  • 21. Data: 2009-01-07 11:21:17
    Temat: Re: Odzysk ciep_a z wentylacji
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    robert pisze:

    > tak, komfort cieplny, nie wlatuje mi do domu powietrze o temp. -20,

    A to racja, w całym kontekście ekonomii zapomniałem o tym dość istotnym
    elemencie.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 22. Data: 2009-01-07 11:26:16
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    Użytkownik "Rick" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    On Wed, 7 Jan 2009 10:31:56 +0100
    "robert" <r...@s...pl> wrote:

    > a sens widzisz tylko ekonomiczny? :-)
    Nie jest to priorytet, ale jeżeli koszt instalacji + eksploatacji reku nigdy
    nie zrówna się z kosztem wentylacji tradycyjnej, to wolę kilka razy dziennie
    otwierać okna i intensywnie wietrzyć.

    Wentylacja mechaniczna z reku już na stacie jest tańsza, a co roku dochodzą
    jeszcze oszczędności na opale.

    Reku + instalacja wentylacji wychodzi taniej niż budowa kominów +
    nawiewniki/mikrouchył

    Jedyny warunek to to, że rurki do wentylacji trzeba położyć samemu, bo
    fachowcy doliczają marżę często przekraczającą 100%.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 23. Data: 2009-01-07 11:31:25
    Od: "robert" <r...@s...pl>

    > Ale daj każdemu prawo wyboru.

    i każdy takie prawo ma :-) , ja nie napisalem, że to jedyne słuszne
    rozwiazanie,
    ale już którys raz, jakiś "mądry" stwierdza autorytatywnie, że reku jest do
    d...py, bo się nie opłaca, pomijajac inne aspekty tego rozwiązania

    > Ja lubię spać przy otwartym oknie(oprócz zimy oczywiście) i świadomie nie
    > wybrałem went. mechanicznej.

    no i wybrałeś co dla ciebie dobre, ja wybrałem okna zamknięte w nocy, bo
    często wlatują do mnie szerszenie i osy, a wolałbym tego uniknąc w pokoju
    dziecięcym

    > Szeroko otwarte okna z rana w sypialni to super sprawa dla mnie.

    róznica polega na tym, że jak chcemy mieć świeże powietrze, to ja MOGĘ, a ty
    MUSISZ otworzyć te okna, :-)

    --
    pozdrawiam
    robert

  • 24. Data: 2009-01-07 11:47:40
    Temat: Re: Odzysk ciepła z wentylacji
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    a...@g...com pisze:

    > Przy takiej kubaturze koszt inwestycyjny i eksploatacyjny jest
    > proporcjonalnie mniejszy. Male rekuperatorki kupisz juz za 1,5-2k pln,
    > a ich eksploatacja to 30-50W. Przy jego kubaturze oszczednosci pewnie
    > wyniosa w okolicy.. 1kW ? Komfort gratis ;)

    Komfortu nie podważam, pisałem tylko że odzysk ciepła z takiej kubatury
    nie równoważy kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych. Z małych
    central za małe pieniądze można wymienić dospelowskiego Economika 120,
    za około 2500PLN brutto.

    Przy deltaT = 20 stopni (założona wartosć średnioroczna) odzysk dla
    pełnej wydajności 200m3 wynosi około 5MJ/h. Dla najbardziej typowego
    ogrzewania gazowego z przeciętnym kotłem niekondensacyjnym będzie to
    około 6gr brutto na godzinę. Nie uwzględniając żadnych innych kosztów,
    nawet tych 120Wh energii potrzebnych do zasilania wiatraków wyjdzie że
    sam koszt zakupu centrali zwróci się po prawie pięciu latach ! :)

    Tak więc nie zaoszczędzimy na rekuperacji w domach do około 150m2
    powierzchni. Nie znaczy to jednak że w takich domach są bez sensu,
    należy jednak patrzyć na inne plusy rekuperatora. To co Robert napisał -
    rekuperator zastosowany w centrali wentylacyjnej podniesie komfort
    korzystania z wentylacji mechanicznej. Po prostu w zimie nie będzie
    wiało chłodem z nawiewnika a latem, jeśli ma się dom klimatyzowany,
    łatwiej będzie w nim utrzymać rześkie, chłodne powietrze.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 25. Data: 2009-01-07 12:01:29
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 7 Sty, 12:18, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale to mój śiadomy wybór a każy robi jak chce.
    Oczywista oczywistość!
    ;-)

    > Zreszta bzykajacy gdzieś w kącie domu rekuperator i jego 100W jakoś mi nie
    > odpowiada.

    Za to bzykające chmary komarów to super sprawa ... ;-)
    Buszujący po domu złodzieje też ....
    No i ten uspokajający szum rozpędzonych samochodów ...
    Zajefajna spraw.. naprawdę!
    :-))))

    Zreztą na wsi podobnie: Komary, muchy, szczekające lub wyjące psy,
    piejące koguty,traktory ... sama przyjemność.
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 26. Data: 2009-01-07 12:10:08
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    --
[...]

    Gdybym budował się przy ruchliwej ulicy, za płotem miał psy sąsiada itp to
    na pewno przemyślał bym to wszystko i decyzja mogłaby byc inna.
    Dom mam niedaleko od centrum miasta ale tak szcześliwie położony że żadne z
    tych niedogodności o których piszesz mnie nie dotyczą. Z za okna dochodza
    jedynie zapachy kwiatów z ogródka i bzykanie świerszczy w pobliskich
    zaroślach. Ja zresztą przy budowie kierowałem się głównie ekonomią i
    stwierdziłem że rekuperator, went. mechaniczna tp DLA MNIE są
    nieekonomiczne.

    Krzysiek

  • 27. Data: 2009-01-07 14:34:00
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Rick" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    On Tue, 6 Jan 2009 23:54:47 +0100

    >Mógłbyś rozwinąć ? Przy jakiej kubaturze jest sens wchodzić w reku ? Ja
    >cały czas się zastanawiam, czy instalować reku w budowanym segmencie
    >wewnętrznym ( 150 m2, kubatura 750 m3 ) szeregowca.

    Masz sufit na wysokosci 5m?

  • 28. Data: 2009-01-07 14:37:16
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "robert" <r...@s...pl> napisał w wiadomości

    > tak, komfort cieplny, nie wlatuje mi do domu powietrze o temp. -20,

    Do tego nie potrzeba super-duper rekuperacji. Ja do piwnicy (kino domowe)
    sciagam powietrze z dachu przez rure (aluminiowa?) wentylatorem. Rura jest w
    szybie wentylacyjnym, a wiec wokol niej biegnie powietrze wychodzace.
    Powietrze wchodzi wystarczajaco ogrzane. Koszt znikomy.

  • 29. Data: 2009-01-07 15:07:49
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 07 Jan 2009 12:31:25 +0100, robert napisał(a):

    > często wlatują do mnie szerszenie i osy
    W nocy?

    --
    Jaroslaw "Jaros" Berezowski

  • 30. Data: 2009-01-07 15:14:07
    Od: "robert" <r...@s...pl>

> [...]
    > w szybie wentylacyjnym, a wiec wokol niej biegnie powietrze wychodzace.
    > Powietrze wchodzi wystarczajaco ogrzane. Koszt znikomy.

    no to może się zdziwisz, ale... masz właśnie prawdziwy rekuperator :-)

    --
    pozdrawiam
    robert