  • 1. Data: 2012-03-06 15:51:37
    Temat: PGE ,1-faz wystarczy czy 3? i w alu?
    Od: szary <n...@x...pl>

    Złożyłem dziś wniosek. Szukam wszędzie redukcji kosztów.
    Zaznaczyełm 1-fazowe, facet namówił mnie na 3 fazowe bo.. prawie nie
    podpisujemy takich umów. OK, wniosek jest na: 3-faz,11 kW (jakby co to zrobi
    się aneks).
    Ale, że graniczę z domem ojca, gdzie ma 3-fazy 17Kw (warsztat) to w sumie te
    3 fazy mi nie są potrzebne - zrobię sobie co chcę u niego 30m dalej.

    Coś tam namawiał mnie bo jak nie będzie fazy, a jak zwarcie to ciemno w
    całym domu (uuuuu :) itd. rozłożenie faz na obwody.
    Ale w mieszkaniu mam bodaj 4kW/20A i jakoś "korków" nie wywala.
    Jedynie być może będzie (bo nie wiem jak ostatecznie z wentylacją zrobię)
    indukcja w kuchni (wiele to ciągnie?).

    i wybór:
    1F, 5kW/25A (~5x180zł przyłączeniowej)
    3F, 11kW/20A (~11x180zł przyłączeniowej)
    Gdzieś tysiaka różnicy, a tych tysiaków brakuje że aż strach.

    Instalację zrobię sobie częściowo sam (pobliski kierunek zawodowy i hobby),
    tzn. rozdzielę obwody, dam awaryjne, ~UPS-a 2kW i takie tam.
    Nie widzę zbytnio powodu na te 3F/11kW a kasy brakuje.

    Kabelek planowałem standardowo YKY 4x10mm i ..tu namawia mnie na ALU (ze
    100-120m do przyłacza), ale Alu to Alu, opory troche większe, a jeszcze
    1F/25A, wszyscy dają w miedzi? - jeśli to faktycznie 3 razy taniej to może
    iść w te Alu (120m to parę zł jest).

    Czyli:
    2-taryfy (grzanie) - raczej nie
    Bojler - nie (bufor 1.2t do pieca na groszek)
    Przepływowych podgrzewaczy - nie
    Kuchnia indukcja - może
    Pralka, lodówka,żelazko, TV
    Wystarczy 1F/5kW/25A (w bloku mam 4kW) czy jestem w wielkim błędzie?

  • 2. Data: 2012-03-06 16:18:12
    Temat: Re: PGE ,1-faz wystarczy czy 3? i w alu?
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "szary" <n...@x...pl> napisał w wiadomości
    > Złożyłem dziś wniosek. Szukam wszędzie redukcji kosztów.

    tymczasowo mozesz wnioskowac o całkiem małą moc np 1kW, ale od razu 3-f. Jak
    nie bedza chcieli takiej mocy dac to pytaj o podstawe prawną :-)
    Docelowo sobie zwiekszysz wtedy kiedy bedziesz potrzebował a prace ogranicza
    sie do wymiany zabezpieczenia.

    > Zaznaczyełm 1-fazowe, facet namówił mnie na 3 fazowe bo.. prawie nie
    > Kabelek planowałem standardowo YKY 4x10mm i ..tu namawia mnie na ALU (ze
    > 100-120m do przyłacza), ale Alu to Alu, opory troche większe, a jeszcze

    alu trzeba dać grubszy ale jest znacząco tanszy. Ja też dam alu -abo mi sie
    wala bęben YAKY 1x70 :-)

    b.

  • 3. Data: 2012-03-07 04:32:56
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Budyń wrote:
> [...]
    > :-) Docelowo sobie zwiekszysz wtedy kiedy bedziesz potrzebował a prace
    > ogranicza sie do wymiany zabezpieczenia.
    tj i co on zrobić z 1kW 3f :) realnie troche wiecej bo pewnei mu 6A dadzą

  • 4. Data: 2012-03-07 04:36:47
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    szary wrote:
> [...]
    > Kuchnia indukcja - może
    > Pralka, lodówka,żelazko, TV
    > Wystarczy 1F/5kW/25A (w bloku mam 4kW) czy jestem w wielkim błędzie?

    hm... 5kW

    sprawdź jakie zabezpieczenia dają przy jakim zapotrzebowaniu, zawsze sie
    zapotrzbowuje troszkę wiecej mocy niz wynika z limitowego zabezpieczenia
    wtedy musza dać nastepne z typoszeregu i realnie możesz ciągnąć więcej a
    płacisz za te zamówione.

    5kW jako takie to baaaaardzo malutko mocy jak na domek.

    podłaczyć indukcję tv komputer światło i pralkę równocześńie i już ci
    wywali bezpieczniki

  • 5. Data: 2012-03-07 05:52:28
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > tj i co on zrobić z 1kW 3f :) realnie troche wiecej bo pewnei mu 6A
    > dadzą

    nic z tym nie zrobi, jasne, ale przyłącze wykona i bedzie gotowy do zmiany
    mocy. A energetyka nich sie martwi jak mu zapewnić ten 1kW - przecież nie
    ma obowiązku stosowania 6A jako minimum.

    b.

  • 6. Data: 2012-03-07 11:07:16
    Od: szary <n...@x...pl>

    szary wrote:

    > Złożyłem dziś wniosek. Szukam wszędzie redukcji kosztów.
    Dzieki za porady.

    Po naradzie z żoną (i sprawdzeniu co mam w mieszkaniu - 25A główny czyli
    chyba 5kW) brakuje ze 2kW rezerwy - od czasu do czasu jednak bezpiecznik
    wyskakuje - czyli jednak ..11(+1?)kW/3f
    No nic, pogadam z jakim znajomym elektrykiem jakie komplikacje/koszty i
    papierologia (coś tam gadali o nowym zaświadczeniu od elektryka) przy
    zmianie 1f/3f i zmianie mocy.

    > Wystarczy 1F/5kW/25A (w bloku mam 4kW) czy jestem w wielkim błędzie?
    Widac dużo nie nakombinuje.

  • 7. Data: 2012-03-07 22:27:18
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

> [...]
    >
    > Po naradzie z żoną (i sprawdzeniu co mam w mieszkaniu - 25A główny czyli
    > chyba 5kW) brakuje ze 2kW rezerwy - od czasu do czasu jednak bezpiecznik
    .

    patrz na obciążenie pojedynczej fazy bo to jest kluczowe dla komfortowej
    eksploatacji domu. Przy przydziale mocy 11 kW w zasilaniu 3 fazowym, na
    jednej fazie będziesz miał zabezpieczenie przedlicznikowe 16A.
    teraz pomyśl jakie będziesz musiał mieć zabezpieczenia obwodów aby zachować
    jakąkolwiek selektywność działania zabezpieczeń. Nie większe niż 10 A, czyli
    bardzo bardzo liche.
    Chcąc mieć standardowe 16A zapezpieczenie obwodów gniazd wypadałoby mieć
    przed licznikiem minimum 20A co przekłada się na 13,8 kW mocy
    przyłączeniowej. Selektywność i tak będzie licha bo takich obwodów będzie na
    każdej fazie co najmniej kilka co stwarza możliwość że będą obciążane do
    granicznych wartości. Sumując obciążenia tych obwodów może się okazać że
    nawet jeżeli nie nadprądówka, to termik w zabezpieczeniach przedlicznikowych
    będzie wywalać (jeżeli będą jakieś automaty).
    Cokolwiek byś teraz nie wybrał, przygotuj instalację tak by móc zwiększyć
    moc do komfortowych 25A na jedną fazę, czyli odpowiednio dobierz przekroje
    przewodów do przyłącza i od przyłącza do rozdzielni. Inwestycyjnie jest to
    nieodczuwalna różnica kosztów, później sprawa może się okazać albo bardzo
    droga albo wręcz nie do wykonania (czyli jeszcze bardziej droga niż bardzo).
    Jeżeli dobrze przygotujesz okablowanie, później będzie to tylko kwestia
    zmiany zabezpieczeń przedlicznikowych.
    Pomyśl przy tym perpsektywicznie i porównaj jakie było zapotrzebowanie i
    zużycie energii 15 lat temu, dziś i jakie może być za kolejne 15 lat.
    Podpowiem tylko że będzie wzrastać.