  • 11. Data: 2009-08-19 17:47:16
    Temat: Re: Odszkodowanie za działkę (chodnik) ew. wywłaszczenie
    Od: JaTy z SKMK <J...@a...pl>

    Gosia pisze:

    > Fragment zakupionej przeze mnie działki stanowi chodnik.

    tzn. ten chodnik jest w pasie drogowym? jeśli tak to czy to jest droga
    publiczna? od kiedy ten chodnik istnieje?, kto go budował?

    > W Zarządzie Dróg Miejskich poinformowano mnie, że jestem zobowiązana
    > przekazać tą działkę na rzecz gminy za darmo!

    a pytałaś o podstawę prawną? - musi to być uregulowane co najmniej w
    przepisie ustawowym

    > I tu w ramach pouczenia - pogrzebałam trochę w przepisach i napisałam
    > pismo do ZDM, że wnoszę o odszkodowanie w wysokości. Ku mojemu
    > zaskoczeniu przyszła odpowiedź, że są skłonni zapłacić odszkodowanie J
    > ale w drodze negocjacji proponują kwotę niższą L (ok. 1/3 tego co ja
    > zaproponowałam). A dalej, że jak nic nie uzgodnimy (nie przyjmę ich
    > propozycji) to do wyceny będą miały zastosowanie przepisy o wywłaszczeniu.

    ale tylko w przypadku gdy dojdzie do wywłaszczenia - jest tylko malutka
    różnica można wywłaszczyć tylko pod budowę drogi ale nigdy gdy ta droga
    jest już wybudowana - a jeśli już ta część działki przeszła na własność
    "państwową" z mocy prawa (ale to zależy od odpowiedzi na początkowe
    pytania) to odszkodowanie wypłaca się w wysokości uzgodnionej, a jeśli
    do uzgodnienia nie dojdzie to wg zasad jak przy wywłaszczeniu i wtedy
    podstawą do ustalenia jest wycena rzeczoznawcy - jeśli byłoby to "z mocy
    prawa" to już nie jesteś właścicielem i nie decydujesz czy odstąpisz
    gminie czy nie

    > cena zakupu 1 m kw. działki * powierzchnia chodnika + 2% PCC + koszt
    > wydzielenia tej działki przez geodetę i nie widzę powodu aby 2/3 kosztów

    prawie we wszystkich możliwych przypadkach (wyjątki tylko gdy podział
    nieruchomości następował przed 1989 r.) w sytuacjach "wywłaszczenia" jak
    i innych podstaw regulujących stan prawny koszty wydzielenia części
    nieruchomości ponosi docelowy właściciel lub przy drogach zarządca

    > A może ktoś się orientuje w kwestiach wywłaszczeniowych i opisze mi na
    > co mogę liczyć?

    jeśli następuje wywłaszczenie to tylko za godziwym odszkodowaniem na to
    zawsze trzeba liczyć - a jak do tego dojść to zależy od podstawy prawnej
    konkretnego "pozbawienia" własności

    Konkretnie to wyjaśnić i określić można ale potrzeba do tego o wiele
    więcej informacji, bo jak czytasz powyżej, odpowiedzieć można tylko
    "gdybając"

    JaTy

    ---
    avast! antywirus: Wychodzace wiadomosc czysta. Baza sygnatur wirusow (VPS): 090818-0,
    2009-08-18
    Przetestowano na: 09-08-19 19:47:17 avast! - Copyright (c) 1988-2009 ALWIL Software.