  • 21. Data: 2009-10-05 19:05:19
    Temat: Re: Oprawa ścienna/żarówki metahalogenowe
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Michal Jankowski pisze:
> [...]
    dna_20w_100w_j_118mm_zarnik.html

    > 20W swietlowka lepiej swieci niz 100W _halogen_?
    > Swietlowka 24W na moje subiektywne oko z trudem dorownuje 100W
    > tradycyjnej zarowki, do 100W halogena to sie nie umywa...
    Tak. Zdecydowanie tak.
    Porównując żarówkę "bańkę" 100W i "energooszczędną" (kompaktową
    świetlówkę) to 20W lub 24W (markowa! bo różnice wydajności lm/W potrafią
    być dwu-trzykrotne przy tej samej mocy) świetlówka jest jaśniejsza (daje
    więcej światła, gdy już się rozpędzi oczywiście, a nie zaraz po
    włączeniu). Jedyna różnica polega na tym, że jak patrzysz się na żarówkę
    to "fest razi" a świetłówka już nie tak bardzo, ale wynika to z tego,
    że podobna ilość światła jest promieniowana większą powierzchnią (a w
    żarówce mocno skupiona punktowo na druciku). Nie porównuj żarówek
    patrząc na nie, tylko porównuj patrząc na obiekt przez nie oświetlany.

    W przypadku tego ustrojstwa "zastępującego halogen 100W" jest jeszcze
    lepiej, bo świetlówki tam umieszczone nie zakrywają się jak w zwykłej
    żarówce kompaktowej (gdzie jednak część rur wewnątrz oświetla tylko
    siebie nawzajem) - więcej światła jest odbijane i oświetla. A halogen
    100W lub 150W (ten R17 czy jakoś tak, długi, do oprawy jak 500W) to jest
    zdedycowanie halogen "niskosprawny" - z dłuuugim włóknem, dość niską
    temperaturą pracy itd. Przecież widać jak to żółto świeci, główny nacisk
    jest tam na długowieczność, więc to z prawdziwym halogenem który ma
    70lm/W ma tylko wspólną nazwę.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 22. Data: 2009-10-06 07:08:26
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    BartekK <s...@N...org> writes:

> [...]
    > powierzchnią (a w żarówce mocno skupiona punktowo na druciku). Nie
    > porównuj żarówek patrząc na nie, tylko porównuj patrząc na obiekt

    Porownuje oswietlenie pokoju przez zarowke/swietlowke zamknieta w
    papierowej kuli (taki tani zyrandol, wicie). Subiektywnie 100W (nawet
    matowa) oswietla nie gorzej niz 24W swietlowka, a na pewno lepiej niz
    20W swietlowka. Markowa swietlowka, najdrozsza jaka byla. Noname to
    bardziej zarowke czterdziestke przypominaja...

    No nic na to nie poradze.

    MJ