  • 51. Data: 2009-11-06 20:28:36
    Temat: Re: PC vs GZ50
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    news:hd1qll$2mmt$1@news2.ipartners.pl...

    > Użytkownik "kris" <k...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:hd1e09$u1f$1@news.onet.pl...

    > Mam zbiornik 300l w którym spadek temp to około 0,5stC na godzinę. To daje
    > 4,176kWh na dobę
    > Tak średnio przeliczając na 1000l wyjdzie więc około 13,920kWh na dobę

    Chyba nie mozesz tak sobie pomnozyc - straty sa proporconalne do
    powierzchni, ale pojemnosc do objetosci. Przy zachowaniu ksztaltu spadek
    temperatury bedzie zatem wolniejszy.

  • 52. Data: 2009-11-06 20:33:59
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 6 Lis, 19:57, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > ścian zewnętrznych i twoich tych 120 ton betonu który zresztą ma kiepską
    > pojemność cieplną na nic się nie zda.

    Pozwolisz, ze zlapie Cie za "zdanie", bo wlasnie takimi malymi
    klamstewkami wprowadzasz niezly zamet :) Obliczyles, ze 9 ton wylewki
    ma akumulacyjnosc 8kWh - czyli 120 ton stropu ma pojemnosc (przy
    roznicy 3stC o ile dobrze pamietam liczyles) - 106kWh - to jest wedlug
    Ciebie kiepska pojemnosc cieplna? Bo moim zdaniem przy -22st C taka
    energia wystarczy na ogrzanie 11h przy spadku temp o 3st C :-) Nie
    licze juz 140 ton scian i tak dalej - dla Ciebie to nie istnieje i nie
    ma pojemnosci cieplnej..
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 53. Data: 2009-11-06 20:38:33
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Użytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    m.googlegroups.com...

    > Gdy temperatura wewnątrz będzie spadać bo wyłączymy ogrzewanie to wraz z
    > nią spadac będzie także temperatura ścian zewnętrznych
    > i zawsze będzie ona niższa niż temperatura wnętrza bo ściana zewnętrzna w
    > ciągły sposób eksportuje nam ciepło na zewnątzr budynku. Co to oznacza?
    > Akumulacyjność ścian zewnętrznych i twoich tych 120 ton betonu który
    > zresztą ma kiepską pojemność cieplną na nic się nie zda.

    To nie tak. Sciany sa nagrzane do okreslonej temperatury. Czym wyzsza ich
    temperatura tym wolniej schladzaja pomieszczenie, czym dluzej powietrze na
    zewnatrz schladza te sciany tym dluzej trwa schladzanie wnetrza. Pojemnosc
    scian ma znaczenie.

  • 54. Data: 2009-11-06 20:41:25
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości

    > No wez nie przesadzaj, za 3000 to prawie kondensacyjny dzis kupisz.

    Heh, najlepiej nie budowac sie, komputerow nie kupowac itd, poczekac do
    emerytury wtedy kupic hurtem starczy na znacznie wiecej ;-) .. niestety na
    krocej ;-(

  • 55. Data: 2009-11-06 21:15:57
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > ale pojemnosc do objetosci. Przy zachowaniu ksztaltu spadek temperatury bedzie

    Wiem że liczy się powierzchnia.
    Straty mojego zbiornika zmierzyłem miernikiem temperatury przez noc
    rejestrującym dane. Temp początkowa jego wieczorem wynosiła 60stC a temperatura
    strat dobowych zbiornika 1000l była dla 90stC.
    Powierzchnia mojego zbiornika o wysokości 170cm to 2,56m2
    Powierzchnia zbiornika 1000l o wysokości 2m wynosi 6m2 więc jest to 2,34x więcej
    4,176 * 2,34 = 9,77kWh

    Temperatura początkowa u mnie 60stC a w zbiorniku 1000l 90stC
    Temperatura otoczenia średnio 20stC więc dla mojego to różnica 40st C a 1000l
    70st C czyli 75% więcej
    9,77 +75% = 17kWh
    Przyjąłęm więc że jak pomnożę proporcjonalnie to wyjdzie pi razy drzwi to co ma
    wyjść.

    Próbowałem policzyć na zasadzie przenikania przegrody i wychodziły dziwne
    wyniki.
    Dla pianki poliuretanowej współczynnik lambda znalazłem wartość 0,019 do 0,023.
    Pianka poliuretanowa jak widać ma lepszą lambdę niż najlepsza wełna mineralna
    jaką jest isover supermata 0,033
    Dlatego też nie bez powodu stosuje się poliuretan w płytach na supermarkety i
    magazyny a zrezygnowano z wełny mineralnej.
    Niestety coś za coś. W Nowym Targu nie zdołano ugasić pożaru supermarketu. Palił
    się aż cała pianka została wypalona.
    Pożar spowodował pracownik spawający cos w pobliżu ściany zewnętrznej.
    Tyle ciekawostek.

    Więc znalazłem jakieś wzory na wyliczenie strat w zbiornikach w kształcie walca
    ale nie dokońca mi wychodzi wynik.

    P=(A(tu-ta)lambda) / d

    P - moc całkowita potrzebna do skompensowania strat ciepła
    tu - temperatura utrzymania medium [°C]
    ta - minimalna temperatura otoczenia [°C]
    ? - współczynnik przewodności cieplnej izolacji termicznej [W/mK]
    A - powierzchnia zbiornika [m2]
    d - grubość izolacji [m]
    E - współczynnik bezpieczeństwa (1,3-1,5)
    Nie wiem o co chodzi z tym współczynnikiem bezpieczeństwa. przyjąłem 1,5. A
    co... :)
    Walec 1000l 2m wysoki i o średnicy 80cm to 6m2
    Wychodzi mi że do takiej beczki aby utrzymać w niej ciągle 90stC należalo by
    wsadzić np.grzałkę elektryczną 465W i grzać non stop.
    Na dobę wyjdzie więc zużycie nieco ponad 11kWh.
    Ale ta beczka w obliczeniach to stan idealny, bez jakichkolwiek wyprowadzeń i
    kroćców które przecież wyciągają energię na zewnątrz
    U mnie nawet kryza rewizyjna średnicy około 20cm jest w mojej beczce pod cienkim
    plastikiem wyłozonym gąbką grubości 2cm.
    Więc być może takie elementy o słabszej izolacyjności dadzą dodatkowe 3kWh.

    Marek

  • 56. Data: 2009-11-06 21:22:27
    Od: zbooY <z...@g...com>

    wiadomościnews:hd1ojp$9vs$1@news.interia.pl...

    > On nie wie że można kupić kocioł 24kW wystarczający na dom 180-200m2 za 3400 zł

    ciekawe jak otwarta komora bedzie Ci wspolpracowac z rekuperatorem...

    jakos nie wierze natomiast w dwufunkcyjne, zeby chociaz byl z malym
    zasobnikiem ze 40L to jeszcze rozumiem
    na 2 lazienki maksymalny przeplyw 15l/min moze byc malo a to jest
    maksymalne a jak ktos chce troszku cieplejsza wode i jeszcze w kuchni
    ktos cos odkreci...

    pewnie, ze mozna kupic tanio kociol - zreszta napisalem, ze jak masz
    gaz przy dzialce to nie dziwota, ze korzystasz z tego medium
    po co sie wyglupiac

    natomiast caly czas nie rozumiesz kwestii taniosci dzialki i bycia
    niezaleznym od gazu
    jak kupisz dzialke bezgazowa o 10pln/m2 taniej to zobacz ile masz
    budzetu na cudawianki nawet przy tych 25ar

    > Kondensaty tanieją z roku na rok.

    a pewnie ze tanieja, bo to zadna nowa filozofia
    sam niedawno nabywalem takiego
    http://www.saunierduval.pl/catalogsitelet/product1.a
    sp?cn=BOILERSCONDENSING&companytiemid=PLSLS95PN37
    juz z konsola i pompami, sterownikami, czujnikami za 7500

    PC tez tanieja... i co z tego

    ale nie robmy dogmatow, ze masz gaz to zrobiles interes życia kupujac
    kociol za 3k

    a jak wiatraki z pionowa osią tanieja, to dopiero jest jazda
    http://www.youtube.com/watch?v=xBxsYuZmZJo
    http://www.youtube.com/watch?v=9UPe6A_UVPc
    http://www.youtube.com/watch?v=l8KLD2DMvqg
    http://www.youtube.com/watch?v=FglQHmZCZbA

    i chyba nie trzeba na takich z 10 zadnego pozwolenia?
    najwazniejsze miec troche przestrzeni...

    zdrowia i cieplej zimy życzę

    ;-)

    z.

  • 57. Data: 2009-11-06 21:40:15
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    n.googlegroups.com...
> [...]

    >energia wystarczy na ogrzanie 11h przy spadku temp o 3st C :-) Nie
    >licze juz 140 ton scian i tak dalej - dla Ciebie to nie istnieje i nie

    Strop owszem! Ściany wewnętrzne owszem. Jak użyłes argumentu to wziąłem pod
    uwagę. Ale ściany zewnętrzne to już nie.
    O ile pojemność cieplna stropu jest spora to jednak strop jest nad głową. Ten
    sam strop piętro wyżej jest odizolowany od wylewki styropianiem. Więc w ta
    stronę jego skuteczność grzewcza jest watpliwa. Natomiast jako sufit będzie
    grzał tak sobie raczej nie chwaląc się otoczeniu że ma sporo ciepła. Jednak
    słusznie zauważyłeś że on jest!

    Te 140 ton ścian to wszystko u ciebie ściany wewnętrzne?
    Powiedz mi na ile przyda się źródło ciepła o temperaturze 17-19stopni jak ty byś
    życzył sobie w domu mieć 19-21 stopni?

    Chciałem po raz kolejny także wyjaśnić że to ty trzymałeś się kurczowo na
    początku dyskusji tylko podgrzewanych wylewek i nic a nic nie wspominałeś o
    ścianach i stropie co spowodowało że tak a nie inaczej ja wyciągnąłem wnioski.
    Dopiero gdy wyliczyłem ile tam schowanej energii przypomniałeś sobie o stropie.
    A może zaraz jeszcze przypomnisz sobie o stojących piecach kaflowych?
    Kto więc stoi za kłamstewkami? Ja uczciwie odnosiłem się do informacji które
    podawałeś. Nie znałem twojego domu i nie wiedziałem jak jest zbudowany i w
    jakiej technoliogi do czasu aż mi nie powiedziałeś. Dopiero wtedy z ciekawości
    zaglądnąłem na twoje zdjęcia w necie.
    Swoją droga muszę wspomnieć że masz tragicznie wykonaną instalację elektryczną.
    Nie wiem dlaczego pozwoliłeś sobie na instalacje wtynkową. Zrobiłeś sobie bardzo
    na złość. Ale mniejsza z tym, to inny temat.

    Nie możesz mi nie przyznać racji ale sytuacja nie występuje w każdym budynku.
    Niepodal mnie stoi kanadyjczyk
    Wszystko to pustka wypełniona wełną obita OSB i wykończona gipskartonami. Nawet
    stropy są tak wykonane.
    Jaką to może mieć pojemność? Gównianą. Ale izolacja za to jaka?

    Marek

  • 58. Data: 2009-11-06 22:23:06
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 6 Lis, 22:40, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > Strop owszem! Ściany wewnętrzne owszem. Jak użyłes argumentu to wziąłem pod
    > uwagę. Ale ściany zewnętrzne to już nie.

    To trzebaby juz rozwazac "pod mikroskopem" :)

    > Te 140 ton ścian to wszystko u ciebie ściany wewnętrzne?

    Nie, czesc oczywiscie zewnetrzne - ale te sa oddzielone 18cm
    styropianem 0,035. To jest kolejny plus grubego ocieplenia - cieplo
    bedzie uciekalo coprawda oknami, wentylacja etc, ale te sciany predzej
    zaczna oddawac cieplo spowrotem do pomieszczenia nim "wypompuja" sie z
    energii na zewnatrz :) U moich scian = 0,17W/m2K czyli zakladajac na
    zew -20, a w srodku +20 ucieka nimi.. 7W /h / m2. Scian zew. mam ok
    150m2 czyli ta strona trace jedynie 1kWh :) Przy ich pojemnosci
    cieplnej (nie potrafie znalezc ile ma ceramika?) wynoszacej zapewne
    dobre parenascie, jak nie dziesiat kWh - te straty to "groszowe
    sprawy" ;)

    [...]
> [...]
    > ścianach i stropie co spowodowało że tak a nie inaczej ja wyciągnąłem wnioski.

    No dobra - masz racje, ja pisze o tradycyjnym, murowanym, ciezkim
    domu. Takim jak zdecydowana wiekszosc nowobudowanych w naszym kraju.
    Kanadyjczykow i innych "cudakow" w to wogole nie wliczamy - one maja
    zerowa akumulacyjnosc.

    > Dopiero gdy wyliczyłem ile tam schowanej energii przypomniałeś sobie o stropie.
    > A może zaraz jeszcze przypomnisz sobie o stojących piecach kaflowych?
    > Kto więc stoi za kłamstewkami?

    Ja rozumiem, ze piecyk kaflowy nie kazdy ma. Ale sciany i strop chyba
    tak co ? ;) Jeszcze raz pisze - nie rozmawiamy o kanadyjczykach,
    rozmawiamy o tradycyjnym domu ktory ma 99% tutaj dyskutujacych.

    > Ja uczciwie odnosiłem się do informacji które
    > podawałeś. Nie znałem twojego domu i nie wiedziałem jak jest zbudowany i w
    > jakiej technoliogi do czasu aż mi nie powiedziałeś.

    No rzeczywiscie moznabylo zakladac, ze to kanadyjczyk, albo dom na
    wodzie, albo dom wykonany tylko z szyb - przeciez wszyscy takie u nas
    buduja ;)

> [...]
    > Nie wiem dlaczego pozwoliłeś sobie na instalacje wtynkową. Zrobiłeś sobie bardzo
    > na złość. Ale mniejsza z tym,  to inny temat.

    No ja tu mam inne zdanie ale spoko, niech Ci bedzie ;D

    > Nie możesz mi nie przyznać racji ale sytuacja nie występuje w każdym budynku.
    > Niepodal mnie stoi kanadyjczyk

    Owszem przyznaje racje - w kanadyjczyku moje obliczenia nie maja
    sensu. W malo akumulacyjnym kanadyjczyku nie zakladalbym podlogowki,
    tylko pewnie jakies ogrzewanie powietrzne.

    Ale cieszy mnie, ze zaczynasz dostrzegac swoje bledy bo probujesz
    znajdowac argumenty ktore rzeczywiscie maja racje bytu ale w dosc
    niestandardowych jak na nasz kraj i budownictwo warunkach ->
    pozdrawiam tutaj nasze dwa wyjatki - Tornada i hm.. zapomnialem nicka
    (Han....?) - kolege od kanadyjczykow ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 59. Data: 2009-11-06 22:33:51
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 6 Lis, 19:57, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > akumulatorem oddającym temperaturę, temperatura wewnątrz pomieszczenia musiałaby
    > spaść dość szybko poniżej temp tych ścian a to raczej nie występuje chyba że
    > otworzysz okna albo wcześniej będziesz miał wychłodzona podłogówkę.

    No prosze !!! Wlasnie sam sobie zaprzeczyles :))) Czyli jednak
    temperatura wewnatrz NIE SPADA tak szybko jak to pierwotnie pisales
    (1h) ? ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 60. Data: 2009-11-06 22:42:30
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...

    > ciekawe jak otwarta komora bedzie Ci wspolpracowac z rekuperatorem...

    Póki co, kocioł jest w kotłowni która jest niezależna od reszty domu.
    Tam wentylacja była jest i będzie grawitacyjna z przyczyn bezpieczeństwa. Te
    małe szpary pod dwoma drzwiami które oddzielają kotłownię a zarazem pralnię od
    reszty domu wiele zamieszania nie wprowadzą.

> [...]
    >na 2 lazienki maksymalny przeplyw 15l/min moze byc malo a to jest
    >maksymalne a jak ktos chce troszku cieplejsza wode i jeszcze w kuchni

    Przez dwa lata mój piec był dwufunkcyjnym z wymiennikiem przepływowym.
    Owszem funkcjonalność była sobie jakaś tam. Od początku zakładałem że kiedyś
    będę miał kolektory ale nie wiedząc co i jak nie inwestowałem wiele. Zrobiłem
    natomiast taki manewr. Miałem powieszony jeszcze zbiornik elektryczny który mi
    służył zanim dostałem gaz.
    Zbiornik ten ogrzewany był przepływowo z kotła dwufunkcyjnego. Termostat grzałki
    elektrycznej 2kW w tym zbiornku ustawiony był nieco poniżej ustawionej
    temperatury na kotle. W ten sposób miałem zawsze dostępna gorąca wodę z pełnej
    objętości zbiornika.
    Grzałka elektryczna była własciwie tylko dla podtrzymania temp. w zbiorniku a
    kazdy pobór wody powodował że włączał się kocioł i ładował przepływowo ten
    zbiornik. Rozwiązanie to wyeliminowało w 100% niedogodność małego wydatku wody z
    kotła.
    uruchamiając kolektory zbiornik został ściągnięty ze ściany. Kocioł przerobiłem
    wywalając z niego wymiennik a w jego miejsce podpinając wężownicę górną
    zbiornika 300l. Oczywiście musiałem grzebnąć w wiązkacjh kotła i przenieść jeden
    czujnik temperatury na obudowę zbiornika 300l.

    >natomiast caly czas nie rozumiesz kwestii taniosci dzialki i bycia
    >niezaleznym od gazu
    >jak kupisz dzialke bezgazowa o 10pln/m2 taniej to zobacz ile masz
    >budzetu na cudawianki nawet przy tych 25ar

    He he. Kiedy kupowałem działkę w 2003r. płaciłem po 1800zł/ar. Gazu nie było.
    Dociągneli gaziarze do mnie i sąsiada 600m odcinek i kosztowało nas to raptem po
    2700zł na głowę. Prąd już był w działce (słup w granicy) a woda po drugiej
    stronie drogi. Za projekt wody i wykonanie przebicia pod drogą zapłaciłem 700zł
    woda zakonczona była wtedy w studzience na czas budowy. Gdy zbudowałem dom,
    studzienkę zlikwidowałem i za 300zł wodniacy doprowadzili wodociąg do domu.
    Niedawno sprzedana została działka nieopodal i to wcale nie taka ciekawa bo w
    takim wgłębieniu tuż przy strumyku. Poszła po 12kzł/ar. Moja jest na płaskim i
    od północy mam w granicy las. Trochę żałuję że kupiłem tylko 15ar mogłem wtedy
    wziąć całość jaka była do sprzedania 36ar. Inwestycja zarąbista.
    Tak więc jak widzisz ten gaz i koszt działki to pryszcz.

    > ale nie robmy dogmatow, ze masz gaz to zrobiles interes życia kupujac
    >kociol za 3k

    Wcale nie uważam że to jakiś interes życia. Daj spokój.
    Swego czasu tez napalałem się na PC. Jak budowałem dom to czego to ja nie
    ćwiczyłem na papierze.
    Wyszło mi że z moim niskostratnym jak by nie było domem posiadając gaz kocioł
    gazowy będzie najlepszy.
    Jadę w dupę na 3 dni w alpy julijskie na narty i wiem że w domu będzie ciepło
    jak wrócę.

    >a jak wiatraki z pionowa osią tanieja, to dopiero jest jazda
> [...]

    Mam możliwość bezpośredniego sprowadzenia z Chin wiatraka 25kW. Przyszła mi raz
    oferta.
    Ale wiem że to kłopot z sąsiadami, pozwoleniami, jakies sanepidy i pieron go wie
    co jeszcze.
    No i nie wiem czy w planie zagospodarowania by tu przeszło bo u mnie jest strefa
    ekologiczna. Zadnego zakładu nie może być ani nic.
    No i ten nieprzewidywalny wiatr. Przeciez na dobrą sprawę u mnie od ponad
    miesiąca dopiero wczoraj coś powiało.
    To po co mi ten wiatrak?

    Ja czekam na coś innego. Na fotowoltaikę. Mam kilka ofert na panele z azji ale
    nadal jest za drogo.
    Trzeba czekać.

    >chyba nie trzeba na takich z 10 zadnego pozwolenia?

    Trzeba trzeba. to jest budowla,
    Jedyne na co nie trzeba zezwolenia oprócz jakiś tam wiat i bud gosp to kolektory
    słoneczne.
    Możesz stawiać w ogrodzie na fundamencie ile ci pasuje i jak ci pasuje. Nawet
    zawiadomienia na nie nie potrzeba.
    Ale co ciekawe montując je na dachu gdyby się okazało że będą wystawać powyżej
    3m to już musisz pisać i się prosić.

    Marek