  • 41. Data: 2023-06-01 13:26:46
    Temat: Re: PV - produkcja dzisiaj
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 01.06.2023 o 13:07, Cavallino napisał:
    > Bazuję na tym, że gdy wyłączają pv to robi się o tym głośno.
    > Wnioskuję, że gdy jest cicho, to nie wyłączają, tylko zagospodarowują.

    Bardzo ładnie tak ufać na słowo (czy raczej - na ciszę), ale gdyby dało
    się poprzeć zaufanie jakimiś faktycznymi liczbami, to już w ogóle
    byłoby super. Dlatego wysnułem pomysł, że porównanie sprawności systemu
    węglowego w dzień pochmurny i słoneczny mogłoby być jakimś sposobem na
    dojście do w miarę bezstronnych liczb. Ale to być może naiwny pomysł i
    może są lepsze, nie wiem. To zupełnie otwarte pytanie.

    > Nie - po prostu analizuję to co piszesz.

    Słabo analizujesz, bo za każdym razem muszę Ci kilkakrotnie tłumaczyć
    dość elementarne, wydawałoby się, rzeczy.

    > Idź może ze swoimi obiekcjami wobec całego współczesnego świata

    Znów coś sobie uroiłeś. Ja nie mam żadnych obiekcji do PV, co najwyżej
    mogę mieć obiekcje do tego, że bywają niezdrowo finansowane. Ale to
    zupełnie poza tematem tego wątku.

    > EOD

    Noga Cię rozboli od tego tupania. Jeszcze nie daj Boże nabawisz
    się jakichś mikrourazów. :)

    Mateusz

  • 42. Data: 2023-06-01 14:49:35
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2023 o 12:40 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

    > Dlaczego tak? Ludzka ciekawość. Tomasz w taki właśnie sposób podał swoją
    > produkcję - 154 kWh w słoneczny dzień. I fajnie, że mu się interes
    > kręci. Ja się tylko zapytałem, ile z tych 154 kWh pozwoliło na
    > faktyczną oszczędność węgla.

    https://energy.instrat.pl/generation_by_fuel

    zobacz górkę i dołek dla węgla i będziesz miał czarno na białym ile
    dzisiaj mniej poszło w komin.
    Z ostatniej doby - dzięki PV pozostałe zrobiły 4GW mniej prądu.
    Max jaki tu widziałem to 7GW - tyle mniej poszło w komin
    węgla/gazu/biomasy.

    TG

  • 43. Data: 2023-06-01 16:58:51
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 01.06.2023 o 14:49, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > https://energy.instrat.pl/generation_by_fuel
    >
    > zobacz górkę i dołek dla węgla i będziesz miał czarno na białym ile
    > dzisiaj mniej poszło w komin.

    Dzięki za linka. Niezwykle ciekawy portal, nie znałem tego.
    Zrobiłem dwa zrzuty.

    https://images90.fotosik.pl/665/a84d57e2f0159868.png

    https://images92.fotosik.pl/667/18657fb957a2e2ce.png

    Bardzo podoba mi się krzywa dot. węgla: wykazuje tylko niewielkie
    wahania dobowe. Przypuszczam, że pozwala to na ich optymalną
    eksploatację, a to niewątpliwie korzystna rzecz.

    Ciekawią mnie trzy kwestie - i to nie jest absolutnie żadna zaczepka,
    czy szukanie dziury. Po prostu nie do końca potrafię je sobie
    wytłumaczyć.

    Po pierwsze, cena energii ostro spada w niedzielę. Jest wówczas niemal
    2x niższa od pozostałych dni. Zakładam, że w ten dzień potrzeby są
    mniejsze, a prawo popytu i podaży robi swoje. Sumaryczna produkcja
    jednak wcale nie spadła dwukrotnie, tylko o jakieś 15%. Spodziewałem
    się tutaj jakiejś liniowej zależności, a tak nie jest. Skąd tak
    gwałtowne wahania ceny przy relatywnie niewielkich zmianach popytu?

    Po drugie, wiatr. Przeglądając historię wykresów zauważam, że jest
    bardzo ugodowy, bo wieje wtedy, kiedy energia jest droga - czyli albo
    podczas dużego zapotrzebowania energii, albo kiedy słońce słabo świeci
    (noc, pochmurny dzień, zima...). To taki pozytywny przypadek matki
    natury, czy też farmy wiatrowe są jakoś na bieżąco regulowane?

    Po trzecie, ta stabilność w produkcji energii z węgla. Elektrownie
    węglowe pyrkają sobie spokojnie na wolnych obrotach, a wszystkie górki
    zapotrzebowania pokrywa OZE, w postaci głównie słońca i wiatru.
    Zastanawia mnie to idealne dopasowanie całości - słońce i wiatr dają
    prawie zawsze idealnie tyle energii, ile potrzeba do uzupełnienia
    węgla - tzn. modulacja węglowa jest z reguły znikoma.

    Generalnie rzecz biorąc wydaje mi się, że te wykresy przedstawiają nie
    tyle możliwości produkcyjne energii, co zapotrzebowanie na nią. Brakuje
    wykresu z potencjałem energotwórczym, czyli "ile bylibyśmy w stanie
    wyprodukować energii każdą z poszczególnych technologii gdyby
    zapotrzebowanie na prąd przewyższało możliwości produkcyjne systemu".
    Taki wykres pozwoliłby stwierdzić, kiedy i na jak długo panele
    słoneczne leżą w polu niepodłączone, albo wiatraki na morzu stoją
    bezczynnie.

    Na portalu jest zakładka "OZE", która pokazuje jakieś potencjały, i
    być może tutaj byłaby odpowiedź. Niestety dane kończą się w 2015.

    Mateusz

  • 44. Data: 2023-06-01 17:43:49
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2023 o 16:58 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

    > Dzięki za linka. Niezwykle ciekawy portal, nie znałem tego.

    Wklejałem to przy każdej dyskusji z Zenkiem.

> [...]
    > wahania dobowe. Przypuszczam, że pozwala to na ich optymalną
    > eksploatację, a to niewątpliwie korzystna rzecz.

    Wahania dobowe dla węgla są spore i wynoszą 5-6GW.
    "Węgiel" (kamienny i brunatny) moduluje się w bardzo dużym zakresie.
    Na Twoim pierwszym linku minimum dla obu węgli jest 28 maja - 5625GW, a
    maksimum 13225GW wypadło 19 maja, ponad 2 razy więcej.
    Jak sobie weźmiesz dane z dzisiaj to dokładnie na wykresie widać jak
    ograniczają moc "węgla" od samego rana.
    W przypadku kamiennego jest to ponad 200MW mniej co godzinę. To oznacza,
    że z wyprzedzeniem planują produkcję na podstawie prognoz pogody. od 14
    zwiększają moc na kamiennym - o 14 było 5593GW, a o 15-tej 6176GW, wzrost
    o 0,5GW w ciągu godziny.
    PSE nie są "bezbronne" przy PV jak to głoszą wszelkie portale. Gdyby tak
    było przy takiej jak dzisiaj pogodzie co godzinę mielibyśmy blackouty.

    Reszta wieczorem.

    TG

  • 45. Data: 2023-06-01 18:11:23
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 01.06.2023 o 17:43, Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Wklejałem to przy każdej dyskusji z Zenkiem.

    To pewnie te dyskusje w których miałem wrażenie, że rozmawiasz sam ze
    sobą. Przyznaję, nie wgłębiałem się.

    > Jak sobie weźmiesz dane z dzisiaj to dokładnie na wykresie widać jak
    > ograniczają moc "węgla" od samego rana.

    Zgadza się. Z 10.5G o 7:00 do 7.7G o 13:00. Ja to właśnie nazywam
    "relatywnie niewielkim" wahaniem. Relatywnie w porównaniu do
    zapotrzebowania całkowitego. W przeciągu 6h zmniejszają moc o 26%,
    zamiast zwiększyć o 67%. OZE bardzo ładnie pozwala tutaj ograniczyć
    dziennie palenie węgla, co do tego nie ma wątpliwości. Moje
    zaciekawienie dotyczy raczej skuteczności, z jaką to robi.

    > PSE nie są "bezbronne" przy PV jak to głoszą wszelkie portale.

    Z pewnością nie są bezbronne. "portale" zarabiają przecież na klikaniu
    w reklamy, więc muszą trochę prowokować. Stąd zresztą moje dopytywania:
    coby zrozumieć jak duże jest to ziarenko prawdy, na którym opierają się
    portalowi dziennikarze.

    Mateusz

  • 46. Data: 2023-06-01 19:56:09
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

> [...]

    > się tutaj jakiejś liniowej zależności, a tak nie jest. Skąd tak
    > gwałtowne wahania ceny przy relatywnie niewielkich zmianach popytu?

    Bo jest nadwyżka energii u nas i w całej sieci.
    Były 2-3 weekendy gdy PSE musiała płacić odbiorcom w EU za eksport swojej
    energii.
    Każdy miał nadwyżkę i nikt nie chciał importu.
    Dodatkowo dochodzi polityka.

> [...]
    > (noc, pochmurny dzień, zima...). To taki pozytywny przypadek matki
    > natury, czy też farmy wiatrowe są jakoś na bieżąco regulowane?

    Duże farmy wiatrowe tak jak i duże farmy PV są wpięte do sieci wysokiego i
    średniego napięcia. Można ich produkcję regulować "zdalnie" - tj
    ograniczać wytwarzanie energii gdy jest "górka".
    Prosumentów tak się nie da, wbrew temu co tutaj niektórzy piszą.
    Duzi gracze - Tauron, PGE i inni mają swoje farmy (PV i wiatrowe), którymi
    zarządzają w zależności od potrzeb.
    W tym roku był tylko chyba jeden lub dwa dni gdy trzeba było wyłączyć
    niektóre duże farmy prywatne - ale tu jak pisałem w innym wątku
    dystrybutorzy będą wypłacali odszkodowania za wyłączenie.

> [...]
    > prawie zawsze idealnie tyle energii, ile potrzeba do uzupełnienia
    > węgla - tzn. modulacja węglowa jest z reguły znikoma.

    Zobacz produkcję z węgla w zimie.
    Widzę, że zakładasz, że w PSE siedzą idioci i biorą co im "Pan Bóg da".
    Oni naprawdę śledzą pogodę, słońce, wiatr, mają swoje własne prognozy.
    Wiedzą lepiej niż ja ile moja instalacja da dzisiaj energii.
    To, że się zastanawiasz "nad idealnym dopasowaniem całości" świadczy, że
    robią swoje i nie przejmują się bzdurami na "portalach".
    Ten system (OZE) działa już ładnych parę lat i w dodatku działa coraz
    lepiej. Śledź ten portal co zalinkowałem to sam do takich wniosków
    dojdziesz.

    > Generalnie rzecz biorąc wydaje mi się, że te wykresy przedstawiają nie
    > tyle możliwości produkcyjne energii, co zapotrzebowanie na nią.

    Te wykresy pokazuję dokładnie produkcję energii.
    Szacunkowe zapotrzebowanie masz na stronach PSE, np. tu:
    https://www.pse.pl/dane-systemowe/funkcjonowanie-kse
    /raporty-dobowe-z-pracy-kse/zapotrzebowanie-mocy-kse

> [...]
    > Taki wykres pozwoliłby stwierdzić, kiedy i na jak długo panele
    > słoneczne leżą w polu niepodłączone, albo wiatraki na morzu stoją

    Niczego nie brakuje, poklikaj na portalu PSE.
    Link powyżej.

    TG

  • 47. Data: 2023-06-01 20:13:45
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2023 o 18:11 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

    > To pewnie te dyskusje w których miałem wrażenie, że rozmawiasz sam ze
    > sobą. Przyznaję, nie wgłębiałem się.

    Trzeba na bieżąco prostować bzdury.
    Sam chcę kupić nieruchomość i po pisaninie Zenka (n/t demografii)
    zawahałem się i jestem w czarnej dupie.
    Wagonik z dobrymi cenami już mi uciekł.
    Tacy jak on to szkodniki, siejący dezinformację.

> [...]
    > zamiast zwiększyć o 67%. OZE bardzo ładnie pozwala tutaj ograniczyć
    > dziennie palenie węgla, co do tego nie ma wątpliwości.

    No i właśnie o to w tym wszystkim chodzi. Kilkadziesiąt wagonów węgla
    zostało na bocznicy. Spalą się jutro lub pojutrze. Dzięki mojej i ponad
    miliona innych instalacji.
    Prawda, że ja sobie to odbiorę w grudniu, ale nie odbieram 100 a 70%. Z
    tych 30% opłacam haracz za "magazynowanie".
    Nie jest prawdą co pisałeś wcześniej, że całe moje 154kW poszły w błoto bo
    nikt ich nie wziął. Dzięki moim kWh i innych fanów PV te wagony dzisiaj
    nie poszły z dymem.

    TG

  • 48. Data: 2023-06-01 21:55:16
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 01.06.2023 o 20:13, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Sam chcę kupić nieruchomość i po pisaninie Zenka (n/t demografii)
    > zawahałem się i jestem w czarnej dupie.
    > Wagonik z dobrymi cenami już mi uciekł.

    Ano, ja w zeszłym roku kupiłem kilka. Na kredyt - póki jeszcze dało się
    dostać na ludzkich warunkach. Dziś widzę, że mógłbym spokojnie sprzedać
    każdą z co najmniej 10% zyskiem.

    > Nie jest prawdą co pisałeś wcześniej, że całe moje 154kW poszły w
    > błoto bo nikt ich nie wziął.

    Nigdy czegoś takiego nie twierdziłem, a jeśli coś w ten deseń padło z
    mojej strony, to był to albo środek retoryczny, albo tryb
    przypuszczający.

    > Dzięki moim kWh i innych fanów PV te
    > wagony dzisiaj nie poszły z dymem.

    Jakiś węgiel bez wątpienia został zastąpiony OZE. Moja wątpliwość, a
    raczej ciekawość, dotyczy tego jaki procent tych kWh jest faktycznie
    wykorzystany, a jaki zostaje wytracony na regulacji globalnego gridu.
    Nic więcej.

    Mateusz

  • 49. Data: 2023-06-01 22:41:30
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 31.05.2023 o 17:36, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Jak zwykle piszesz złośliwie udając niewiniątko.

    W żadnym razie. Naprawdę niewłaściwie mnie oceniasz.

    > U mnie było akurat odwrotnie.
    > Klimę i PC miałem zanim zrobiłem PV.

    Pewno znów posądzisz mnie o złośliwość, zacytuję więc tylko Twoje
    słowa: "Jak będę miał nadwyżkę to ogrzewanie szklarni popędzę PC."

    Oczywiście nie wiem, czy te plany się spełnią, niemniej jest to dobre
    zobrazowanie zjawiska, które miałem na myśli. Jeśli mamy czegoś pod
    dostatkiem, to naturalnym, ludzkim odruchem jest starać się wykorzystać
    to jak najpełniej. W tym wypadku: dostatek letnich kWh może prowadzić
    do wykorzystania węgielnych kWh poza sezonem.

    Zauważ też, że w mojej wcześniejszej wypowiedzi nie chodziło koniecznie
    o Ciebie ("mógł nakupować") - Tomasz w tym kontekście równie dobrze
    mógłby być Kowalskim. Wbrew temu, co być może sądzisz, to nie była
    żadna osobista zaczepka w Twoim kierunku.

    Mateusz

  • 50. Data: 2023-06-02 00:02:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 1 czerwca 2023 o 20:13:48 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

> [...]
    > nikt ich nie wziął. Dzięki moim kWh i innych fanów PV te wagony dzisiaj

    A jak się za trzy lata okaże ze miałem rację to przeprosisz za to ze chamski byłeś?