  • 11. Data: 2010-09-22 18:54:23
    Temat: Re: Ogrzewanie za pomocą kominka
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 22.09.2010 20:42, Plumpi pisze:

    > Jak sądzisz skąd mogę mieć takie zdanie ?
    > Gdybyś łaził po domach, montował i naprawiał instalacje oraz kotły CO, a
    > później je serwisował to nie zadawał byś takich pytań.

    No wlasnie nie wiem skad masz takie zdanie - to moj 3 rok z kominkiem i
    uwqazam to za swietne rozwiazanie. Moze napiszesz cos wiecej?

    > Wśród ludzi, których poznałem stanowcza większość porwała się na
    > kominki, które poza jak już sam napisałeś "funkcją ozdobną" nie pełnią
    > żadnej innej roli.
    > Koszt budowy kominka z płaszczem jest taki sam, a nawet większy niż
    > budowy kotłowni z kotłem CO z podajnikiem. Różnica w wygodzie
    > użytkowania kotła z podajnikiem nieporównywalna.

    Ale nie dyskutujemy o wygodzie, bo od wygody ma byc piec na ekogorszek.
    Z plaszcza wodnego tez rezygnujemy bo drogie i skomplikowane (patrz post
    Kaszpira - mowi o rozprowadzaniu powietrza). Wiec proponuje sie skupic
    na zadanych warunkach - dogrzewanie kominkiem i palenie przyjemnosciowe.

    > Bo nie ma sensu ekonomicznego, tym bardziej, im rzadziej będziesz go
    > rozpalał.
    > Spróbuj teraz uzasadnić poniesiony koszty, a wcale nie są one małe, bo
    > porównywalne z budową kotłowni z normalnym kotłem CO.
    > Jaki ma sens wydawanie takiej kasy na kominek, który używany jest
    > sporadycznie ?

    To ile wg Ciebie kosztuje system rozprowadzania ciepla z kominka?

> [...]
    > Koszt jego budowy oraz wymian wkładu nie zwrócą się szybko, a może nawet
    > nigdy się nie zwrócą. W miejsce takiego kominka lepiej jest zamontować
    > drugi kocioł w kotłowni i mieć syf w jednym miejscu, gdzie będzie można
    > codziennie korzystać z tego kotła w sposób nie utrudniający życia, a
    > kominek mieć faktycznie tylko rekreacyjnie czy też ze względów
    > snobistycznych rozpalając go tylko przy gościach.
    > Znam wiele rodzin, gdzie kominków nawet nie rozpala się przy gościach,
    > bo nikomu już się nie chce, ani też nie mają na to czasu.

    Uparles sie na plaszcz wodny a temat jest o rozprowadzaniu powietrza
    ogrzanego kominkiem. Strasznie naciskasz na syf w salonie - jakos nie
    mam z tym problemu. A palic mi sie chce - wrzucam bykiet - podpalam i
    mam ogien na wieczorne pisane na newsach :) To pytanie o kosztach jakie
    zadalem wyzej jest jak najbardziej powazne - ja licze do 3 tys zl za
    prosty system rozprowadzenia ciepla.

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 12. Data: 2010-09-22 19:13:03
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > A przeprojektowałeś już dom? Z tego co widzę, to musisz przenieść komin
    > (pod komin robi się fundament).

    W projekcie już są zmiany które wprowadził developer , m.in komin jest
    w innym miejscu ...
    Ja jedynie kazałem przesunąć na max ile się da kominek na środek , bo
    "standardowo" dają na samym końcu niemalże (kominek narożny)

    > 2. Możesz zrobić płaszcz wodny i rozprowadzać wodę a nie powietrze.

    Tego nie chce ...

    Kominek będzie 'alternatywnym" sposobem , ale jak będe palił to chce
    aby ciepło było w całym domu , bo kominek 10-12KW na pomieszczenie
    28m2 to lekka przesada ...

  • 13. Data: 2010-09-22 19:25:18
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > W przypadku kominka z płaszczem wodnym po jakimś czasie i tak będziesz
    > musiał wymienić wkład tego komninka, a zatem poniesiesz kolejny raz koszt
    > budowy takiego kominka, a cała zabudowa będzie musiał być robiona od nowa.
    > Podobnie też będzie w przypadku uszkodzenia kominka z rozprowadzeniem
    > ciepłego powietrza.

    Zawsze mi się marzył kominek ...

    Klimacik , ciepełko i romantyczna atmosfera ;)

    Dodatkowo mógłby przyczynić się do obniżenia kosztów ogrzewania. Na
    pewno nie nastawiam się na całkowite ogrzewanie kominkiem , ale
    pomyślałem że jako że mnie bardzo często w domu nie ma , mógłbym np.
    za pomocą pieca grzać do np. 16 stopni a po powrocie do domu napalić w
    kominku i zrobić ciepełko ...
    Ale raczej jakby służył do do "podgrzewania" a nie nagrzewania , bo
    nie chciało by mi sie palić cały czas ...
    Jak wrócę mogę napalić aby dzięki temu obniżyć koszty , ale nie
    nastawiam się na grzanie głównie kominkiem ...
    Sądzę że służył by do wspomagania pracy pieca i obniżania kosztów ...

    Płaszcza wodnego nie chce robić , bo czytałem że osmala się szyba i
    się "syfi" mocno ...
    Rozprowadzenie ciepłego powietrza nie było by drogie i sam sobie mogę
    je wyprowadzić.

    Po prostu nie chciałbym aby kominek słuzył by jako ozdoba a jak byłby
    używany to mógłby ogrzać w tym czasie dom ...
    A w razie awarii prądu przecież nie działała by tylko "dmuchawa" i
    dystrybucja ciepłego powietrza po pokojach , ale w salonie było by
    cieplo ;)

  • 14. Data: 2010-09-22 19:33:59
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Pisałem o tym 7 lat temu, po pierwszej zimie
    > przemieszkanej na swojej jeszcze wtedy budowie.

    Przez 7 lat cena ekogroszku "lekko się zmieniła"

    Obecnie dobry ekogroszek pakowany kosztuje okolo 900zl.

    Metr przestrzenny drzewa kupi się za około 160zł.
    Nie wiem ile waży MP drzewa i jaką ma kaloryczność , ale mam kumpla
    który pali tylko drzewem i z tego co mi powiedział to palenie drzewem
    jest najtańsze.
    U mnie palenie drzewem odpada , bo nie wyobrażam sobie kilka razy
    dziennie palić w piecu ...

    Myślałem o tym ze po prostu bardzo często w domu jestem wieczorem , to
    w zimę ustawił bym na piecu 16stopni a po powrocie do domu dołożył
    drewna do kominka i dogrzał mieszkanie ...
    A jeśli by mi sie nie chciało , to zwiekszyłbym temperaturę na
    grzejnikach termostatem i mialbym juz 20stopni ;)

    Po prostu jakbym palił kominkiem to fajnie aby to cieplo dotarlo do
    całego domu , tym bardziej że moc 10-12kW do pokoju 28m2 to dużo dużo
    za duzo ...

  • 15. Data: 2010-09-22 19:48:07
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> napisał
    w wiadomości news:i7djej$6pd$1@inews.gazeta.pl...

    > No wlasnie nie wiem skad masz takie zdanie - to moj 3 rok z kominkiem i
    > uwqazam to za swietne rozwiazanie. Moze napiszesz cos wiecej?

    WOW! To już trzeci rok z kominkiem :)
    Ciekawe jak długo jeszcze ? :D
    Większość ludzi, u których bywałem, po 3 latach już mieli serdecznie dość
    codziennego palenia w kominku i wstawania w nocy aby dokładać.

> [...]
    > Kaszpira - mowi o rozprowadzaniu powietrza). Wiec proponuje sie skupic na
    > zadanych warunkach - dogrzewanie kominkiem i palenie przyjemnosciowe.

    A o czym ja piszę ? :)

    > To ile wg Ciebie kosztuje system rozprowadzania ciepla z kominka?

    > Uparles sie na plaszcz wodny a temat jest o rozprowadzaniu powietrza
    > ogrzanego kominkiem.

    Nie uparłem się, lecz przedstawiłem wszelkie możliwe warianty.
    Jeżeli chodzi o płaszcz wodny jest to najlepsza metoda rozprowadzenia
    ciepła.
    Najłatwiejsza do sterowania, najczystsza i najbardziej efektywna.

> [...]
    > najbardziej powazne - ja licze do 3 tys zl za prosty system rozprowadzenia

    Jaki to jest prosty system ?
    Rozprowadzenie ciepła do wszystkich pomieszczeń wymaga zrobienia kanałów
    rozprowadzających, którymi ciepłe powietrze dotrze do każdego z pomieszczeń.
    Ale to nie wszystko. Żeby taki system mógł pracować trzeba jeszcze zrobić
    nawiew z wentylatorem, a żeby móc regulować temperaturę w pomieszczeniach
    wypadało by conajmniej założyć do każdewgo pomieszczenia przepustnice
    sterowaną ręcznie, a najlepiej termostatem. Licząc koszty rur, przepustnic,
    termostatów, wentylatorów zaczyna to generować spore koszty. Plus koszt
    samego kominka i jego zabudowy oraz koszt obudowania rur zaczyna przwyższać
    koszt budowy kotłowni na ekogroszek.
    Pomyśl teraz i zastanów się jak i którędy rozprowadzić to ciepło u autora
    wątku.
    W chwili obecnej ma poddasze nieużytkowe. Można właśnie tam ułożyć rury. Ale
    tu mamy pewne minusy: Po pierwsze niepotrzebnie będzie grzane poddasze
    nieużytkowe, a ponadto na podłodze tego poddasza będą się walały pod nogami
    rury utrudniając użytkowanie tego poddasza choćby w formie magazynku rzeczy
    zbędnych. Dojdzie też dodatkowy koszt izolowania tych rur, no bo po co
    ogrzewać poddasze, gdzie tylko hula wiatr.
    A co jak autor wątku postanowi przerobić poddasze nieużytkowe na użytkowe ?
    Wtedy trzeba będzie wywalić rury, albo przeniść je w inne miejsce. Wypadało
    by zrobić kanały pod sufitem na parterze, a zatem trzeba zrobić zabudowę z
    płyt G-K czy to zabudowa samych kanałów czy też w formioe sufitu
    podwieszanego. Jak by do tego nie podejść to też są dodatkowe koszty.
    Chyba, że piszesz o prostym kominku z wylotem ciepłego powietrza do
    najbliższych pomieszczeń czyli salonu i za ścianę do pokoju czy kuchni bez
    prowadzenia kanałów dalej. Jezeli miałeś dokładnie to na myśli, to zauważ,
    ze dokładnie o tym samym pisałem czyli o prostym kominku, który może
    funkcjonować bez dodatkowego prądu czyli z obiegiem grawitacyjnym powietrza.
    Czy to będzie kominek z wkładem powietrznym czy też szamotowym to już
    kwestia wyboru i wygody. Wkład szamotowy ma jednak przewagę, ponieważ
    umożliwia długi czas oddawania ciepła jeszcze po wygaśnięciu kominka i jest
    mniej podatny na duże wahania temperatury w palenisku.

  • 16. Data: 2010-09-22 19:50:32
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    W dużej części się zgadzam, z kilkoma zastrzeżeniami... Kominek to super
    rzecz na taką pogodę jak dzisiaj. Robi się chłodno, jeszcze nie ma sensu
    odpalać c.o. i kominek rozpalony wieczorem wystarczająco dogrzewa dom. I
    bardzo fajnie jest posiedzieć przy zywym ogniu - zwłaszcza w takie jesienne
    wieczory. Pod tym względem kominek jest naprawdę super sprawą.

    Jeśli zaś chodzi o koszty, to sam kominek kosztował mnie jakieś 2500 zł, z
    czego najdroższy był wkład (ok. 1700 zł). Robiłem sam. Obudowa prosta w
    formie z kartongipsu i płyta marmurowa z przodu. Więc, jak widzisz, kominek
    nie musi być drogi. Biorąc pod uwagę, że niewiele mniej kosztują zasłony do
    salonu, to te 2,5 tysiąca wydaje się być niewielkim wydatkiem na swego
    rodzaju ozdobę, która tworzy klimat w domu...

    Jeśli chodzi o rozprowadzenie powietrza - rozmowa o kosztach nie ma sensu,
    jeśli nie widzi się domu. Pewne rozwiązania można zastosować w jednym domu,
    a nie można w drugim... Ja jestem zdania, że nie ma sensu bawić się w
    mechaniczne rozprowadzanie ciepła, ze względu na koszty. Akurat udało mi się
    trafić z projektem tak, że rozprowadzenie w 60% załatwia mi grawitacja i
    inne rozwiązania nie mają dla mnie sensu. Paląc w kominku mam zatem ciepło w
    salonie, kuchni, przedpokoju, na całym prawie poddaszu i przymierzam się do
    poprowadzeniu kanału do łazienki na parterze. Pozostają 2 pokoje na
    parterze, ktorych grawitacja nie załatwi, nie mniej jednak i tak dogrzewają
    się przez otwarte drzwi... Jednym słowem przepalam teraz (od 2 tygodni) w
    kominku co 2-3 dni i mam 21,5-22,5 stopnia w domu.

    Sprawa oszczędności na samym ogrzewaniu jest też dość kontrowersyjna... Ceny
    drzewa dochodzą już do 200 zł, a ekogroszek kupuję za 750-800 złotych za
    tonę. Różnica jest jednak taka, że aby zagrzać tym drzewem cały dom,
    musiałbym spalić co najmniej 10 metrów na sezon grzewczy... ekogroszku w
    zimie spalam jakieś 2-2,5 tony. Na jedno wychodzi, a komfort w przypadku
    ekogroszku o niebo wyzszy. I tak jak pisałem, na jesień fajnie jest
    posiedzieć przy żywym ogniu, ale jak swego czasu paliłem z musu, żeby
    dogrzać, to po 2 tygodniach miałem dosyć robienia za palacza i kominiarza w
    jednym. Po takim dogrzewaniu doszedłem do wniosku, że lepiej zużyć te
    kilkadziesiąt kilogramów groszku na miesiąc więcej (odkręcić mocniej
    kaloryfery) niż dogrzewać się kominkiem - a w kominku palić rekreacyjnie...

    Zatem podsumowując:
    1) Kominek tak, ale rekreacyjnie;
    2) Rozprowadzenie powietrza tak, ale tylko grawitacyjnie;
    3) Drewno jest za drogie, żeby dogrzewanie kominkiem było opłacalne;

  • 17. Data: 2010-09-22 20:14:02
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości news:3a8e585f-0573-46bc-ac56-

> [...]
    > A w razie awarii prądu przecież nie działała by tylko "dmuchawa" i
    > dystrybucja ciepłego powietrza po pokojach , ale w salonie było by

    W sumie samą dmuchawę to można pogonić nawet z UPS-a.
    Problemem natomiast jest rozprowadzenie tego ciepła i uzyskanie odpowiednich
    temperatur.
    Tu będziesz musiał poprowadzić rury i zamontować dla każdego pokoju
    przepustnice z możliwością regulacji conajmniej ręcznej, a najlepiej z
    termostatem.
    Rury najlepiej jest rozprowadzić przy suficie lub przy podłodze, zabudowując
    je płytami G-K. Zatem dojdzie Ci koszt profili i płyt G-K. Jak będziesz
    chciał je poprowadzić poddaszem nieużytkowym to musisz je zaizolować, zeby
    nie tracić niepotrzebnie ciepła.
    Niestety trzeba sobie powiedzieć otwarcie, że rozrowadzenie ciepłego
    powietrza powoduje spory ruch powietrza oraz wzbija i roznosi kurzu, a także
    syf (popiołu i dymu) od kominka, które wydostają się podczas dokładania i
    czyszczenia.
    Teraz jaki wkład ? Najlepszy jest szamotowy, ponieważ możesz palić krótko,
    na full w celu rozgrzania szamotu, a ten później będzie oddawał ciepło przez
    długi czas jeszcze po wygaśnieciu kominka. Po prostu palisz ostro wieczorem
    i przez całą noc masz ciepło.
    Wkłady stalowe czy żeliwne bardzo szybko się nagrzewają, ale też bardzo
    szybko stygną. Poza tym są trudne do regulacji temperatury w
    pomieszczeniach, ponieważ ulegają sporym wahaniom temperatury. Jeżeli chodzi
    o sprawność to zdecydowanie wkład stalowy lub żeliwny jest lepszy od
    szamotu, ale i tak jeszcze daleki do płaszcza wodnego.

    Osobiście zrobił bym kominek ozdobny, grzejący tylko i wyłącznie salon, a w
    ramach oszczędzania postawił bym w kotłowni drugi kocioł na drewno. Kocioł
    taki ma tę zaletę, że dokładasz raz-dwa-trzy razy dziennie w okresie
    zimowym, a w sezonie letnim możesz grzać nim wodę CWU rozpalając go kilkoma
    kawałkami drewna raz dziennie lub raz na dwa-trzy dni jezeli zamontujesz
    odpowiednio duży zasobnik CWU.

  • 18. Data: 2010-09-22 20:17:08
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    > WOW! To już trzeci rok z kominkiem :)
    > Ciekawe jak długo jeszcze ? :D
    > Większość ludzi, u których bywałem, po 3 latach już mieli serdecznie
    > dość codziennego palenia w kominku i wstawania w nocy aby dokładać.

    No nie .. od poczatku mowimy o kominku jako _alternatywie_ normalnego
    ogrzewania.
    Pewnie mi sie nie znudzi nigdy, bo pale tylko wtedy kiedy mam ochote -
    czasami 5 dni w tygodniu, czasami 1. A _ogrzewam_ dom gazem.

    > A o czym ja piszę ? :)

    Tyle razy pisales o plaszczu wodnym, ze mialem wrazenie, ze nie
    przyjmujesz do wiadomosci palenia rekreacyjnego polaczonego z
    dogrzewaniem ;)

    > Pomyśl teraz i zastanów się jak i którędy rozprowadzić to ciepło u
    > autora wątku.

    Zakladam, ze w nowobudowany domu rury mozna poprowadzic pod tynkami, a
    zakladajac, ze to kominek rekreacyjny nie musze miec wysublimowanego
    sterowania, wiec reczne wystarczy.

> [...]
    > zauważ, ze dokładnie o tym samym pisałem czyli o prostym kominku, który
    > może funkcjonować bez dodatkowego prądu czyli z obiegiem grawitacyjnym

    Tego jakos niedoczytalem w Twoim poscie - zwracam honor. Przy kominku
    rekreacyjnym to calkiem madre rozwiazanie, bo nie jest kosztowne, a inne
    pomieszczenia tez dogrzejesz.
    Ja u siebie chce doprowadzic cieplo z kominka do najblizszych
    pomieszczen (sypialnia nad salonem, lazienka nad salonem) i wspomoc sie
    wentylatorem.

> [...]
    > przewagę, ponieważ umożliwia długi czas oddawania ciepła jeszcze po
    > wygaśnięciu kominka i jest mniej podatny na duże wahania temperatury > w

    Czyli nie ma o czym dyskutowac i sens ma kupowac tylko szamotowy, tak?
    Bo w koncu o to chodzi...

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 19. Data: 2010-09-22 20:20:46
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pisz> napisał w wiadomości

    > Zatem podsumowując:
    > 1) Kominek tak, ale rekreacyjnie;

    Dokładnie.

    > 2) Rozprowadzenie powietrza tak, ale tylko grawitacyjnie;

    Dokładnie

    > 3) Drewno jest za drogie, żeby dogrzewanie kominkiem było opłacalne;

    Bo palenie kominkiem bez płaszcza wodnego jest mało ekonomiczne, gdyż
    kominek powietrzny ma mało sprawność.
    Dlatego lepiej jest postawić w kotłowni kocioł i tam palić drewnem, bo
    dzięki temu, ze kocioł wodny ma wyższą sprawność jest to opłacalne. Nie jest
    tak upierdliwe jak palenie w kominku, a dzięki wyższej sprawności jest
    tańsze od palenia ekogroszkiem.

  • 20. Data: 2010-09-22 20:27:35
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> napisał
    w wiadomości news:i7djej$6pd$1@inews.gazeta.pl...

    > Ale nie dyskutujemy o wygodzie, bo od wygody ma byc piec na ekogorszek.

    Liiii tam. Wygodny to jest kocioł na gaz, prąd lub olej opałowy......