  • 51. Data: 2014-02-15 10:15:08
    Temat: Re: Oferta na solary dla domku jednorodzinnego
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-02-15 01:02, k...@g...com pisze:

    > Całkowicie się z Tobą zgadzam i dlatego grzeję pompą ciepła wykorzystując w części
    ugrzane powietrze z wentylacji i ciepłą wodę po kąpaniu. Beż żadnego pierdolenia się
    jak by nie liczyć kilowatogodzina ciepła wychodzi mnie po jakieś 20 groszy lub trochę
    mniej. System działa i jest całkowicie przewidywalny.

    20 gr za 1 kWh w pompie powietrze-woda to zadziwiająco nisko.
    W Muratorze pisali, że trzeba liczyć 30 gr - po uwzględnieniu wszystkich
    elementów systemu ogrzewania (np. pomp).

    --
    MN

  • 52. Data: 2014-02-15 13:55:23
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2014-02-14 23:50, Adam pisze:

    > No nie do konca - gruntowa jest tansza, ze 2 x wytrzymalsza (pracuje
    > w praktycznie non stop stalych warunkach), nie ma elementow mechanicznych
    > na zewnatrz (takich jak wentylator), nie buczy i huczy, nie zamarza,
    > nie rdzewieje i nie szpeci elewacji. No i wszystko zalezy od zimy -
    > jak przywali -20 przez 3 tygodnie to po kieszeni powietrzna pompa skubnie.
    > Tegoroczna zima to smiech - smiem twierdzic ze powietrzna przy takiej zimie
    > jak ta jest oszczedniejsza od gruntowej :-)

    Nie wiem czy jest tansza, ale czesto zawiera juz baniak CWU, no i jest
    samodzielnym urzadzeniem gotowym do pracy w kazdej chwili. Jak dla mnie
    ciekawa alternatywa. No i to co zyska sie w tym roku usredniajac pokryje
    wieksze koszty przyszlych mrozow. Jezeli jest tak jak mowisz, ze koszty
    eksploatacji sa podobne to jedynym argumentem przeciw jaki do mnie
    przemawia to to cos na zewnatrz domu.

    > To jakie masz zabezpieczenia? 10A? :)

    20 albo 25A. Dokladnie nie pamietam.

    > Ja nawet nie myslalem o nizszym
    > niz 25A - spawarki uzywasz i nic nie wywala?

    Dzis to juz nie te czasy. Teraz uzywa sie spawarek inwertorowych.

    > Zreszta tak jak pisalem
    > wczesniej - pompa bierze 2kW wiec jej wplyw na koszt przylacza to maksimum
    > ~230 pln (placilem bodaj 115 pln / kW).

    Tak sobie to tlumacz, ale wlasnie to jest bez sensu. Placic za 17kW,
    wykorzystujac 10kW mniej. Jaki problem zwiekszyc kiedy zajdzie taka
    potrzeba? No i nie zapominajmy, ze Twoj kociol grzejacy wczesniej pradem
    bral wiecej jak 2kW. Tak jest zawsze kiedy rozpatruje sie grzanie pradem
    czy to CWU, czy CO. Tylko nikt tego nie liczy zakladajac, ze i tak
    chcieli miec wiecej bo cos tam, tylko czemu odrazu nie 60kW? Za to latwo
    jest komus liczyc kominy w domu, czy koszt przylacza gazowego. No taka
    drobna niekonsekwencja...

    > Piec w kuchni jak wlacze wszystko bieze chyba 9 czy 10kW.
    > To juz by te 7kW zabraklo..:)

    Co dokladnie bierze Ci 10kW? Mieszkam trzylata i nie zdarzylo mi sie ani
    razu zagladac do skrzynki z licznikiem zeby pstryknac bezpiecznik. W
    kuchni mam indukcje, piekarnik, zmywarke, lodowke. W domu jakis
    telewizor, kociol gazowy, pralka, zelazko. Musialbym dlugo myslec kiedy
    to wszystko na raz bylo wlaczone.

> [...]
    > ile na pompie ciepla?
    >
    > Solary zapewnia ok.. 20% obecnego zapotrzebowania na energie (licze na wyrost),
    > czyli beda placic zamiast 6500 - 5200 pln.
    >
    > Pompa ciepla nawet z lipnym COPem2 w stosunku do oleju opalowego da polowe
    > tansze ogrzewanie czyli zamiast 6500 bedzie placil 3250 pln. Wiec na chu* tu
    > komu "darmowa" energia z solara skoro pompa za te same pieniadze pozwoli
    > 1950 pln na sezon zostawic w kieszeni? :)
    >
    > Ale pewnie - mozesz udowadniac ze solary sa lepsze bo maja COP 200, a pompa
    > tylko 2. Tylko jak widac nie przeklada sie to nijak na rachunki :D

    Cos sobie pozakladales i cos Ci tam wyszlo. Ciekawe jak ozenisz swoj
    pomysl PC do starej - kiepskoocieplonej chalupy z kalafiorami? Bo jak
    narazie to tylko matematyka mniej wiecej zdaje sie zgadzac.
    Dla scislosci podpowiem Ci, ze z grubsza pierwsza lepsza instalacja
    solarna daje ponad 3000 kWh/rok, no i nie kosztuje 18000 tylko cale
    10000 mniej. Oczywiscie nie pokrywa przy tym 100% zapotrzebowania, ale
    tez nie musi. Produkuje ponad 3000 i tyle spalimy mniej. Skad wogole
    zalozenie, ze ma pokrywac w 100%? To jest argument dla weglowcow
    montujacych cos takiego dla wygody i istotnie w interesujacym ich
    okresie poza paroma dniami mozemy sie pokusic o stwierdzenie 100%. Czyli
    dla nich jezeli akceptuja jednorazowy koszt takie cos tez ma sens.
    Jednak dla tych co grzeja np. gazem, bezposrednio pradem, czy olejem -
    pokrycie w praktyce nie ma znaczenia. Liczy sie ilosc zaoszczedzonej
    energii bo za nia placimy, a nie osiagana temperatura wody.
    Ten durny pomysl od ktorego zaczela sie dyskusja to przyklad nad ktorym
    nie warto sie pochylac, a Ty z pasja maniaka toczysz solarna krucjate
    biorac ten idiotyczny przyklad za wykladnie.
    Nie zauwazylem zeby ktos byl na tyle nieprzytomny, zeby proponowac
    ogrzewanie domu solarami w tej czy innej dyskusji. Pytanie bylo czy
    warto zastanawiac sie nad takim zestawem, wszyscy odpowiedzieli, ze to
    lipa. A Ty ze swoimi pompami ciepla jak Filip z konopii. Przeciez nie
    bylo nawet takiego pytania.

    Pozdro.. TK

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 53. Data: 2014-02-15 14:24:04
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 15 lutego 2014 10:15:08 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

> [...]
    >
    > W Muratorze pisali, że trzeba liczyć 30 gr - po uwzględnieniu wszystkich
    >
    > elementów systemu ogrzewania (np. pomp).

    Mądrzejsi od tych z Muratora kiedyś pisali na przykład taki tekst " proletariusze
    wszystkich krajów łączcie się" I co z tego wyszło? Gówno wyszło. Mnie wychodzi
    poniżej 20 groszy za 1 kilowtogodzinę i mam w dupie co w Muratorze piszą.