  • 1. Data: 2009-11-24 12:16:16
    Temat: Ogrzanie wody użytkowej
    Od: " Tataglia" <t...@g...pl>

    Ilu m sześciennych gazu jest potrzebne do ogrzania 1 m sześciennego wody
    użytkowej ? Chodzi o nowoczesny piec kondensacyjny na propan.
    Wystarczą mi wartości przybliżone lub namiar na stronę www gdzie można
    byłoby to policzyć/sprawdzić.

    Pozdrawiam
    m.

  • 2. Data: 2009-11-24 18:15:42
    Temat: Re: Ogrzanie wody użytkowej
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik " Tataglia" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Ilu m sześciennych gazu jest potrzebne do ogrzania 1 m sześciennego wody
    > użytkowej ? Chodzi o nowoczesny piec kondensacyjny na propan.

    Jak długo jedzie się do Gdańska ?
    Ile paliwa spala samochód ?
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2009-11-24 19:32:45
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

    > Ile paliwa spala samochód ?

    6-9 litrów normalnie, nie 140 ani 3500 (na setkę)
    Pozdrawiam
    KK

  • 4. Data: 2009-11-24 19:51:36
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    Nie jestem praktykiem, ale teoretyczne obliczenia zagadnienie poruszonego
    przez Tataglia wydają mi się być dość proste.

    Ilość ciepła potrzebna dp ogrzania 1m3 wody np. od 10stC do 80stC to
    4190*1000*70 [J]=293MJ, gdzie 4190 to ciepło właściwe wody, 1000 to masa w
    kg 1m3 wody, a 70 to różnica temperatur przed i po ogrzaniu.

    Z pierwszej lepszej strony wyczytałem, że wartość opałowa propanu to
    92MJ/m3. Dla gazu propanbutan będzie pewnie trochę wyższa. Z tego wychodzi,
    że przy założeniu 100% sprawności pieca zużyjemy jakieś 3m3 gazu. Nie wiem
    jakie są realne sprawnosci nowoczesnych pieców gazowych, ale pewnie ponad
    90%, więc powinno to być dobrze przybliżenie.

    Proszę mnie poprawić, jeśli coś poknociłem w obliczeniach.

    Pozdr.
    Krzysiek

  • 5. Data: 2009-11-24 20:09:12
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 24 Lis, 20:51, "Krzysiek" <j...@g...pl> wrote:
    > Nie wiem jakie są realne sprawnosci nowoczesnych pieców gazowych, ale pewnie ponad
    > 90%, więc powinno to być dobrze przybliżenie.

    pewnie z grubsza bedzie sie zgadzac, z tym, ze piec kondensacyjny
    przeznaczony do grzania do 80stopni bedzie mial raczej sprawnosc
    podobna do zwyklego atmosferycznego, no i kondensacja przy LPG daje
    mniejsze oszczednosci niz przy gazie ziemnym...

    WS

  • 6. Data: 2009-11-25 07:40:59
    Od: QbaB <q...@g...com>

    On 24 Lis, 21:09, WS <L...@c...pl> wrote:

> [...]
    > podobna do zwyklego atmosferycznego, no i kondensacja przy LPG daje
    > mniejsze oszczednosci niz przy gazie ziemnym...

    No i dojdzie masa samego zbiornika do ogrzania i częsci jego izolacji
    itp.
    Pzdr
    QbaB

  • 7. Data: 2009-11-25 10:07:47
    Od: "Marek A." <t...@g...pl>

    Krzysiek pisze:
> [...]
    > jakie są realne sprawnosci nowoczesnych pieców gazowych, ale pewnie ponad
    > 90%, więc powinno to być dobrze przybliżenie.

    Dzięki

  • 8. Data: 2009-11-25 10:26:04
    Od: "m." <t...@g...pl>

    Krzysiek pisze:
> [...]
    > jakie są realne sprawnosci nowoczesnych pieców gazowych, ale pewnie ponad
    > 90%, więc powinno to być dobrze przybliżenie.

    Co prawda wodę użytkowa ogrzewa się tylko do 60 lub mniej stopni ale to
    szczegół.

    Ale idąc tym tropem jak dojść do tego ile potrzeba gazu na ogrzanie
    (tylko)domu o zapotrzebowaniu na energię 120kWh/m2*rok przy założeniu
    120m2 powierzchni ogrzewanej.
    Jak zamienić MJ na kWh ? Korzystając z internetowej przeliczarki
    wychodzi że 93MJ to 25,8kWh czyli przy 14400 kWh zapotrzebowania na rok
    na cały dom - przy założonej sprawności 90% daje to 558m3 gazu ?
    Dobrze kombinuję ?

    --
    m.

  • 9. Data: 2009-11-26 09:36:03
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "m." <t...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 93MJ to 25,8kWh czyli przy 14400 kWh zapotrzebowania na rok na cały dom - przy
    > założonej sprawności 90% daje to 558m3 gazu ?

    1W/s = 1J

    Gaz ziemny ma około 34,4MJ/1m3
    34,4 / 3,6 = 9,55kWh/1m3

    Uwzględniając sprawność kotła atmosferycznego 96% można przyjąć średnio 9,17kWh
    z każdego spalonego 1m3 gazu ziemnego.
    Zapotrzebowanie roczne 120kWh/m2 czyli około 13,1m3 gazu GZ50

    Marek

  • 10. Data: 2009-11-26 09:46:01
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > 1W/s = 1J