  • 1. Data: 2010-03-15 08:11:40
    Temat: Ogrzewanie podłogowe - pytania
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Jakie rury powinny być do ogrzewania podłogowego?

    Na czym najlepiej je układać? Czy te kształtki styropianowe z miejscami na
    rury, czy na zwykłej foli wystarczy?

    Jak dobrać (policzyć) takie ogrzewanie do konkretnego pomieszczenia? W
    jakich odległościach ukłdać rury, żeby nie było ani zbyt gorąco ani zbyt
    zimno potem.

    Jak nim sterować i jakie przewody do którego miejsca doprowadzać?

    Pytam dlatego że chce jak najwięcej ułożyć sam, przygotować właściwie tylko
    wszystkie wyprowadzenia w kotłowni i żeby fachowiec mi tylko to podłączył.

    A może macie gdzieś gotowe instrukcje, schematy itd.
    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2010-03-15 09:04:00
    Temat: Re: Ogrzewanie podłogowe - pytania
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    To jest temat na długi wątek - pytania z gatunku jaki
    kupić samochód osobowy (bez urazy - taki jest stopień
    ogólności tych pytań - nie są złe, ale IMHO musisz
    trochę rzeczy doprecyzować, żeby ktoś Ci podpowiedział
    najlepszą opcję akurat dla Twojego konkretnego przypadku
    - przykładowo czy będziesz miał tylko podłogówkę, czy
    także grzejniki - pytanie bardzo istotne z punktu
    widzenia sterowania układem, itp itd)

    Zanim weźmiesz się za to osobiście, najlepiej zacznij
    od teorii, czyli poczytaj co na ten temat piszą producenci.
    Jak będziesz miał świadomość co, gdzie, jak i dlaczego,
    to z konkretnymi problemami możesz uderzać na grupę.

    Polecam zacząć od tego dokumentu:

    http://www.kisan.pl/index.php?id=654

    Janusz Pawlinka

  • 3. Data: 2010-03-15 09:33:58
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Jakie rury powinny być do ogrzewania podłogowego?

    Najlepiej pexal.

    > Na czym najlepiej je układać? Czy te kształtki styropianowe z miejscami na
    > rury, czy na zwykłej foli wystarczy?

    Te specjalne styropiany sa drogawe, wystarczy folia, zwykly styropian i
    spinki do styropianu.

    > Jak dobrać (policzyć) takie ogrzewanie do konkretnego pomieszczenia? W
    > jakich odległościach ukłdać rury, żeby nie było ani zbyt gorąco ani zbyt
    > zimno potem.

    Wzory i metody obliczen znajdziesz na stronach producentow armatury np.
    Kisan czy Purmo. Sa tam tez cale instrukcje lacznie z filamami
    instruktazowymi co i jak po kolei, a takze gotowe programy do projektowania
    takich rzeczy. Nie ma natomiast wiele o dylatacjach a od tego nalezy zaczac
    prowadzenie petli. A wiec najpierw obliczenia, pozniej planowane dylatacje i
    dopiero petle. Niestety dylatacje sa czesto ignorowanym zagadnieniem. Zyc
    bez tego tez pewnie sie bedzie, ale jak ukladac plytki na polkolistych
    skosach samoistnych pekniec po wyschnieciu posadzki w duzych
    pomieszczeniach?
    Rozstaw rur wychodzi z obliczen, ale najpierw trzeba znac zapotrzebowanie na
    cieplo wszystkich pomieszczen. Generalnie jak ulozysz gesciej to najwyzej
    wydasz nieco wiecej na material. Jak ulozysz za rzadko to moze byc zimno.
    Temp. w pomieszczeniu reguluje sie przeplywem wody w petli. To nic innego
    jak zwykly grzejnik tylko troche wiekszy i ciezszy. Jak bedzie za maly to
    zimno, jak za duzy to przykrecasz zawor albo obnizasz temp. zasilania i jest
    git.

    > Jak nim sterować i jakie przewody do którego miejsca doprowadzać?

    Wszelkiego rodzaju automatyka do podlogowek to troche pomylka. Moja reaguje
    co kolwiek na zmiany po 2 - 3 godzinach grzania a petle mam raczej gesto.
    Jak tym sterowac to ja nie mam pojecia. Natomiast jesli chodzi o rozdzielacz
    do podlogowki to najlepiej jak jest w srodku miedzy pomieszczeniami gdzie
    bedzie podlogowka.

    > Pytam dlatego że chce jak najwięcej ułożyć sam, przygotować właściwie
    > tylko wszystkie wyprowadzenia w kotłowni i żeby fachowiec mi tylko to
    > podłączył.

    Znam ludzi co robia to schematem na oko. Wszedzie co 10 - 15cm i dziala bez
    zarzutu. Niektorzy lubia tu sie doktoryzowac z matematyki podlogowkowej, ale
    jak zachowa sie podstawowe zalozenia to spierniczyc tu co kolwiek jest
    raczej trudno. Wydaje mi sie, ze trudniej to zrobic technicznie niz zepsuc
    cos zlym rozstawem o ile nie bedzie za duzy.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2010-03-15 09:34:53
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Postaram się troche doprecyzować, aczkolwiek rzeczy które sobie założyłem to
    tylko i wyłącznie mój wymysł. Nie wiem czy to dobre rozwiązanie czy nie,
    może coś mi podpowiedzie zasugerujecie jakieś zmiany?

    Dom 163 m2 z garażem
    Parter
    parter to salon z kuchnią około 50 m2 (tam chce dać tylko podłogówkę),
    wiatrołap (myśle żeby tam dać jakiś grzejnik, łazienka (podłogówka i
    grzejnik), garaż grzejnik.
    Czy w holu też daje się ogrzewanie czy nie ma sensu.
    Na dole jeszcze bedzie kominek
    Poddasze,
    wszystkie pokoje podłogówka, tylko w łazience podłogówka i grzejnik

    Co o tym myślicie, co warto tu zmienić?

    Pokoje na piętrze chciałbym żeby były sterowane indywidualnie, co do parteru
    to chyba nie ma to sensu oprócz łazienki bo i tak wszystko jest otwarte.

> [...]
    >
    > Zanim weźmiesz się za to osobiście, najlepiej zacznij
    > od teorii, czyli poczytaj co na ten temat piszą producenci.

    Tak właśnie zamierzam, bo puki co mam jeszcze na to około 3 m-c, wiec chce
    popytać i zaplanować żeby potem nie stać z robotą.

    A podopowiedzcie jaki kocioł wybrać do tego, może macie jakieś modele
    sprawdzone, warte uwagi, bo tak naprawde gdzie nie ide się zapytać to tylko
    licytacja sprzedawców w co to ich kotły nie mają i co to nie trzeba montować
    w domu, no i ceny z 4000 nagle dochodzą do 10000 za kocioł kondensacyjny.

  • 5. Data: 2010-03-15 09:50:55
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > Pokoje na piętrze chciałbym żeby były sterowane indywidualnie

    Tak naprawde kazde pomieszczenie bedzie sterowane indywidualne, wystarczy
    odpowiednia regulacja przeplywu wody na rozdzielaczu. Jezeli natomiast
    planujesz wzglednie szybkie zmiany temp. w tych pomieszczeniach to
    podlogowka do tego sie nie nadaje. Dla tego u siebie zamontowalem w
    sypialniach grzejniki, choc wyboru dzis nie jestem juz taki pewny.

> [...]
    > tylko licytacja sprzedawców w co to ich kotły nie mają i co to nie trzeba
    > montować w domu, no i ceny z 4000 nagle dochodzą do 10000 za kocioł

    Przy tej ilosci podlogowki to z pewnoscia kondensacyjny, ale bez przesady z
    ta cena. Sa tansze kotly realizujace te same funkcje tylko nie z jednej
    obudowy. Jak masz kotlownie to odpusc sobie wszelakie lodowki. Co prawda
    ladnie wygladaja ale niestety tez kosztuja. No i decyzje podejmij glownie w
    oparciu o bliskosc serwisu. Marka ma drugorzedne znaczenie.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2010-03-15 10:29:08
    Od: QbaB <q...@g...com>

    On 15 Mar, 10:34, "Bartek" <b...@o...pl> wrote:
> [...]
    > Na dole jeszcze bedzie kominek
    > Poddasze,
    > wszystkie pokoje podłogówka, tylko w łazience podłogówka i grzejnik

    Jeżeli jestes gotwy dać w pokojach podłogówkę to lepiej dać ją
    wszędzie i nie bawić się w żadne grzejniki.
    Ja mam częściowo podłogówke i częściowo grzejniki i jedyny problem
    jaki jest z podłogówka to szybkość rwkacji na zmiany temperatury. Jak
    na zewnątrzs ię ociepla to w domu robi sie za ciepło (ale tez nie mam
    żadnego sterowania). Może sterowanie podłogówni czujnikiem pogodowym
    by pomogło.
    Wiatrołap to pierwsze pomieszczenie w którym dałbym podłogówkę (no
    może 3-cie po łazience i kuchni). Garaż moim zdaniem to też idealne
    miejsce na podłogówkę.
    Powtarzam, jedyny problem przy podłogówce jaki może Cie spotkać to są
    pokoje i zbyt wolne stygnięcie w razie nagłego ocieplenia (problem ze
    spaniem w zbyt nagrzanym pomieszczeniu) reszta moim zdaniem to same
    plusy, przynajmniej zimą.
    Nie wiem jak to będzie latem gdy większośc podłóg to płytki i panele
    które są jednak zimne w dotyku.
    Generalnie podłogówka nie sprawdzi się w pomieszczeniach ogrzewanych
    okazjonalnie z racji ogromnej bezwładności.

    Pzdr
    QbaB

  • 7. Data: 2010-03-15 10:33:44
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > parter to salon z kuchnią około 50 m2 (tam chce dać tylko podłogówkę),
    > wiatrołap (myśle żeby tam dać jakiś grzejnik,
    Do wiatrołapu to akurat dałbym podłogówkę (co absolutnie nie wyklucza i nie
    powinno wykluczać grzejnika). Dzięki temu wszystko co naniesie się do domu i
    mokra podłoga po posprzątaniu tegoż - schną bardzo szybko. Szybko schną i
    nieco się ogrzewają wszelkie buty stojące na podłodze. Schną i nie gniją
    wycieraczki i dywaniki pd obuwie. Jezeli przedsionek domu jest solidnie
    ogrzany to dobrze blokuje ucieczkę ciepła z domu tą drogą.
    --
    Jackare

  • 8. Data: 2010-03-15 10:38:27
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "QbaB" <q...@g...com> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...
    On 15 Mar, 10:34, "Bartek" <b...@o...pl> wrote:
    > Nie wiem jak to będzie latem gdy większośc podłóg to płytki i panele
    > które są jednak zimne w dotyku.

    A co z podlogą PCV lub linoleum - sprawdza się to przy podłogówkach?
    Nie są tak zimne jak terrakota.

    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 9. Data: 2010-03-15 10:47:20
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    Wiatrołap - jak najbardziej podłogówka:
    a) nie ma to jak wychodząc z buta przy -20
    stanąć na ciepłym podłożu
    b) nie trzeba przejmować się wycieraniem
    podłogi ze śniegu - sama wyschnie ;)
    tylko potem trzeba brudne plamy ścierać :)
    I tak off-topicznie - pomyśl nad wentylacją
    w wiatrołapie - przydaje się...

    Co do garażu - jak masz go w bryle budynku
    i nie planujesz spędzać tam 4-5 godzin dziennie,
    to grzejnik IMHO nie jest konieczny.
    Ja mam garaż w bryle i tej zimy raz zdarzyła się
    ujemna temperatura w garażu (po kilku dniach
    mrozów po -15-18 st). Jak masz zamiar korzystać
    z garażu w zimie na zasadzie wjazd/wyjazd, wyjście
    po narzędzia, to kaloryfer nie jest konieczny.
    Do incydentalnych prac możesz sobie kupić
    grzejnik olejowy - wyjdzie taniej.

    Jeśli chodzi o hol - jak otwarty na inne pomieszczenia
    to jak najbardziej podłogówka. Nie wiem czy chodziłeś
    po ogrzewaniu podłogowym, ale jest odczuwalne od razu,
    gdzie jest/grzeje podłogówka a gdzie nie. Po co sobie
    robić 'dziurę' z zimnymi kaflami?

    Co do kotłów - to 100% zgody z tym co Maniek pisał.
    Kompetentny i dostępny serwis przede wszystkim.

  • 10. Data: 2010-03-15 16:31:01
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

> [...]
    >
    > Jak dobrać (policzyć) takie ogrzewanie do konkretnego pomieszczenia? W
    > jakich odległościach ukłdać rury, żeby nie było ani zbyt gorąco ani zbyt

    mysle, ze pomoze Ci programik do projektowania podłogówki:
    http://www.oventrop.de/software/ovplan_myov.asp?Spra
    che=PL

    @