  • 261. Data: 2021-01-07 09:09:44
    Temat: Re: Ogrzewanie domu
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    To ci, co wmówili najbogatszemu społeczeństwu na świecie, że najlepiej się mieszka w
    domach z tektury?

    -----
    > w szlachetnym organie Amerykańskiego Towarzystwa Inżynierów Od Grzania, Chłodzenia
    i Klimatyzacji

  • 262. Data: 2021-01-07 09:13:01
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Co do dwutlenku węgla zdania są podzielone.

    -----

  • 263. Data: 2021-01-07 09:16:54
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 02.01.2021 o 16:30, Janusz pisze:

    > Bzdury, temat wielokrotnie poruszany tutaj, grzejniki się dodaje tylko
    > gdy podłogówka musiałaby mieć zbyt wysoką temperaturę a tak się dzieje w
    > źle ocieplonych domach.
    > Jak dom jest zrobiony wg nawet 10 letnich norm to sama podłogówka
    > wystarczy, wiem bo sam takie obliczenia robię. Grzejniki tylko
    > komplikują instalację.
    > Jedynie się daje tzw drabinki do łazienek ale one pełnią raczej rolę
    > estetyczną niż grzejną.

    Na własnym przykładzie - potwierdzam. Instalacja mieszana jest kiepska,
    bo potem wiecznie problem ze sterowaniem tym. Albo grzejniki grzeją za
    słabo, albo podłogówka za mocno i tym podobne kwiatki.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 264. Data: 2021-01-07 09:20:08
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 02.01.2021 o 21:07, Uzytkownik pisze:
    [...]
    > Bardzo ważnym też jest, aby montując podłogówkę, posadzka nie była zbyt
    > gruba. Posadzka taka powinna mieć co najwyżej 2-3cm grubości. W
    > przeciwnym razie będzie się bardzo długo nagrzewać, powodując duże
    > straty energii - tak jak w przypadku grubych rur.

    LOL :D
    Piękne!

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 265. Data: 2021-01-07 09:42:49
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-01-06 o 23:03, ToMasz pisze:

    > kolejny raz naginasz rzeczywistość. eco driving w samochodzie, to
    > jazda pomiędzy największym momentem a mocą, czyli na prostej drodze,
    > bez wzniesień będzie to jakaś konkretna prędkość dla każdego auta.
    > jeśli mamy do przejechania 800km, to będzie to ciągła jazda z tą
    > prędkością przez 6-12 godzin.

    EcoDriving obecnie jest jednym z ważniejszych elementów, które decydują
    o zdaniu egzaminu na Prawo Jazdy i nie dotyczy to tylko i wyłącznie
    jazdy przez 800km prostą drogą, ale egzaminy odbywają się w normalnym
    ruchu ulicznym.

    > jeśli porównamy to do pieca - będzie jakiś punkt pracy w którym piec
    > będzie spalał z największą sprawnością. Sugerujesz że taki piec
    > załączy się w październiku i wyłączy w marcu?

    Taki stan byłby idealny, ale problem jest to, że kotły mają ograniczoną
    minimalną moc grzewczą, dlatego w pewnym zakresie zapotrzebowania
    energetycznego będą taktowały.

    > Bo w tym wątku tłumaczysz to chyba 4 raz, każdemu po kolei i każdy
    > albo daje sobie spokój albo sie z  Tobą ZGADZA. ZGADZAMY się że
    > taktowanie pieca to złooooo!!!!! Ale chyba jednak piece raz na jakiś
    > czas się załączają i wyłączają, nawet te, które mają do ogrzania małe
    > mieszkanko z 1000litrową instalacją wodną? Więc może łaskawie określ
    > ze swojego 30 letniego doświadczenia gdzie kończy się prawidłowe
    > załączanie i wyłączanie pieca, a gdzie coś co prowadzi do braku
    > ekonomi. Bo może dyskutujemy o kwocie 50 groszy na rok. A na to
    > jeszcze chyba wpływa histereza!

    Nie dyskutujemy o kwocie 50 groszy.

    Znam kilka, ekstremalnych przypadków, gdzie kotły załączały się co
    kilkadziesiąt sekund do kilku minut na okres kilku-kilkudziesięciu
    sekund. Potrafiły wykonać ponad 1000 cykli w ciągu doby. Po dołożeniu
    bufora o pojemności 800-1500 litrów taktowanie spadało do
    kilku-kilkunastu cykli na dobę, a zużycie opału spadało o ok.10-30% w
    zależności od instalacji, wielkości domu oraz typu kotła. Im bardziej
    ocieplony dom i im mniejszy, tym większe procentowo były oszczędności.
    Największe oszczędności były przy kotłach na pellet i węgiel. przy
    kotłach gazowych były one na poziomie 10-20%.

    Najciekawsze były te przypadki, gdzie pseudohydraulicy namawiali ludzi
    na wymianę starych, porządnych, spawanych, stalowych instalacji na PEX-y
    przy wymianie kotłów węglowych na gazowe, a nawet przy wymianie
    śmieciucha na ekogroszek. Okazywało się, że te kotły po wymianie były
    dużo droższe w eksploatacji, a sąsiedzi u których montowałem kocioł i
    przekonałem ich na pozostawienie starej instalacji, płacili mniej.
    Później ci ludzie, naciągnięci na wymianę całej instalacji zwracali się
    do mnie o pomoc, bo nie dość, że instalacja wymieniona to jeszcze
    spierniczona, bo dorabiali podłogówki w łazienkach i korytarzach - a
    jakże, wszystko na jednym obiegu i jednej pompie.

    Gdzie się kończy opłacalność? Myślę, że na poziomie 1000-1500 litrów,
    ponieważ cena buforów powyżej 1000 litrów zaczyna mocno rosnąć, a
    ograniczenie taktowania poniżej kilkunastu załączeń na dobę już nie daje
    aż tak dużych oszczędności. Poza tym dochodzi też problem z miejscem na
    taki bufor. Ale każdy dom jest inny. Trzeba najpierw obliczyć
    charakterystykę energetyczną budynku i bufor dobrać do parametrów
    zarówno budynku jak i instalacji grzewczej oraz typu kotła. Jednemu
    wystarczy bufor 3000 litrów, a u innego 1500 litrów będzie mało.

  • 266. Data: 2021-01-07 09:48:18
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-01-06 o 22:36, Marek pisze:

> [...]
    > uprzedzeń i przekonań do stosowania rozwiązań technicznych na danym
    > obszarze kulturowym). Kontrargumentuje emocjonalnie, że tak się nie da
    > bo przecież piec gazowy więcej pali jak więcej taktuje (żeby było
    > śmieszniej  nawet podaje szczegóły z czego to wyższe spalanie wynika).
    > Ale to tylko tym gorzej dla tego pieca. Argument z ziemniaków. Nigdzie
    > nie wskazałem jaki piec stosować do trybu zrównoważonego użycia
    > energii. Celowo, trochę by  zobaczyć czy Użytkownik znowu da się w te
    > sidła złowić a trochę -  jak dyskusja się rozwinie.

    Napisałeś się w tym wątku i póki co nie przedstawiłeś ani jednego
    argumentu, a piszesz głupoty, na które zwróciło ci już uwagę kilka osób.

    Nie wspominając już, że deklarowałeś zakończyć dyskusję, a dalej "robisz
    z gęby cholewę".

  • 267. Data: 2021-01-07 09:56:49
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    > Przy obecnych temperaturach zewnętrznych (-7 w nocy) rano jest u mnie
    > ok. 12 stopni. Wieczorem w okolicach 20-22.

    Cóż, powiem szczerze nie rozumiem, jak można tak żyć, ale ponoć de
    gustibus...
    Za dzieciaka w domu rodziców był typowy kocioł węglowy i właśnie tak
    było, że wieczorem było w końcu w miarę ciepło (choć też bez szaleństw),
    a nad ranem pewnie z 16-18 stopni. Dla mnie to była mordęga i strach
    było rękę spod kołdry wyciągać. No i wiecznie w tej chacie mi było
    zimno, bo trudno też w kożuchu siedzieć w domu...

    Jak mam w domu obecnie stałe 21,5-22 stopnie, na noc jeden stopień
    mniej. Parter podłogówka, piętro niestety kaloryfery. Rocznie idzie
    całkiem pozytywne moim zdaniem ok. 2600-2800 PLN za gaz za ogrzewanie +
    CWU dla rodziny 2+2. Dom 160 m2, z lat 80./90., ocieplony 15 cm styro.
    Tyle w temacie.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 268. Data: 2021-01-07 09:58:58
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-01-06 o 22:10, ąćęłńóśźż pisze:

    > Ja tego obniżania temperatury na noc kompletnie nie rozumiem - jest mi
    > zimno wyłącznie podczas snu.

    No bo wiesz, Oni dzięki temu mogą zaoszczędzić fortunę i wyjechać na
    wczasy się poopalać gdzieś daleko np. do Świdnika. Przynajmniej tak im
    się wydaje. :)

  • 269. Data: 2021-01-07 09:59:11
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-01-07 o 00:01 -0800, WS napisał:
    > (??? o ile pamietam) Wg http://if.pk.edu.pl/tabele/wsPrzewC.htm ten
    > metr granitu to brak izolacji cieplnej ;) gorzej niż centymetr
    > styropianu (?)

    Pod względem izolacyjności gorzej, niewątpliwie.

    > Wtedy ciągłe grzanie faktycznie nie ma sensu ;) To dokładnie tak jak
    > u mojej babci było... też praktycznie brak izolacji - napalisz- jest
    > ciepło, zgaśnie - temp szybko spada...

    Spada, ale nigdy poniżej 10-12 st., więc tragedii nigdy nie ma. W
    przeciwieństwie do centymetra styropianu, granit ma sporą pojemność
    cieplną, dzięki temu przez cały rok temperatura stara się dążyć do tych
    10-12. Mógłbym w ogóle nie palić, i żyć w 10 st. No ale w dzień lubię
    jednak posiedzieć w tych 19-20. Wiem, wygodnictwo - nikt nie jest
    idealny.

    > Grzejąc cały czas spalisz więcej...

    Tu też nie ma żadnych wątpliwości, mimo tego że Uzytkownik nazywa to
    "nowymi prawami fizyki". Ja się kłócić nie będę, bo i mam fajniejsze
    rzeczy do roboty.

    Mateusz

  • 270. Data: 2021-01-07 10:14:32
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-01-06 o 16:58, ToMasz pisze:

    > 3000? pisałem już że ja płacę 1200zł za co, użytkową i zupe. Na drugim
    > mieszkaniu założyłem piec kondensacyjny, dam znać ile wyjdzie za rok.

    Nie patrz ile Ty płacisz. Tyle mniej-więcej płacą ludzie w nowych domach
    o powierzchniach 150-200m2

    > weź czytaj wszystko, albo mi nie odpowiadaj. ja uważam że minimum wody
    > w instalacji, otwiera inne możliwości. ktoś napisał ze wykluczamy z
    > dyskusji wszystkie firmy, lekkie domy, ludzi którzy nie potrzebują
    > zimą mieć ogrzewanego całego domu do 23 stopni. przy takich
    > założeniach, to co JA NAPISAŁEm traci sens, wiec nie tłumacz mi że nie
    > ma to sensu.

    Nie otwiera, a wręcz przeciwnie - zamyka szereg możliwości. Mając w domu
    nawet 10000 litrów wody w instalacji, kocioł będzie grzał dużo
    oszczędniej i nie będzie przegrzewał domu, a temperatura będzie bardziej
    stabilna. Ale dzięki tak dużej ilości wody w instalacji będziesz mógł
    obniżyć temperaturę w domu, bo grzejniki będą stale ciepłe, a ciepłe
    grzejniki promieniują w podczerwieni i sprawiają, że jest większe
    odczucie komfortu cieplnego.  Będziesz także mógł obniżyć temperaturę
    wody w obiegu grzejników.

    Słyszałeś kiedykolwiek stwierdzenie, że "kocioł gazowy daje mniej ciepła
    od kotła węglowego". Powiem Ci, że tak często mówią ludzie i
    stwierdzenie to wcale nie jest bezpodstawne.

    Oczywiście nie daje mniej ciepła, ale poprzez fakt, że jak kocioł gazowy
    przestaje pracować to grzejniki stygną i nawet przy osiągniętej
    temperaturze powietrza 23-24'C wydaje się, że po wyłączeniu kotła, robi
    się chłodno w domu. To jest efekt małej ilości wody w instalacji. Kocioł
    się wyłącza i grzejniki robią się prawie natychmiast zimne.

    Jak masz dużą ilość wody w instalacji to woda ta oddaje ciepło przez
    długi czas, przez to grzejniki są stale ciepłe. Dzięki temu możesz
    utrzymywać temperatury 21-22'C i masz wrażenie, że w domu jest tak samo
    ciepło jak przy zimnych grzejnikach, kiedy w domu jest 23-24'C.