  • 21. Data: 2022-02-16 08:40:44
    Temat: Re: Ogrzewanie nadmuchowe i pompa ciepła
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-02-2022 o 08:25, heby pisze:

    > Klimy są śmiesznie tanie, te z grzaniem ostatnio też.

    Czym się fizycznie różnią klimy z funkcją grzania przez PC, od takich z
    grzałkami?

  • 22. Data: 2022-02-16 08:54:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/02/2022 08:40, Cavallino wrote:
    > Czym się fizycznie różnią klimy z funkcją grzania przez PC, od takich z
    > grzałkami?

    Kosztami eksploatacji.

  • 23. Data: 2022-02-16 11:10:04
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-02-2022 o 08:54, heby pisze:

    > Kosztami eksploatacji.

    Wiadomo.
    Ale ja się pytam o konstrukcję.
    Po co instalować grzałkę, skoro toto samo z siebie może grzać bez niej?

  • 24. Data: 2022-02-16 11:22:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/02/2022 11:10, Cavallino wrote:
    > Po co instalować grzałkę, skoro toto samo z siebie może grzać bez niej?

    Bo czasami bez niej COP jest na tyle mały, że domu nie nagrzeje i trzeba
    włączyć dopalacz.

    Wyobraź sobie pompę ciepła 10kW z COP=4.

    W przypadku silnego mrozu, COP spada do prawie 1.

    To oznacza, że ona jest w stanie oddać maksymalnie 2.5kW, z małym
    hakiem, mocy cieplnej. To za mało.

    Grzałki w PC mają sens jeśli to jedyne źrodło ciepła. Ja mam pompę bez,
    po poza nią posiadam 2 inne, które odpalam kryzysowo.

  • 25. Data: 2022-02-16 11:39:03
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-02-2022 o 11:22, heby pisze:

    > Bo czasami bez niej COP jest na tyle mały, że domu nie nagrzeje i trzeba
    > włączyć dopalacz.

    Jasne.
    Ale ja pytałem o to o czym pisałeś, czyli o małe, tanie klimatyzatory,
    takie do chłodzenia jednego pomieszczenia.

  • 26. Data: 2022-02-16 11:40:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/02/2022 11:39, Cavallino wrote:
    > Jasne.
    > Ale ja pytałem o to o czym pisałeś, czyli o małe, tanie klimatyzatory,
    > takie do chłodzenia jednego pomieszczenia.

    Zapytałeś:

    "Czym się fizycznie różnią klimy z funkcją grzania przez PC, od takich z
    grzałkami?"

    W kontekście małych, tanih klimatyzatorów, raczej to pytanie nie ma
    sensu - one grzałek *raczej* nie mają.

  • 27. Data: 2022-02-16 12:00:49
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-02-2022 o 11:40, heby pisze:

    > Zapytałeś:
    >
    > "Czym się fizycznie różnią klimy z funkcją grzania przez PC, od takich z
    > grzałkami?"

    W odpowiedzi na stwierdzenie:
    Klimy są śmiesznie tanie, te z grzaniem ostatnio też.

    > W kontekście małych, tanih klimatyzatorów, raczej to pytanie nie ma
    > sensu - one grzałek *raczej* nie mają.

    A jak jednak mają funkcję grzania, to grzeją przez PC?
    Mam takiego (na oko kilkunastoletniego), odziedziczonego po kimś splita,
    jak najbardziej grzać potrafi.
    Mówisz że nie grzałką?

  • 28. Data: 2022-02-16 12:13:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/02/2022 12:00, Cavallino wrote:
    > W odpowiedzi na stwierdzenie:
    > Klimy są śmiesznie tanie, te z grzaniem ostatnio też.

    Nijak nie widzę tutaj odniesienia do grzałek. Małe, współczesne klimy, z
    odwracaniem obiegu, nie grzeją grzałkami w/g moich skromnych doświadczeń.

    > A jak jednak mają funkcję grzania, to grzeją przez PC?

    Tak, grzeją przez PC, "odwracajac obieg" czynnika.

    > Mam takiego (na oko kilkunastoletniego), odziedziczonego po kimś splita,
    > jak najbardziej grzać potrafi.
    > Mówisz że nie grzałką?

    Nie wiem co u Ciebie grzeje. Sprawdź ile mocy pobiera, można oszczacować
    czy to grzałka czy nie. Przy takich archaicznych urządzeniach, dyskusja
    nie ma sensu bez sprawdzenia, w środku może być wszsytko, wliczając w to
    grzałki.

    Ja mówię o współczesnych klimach, takich noname, z allegro, za 1.5-1.7kzł.

    Małe (takie za mniej niż 2kzł za 3kW mocy grzewczej) klimy, z
    odwracaniem, oszczędzają na wszystkim. Nikła szansa, że beda miały
    jakieś grzałki, skoro nawet normalne pompy ciepła do grzania budynku
    mają ten ficzer jako opcjonalny i wcale nie popularny bo kosztuje ekstra.

  • 29. Data: 2022-02-16 12:27:38
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-02-2022 o 12:13, heby pisze:

    > Tak, grzeją przez PC, "odwracajac obieg" czynnika.

    > Nie wiem co u Ciebie grzeje. Sprawdź ile mocy pobiera,

    No właśnie jest to mocno utrudnione, w sensie dostępu do gniazdka do
    którego jest podłączona.

    można oszczacować
    > czy to grzałka czy nie. Przy takich archaicznych urządzeniach, dyskusja
    > nie ma sensu bez sprawdzenia, w środku może być wszsytko, wliczając w to
    > grzałki.

    Zrobiłem test - skoro po włączeniu funkcji grzania, najpierw (tj. po
    kilku minutach) włącza się jednostka zewnętrzna, a potem, po kolejnych
    kilku minutach jej pracy, dopiero rusza wentylator w jednostce
    wewnętrznej, to pewnie jednak działa jako PC?

> [...]
    > jakieś grzałki, skoro nawet normalne pompy ciepła do grzania budynku
    > mają ten ficzer jako opcjonalny i wcale nie popularny bo kosztuje ekstra.

    Ok, czyli rozumiem, że standardem przy grzejącej klimie jest raczej PC,
    a nie grzałka.
    Generalnie tego właśnie chciałem się dowiedzieć.

  • 30. Data: 2022-02-16 13:01:58
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/02/2022 12:27, Cavallino wrote:
    > No właśnie jest to mocno utrudnione, w sensie dostępu do gniazdka do
    > którego jest podłączona.

    A druty w jakimkolwiek innym miejscu i miernik cęgowy? Pracująca grzałka
    i PC bedą ciągnąc głównie moc czynną, więc taki pomiar jest
    wystarczający do oceny, czy pobór prądu jest synchroniczny *tylko* z
    kompresorem.

> [...]
    > kilku minutach jej pracy, dopiero rusza wentylator w jednostce
    > wewnętrznej, to pewnie jednak działa jako PC?

    Tak działają te, które znam. Czyli jest kilkuminutowe opóźnienie.
    Grzałka powinna zebrać się szybciej, jeśli jest w nadmuchu. Nie wiem,
    czy tam powinna być, ale wydaje się to jedynym rozsadnym miejscem dla
    klimy split.

    > Ok, czyli rozumiem, że standardem przy grzejącej klimie jest raczej PC,
    > a nie grzałka.

    Obecnie, jeśli kupujesz tanią klimę z funkcją grzania ,to raczej tak. Co
    do Twojej, nie mam tego jak zgadnąć. Przypuszcalnie, jak nie masz
    dostepu do gniazdka, wsadź miernik cęgowy na druty dochodzące do
    budynku. Czy pobór pradu jest zsynchronizowany z praca kompresora.

    > Generalnie tego właśnie chciałem się dowiedzieć.

    Tego nikt nie zgadnie ;) A modelu choć nie masz jakiegoś? Zazwyczaj ten
    ficzer jest pierwszym bulletem na folderze reklamowym.