  • 11. Data: 2009-07-07 12:30:45
    Temat: Re: Opaska wokół budunku-dylemat.
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Tornad pisze:
> [...]
    [ciach]
    > Chetnie bym Ci cos doradzil czy wytlumaczyl ale... Najpierw napisz o co
    > konkretnie chodzi o jaka opaske a moze podpaske. Niby tepy nie jestem ale za
    > chiny nie moge zrozumiec zdania: cytuje
    > <czy od samej ławy nie sypać żwiru i zabezpieczyć
    > go geowłókniną, jak zakończenie opsaki krawężnik betonowy.>
    > Napisz to po polskiemu i najwazniejsze czy masz zamiar, a moze juz masz
    > wykonany wokol law fundamentowych drenaz denny zwany opaskowym.
    [ciach]

    Na jakiejś mądrej stronie wyczytałem, że glina jest jedną z przesłanek
    aby zrezygnować z robienia drenażu - o ile występuje na całej głębokości
    wykopu. Po pierwsze glina słabo przepuszcza wodę a po drugie w
    gliniastym terenie nie ma gdzie odprowadzić wody z drenażu. Prawda li
    to? Niby lepiej jest zasypać wykopy gliną ubijaną warstwowo, i w ten
    sposób zabezpieczyć się przed wodą. Gdyby tak było to pozwoliło by mi to
    zaoszczędzić trochę grosza - bo taka sytuacja jest właśnie u mnie.
    Grunty słabo przepuszczalne na całym terenie kilka metrów w głąb.

    PZDR
    Shaman

  • 12. Data: 2009-07-07 12:36:04
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JKK" <j...@i...fm> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "kris" <k...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:h2v794$dl9$1@news.onet.pl...

    > Gdzie - jak ponizej 1,20 też glina ?

    > Bingo :-)

    Co nie znaczy że folia kubełkowa jest potrzebna.
    Folia kubełkowa to ochrona raczej mechaniczna przed korzeniami itp. Woda za
    nią i tak się dostaje a stojąc pomiedzy kubełkami tylko szkodzi.
    Dobrze obsypany, popsmarowany czymś w rodzaju dysperbitu fundament jest
    optymalnie zabezpieczony. Ew w gorszych warunkach papa termozgrzewalna i jak
    jest to konieczne to drenaż. Drenażtez nie zwsze- to zależy od wrunków
    gruntowych.
    Fundamenty to początek budowy, kasy przeważnie sporo, głowa pełna
    marketingowego bełkotu i ludziska bezmyślnie wrzucają ta kase w błoto
    izolujac po trzykroć wszystko od wszystkiego. W większości wypadków
    wystarczy lekka izolacja pionowa+ izolacja pozioma i tyle. Jak nie ma piwnic
    to nawet dawanie styroo(a niektórzy daja droższy XPS) jest dyskusyjne.

    Krzysiek

  • 13. Data: 2009-07-07 12:41:53
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > Napisz to po polskiemu i najwazniejsze czy masz zamiar, a moze juz masz
    > wykonany wokol law fundamentowych drenaz denny zwany opaskowym.

    Przepraszam, za takie zdania, ale ja tak mam, że jak szybko piszę to,
    zazwyczaj robię tego typu błędy :). Żona mnie trochę przerobiła
    (polonistka), no ale czasami się zapominam.

    Pisząc po ludzku.
    Mam odsłonięte ściany fundamentowe, na nich jest styropian EPS100.
    Chcę przed zimą to zasypać, kupiłem żwir 8-16 mm (żwir płukany okrągłe
    krawędzie).
    Pierwsza wersja to:
    Zasypać to piaskiem (od ławy fundamentowej) i ostanie 10 cm podsypać żwirem.
    Szerokość (p)o(d)paski to mniej więcej 50 cm. Ograniczać ma ją z jednej
    strony styropian, a z drugiej krawężnik betonowy. Co będzie za krawężnikiem
    to nie wiem jeszcze. Na razie ziemia, później może kostka granitowa
    gdzieniegdzie.
    No i w sumie chyba trza by było dać geowłokninę pod żwir.

    Druga wersja to:
    Zasypać wszystko żwirem od ławy fundamentowej aż na planowaną wysokość
    gruntu wokół budynku
    Żwir sypać do otuliny z geowłókniny.
    Na szerokość 50 cm.
    Tę opcję wymyśliłem w związku z możliwośćia wtargnięcia gryzoni pod
    styropian.
    Żwir będzie stanowić jako taką ochronę.

    W przypadku
    > braku tego drenazu obsypywanie scian fundamentowych zwirem wydaje mi sie
    > niekorzystne gdyz w czasie wiekszych ulew cala woda powierzchniowa
    > praktycznie
    > wleje Ci sie w ten zwir i wytworzy parcie poziome na sciany fundamentowe.
    > Nie
    > jest to moze grozne ale po co te sciany niepotrzebnie gimnastykowac? A co
    > tez
    > istotne, kilka razy w roku nawadniac grunt rodzimy na poziomie
    > posadowienia?

    NIe mam drenażu i nie planuje (brak piwnic). Poziom wód gruntowych to chyba
    jakieś 10 czy 15 metrów. Teren piaszczysty po tych wszytkich ulewach woda w
    kałużach stała może z godzinę, tutaj poprostu wszytko wsiąka i gdzies znika
    :).

    Mam opis geologiczny na próbce o głębokości 3m
    Rzędna terenu 134,2 m npn
    od 0 do 0,15m Gb(PdH) Gleba (piasek drobny-próchniczy), brązowa, II
    kategoria gruntu
    od 0,15m do 0,80 Piasek drobny zagliniony, beżowo-żółty, II kategoria gruntu
    od 0,80m do 1,10 Glina piaszczysta, żółta, II kategoria gruntu
    od 1,1 do 3m Piasek średni, beżowo-szary, II kategoria gruntu

    No mam nadzieję, że teraz jest bardziej zrozumiałe :P

    Pozdrawiam Michał

  • 14. Data: 2009-07-07 12:42:01
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "shaman" <s...@p...wytnij.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > grosza - bo taka sytuacja jest właśnie u mnie. Grunty słabo przepuszczalne

    Brzmi to logicznie i sensownie to fakt. Może fundamenty po prostu obsmaruj
    jakimś dysperbitem kilka razy, ew. papa termozgrzewalną oklej, obsyp gliną i
    woda tam, za bardzo nie podejdzie bo jak? Zrób tylko opaske na wierzchu
    która odprowadzi wody opadowe z bezpośredniego sasiedztwa scian.
    Takie sa moje przemyślenia

    Krzysiek

  • 15. Data: 2009-07-07 13:03:41
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    kris pisze:
> [...]
    > woda tam, za bardzo nie podejdzie bo jak? Zrób tylko opaske na wierzchu
    > która odprowadzi wody opadowe z bezpośredniego sasiedztwa scian.

    Jak taka opaska powinna wyglądać? Tak samo jak drenaż tylko wyżej? Czy
    może bez rury sam żwir zabezpieczony geowłókniną? Chociaż akurat rura
    drenarska to najmniejszy koszt w tej całej zabawie.

    PZDR
    Shaman

  • 16. Data: 2009-07-07 13:07:07
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > może bez rury sam żwir zabezpieczony geowłókniną? Chociaż akurat rura
    > drenarska to najmniejszy koszt w tej całej zabawie.

    Ja myślę że 50cm opaska z kostki brukowej naokoło domu z lekkim spadkiem od
    domu rozwiazała by sprawę. Ja nawet tego problemu nie mam bo mam dach
    wystajacy poza obrys budynku i nawet jak sa duże deswzcze to w poblizu samej
    sciany jest sucho. Ma tylko zrobione lekki spadek gruntu od budynku i tyle.
    Piwnicy nie mam więc nawet jak fundament bedzie stał we wodzie to nic złego
    sie nie stanie. do góry do scian nie piodejdzie wilgoć bo jest izolacja
    pozioma.
    Miałem bardzo rozsądnego kierbuda i on mi tak prawił, Nieczęsto bywał na
    budowie ale telefony odbierał.

    Krzysiek

  • 17. Data: 2009-07-07 14:10:03
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "shaman" napisał:
> [...]
    > się przed wodą. Gdyby tak było to pozwoliło by mi to zaoszczędzić trochę
    > grosza - bo taka sytuacja jest właśnie u mnie.

    a masz piwnicę? bo jeśli tak to masz problem, a jesli nie, to
    najrozsądniejsze wydaje sie to co wyczytałeś, czyli zasyp to gruntem
    rodzimym (tą gliną), to ci gwaratnuje że wody opadowe nie będą ci "stały" na
    fundamentach, żadne drenaze nie mają tu sensu, po prostu obsyp ściany tą
    gliną trochę powyzej poziomu gruntu i wykonaj spadek i woda będzie sama
    spływać:O)
    dobrze, prosto, tanio i przyjemnie!:O)

  • 18. Data: 2009-07-07 15:33:49
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

> [...]
    > wykopu. Po pierwsze glina słabo przepuszcza wodę a po drugie w gliniastym
    > terenie nie ma gdzie odprowadzić wody z drenażu. Prawda li to?

    Dziwna to była strona a przynajmniej "ciekawa".
    W moim przypadku glina była przesłanką aby drenaż robić, gdyż glina słabo
    przepuszcza wodę - czyli ta długo stoi na powierzchni, a po drugie jak już
    ta woda do niej wejdzie to stoi tam też długo i napiera na fundament (ścianę
    piwnicy u mnie). Dlatego Pani geolog zaleciła, że skoro nie chcę rezygnowac
    z piwnic muszę zrobić drenaż, a fundament obsypać żwirkiem, stosując
    geowłoknine wokół rury drenarskiej. Ma to oczywiście sens wtedy gdy można
    gdzieś odprowadzić wodę... i tu pojawia się mały problem. Kanalizy
    deszczowej jeszcze nie ma, pozostaje studnia chłonna (lub studnie) - w
    jednym z otworów odkryto warstwę piasku więc może udałoby się wykorzystać ją
    do odprowadzenia wody.
    Jeśli w podobnej sytuacji nie byłoby piwnic to problemem jest ewentualna
    przyspieszona korozja fundamentów spowodowana naporem wody i jej
    przesiąkaniem do betonu. Czyli wystarczy porządne zabezpieczenie tegoż
    (folia babelkow ai dysperbit to chyba za lekko liga do tego - ale tu
    fachowcem nie jestem - nawet na "jakiejs stronie" poisali o tym, że folia
    kubełkowa widoczna na 99,99% budów uszkadza hydroziolację.).

    --
    Mariusz

  • 19. Data: 2009-07-07 15:58:48
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    Użytkownik "Mariusz" <m...@n...net> napisał w wiadomości
    > kubełkowa widoczna na 99,99% budów uszkadza hydroziolację.).

    Jak jest tylko beton / dysperbit / kubełkowa to pewnie tak.

    Pzdr

    JKK

  • 20. Data: 2009-07-07 21:24:43
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Gdzie - jak ponizej 1,20 też glina ?

    > Bingo :-)

    A gdzie produkt tego drenowania odprowadzisz?? Wybudujesz przepompownie??

    Pozdro.. TK