  • 11. Data: 2009-01-08 22:57:34
    Temat: Re: Ogrzewanie podlogowe Rehau
    Od: "ygreko" <...@...com>

    "Kane" <s...@s...pl> wrote in message
    news:gk4u6l$k27$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Rury otrzymane w procesie PE-Xa sa wg wielu zrodel lepsze niz rurki z
    > procesu pe-xb/xc. Dlaczego - google, jest tego od groma, takze porzadnych
    > opracowan.

    No cos tam czytalem, ale zastanawiam sie, jakie to ma znaczenie, jesli to
    zaleje betonem i zapomne...? Chyba sa tu tylko dwie rzeczy, ktore sa IMHO
    istotne:
    1. Przewodnosc cieplna -- aby oddaly cieplo czynnika.
    2. Odpornosc na prace budowlane i zwiazana z tym pozniejsza dlugotrwala
    szczelnosc.

    W zwiazku z tym sa mozliwe dwa podejscia:
    1. Jak najtaniej, bo i tak w betonie.
    2. Jak najlepiej, bo wazne aby nie musiec kuc podlogi za 3 lata.

    Ktore powinno przewazyc? Mysle, ze moze warto pojsc w drozszy system, ale
    miec spokoj. Czy kucie podlogi zdarza sie tak czesto, ze warto o tym myslec?

    > Rehau PE-Xa bedzie kosztowal pewnie w cholere.

    Doplata pe-xb-->pe-xa Rehau = +20%.

    > Jesli jednak uznasz ze chcesz rury w pe-xa to mozna jeszcze znalezc
    > Uponora oraz Purmo (diffu sie to chyba tam nazwa) - Uponor wysoka polka
    > (takze cenowa), Purmo Diffu znacznie tanszy - jak sie pochodzi to mozna go
    > kupic ponizej ceny wavina z allegro (pe-xc).

    Jestem tu troche zalezny od wykonawcy, bo mam do niego zaufanie i nie bede
    zmuszal na sile do innych systemow. Jesli Uponor kosztowalby podobnie, to
    nie ma sensu zmieniac.

    > U siebie podlogowke zrobilem z pe-xa (przekonaly mnie wzgledy teoretyczne
    > oraz opinia ludzika z branzy chemicznej (polietylenow konkretnie).
    > Wybralem purmo poniewaz był tani, od firmy z pewnym jednak doswiadczeniem.

    No widzisz, a jednak wazne jest pe-x'cos' ;). Mozesz podac 3 powody,
    dlaczego pe-xa a nie pe-xb?

    [...]
    > Co do doswiadczen z Rehau: instalator ktory robil mi ogrzewanie na Purmo
    > (on chcial robic na zwyklych rurach kan-therma lub wavina pex-b/c) Rehau i
    > Wirsbo(Uponor) oczywiscie chwalil, pracowal w tym nie raz - obecnie jednak
    > stwierdzil ze malo kto to kupuje i montuje z uwagi na wyzsze cene niz inne
    > _dobre_ produkty.

    Pozostaje jeszcze kwestia roznicy w cenie. Czy warto kruszyc kopie.
    Ja mam 29 kpln na kompletna uruchomiona i podlaczona instalacje na 200
    metrow. Skoro rury to czesc tej instalacji, to nawet jak beda o polowe
    tansze, to ile moze to zmienic?

  • 12. Data: 2009-01-08 22:59:27
    Od: "ygreko" <...@...com>

    "Jackare" <j...@...pl> wrote in message
    [...]
    > Decydując się na rozwiązanie systemowe, pamiętaj że kupisz je z całym
    > "dobrodziejstwem inwentarza" . Jeżeli oprócz samej rury rautherm będziesz
    > miał także osprzęt systemu rehau (rozdzielacze, zawory termostatyczne w
    > rozdzielaczach itp), to dołożenie potem lub teraz jakiejś automatyki,
    > także będzie wymagało korzystania z elementów systemu rehau i tu np
    > siłowniki do zaworów, termostaty itp "drobiazgi" potrafią być droższe o
    > 30-40% niż elementy 'uniwersalne" dostępne na rynku ogólnym.

    Wazna uwaga. Chce zrobic automatyke sterowana termostatami w pokojach.
    Termostaty elektroniczne, programowalne, bezprzewodowe.

    Problemem może być też w
    > późniejszym okresie czas dostępności poszczególnych elementów w przypaku
    > konieczności serwisowania, rozbudowy itp. Pamiętaj że ogrzewanie jest
    > inwestycją wieloletnią i konsekwencje niektórych decyzji możesz odczuwać
    > dopiero za 5-10 lat.
    > Nie odczytaj tego jako zniechęcanie do wyboru systemu rehau - po prostu
    > trzeba sobie uświadomić pewne zagadnienia, wypytać przedstawicieli i
    > dystrybutorów o kilka kwestii i wtedy można podejmować jakieś decyzje.

    Przygotowuje sie teraz wlasnie do rozmowy z wykonawca :).

  • 13. Data: 2009-01-08 23:04:48
    Od: "ygreko" <...@...com>

    "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote in message
    > w sumie wybierz najtańszą markową rurę. W przypadku domu to, że to jest
    > rehau nie ma znaczenia, Oni są dobrzy w projektowaniu systemów z dolnymi
    > rozdzielaczami i samo-odpowietrzeniem, robiłęm takie ogrzewanie w UJ w
    > Krakowie na dziedzińcach. Liczą tak że układ bez regulacji ma w każdej
    > pętli podobne opory, i optymalną dla samoodpowietrzenia prędkość
    > przepływu.
    >
    > W domku przy rodzielaczach powyżej podłgówki nie ma to znaczenia.

    Czyli mam rozumiec, ze uwazasz, ze to i tak bedzie zalane betonem, wiec
    niewazne co tam jest?
    A czy to sie jakos psuje, peka, przecieka i np. w Rehau jest to lepiej
    rozwiazane niz w innych? A tlen dostajacy sie do instalacji -- to jest
    istotne?

    > acha sugeruę zakup rozdzielaczy z przepływowskazami, przydają sie przy
    > regulacji podłgoówki do projektu.

    Ja chce miec gotowa, dzialajaca instalacje, przy ktorej osobiscie nic nie
    bede robil, wiec moze wykonawca to w trakcie pracy okresli, natomiast wazne
    dla mnie jest automatyczne sterowanie termostatyczne z mozliwoscia
    okreslania przedzialow czasowych, kiedy ma grzac a kiedy nie i to chce
    zrobic od razu.
    Czy przy takich zalozeniach potrzebuje przeplywowskazy?

    > Rura AluPex z wkładką aluminiową wygodniej sie ukłąd, zaś rura z powłoką
    > dyfuzycjną jest tańsza.

    Wykonawca proponuje rury z powloka antydyfuzyjna.

    > Ważne aby instalator przestrzegał zasad prowadzenia rur przez dylatacjie.
    > (rura powinna być po 20 cm w obie strony w otulinie z pianki.

    Mam do czlowieka zaufanie :).

  • 14. Data: 2009-01-08 23:13:25
    Od: "ygreko" <...@...com>

    "Maniek4" <t...@p...fm> wrote in message
    [...

    > Odpowiedz niestety nie jest prosta. Mniej wiecej moze byc od 680m do 2km,
    > a moze i wiecej. Wszystko zalezy jakie masz zapotrzebowanie na cieplo
    > pomieszczen, czym bedzie wykonczona podloga, jakie przeszklenia i takie
    > tam. Instalatorzy biora podobno ok. 250zl za petle. Ile bedzie petli
    > zalezy od ilosci rury, pomiesczen, ich rozmieszczenia, ilosci
    > rozdzielaczy. Wszystko zalezy od poczatku niestety.

    OK, na razie niestety jeszcze nie wiem, dopoki nie spotkam sie z wykonawca i
    przedyskutuje. Jak cos to wroce z informacja.

    Dzieki!

  • 15. Data: 2009-01-08 23:35:32
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    Użytkownik "ygreko" <...@...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > Ja mam 29 kpln na kompletna uruchomiona i podlaczona instalacje na 200
    > metrow. Skoro rury to czesc tej instalacji, to nawet jak beda o polowe

    Jezeli to PC, to pewnie rury pojdzie Ci sporo. Mozna zalozyc wariant naj
    mniej optymistyczny 2km przy rozstawie co 10cm, po to by zasilac jak
    najnizsza temperatura. To tylko zalozenia, specjalisci moze powiedza cos
    wiecej. Bedziesz potrzebowal blisko 20 obwodow. Przyjmujac, ze kazdy obwod
    rozdzielacza z rotametrem to jakies 80zl mamy 1600zl. Szafki, zawory, bo
    rozdzielacz pewnie jeden nie bedzie, z gorka 2500. Rure ja kupuje po 3zl/m,
    przyjmujac te wartosci u Ciebie dadza 6000,- plus 2500=8500,-. Jezeli za
    kazdy obwod/petle instalator liczy 250,-, to robocizna powinna kosztowac
    5000,-. A zatem 8500,-+5000,-=13500,-. Tyle wychodzi w moim wariancie sama
    gola instalacja podlogowa z cena robocizny raczej nie najnizsza. Ulozenie
    styropianu to pewnie 3,-/m^2, a zatem 600zl. Podlaczenie rozdzielaczy do PC,
    jakies zawory i inne mniej istotne duperele jak spinki do "przybicia" rury
    nie wiem, ale mozna przyjac nie jakas znowu kosmiczna kwote i w sumie mysle
    ze nie wiecej jak 20.000,- i to pewnie ze sporym zapasem. W kazdym razie
    chyba nie tani ten Twoj Rehau. Moja rura to Multyrama, tak samo ubezpieczona
    i uzywana od lat. Nie wiem czy w tej cenie jest styropian i ile chcesz go
    dac, w kazdym razie dla 15cm to koszt blisko 3700,-, przyjalem 130/m^3
    styropianu. Jak by nie liczyl, chyba powinno Ci jeszcze zostac.

    Pozdro..TK

  • 16. Data: 2009-01-08 23:46:09
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

> [...]
    > A czy to sie jakos psuje, peka, przecieka i np. w Rehau jest to lepiej
    > rozwiazane niz w innych? A tlen dostajacy sie do instalacji -- to jest

    Ooo tak, dla tego wlasnie pex.

> [...]
    > zrobic od razu.
    > Czy przy takich zalozeniach potrzebuje przeplywowskazy?

    Bezwladnosc podlogowki i tak jest bardzo duza, jezeli myslisz, ze bedziesz
    mogl skutecznie sterowac temperatura w przeciagu 2, a nawet 5godzin, to
    odpusc sobie w ogole to sterowanie, bo podloga tak szybko nie wystygnie.
    Rotametry (przeplywowskazy) sa konieczne do wlasciwego wyregulowania
    przeplywow. Bez nich nie wiesz gdzie jak szybko krazy woda, gdzie trzeba
    zmniejszyc przeplyw, a gdzie zwiekszyc. Skutkuje to ocyzwiscie wlasciwym,
    zakladanym ogrzewaniem we wszystkich pomieszczeniach.

    > Wykonawca proponuje rury z powloka antydyfuzyjna.

    Nie dziwne :-))

    > Mam do czlowieka zaufanie :).

    No nie jeden juz mial do nie jednego. Kiki cos o tym wie. :-))

    Pozdro.. TK

  • 17. Data: 2009-01-08 23:54:49
    Od: "ygreko" <...@...com>

    "Maniek4" <t...@p...fm> wrote in message

    [ciach wyliczenia]

    Niezle te twoje wyliczenia :). Za cala robocizne wykonawca liczy 6,5 kpln.
    Sa dwa rozdzielacze. W cenie jest tylko instalacja ogrzewania, wykonawca
    przychodzi gdy styro (u mnie 2x4 cm na parterze i 3 cm na poddaszu) juz lezy
    na betonie.

    Krotko mowiac -- moge to zrobic sporo taniej.

    Co wiecej -- tu jeszcze nie ma termostatow elektronicznych.
    Aha -- budowa w okolicach Warszawy.

  • 18. Data: 2009-01-08 23:57:29
    Od: a...@g...com

    On 9 Sty, 00:35, "Maniek4" <t...@p...fm> wrote:
    > Użytkownik "ygreko" <y...@...com> napisał w
    wiadomościnews:gk5pn4$l96$1@node1.news.atman.pl...

    IMHO - bardzo drogo. Maniek liczyl dla 10cm, ja mysle ze srednio
    jednak wyjdzie znacznie rzadziej, zakladajac 20cm masz na 200m2
    zuzycie ponizej 1km - to daje 3000 pln za sama rure. 5000 pln za
    rozlozenie tego ? To jakas masakryczna cena jest - to w dwa-trzy dni
    mozna zrobic albo i szybciej ;) Ja bym za calosc wiecej niz 15k pln na
    gotowo nie dal. Robiac samemu zmiescilbys sie w 10k pln. Jezeli masz
    zbedne 19k pln i akurat mozesz je wydac na podlogowke - Twoja
    sprawa :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2009-01-09 00:11:25
    Od: "ygreko" <...@...com>

    > Ooo tak, dla tego wlasnie pex.

    Ale czy roznica miedzy pe-xa a pe-xb jest na tyle istotna ze warto doplacic
    20%?

    [...]

> [...]
    > mogl skutecznie sterowac temperatura w przeciagu 2, a nawet 5godzin, to
    > odpusc sobie w ogole to sterowanie, bo podloga tak szybko nie wystygnie.

    Tu gdzie mieszkam mam podlogowke tyle ze sterowana RTLem recznym... Masakra.
    Nigdy nie wiem czy bedzie cieplo czy zimno.

    Chce system, ktory zaprogramuje sobie eksperymentalnie zakladajac pewne
    wyprzedzenie czasowe. W ciagu dnia ma byc cieplo na parterze, w nocy ma byc
    odpowiednia temp na gorze. Dokladajac do tego preferencje do pracy PC w
    godzinach tanszego pradu plus mozliwosc zmagazynowania ciepla w szlichcie
    mysle ze mozna fajny system obmyslic.

> [...]
    > zmniejszyc przeplyw, a gdzie zwiekszyc. Skutkuje to ocyzwiscie wlasciwym,
    > zakladanym ogrzewaniem we wszystkich pomieszczeniach.

    No tak, ale zakladam ze wykonawca mi to ustawi tak, ze bedzie dobrze.
    Ponadto jak w pomieszczeniach sa termostaty, ktore steruja przeplywami to
    jest to troche mniej istotne. Myle sie?

  • 20. Data: 2009-01-09 00:12:06
    Od: "ygreko" <...@...com>

    <a...@g...com> wrote in message
    f.googlegroups.com...
    [...]
    gotowo nie dal. Robiac samemu zmiescilbys sie w 10k pln. Jezeli masz
    zbedne 19k pln i akurat mozesz je wydac na podlogowke - Twoja
    sprawa :-)

    ~~~~~~

    Jakbym mial, to bym sie nie pytal :P