  • 1. Data: 2011-03-20 14:54:59
    Temat: Optymalizacja podatku od sprzedaży nieruchomości
    Od: Uśmiechnięta <u...@o...pl>

    Witam wszystkich!

    W 2007 roku kupiliśmy z mężem okazyjnie działkę. Było to przed ślubem i
    wchodzi ona w równych udziałach do naszych majątków odrębnych. Działkę
    podzieliliśmy na 4 i na2 działkach budujemy bliźniaka. Jeden będzie dla nas,
    drugi na sprzedaż. Chcielibyśmy go sprzedać jeszcze w 2011 roku, najpóźniej
    w 2012. Nie ma więc mowy o zwolnieniu podatkowym z tytułu posiadania
    nieruchomości przez 5 lat. Dom będzie sprzedany jako dom w trakcie budowy
    bez prawa do użytkowania, więc nie ma również mowy o skorzystaniu z ulgi
    meldunkowej.

    Czeka nas jakby nieuchronny podatek od dochodu w wysokości 19%. W związku z
    budową mamy niewiele faktur dokumentujących koszty. W budowę włożyliśmy
    wiele starań, pracy i wysiłku, ale one niestety nie są przez US traktowane
    jako koszt. Nie bardzo uśmiecha nam się płacenie podatku od własnej pracy.

    W związku z tym zastanawiam się nad działaniami, które pomogą nam
    zoptymalizować podatek. Ktoś ma jakiś pomysł?

    Jedyne co mi przyszło na myśl, to pokombinowanie z darowiznami na rodziców i
    powrotem (nie wiem jakie to koszty notarialne i czy płaci się podatek od
    darowania darowizny następnego dnia od jej otrzymania). Gdybyśmy dostali dom
    w darowiźnie, a następnie go sprzedali, to możemy skorzystać ze zwolnienia
    podatkowego za przeznaczenie środków na własne cele mieszkaniowe (mamy
    kredyt na budowę domku dla nas zaciągnięty 2010 roku).

    Takie darowizny wydają mi się trochę mętne.

    Mam nadzieję, że ktoś podsunie nam lepszy pomysł za co będę ogromnie
    wdzięczna.

    Pozdrawiam

    Uśmiechnięta

  • 2. Data: 2011-03-20 15:22:40
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-03-20 15:54, Uśmiechnięta pisze:

    > Jedyne co mi przyszło na myśl, to pokombinowanie z darowiznami na
    > rodziców i powrotem (nie wiem jakie to koszty notarialne i czy płaci się
    > podatek od darowania darowizny następnego dnia od jej otrzymania).

    Od darowizny do/od rodziców nie płacisz podatku, masz tylko opłaty
    notarialne.

    Tylko, że jak sprzedasz dom podarowany przez rodziców to może się
    okazać, że zapłacisz podatek od całej wartości domu (w końcu dostałaś za
    darmo, więc koszt = zero).

    Na twoim miejscu skonsultowałbym się z fachowcem od podatku, bo takimi
    własnymi próbami możesz wpaść z deszczu pod rynnę.

    M.

  • 3. Data: 2011-03-20 15:53:40
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik M napisał:

    > Od darowizny do/od rodziców nie płacisz podatku, masz tylko opłaty
    > notarialne.

    A nie jest czasem tak, że masz limit darowanej kwoty powyżej której już
    podatek płacisz...? Coś czuję, że tak właśnie jest...

    pozdr
    Robert G.

  • 4. Data: 2011-03-20 16:20:27
    Od: wolim <n...@t...pl>

    Nie kombinuj. Zarobisz - zapłać podatek. Unikając płacenia podatków
    robisz w ch*ja nas, podatników-grupowiczów... Więc czemu mielibyśmy Ci
    pomagać?

    Pozdrawiam,
    MW

  • 5. Data: 2011-03-20 16:26:59
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik robercik-us napisał:

    > A nie jest czasem tak, że masz limit darowanej kwoty powyżej której już
    > podatek płacisz...? Coś czuję, że tak właśnie jest...
    >
    > pozdr
    > Robert G.
    Źle czujesz. W przypadku darowizny rodzica dla dziecka (ogólnie chyba
    chodzi o pierwszy stopień) nie płaci się podatku bez względu na kwotę,
    pod warunkiem zgłoszenia takiej darowizny do US.

    A wracając do meritum czy nie jest jeszcze tak, że przeznaczając
    pieniądze ze sprzedaży nieruchomości na zakup następnej nieruchomości
    (domu/mieszkania) w określonym okresie czasu jest się zwolnionym z tego
    podatku ?

    pozdrawiam
    rafał

  • 6. Data: 2011-03-20 17:41:52
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-03-20 16:53, robercik-us pisze:

    > A nie jest czasem tak, że masz limit darowanej kwoty powyżej której już
    > podatek płacisz...? Coś czuję, że tak właśnie jest...

    Tak jest - jednak dotyczy innej ulgi, o której nie piszę, bo w tym
    przypadku nie warto z niej korzystać.

    Proponuję RTFM - ustawa o podatku od spadków i darowizn.

    M.

  • 7. Data: 2011-03-20 18:21:38
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik rrr napisał:
    > Źle czujesz.

    :-)
    Nic nie twierdzę... po prostu wyraziłem wątpliwość.

    pozdr
    Robert G.

  • 8. Data: 2011-03-20 19:25:16
    Od: Uśmiechnięta <u...@o...pl>

    Użytkownik "rrr" <r...@o...rrr.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ze sprzedaży nieruchomości na zakup następnej nieruchomości
    > (domu/mieszkania) w określonym okresie czasu jest się zwolnionym z tego

    Tak jest, ale nie dotyczy to niestety nieruchomości nabytych w latach
    2007-2008.
    Dlatego tak kombinuję, że jak podarujemy rodzicom, a oni nam spowrotem,
    potem sprzedamy i z tego spłacimy kredyt, to nic nie będziemy musieli
    zapłacić.
    Choć to nam nie dokońca tak pasuj, bo liczymy, że dom sprzedamy za więcej
    niż mamy do spłaty kredytu i zostanie tak czy sieka nadwyżka do
    opodatkowania.
    Pozdrawiam
    :)))))

  • 9. Data: 2011-03-20 19:31:57
    Od: Uśmiechnięta <u...@o...pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > w ch*ja nas, podatników-grupowiczów... Więc czemu mielibyśmy Ci pomagać?

    Uważam, że to nie dokońca prawda.
    Chciałam zauważyć, że pracujemy z mężem, uczciwie od każdej zarobionej
    złotówki płacimy podatki.

    A za ciut niesprawiedliwe uwazam to, że jeśli na budowie kogoś zatrudnię, to
    mogę to potraktować jako koszt
    uzyskania przychodu.
    Własnej pracy i związanej z nią ksztów (paliwo na dojazdy na budowę,
    nieskończona ilośc prań ciuchów roboczych, hektolitry wypitych i wypoconych
    napojów itp...) oraz kosztów utraconych (wolny czas i masa innych) niestety
    nie mogę potraktować jako kosztu uzyskania przychodu. I to właśnie uwazam za
    niesprawiedliwe.

    Zauważ również, że kupując materiały i daję komuś zarobić i i tak coś z tego
    trafia na podatki.

    Zreszatą chcę pozostać w 100% w zgodnie z prawem i nie chcę robić
    przekrętów, a znaleść legalne rozwiązanie.
    Nie pytam się jak uniknąc podaktu, a jak go zoptymalizować - tak postepują
    zdrowo myślący ludzie.

    Pozdrawiam
    :)))))

  • 10. Data: 2011-03-20 20:25:28
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-03-20 20:25, Uśmiechnięta pisze:

> [...]
    > Dlatego tak kombinuję, że jak podarujemy rodzicom, a oni nam spowrotem,
    > potem sprzedamy i z tego spłacimy kredyt, to nic nie będziemy musieli

    Tak na pierwszy rzut oka kredyt będzie kosztem tylko w tej części, w
    której przeznaczycie go na nabycie nieruchomości. Akurat przy darowiźnie
    wychodzi nieduża kwota.

    Dlatego radzę: newsy to nie jest dobre miejsce do tego typu porad, bo
    tobie może wydawać się to rozsądne a okaże się, że interpretacje i
    orzecznictwo są inne i popłyniesz.

    M.