  • 61. Data: 2011-02-20 11:52:25
    Temat: Re: Od prawie tygodnia slonce i
    Od: "Budyn" <b...@g...pl>

    Uzytkownik "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> napisal w wiadomosci
    news:ijqj9f$6j3$1@news.onet.pl...
    > Najgorsze, co moze nas spotkac, to koniecznosc powtórnego napelnienia
    > instalacji.

    No ok, fajnie ze nic nie pier...lnie, tylko co jesien napelniac uklad to
    troche drogo wyjdzie :-) (mówie o DUZCH solarach)

    b.

  • 62. Data: 2011-02-20 11:56:21
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > konkretne decyzje na podstawie tego co tu piszemy. Czlowiek z Hewalexa
    > swego czasu kiedy radzilem sie w tych sprawach odpowiedzial mi, ze trzy
    > kolektory to maksymalna ilosc do zasobnika 300 litrow. Tematu dalej nie
    > drazylem bo do niczego mi to potrzebne nie bylo. Kazdy moze do nich
    > napisac, odpowiadaja chetnie i merytorycznie.

    Czyli problem istnieje i hewalex o tym wie. Ja tez kiedyś dzwoniłem do
    jednej firmy i własciwie chcieli mi wcisnąć solary - do chwili gdy sie
    dowiedzieli ze bedą zamontowane na wiejskim domku letnikskowym gdzie czesto
    nie ma pradu. "Nie można bo sie przegrzeją"

    >Mysle, ze przede wszystkim duza instalacja do ogrzewania domu z powodow
    >glownie ekonomicznych jest malo atrakcyjna.

    Tu sie nie kłócę - jest jak mówisz. Zwłaszcza ze oprócz samych solarów
    nalezałoby wykosztować sie na jakis system schładzajacy.

    b.

  • 63. Data: 2011-02-20 13:40:49
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Budyn" <b...@g...pl> wrote:

    > No ok, fajnie ze nic nie pier...lnie, tylko co jesien napelniac uklad to
    > troche drogo wyjdzie :-) (mówie o DUZCH solarach)

    Drogo? przy calosci inwestycji? taka pompa kosztuje pewnie tyle, co 2-3m2
    solarów.
    Ponadto, przy takiej inwestycji warto pomyslec o letnim zabezpieczeniu w
    postaci... basenu. Przy calkowitych kosztach... peanuts.

    --
    Bartek

  • 64. Data: 2011-02-20 18:26:45
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Maniek4 napisał:
    > Użytkownik "Budyń"<b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ja tego nie sprawdzalem, ale jakis czas temu Marko pisal, ze sterownik
    > pokazywal mu o ile dobrze pamietam szczytowo cos kolo 9kW z 5,4m^2. Stosunek
    > 1kW do 1,7kW trudno nazwac subtelnoscia, ale nie mozna nie zauwazac roznicy
    > w kosztach. Taki kolektor to przeciez zadna kosmiczna technologia, wiec
    > smialo kaloryferem mozna grzac. Wad bedzie troche mial, ale za to w cenie
    > zlomu. Ciekaw jestem jak dziala cos takiego zima.
    > W testach SPF taki Hewalex np. osiaga 520kWh rocznie z 1m^2 podgrzewajac CWU

    1.7 kW/M^2 powiadasz? Patrz pan, albo ci tanio perpetuum mobile
    sprzedali abo słońce stuningowali - bo strumień energii słonecznej to
    niewiele powyżej 1.4kW/m^2.

    --
    Darek

  • 65. Data: 2011-02-20 18:58:01
    Od: "Budyn" <b...@g...pl>

    > Drogo? przy calosci inwestycji? taka pompa kosztuje pewnie tyle, co 2-3m2
    > solarów.

    jaka pompa? ja mówie o glikolu. I corocznym pakowaniu kasy w teoretycznie
    bezobslugowa instalacje. Basen - owszem jesli ktos ma, lubi itp.

    b.

  • 66. Data: 2011-02-20 19:46:26
    Od: M <M...@o...pl>

    > 1.7 kW/M^2 powiadasz? Patrz pan, albo ci tanio perpetuum mobile
    > sprzedali abo słońce stuningowali - bo strumień energii słonecznej to
    > niewiele powyżej 1.4kW/m^2.

    Nawet poniżej 1,4kW/m^2 i to przed przejściem przez atmosferę. Solary
    mogą zbierać także promieniowanie odbite od okolicznych przedmiotów, co
    może trochę zwiększać zbieraną moc. Z drugiej strony ich sprawność nie
    przekracza 80% (dana wzięta na szybko z google).

    Jednak 1,7kW/m^2 może być trudno - chyba, że na dachu z blachy
    ocynkowanej o odpowiednim kształcie :-) Tylko taki dach myć trzeba.

    M.

  • 67. Data: 2011-02-20 20:12:33
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-02-20 12:47, Budyń pisze:
    > Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > jak najbardziej z izolacją od spodu i szyba od góry -sobie wypraszam :-)
    > pomiary miały prawo być z błedem, ale oceniam ze nie az takim. Natomiast
    > te waty z stacji pomiarowej w warszawie musisz przeliczyć z powodu
    > poziomego ustawienia czujnika. Zatem bedzie nieco więcej.

    To 1,3kW/m^2 jest prostopadle do linii Słońce-Ziemia. Przed wejściem do
    atmosfery. Za to twój kolektor jest skierowany do Słońca - ale nie przez
    cały dzień. Chyba, że masz ruchomy kolektor podążający za Słońcem.

    M.

  • 68. Data: 2011-02-20 20:32:17
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > To 1,3kW/m^2 jest prostopadle do linii Słońce-Ziemia. Przed wejściem do
    > atmosfery.

    No wiec 1,3kW/m2 jest przed atmosferą, żródła podaja ze do ziemi dochodzi
    1kW/m2. To jest duża różnica w stosunku to pomiarów z tej stacji
    meteorologicznej (ponizej600W/m2, po uwzględnieniu kąta bedzie z 700)
    Ciekaw jestem skąd sie bierze.

    >Za to twój kolektor jest skierowany do Słońca - ale nie przez cały dzień.
    >Chyba, że masz ruchomy kolektor podążający za Słońcem.

    to był pomiar w najlepszym momencie czyli full słońce i kolektor ustawiony
    prawidłowo do słońca. Natomiast on faktycznie podążał za słońcem -metodą
    przestawiania w ogródku :-)))
    Solar był zrobiony raczej do zabawy i prób, wiec ilosc energii mnie
    specjalnie nie interesowała. Bo to sobie mogę wyliczyć z danych
    statystycznych i mocy uzyskanej.

    b.

  • 69. Data: 2011-02-20 21:05:44
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4d615cea$0$2453$65785112@news.neostrada.pl...

    >1.7 kW/M^2 powiadasz? Patrz pan, albo ci tanio perpetuum mobile sprzedali
    >abo słońce stuningowali - bo strumień energii słonecznej to niewiele
    >powyżej 1.4kW/m^2.

    Napisalem, ze o ile dobrze pamietam i przyznaje, ze na pale chyba cos
    pomylilem bo jakos duzo wyszlo. Mozna odnalezc watek, autor Tarnus, temat
    solar grzeje podlogowke z listopada zeszlego roku. Zdaje sie, ze tam o tym
    pisalismy. A moc czesto mieszana jest z promieniowaniem na powierzchnie
    plaska ziemi a nie prostopadle.

    Pozdro.. TK

  • 70. Data: 2011-02-20 21:09:18
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Budyn" <b...@g...pl> wrote:

    > jaka pompa? ja mówie o glikolu. I corocznym pakowaniu kasy w teoretycznie
    > bezobslugowa instalacje. Basen - owszem jesli ktos ma, lubi itp.

    Pompa do napelniania instalacji. Tego sie recznie nie robi, bo by sie czlowiek
    za*al.
    Wiecej hydraulik skasuje za przyjazd i pompowanie niz ten glikol wyrzucony bylby
    wart. W tej chwili to chyba z 10zl/litr.

    --
    Bartek