  • 11. Data: 2010-03-15 17:27:57
    Temat: Re: Ogrzewanie podłogowe - pytania
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "QbaB" <q...@g...com> napisał w wiadomości
    news:0be57a2e-b245-4035-905b-

    >Ja mam częściowo podłogówke i częściowo grzejniki i jedyny problem
    >jaki jest z podłogówka to szybkość rwkacji na zmiany temperatury. Jak
    >na zewnątrzs ię ociepla to w domu robi sie za ciepło (ale tez nie mam
    >żadnego sterowania). Może sterowanie podłogówni czujnikiem pogodowym
    >by pomogło.

    Kiedys byla tu dyskusja na temat pogodowki ktorej sam bylem inicjatorem.
    Wiekszosc poza dwoma instalatorami mowila, ze nie ma sensu, ze wydane
    pieniadze, ze bezwladnosc podlogowki jest za duza, a i sam poczatkowo tez
    przychylalem sie do tej opini. Dzis jestem wrecz pewny, ze pogodowka to
    wrecz koniecznosc zwlaszcza z podlogowka i wlasnie dla tego, ze ma duza
    bezwladnosc. Pogodowka permanentnie reaguje na zmiany temp. na zewnatrz
    dobierajac wlasciwa temp. zasilania. Dzieki temu zjawiska przegrzania i
    niedogrzania sa minimalizowane.

    Pozdro.. TK

  • 12. Data: 2010-03-15 17:33:31
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "QbaB" <q...@g...com> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

    > A co z podlogą PCV lub linoleum - sprawdza się to przy podłogówkach?
    > Nie są tak zimne jak terrakota.

    caly bajer w tym ze przy podlogowce ta zimna terakota jest ciepla ;-)
    dziala tez jako akumulator ciepla a pcv juz nie

    --
    pozdrawiam
    Andrzej

  • 13. Data: 2010-03-15 20:12:26
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
> [...]
    > reaguje na zmiany temp. na zewnatrz dobierajac wlasciwa temp.
    > zasilania. Dzieki temu zjawiska przegrzania i niedogrzania sa

    dokłądnei dobrze obliczona podłogówka ma sens tylko w systemie pogodowej
    regulacji, tak aby parametry zasilania automatycznie dopasowywały sie do
    zapotrzebowania na ciepło.

  • 14. Data: 2010-03-16 07:00:08
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "HANA" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > caly bajer w tym ze przy podlogowce ta zimna terakota jest ciepla ;-)

    Poza okresem grzewczym?

    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 15. Data: 2010-03-16 09:14:54
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "HANA" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > caly bajer w tym ze przy podlogowce ta zimna terakota jest ciepla ;-)

    wcale nie jest ciepła, zimna jest! :-) Była przyjemnie ciepła gdy mialem dom
    nieocieplony, teraz jest zimna. A taki automat pogodowy to pewnie zaden
    problem - ale ja nie mam i stwierdzenie że to konieczność uważam za lekko
    przesadzone :)

    b.

  • 16. Data: 2010-03-16 10:08:51
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

> [...]
    > dom nieocieplony, teraz jest zimna. A taki automat pogodowy to pewnie
    > zaden problem - ale ja nie mam i stwierdzenie że to konieczność uważam za

    Qbab pisze, ze ma za cieplo wiec jeden przypadek mamy. Ja mam w domu stala
    temp. niezaleznie od temp. na zewnatrz, wiec drugi przypadek za pogodowka.
    Jezeli traktujesz pogodowke w sensie dzialania badz nie to oczywiscie masz
    racje, do tego pogodowka konieczna nie jest. Jezeli natomiast ma to byc
    tanie i komfortowe to pogodowka moim zdaniem konieczna jest. Nie zalozysz
    przeciez na petle glowic termostatycznych, a nawet gdyby to zareaguja
    dopiero na zmiane temp. powietrza w pomieszczeniu, kiedy podloga bedzie juz
    rozgrzana i zacznie stygnac dopiero za trzy godziny. Na dworzu moze byc juz
    znacznie cieplej i bedziesz otwieral okna albo sie rozbieral. No chyba, ze
    ktos ma mala podlogowke zrobiona na RTLach, ale to nie przypadek z tego
    watku. Jak ma byc profesjonalnie to nikt odpowiedzialny w domu z wiekszoscia
    podlogowki RTL nie zaproponuje.

    Pozdro.. TK

  • 17. Data: 2010-03-16 14:10:01
    Temat: Re: Ogrzewanie podłogowe II- pytania (długie)
    Od: putek <p...@p...onet.pl>

    Pozwolę się podpiąć pod wątek, żeby nie dublować tematu.

    Posiadam kocioł gazowy jednofunkcyjny z zasobnikiem (Buderus) ze
    sterowaniem pogodowym + regulator w pomieszczeniu zawierający czujnik
    temperatury pokojowej. Kocioł pracuje na starej instalacji z grzejnikami
    żeliwnymi. Dom jest dwupokoleniowy. Do ogrzania są trzy poziomy o
    powierzchni 140m2. Przy modernizacji zaplanowaliśmy wymianę CO w całości
    na ogrzewanie podłogowe + drabinki w łazienkach z dodatkową grzałką
    elektryczną.
    Po wizycie dwóch instalatorów mam dwie propozycje. I tak pokrótce:

    Pierwszy instalator zaproponował system oparty na elementach KAN-therm.
    Na każdym piętrze rozdzielacz z pompką cyrkulacyjną, do rozdzielaczy
    doprowadzony pion zasilający z pompką cyrkulacyjną pracującą 24h.
    Regulator wyposażony w siłowniki do których podpięte będą termostaty
    pokojowe.

    Drugi instalator (znajomy "stary" hydraulik) zaproponował: całość układu
    mieszającego (sprzęgło hydrauliczne?)wraz z pompkami cyrkulacyjnymi
    umieścić w kotłowni + oczywiście rozdzielacze na każdym piętrze. Plusem
    ma być skrócenie obiegu wody zasilającej + niższy koszt +
    wyeliminowanie ewentualnego szumu pompek(?)- rozdzielacze będą na klatce
    schodowej. W tej wersji instalator twierdzi, że przy podłogówce nie ma
    sensu stosować regulatorów pokojowych bo podłogówka ma dużą bezwładność
    i w domu utrzymuje się stałą temperaturę regulowaną na rozdzielaczu. Do
    tego zaproponował położenie rurek co 7,5cm (!) żeby ogrzewać
    pomieszczenia przy niższej temperaturze zasilającej.

    Co o tym sądzicie. Pierwszy brzmi sensowniej ale drugiego znam? Jak
    sterujecie swoim ogrzewaniem podłogowym. Czy opłaca się stosować np
    regulator godzinowy z możliwością zaprogramowania obniżenia dobowego.
    Przypomnę, że dom jest dwupokoleniowy i jedno piętro jest użytkowane
    cały czas a dwa pozostałe tak jak pracują/uczą się mieszkańcy.

    Pozdrawiam
    Arek

  • 18. Data: 2010-03-16 17:52:16
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "putek" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > doprowadzony pion zasilający z pompką cyrkulacyjną pracującą 24h.
    > Regulator wyposażony w siłowniki do których podpięte będą termostaty

    Chyba za drogo. Takie rzeczy stosuje sie raczej lokalnie w ukladach
    mieszanych. Skoro caly dom to podlogowka to czemu nie sterowac tym
    centralnie?

> [...]
    > utrzymuje się stałą temperaturę regulowaną na rozdzielaczu. Do tego
    > zaproponował położenie rurek co 7,5cm (!) żeby ogrzewać pomieszczenia przy

    Druga opcja podoba mi sie znacznie bardziej. Jedna pompka, jeden mieszacz.
    Sterowanie regulatorami pokojowymi jest troche bez sensu, drogie i nie
    dziala jak trzeba. Od tego jest pogodowka i wlasciwa regulacja przeplywu. Te
    termostaty beda dzialaly jak ogranicznik temp., bo temp. zasilania bedzie
    sterowal regulator pogodowy ktory masz w kotle. Wystarczy dobranie krzywej,
    regulacja przeplywu i wiecej tego nie dotykasz.

    > Co o tym sądzicie. Pierwszy brzmi sensowniej ale drugiego znam? Jak
    > sterujecie swoim ogrzewaniem podłogowym.

    Nie sterujemy, steruja ci co maja dziwnie zrobione.

> [...]
    > zaprogramowania obniżenia dobowego. Przypomnę, że dom jest dwupokoleniowy
    > i jedno piętro jest użytkowane cały czas a dwa pozostałe tak jak

    Podlogowka to duza bezwladnosc i praktycznie nie nadaje sie do sterowania
    czasowego. Moze to jakos wyjdzie, ale pewnosci bym nie mial. W
    pomieszczeniach ktorych chcesz obnizacz temp. powinienes rozwazyc
    zainstalowanie grzejnikow.

    Pozdro.. TK

  • 19. Data: 2010-03-16 20:49:58
    Od: putek <p...@p...onet.pl>

    > Druga opcja podoba mi sie znacznie bardziej. Jedna pompka, jeden mieszacz.

    Tylko że pompy mają być również trzy do zasilania każdego piętra osobno.

> [...]
    > sterowal regulator pogodowy ktory masz w kotle. Wystarczy dobranie krzywej,
    > regulacja przeplywu i wiecej tego nie dotykasz.

    Muszę to jeszcze z facetem obgadać, bo kojarzę że w pierwszej wersji
    właśnie miało być prosto, ale komplikacje instalatorowi pojawiły się jak
    zacząłem mieszać ze sterowaniem.
    Rozumiem więc, że temperatura w domu jest stała i utrzymywana cały czas
    na tym samym poziomie. A jak to działa w pomieszczeniu z kominkiem?

    Pozdrawiam
    Arek

  • 20. Data: 2010-03-16 23:48:35
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > Tylko że pompy mają być również trzy do zasilania każdego piętra osobno.

    No nie wiem co Ty tam masz za dom. Pompa zwykle wystarcza jedna na jeden
    obieg. Jezeli bedziesz mial tylko podlogowke to masz jeden obieg, nie
    potrzebujesz tez mieszacza i sprzegla hydraulicznego pewnie tez. Centralnie
    bedzie taniej i latwiej sterowac. Ale czy to dobre dla Ciebie to juz sam
    wiesz najlepiej.

    > Muszę to jeszcze z facetem obgadać, bo kojarzę że w pierwszej wersji
    > właśnie miało być prosto, ale komplikacje instalatorowi pojawiły się jak
    > zacząłem mieszać ze sterowaniem.

    Sterowanie silownikami to wyciaganie kasy. Pewnie sa rozwiazania, ze dziala
    to niezle. W dobrze zaprojektowanej podlogowce takie cos w ogole nie jest
    potrzebne. Sprobuj wyobrazic sobie grzejnik ktory reaguje na zmiany przez
    2 - 3 godziny. Najpierw rozgrzewa sie 3 godziny, nagrzewa pomieszczenie,
    czujnik temp. wysyla sygnal zamkniecia ogrzewania a grzejnik grzeje dalej
    przez te 3 godziny. Co to za sterowanie? Po nocy przyjdzie sloneczny poranek
    i w domu bedzie coraz cieplej, a podloga nadal ciepla. Mozna otworzyc okno,
    ale spalonego gazu juz nic nie wroci. To pewnie sytuacja skrajna, ale mniej
    wiecej tak ma to szanse dzialac. Inna sprawa, ze jak dom jest bezwladny to
    te wahania nie beda az tak odczuwalne a pracujacy caly czas system w miare
    na biezaco bedzie dokonywal korekt. Jednak w okolicy zera na zewnatrz
    obawiam sie, ze nie zawsze bedzie komfortowo.

    > Rozumiem więc, że temperatura w domu jest stała i utrzymywana cały czas na
    > tym samym poziomie. A jak to działa w pomieszczeniu z kominkiem?

    Odpowiedz na to pytanie niestety nie jest prosta. Wszystko zalezy od tego
    jak bedziesz mial rozwiazane sterowanie. Odbywalismy juz na grupie debaty na
    ten temat i jedno co jest pewne prostego przepisu na to nie ma. Ja mam taka
    koncepcje: utrzymywanie temp. w domu opieram wylacznie na sterowniku
    pogodowym, bez wplywu temp. pomieszczenia. Calos trzeba tak wyregulowac, ze
    zmiana temp. na zewnatrz nie powoduje zmiany temp. wewnatrz. Podstawa to
    wlasciwe dobranie odpowiedniej krzywej grzewczej, pozniej wlasciwych
    przeplywow w petlach i to w sumie tyle. Czy proste? Tak sobie, czy bedzie
    dzialac dobrze? Nie wiem, ma szanse napewno, ale nie wiem. Dla czego bez
    wplywu temp. pomieszczenia? Bo jak zrobi sie cieplo od kominka w
    pomieszczeniu z czujnikiem to w innych pomieszczeniach moze zrobic sie
    chlodno bo sterownik ograniczy temp. zasilania.
    Pozostawienie calosci bez wplywu temp. nie bedzie powodowalo obnizenia temp.
    zasilania przez co w pozostalych pomieszczeniach bedzie nadal cieplo.
    Jednoczesnie wyzsza temp. w pomieszczeniu z kominkiem sprawi, ze podloga de
    facto przestanie grzac w skutek zrownania temp. powietrza wewnatrz i
    posadzki. To zjawisko nazywa sie samoregulacja podlogowki. Tak to sobie
    wymyslilem, choc sceptykow w dyskusjach chyba bylo wiecej. :-)
    Paradoksalnie moze okazac sie, ze podlogowka wlasnie z powodu samoregulacji
    bedzie lepiej wspolpracowala z kominkiem niz tradycyjne rozwiazania
    grzejnikowe majace czesto temp. 50 - 60C, wiec o zadnej samoregulacji nie
    moze byc mowy.

    Pozdro.. TK