  • 51. Data: 2011-02-19 23:33:59
    Temat: Re: Od prawie tygodnia slonce i
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 20 Lut, 00:16, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > A w jakim cisnieniu?

    Atmosferycznym? Zwiekszenie 1700 x objetosci plynu w naczyniu
    zamknietym spowoduje gigantyczny wzrost cisnienia (i BUM :)

    > Dla mnie dyskusja jest bezcelowa, bo sami producenci twierdza, ze uklady na
    > taka ewentualnosc sa zabezpieczone. Mozna sobie dzielic wlos na czworo,
    > tylko po co?

    Producenci wiele rzeczy moga pisac - a my chyba dyskutujemy dlatego
    zeby to sprawdzic i zeby wiedziec, jak to jest naprawde (ja nie lubie
    "nie wiedziec" :)
    Wiec.. Ktos ma jakis pomysl czemu solary masowo nie wybuchaja ? Ja nie
    mam :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 52. Data: 2011-02-19 23:40:40
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 20 Lut, 00:33, Adam <a...@g...com> wrote:

    > Wiec.. Ktos ma jakis pomysl czemu solary masowo nie wybuchaja ? Ja nie
    > mam :)

    A w sumie to mam pewien pomysl. Gdziestam mi przemknely kiedys straty
    solara do otoczenia rzedu 6W/k/m2. Przy temperaturze na zewnatrz 30stC
    i temperaturze wrzenia glikolu 200stC mamy 170k czyli straty rzedu
    1020W -> czy nie tyle mniejwiecej solar potrafi uzyskac max w
    lato ? :) Wiec poprostu po zagrzaniu i bez wlaczonej pompki, zyski ze
    slonca moga byc rownowazone przez straty do otoczenia.

    Zgadlem ? ;)

    --
    Adam

  • 53. Data: 2011-02-19 23:46:32
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    q.googlegroups.com...

> [...]
    > "nie wiedziec" :)
    > Wiec.. Ktos ma jakis pomysl czemu solary masowo nie wybuchaja ? Ja nie

    No to moze uznajmy, ze to nie ma znaczenia i tyle? :-))
    Widzialem chocby swoja instrukcje obslugi zestawu solarnego i nie ma w nim
    slowa na temat przykrywania na czas dluzszego wyjazdu. Prawde mowiac nie
    wyobrazam sobie, zeby taka instalacja nie byla bezobsugowa. Wyobrazmy sobie
    za to jakiegos kretyna ktory nie wie co do czego i kupil sobie taki zestaw.
    Chlop albo baba nie wie co to kociol gazowy bo sam sie pali, a ma sie
    przejmowac jakims przykrywniem durnych kolektorow na dachu w dodatku w takim
    miejscu gdzie nie ma dostepu. To przeciez idiotyczne.

    Pozdro.. TK

  • 54. Data: 2011-02-19 23:48:48
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-02-19 21:57, Budyń pisze:
    > Użytkownik "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid> napisał w wiadomości
    >

    > standartowo: stary płaski kaloryfer malnięty na czarno, rama, ocieplenie
    > od spodu i z góry szyba. Z pomiarów wynikało ze dawał blisko 1kW/m2.
    > Albo pomiary całkiem złe, albo te wszystkie firmowe kolektory są mocno
    > przereklamowane :-)

    Chyba na orbicie ziemskiej. A pamiętasz ile wynosi stała słoneczna?

    Przypomnę ci - to jest ok. 1,3kW/m^2 (prostopadle do Słońca przed
    wejściem do atmosfery). W naszej szerokości geograficznej promieniowanie
    w szczycie ma ok. 0,6kW W/m^2 (>0,5 przez jakieś 3h). Jak więc ci się
    udało uzyskać 1kW/m^2 czarną rurką bez izolacji?

    Tutaj dane historyczne promieniowania w Warszawie (wybierz miesięcznie i
    czerwiec/lipiec)
    http://www.meteo.waw.pl/history/index.shtml.po

    Gratuluję - zrobiłeś perpetum mobile.

    M.

  • 55. Data: 2011-02-19 23:56:22
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 20 Lut, 00:46, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
    > Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w
    wiadomoscinews:1eaef63f-3499-47b1-adf5-48799b79f840@
    p11g2000vbq.googlegroups.com...

    > No to moze uznajmy, ze to nie ma znaczenia i tyle? :-))

    Padaja zarzuty, ze nie duze polacie kolektorow sa problematyczne w
    lato, bo nie ma jak zagospodarowac nadmiaru ciepla. Wypadaloby wiec
    rzetelnie przenalizowac, czy problem istnieje, czy nie :-) Pewnie, ze
    mozemy uznac, ze problem nie istnieje. Ale to bedzie niefajne, po
    kogucikowemu tak ;))

    --
    Adam

  • 56. Data: 2011-02-19 23:56:59
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    b.googlegroups.com...

    > Zgadlem ? ;)

    Nie wiem. To zalezy od samego kolektora. Pewne jest, ze im wyzsza temp. tym
    straty sa wieksze. Widac to na pierwszym znalezionym wykresie. Dla
    uproszczenia mozemy przyjac roznice rzedu 50-60C, pozniej moc drastycznie
    spada.

    Pozdro.. TK

  • 57. Data: 2011-02-19 23:57:02
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 20 Lut, 00:56, Adam <a...@g...com> wrote:

    > Padaja zarzuty, ze nie duze polacie kolektorow sa problematyczne w

    ZE DUZE! "nie" mi sie niepotrzebnie wplatalo.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 58. Data: 2011-02-20 00:15:32
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

> [...]
    > rzetelnie przenalizowac, czy problem istnieje, czy nie :-) Pewnie, ze
    > mozemy uznac, ze problem nie istnieje. Ale to bedzie niefajne, po

    No sa takie zarzuty teoretyczne. Ja wole sie nie wypowiadac, bo z takimi
    instalacjami do czynienia nie mialem. Jak mam pisac to co mi sie wydaje to
    wole jednak sluchac. :-)
    Budyn podal przyklad hydraulika grzejacego drabinke w lazience by
    zabezpieczyc uklad. Jak przyjmiemy zasobnik 300 litrow i trzy kolektory
    plaskie to gosc jest sporym asekurantem, bo przy takiej instalacji mozna nie
    robic nic i wiem to na dzis. Jezeli natomiast bedziemy rozpatrywac 50
    kolektorow latem i zasobnik 300 litrow bo domu sie nie grzeje to sorry ale
    popatrze co madrzejsi napisza. Intuicja cos tam mi podpowiada w oparciu o
    posiadana wiedze, ale wiesz dziesiec lat zycia to mialem juz jakis czas temu
    i uwazam, ze na grupie wypadaloby byc odpowiedzialnym. Sa ludzie podejmujacy
    konkretne decyzje na podstawie tego co tu piszemy. Czlowiek z Hewalexa swego
    czasu kiedy radzilem sie w tych sprawach odpowiedzial mi, ze trzy kolektory
    to maksymalna ilosc do zasobnika 300 litrow. Tematu dalej nie drazylem bo do
    niczego mi to potrzebne nie bylo. Kazdy moze do nich napisac, odpowiadaja
    chetnie i merytorycznie.
    Znam tez z teorii internetowej przelaczania obiegu na chlodnice chyba nawet
    samochodowa nadmiaru ciepla. Problem pewnie jakis jest, albo brak chetnego
    zeby sprawdzic co to bedzie. :-) Mysle, ze przede wszystkim duza instalacja
    do ogrzewania domu z powodow glownie ekonomicznych jest malo atrakcyjna. Ja
    dopiero od polowy lutego zauwazylem jakies wyierne korzysci. Dzis np. mimo
    calkowitego zachmurzenia kolektor grzal i o dziwo nawet ze sniegiem.
    Pozostaje ciagle o tej porze roku walka z nim na kolektorze, ale jak widze
    temp. wody z wodociagu szesc C z kawalkiem to dobre jak z tego mimo chmur
    zrobi sie 14C po zgarnieciu sniegu chwile po poludniu. Im blizej lata bedzie
    tylko lepiej.

    Pozdro.. TK

  • 59. Data: 2011-02-20 08:27:29
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Adam" <a...@g...com> wrote:

    > Maniek ale wiesz ze z litra wody (nie wiem jak z glikolem - acz tu
    > sama temperatura parowania jest wyzsza bo bodaj 200stC) w procesie
    > parowania tworzy sie... 1700 litrow pary wodnej ? :) Samo male
    > naczynko przeponowe to za malo zeby to pomiescic i zeby nie doszlo do
    > "bum". To jest 1700 x wieksza objetosc!!

    Dla instalacji solarnych naczynie przeponowe dobiera sie tak, zeby caly
    odparowany glikol sie w nim zmiescil. Ponadto, w ukladzie znajduje sie równiez
    zawór bezpieczenstwa, który przy cisnieniu chyba 6 bar otwiera sie i wypuszcza
    glikol.
    Najgorsze, co moze nas spotkac, to koniecznosc powtórnego napelnienia
    instalacji.

    --
    Bartek

  • 60. Data: 2011-02-20 11:47:44
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ma ok. 0,6kW W/m^2 (>0,5 przez jakieś 3h). Jak więc ci się udało uzyskać

    jak najbardziej z izolacją od spodu i szyba od góry -sobie wypraszam :-)
    pomiary miały prawo być z błedem, ale oceniam ze nie az takim. Natomiast te
    waty z stacji pomiarowej w warszawie musisz przeliczyć z powodu poziomego
    ustawienia czujnika. Zatem bedzie nieco więcej.

    b.