  • 1. Data: 2012-03-04 22:09:09
    Temat: PC P-W 04.03.2011 - 04.03.2012.
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    Cześć.

    Poniżej dane za ostatni rok:
    04.03.2011 - 4570kWh
    04.03.2012 - 8841kWh (+4271kWh / 366 dni - 1623PLN - CO + CWU)
    Dodatkowe koszty: przegląd pompy 200pln (wrzesień 2011).

    Grzane było: parter 78m2 + poddasze (po podłodze 70m2, użytkowo ok.
    60m2). Wysokość pomieszczeń na parterze - 2,6m, na poddaszu 2,55m,
    ścianka kolankowa 0,75m, nachylenie dachu 40st.

    Pompa ciepła Altherma 8,4kW, ogrzewanie podłogowe w całym domu.
    Temperatura zasilania podłogówki 27 - 38st określana przez krzywą pogodową.

    Ocieplenie - ściany 16cm E/S/W i 20cm N (styro z felcem, klejone pianą
    na ramkę); dach 30-36cm (Toprock); podłoga na gruncie 12cm (na zakładkę).
    Okna - 1,1 Veka 2szyb - większość od południa i zachodu.
    Dachowe - 2x
    Balkony - brak
    Położenie chatki: wschodnia WLKP.

    Prawdopodobnie tyle samo kosztowało by grzanie węglem - i o to chodziło :)

    yarecky.

  • 2. Data: 2012-03-06 18:16:43
    Temat: Re: PC P-W 04.03.2011 - 04.03.2012.
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    >Poniżej dane za ostatni rok:
    >04.03.2011 - 4570kWh
    >04.03.2012 - 8841kWh (+4271kWh / 366 dni - 1623PLN - CO + CWU)
    >Dodatkowe koszty: przegląd pompy 200pln (wrzesień 2011).

    Tak tanio że aż nieprawdopodobnie ...

    Jakie masz temperatury w domu ?

    Czy cała powierzchnia grzana ?

    Czy wspomagasz się kominkiem ?

    Pytam bo na forum muratora inna osoba która ma pompę powietrze-woda i raczej
    lubi ciepło płaciła coś powyżej 4000zł. Fakt dom ma gorzej ocieplony , ale
    aż tak gigantyczna różnica ?

    Jeśli to zużycia za cały rok to sądzę że masz taniej niż węglem ...

    U mnie (pierwszy sezon). Piec odpalony w październiku , w kominku ani razu
    nie palone , temperatury w domu (20-22 stopnie) , 100% podłogówki , 2x
    dziennie wszystkie pokoje wietrzone na max (wszystkie okna otwarte na 5-10
    minut niezależnie od temperatury zewnętrznej). Kupione 3 tony ekogroszku
    luzem (po 740zl za tonę). Do dnia dzisiejszego zużyłem około 2 tony
    ekogroszku. Dokładnie nie wiem , bo worki sam pakowałem i każdy ma inną wagę
    pomiędzy 30-40kg :)

    Albo masz naprawdę energooszczędny dom albo jesteś zimnolubny , albo coś
    ukrywasz ;) (np. 5m3 spalonego drewna oczywiście rekreacyjnie , bo wszyscy
    palą tylko i wyłącznie rekreacyjnie ..) ;)

  • 3. Data: 2012-03-06 20:16:47
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    W dniu 2012-03-06 19:16, /// Kaszpir /// pisze:
    > Tak tanio że aż nieprawdopodobnie ...

    Też mnie to zaskoczyło, sądziłem, że wyjdzie trochę więcej.
    Jednakże - jesień była łaskawa w tym roku, pierwszy rachunek za prąd z
    odpalonym CO czyli fv z listopada (wrzesień/październik 2011) wyniosła
    niecałe 400pln (w tym ok. 170pln za CO/CWU, reszta to "życie").
    Listopad i grudzień też były niezłe - fv z początku stycznia to 820pln
    (w tym ok. 260pln kosztów "życia" - Święta, tydzień z teściami itp. i
    jakieś 560pln za CO/CWU).
    Teraz spodziewam się faktury za ok. 850pln, w tym 620pln za PC.
    Marzec/kwiecień - prawdopodobnie ok. 150pln.
    > Jakie masz temperatury w domu ?

    Na dole 20,5-21 st. C w pokojach i 22-23 w łazience.
    Na górze 19,5-20st.
    > Czy cała powierzchnia grzana ?

    W tym roku tak, w zeszłym był grzany tylko parter i zużycie było trochę
    niższe (było by sporo niższe, tyle że ocieplałem dom w
    październiku/listopadzie i sporo nakręciło licznikiem na początku
    sezonu). Zeszła zima była też znacznie zimniejsza.
    > Czy wspomagasz się kominkiem ?

    Będę szczery - spaliłem ok. 150kg brykietu - głównie podczas wizyt gości
    lub randkując z żoną ;). Nie liczyłem tego do zużycia - bo jak są goście
    to i tak otwiera się okna ;)
    Nie spaliłem nawet szczapy z dwuletniego drewna, które czeka na
    ewentualne zaniki prądu.
> [...]
    > ocieplony , ale aż tak gigantyczna różnica ?
    >
    > Jeśli to zużycia za cały rok to sądzę że masz taniej niż węglem ...

    Największe oszczędności zaczynają się teraz - dolne źródło ma już w
    ciągu dnia od zera do + kilku stopni, za miesiąc będzie to +10 - +15st.

> [...]
    > ekogroszku luzem (po 740zl za tonę). Do dnia dzisiejszego zużyłem około
    > 2 tony ekogroszku. Dokładnie nie wiem , bo worki sam pakowałem i każdy

    To za rok wystarczy Ci spokojnie 1,5 tony groszku. Mokre mury ciągną
    kilowaty z pomieszczenia.
    Nasz domek suszył się po tynkowaniu i wykonaniu wylewek całą zimę, nad
    roletami okien mieliśmy szpary na 2cm i wiało tamtędy nieziemsko...
    Dodatkowo - ściany nie miały ocieplenia. W styczniu 2010 temperatura w
    środku osiągnęła -9st. Wszystko wyschło na wiór.
    Teraz mamy wilgotność 35% - 50%.

    > Albo masz naprawdę energooszczędny dom albo jesteś zimnolubny , albo coś
    > ukrywasz ;) (np. 5m3 spalonego drewna oczywiście rekreacyjnie , bo
    > wszyscy palą tylko i wyłącznie rekreacyjnie ..) ;)
    Reaktora jądrowego nie posiadam, nad spalaniem wodoru myślałem, ale
    Grupa mnie od tego odwiodła ;)
    Nie lubimy duchoty - 20-21st. przy podłogówce to dla nas komfortowe
    warunki.

    Pozdrawiam,
    yarecky.

  • 4. Data: 2012-03-07 11:34:21
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > Reaktora jądrowego nie posiadam, nad spalaniem wodoru myślałem, ale Grupa
    > mnie od tego odwiodła ;)
    > Nie lubimy duchoty - 20-21st. przy podłogówce to dla nas komfortowe

    Jaką przenikalnośc cieplną mają twoje ściany i jakie okna masz i czy reku
    masz, pisałeś o reku ale zapomniałem:)?

  • 5. Data: 2012-03-07 12:06:44
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    W dniu 2012-03-07 12:34, Amir pisze:

    > Jaką przenikalnośc cieplną mają twoje ściany i jakie okna masz i czy reku
    > masz, pisałeś o reku ale zapomniałem:)?

    Okna Veka 1,0/1,1, reku brak.
    Nie pamiętam teraz przenikalności ścian, pewnie ciut lepsza od standardu:
    Unipor P+W 25cm, tynk CW ok. 2cm, styropian EPS70 16/20cm z frezem. Na
    to klej/siatka/klej + silikon.
    DUUUUŻE zyski od słońca w taką pogodę jak teraz - podłoga w salonie
    nagrzewa się do ponad 35st. C... Latem południowych rolet praktycznie
    nie otwieramy, ale w taką zimę jak obecna przez okno wpada sporo kWh.

    yarecky.

  • 6. Data: 2012-03-07 12:08:40
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > luzem (po 740zl za tonę). Do dnia dzisiejszego zużyłem około 2 tony
    > ekogroszku. Dokładnie nie wiem , bo worki sam pakowałem i każdy ma inną

    Trzy tony węgla to też nie jest źle, wypada podobnie jak u mnie
    jak Twoje sciany i okna ile powierzchni ogrzewasz ile wełny na poddaszu?

    U mnie przenikalnosc scian teoretycznie U=0,18W/(m2*K)
    Porotherm 38+12cm styro okna zwykle wełny 30cm.
    na piwnicach 20cm styro, powierzchnia to 260m2 posadzek było
    ogrzewam całośc, srednia temp w calym domu 22stopnie włącznie z piwnicami.
    Wentylacja grawitacyjna.

    pozdrawiam
    AT

  • 7. Data: 2012-03-07 20:34:49
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    >Trzy tony węgla to też nie jest źle, wypada podobnie jak u mnie
    >jak Twoje sciany i okna ile powierzchni ogrzewasz ile wełny na poddaszu?

    Na razie zużyte około 2 tony ...

    Dom mały. Parter to 128m2 (w tym 21m2 garaż).
    Poddasze 60m2 ale jako że jest to strych to nie liczę ;)
    Ocieplenie chyba tradycyjne. Podłoga 10cm , ściany 15cm , strop 30cm.

    Mój piec mimo że nowoczesny nie potrafi dobrze działać na bardzo niskich
    mocach , dlatego niestety mimo że dom mały to spalanie wcale nie aż tak
    niskie ...
    To najbardziej wkurza , bo mnóstwo opału się po prostu marnuje w przypadku
    gdy zapotrzebowanie na ciepło jest male.

  • 8. Data: 2012-03-08 10:42:52
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik /// Kaszpir /// napisał:

    > Mój piec mimo że nowoczesny nie potrafi dobrze działać na bardzo niskich
    > mocach , dlatego niestety mimo że dom mały to spalanie wcale nie aż tak
    > niskie ...

    Tu chyba wygrywaja sterowniki dwustanowe...

    ja do dzis zuzylem 2,74 tony i moze z tone drewna. U mnie jednak zima
    jest troszke inna niz u Was ;-)

    pozdr
    Robert G

  • 9. Data: 2012-03-08 13:52:53
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >Tu chyba wygrywaja sterowniki dwustanowe...

    U mnie tak naprawdę sterownik PID działa w trybie dwustanowym ...

    Sterownik pogodowy nie lubi sterownika pieca. Sterownik pogodowy miesza
    zaworem czterodrożnym i w ten sposób "inteligencję" szlak trafia ...

    Jak wyłączyłem pogodówkę (tzn ustawiłem zawór czterodrożny ręcznie) to nagle
    sterownik pieca zaczął sporo lepiej działać , ale i tak daleko mu do tego
    jak powinien działać ...

    Zrobiłem to dla "testu". Ustawiłem piec na 50 stopni i teoretycznie PID
    jako tako działał. Niestety spalanie jakoś nie zszokowało (10dni około
    100-110kg) bo takie spalanie miałem od października aż do połowy stycznia w
    trybie dwustanowym i przy 60 stopniach ...

    Dziś się wkurzyłem i odpaliłem pogodówkę , bo zmęczyło mnie kręcenie zaworem
    czterodrożnym , tym bardziej że reakcja na zmiany nie jest aż tak szybka ...

  • 10. Data: 2012-03-09 13:51:45
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    >
    > Dziś się wkurzyłem i odpaliłem pogodówkę , bo zmęczyło mnie kręcenie
    > zaworem czterodrożnym , tym bardziej że reakcja na zmiany nie jest aż tak

    Jakiej mocy masz kocioł? ile kW?

    Czyli nie korzystasz z sterownika pogodowego sterującego zaworem 4d?

    U siebie podłogi mam na minimum pompkę od podłogi podłączyłem do regulatora
    pokojowego, ktory odcina mi powyzej 23,5stopnia a dogrzewanie mam
    grzejnikami. (przeinwestowane bo grzejniki w zasadzie niepotrzebne, ale
    dziala bardzo sprawie utrzymywanie temp).

    pozdrawiam
    AT