podłogówkę dałoby radę zasilić - ok 30 - 35 stC to jak
    znalazł dla podłogówki.

    To mogłoby mieć sens, ale jakie byłyby koszty...? :-)

    pozdr
    Robert G

  • 30. Data: 2011-02-19 11:21:57
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > ciepłem podłogówkę dałoby radę zasilić - ok 30 - 35 stC to jak znalazł dla

    uwzględniłem to ciepło w tych cyfrach. Jakies polowa zgromadzonego ciepła w
    powyższym przykładzie pochodzi z przejscia fazowego.

    b.