  • 161. Data: 2019-07-08 15:07:42
    Temat: Re: Panele FV
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 8 Jul 2019 02:14:35 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Właśnie po to jest optymalizator. To w zasadzie taki mikrofalownik
    > z własnym MPPT, tyle że pracujący na napięcie DC ;) Czy falownik bez
    > falowania. Może trzeba wymyślić jakąś polską nazwę. Bezfalownik
    > brzmi wystarczająco dobrze? :>
    >
    > Połączone jest to wszystko szeregowo i jak dany klamot produkuje energię
    > to się dorzuca z prądem do wspólnego koryta.

    Czyli falownik normalnie się montuje przy skrzynce, a optymalizatory się
    wpina przy każdym module? To przecież to fhuj piniondzóf kosztować będzie,
    bo z tego co widzę sztuka 200 zł... Czyli 7 kloców per instalację 10kWp za
    same optymalizatory?

    > Jak nie produkuje to reszcie
    > nie przeszkadza. Dodatkowo po drutach prądowych leci transmisja danych
    > z głównego falownika do wszystkich klamotów w szeregu, tak że jest podgląd
    > praktycznie na każdy panel.

    Ale te na wschodzie pewnie będą produkować, tylko mniej.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 162. Data: 2019-07-08 15:14:32
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

> [...]

    > nie przeszkadza. Dodatkowo po drutach prądowych leci transmisja danych
    > z głównego falownika do wszystkich klamotów w szeregu, tak że jest podgląd

    Można zrobić optymalizatory nie na wszystkie moduły, a tak jak myślałem
    wcześniej, na całe połacie, gdzie każda połać będzie mieć powiedzmy 2-3kWp?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 163. Data: 2019-07-08 15:25:47
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 8 lipca 2019 13:01:03 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Czytałem na fejsbuniu na grupie instalatorów fotowotlaicznych. :>

    W sumie to może być niezły pomysł na chapanie dodatkowej kasy.
    Wymiana peszla pisiont, dojazd dwieście, przegląd pińcet. Podoba mi się ;P

    > No właśnie, a jak takiego druta się wyciąga spod dachu? U podstawy dachu
    > czy na szczycie?

    A to zależy od pokrycia dachu, od tego co chce klient, od tego czy pod
    spodem jest jakieś poddasze i jak zrobione i takie tam, generalnie trudny
    temat i indywidualny dla każdej instalacji ;)

    > Tego druta od falownika zostawić z naddatkiem na cały
    > dach, czy potem się dalej sztukuje?

    Wystarczą ze 2-3 metry. A potem trzeba puścić druty do kolejnej
    partii modułów na innej połaci a potem wrócić jeszcze do falownika.

    > W życiu tam teściowej nie wpuszczę, jeszcze spadnie,
    > połamie i będzie trzeba się opiekować. :P

    Jak ją siepnie 800V to już nie trzeba się będzie opiekować :]

    > Dobrze to kupić miedziany za 2,20
    > https://allegro.pl/oferta/kabel-przewod-sloneczny-so
    larny-4mm-pv-miedziany-7811984999
    > czy ocynkowany za 2,65
    > https://allegro.pl/oferta/przewod-kabel-solarny-slon
    eczny-panel-pv-mc4-4mm2-6734401308

    Ten pierwszy to ja nie wiem co to jest. Drugi wygląda dobrze.

    > Dzięki, za porady wystaw mię fakturę. ;)

    Za każdy kB tekstu porad zapisuję jednego browara, jak się uzbiera skrzynka
    to się policzymy :>

    L.

  • 164. Data: 2019-07-08 15:28:24
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 8 lipca 2019 15:07:43 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Czyli falownik normalnie się montuje przy skrzynce, a optymalizatory się
    > wpina przy każdym module?

    Ta. Są takie co po 2 moduły ogarniają ale to przy mocy powyżej 15kW.

    > To przecież to fhuj piniondzóf kosztować będzie,
    > bo z tego co widzę sztuka 200 zł... Czyli 7 kloców per instalację 10kWp za
    > same optymalizatory?

    Owszem. Dlatego na solaredgu jest drożej bo klamoty droższe. No i pieprzenia
    jest z tym więcej, bo trzeba optymalizatory pomontować i połączyć,
    a potem dopiero moduły.

    > Ale te na wschodzie pewnie będą produkować, tylko mniej.

    Niewiele mniej. Za to dłużej w ciągu dnia będzie produkcja.

    L.

  • 165. Data: 2019-07-08 15:29:02
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 8 lipca 2019 15:14:33 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Można zrobić optymalizatory nie na wszystkie moduły, a tak jak myślałem
    > wcześniej, na całe połacie, gdzie każda połać będzie mieć powiedzmy 2-3kWp?

    Jak już dajesz solaredge to się nie da. Nie wiem jak z innymi systemami.

    L.

  • 166. Data: 2019-07-08 15:40:17
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 8 Jul 2019 06:29:02 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Jak już dajesz solaredge to się nie da.
    > Nie wiem jak z innymi systemami.

    To może w takim razie poszczególne połacie
    różnymi falownikami opędzić, mniejszej mocy?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 167. Data: 2019-07-08 16:10:55
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 7 lipca 2019 13:36:02 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Tak, pisałem o kompletnych zestawach gotowych do montażu. W ofercie jest że
    > mocowania do wyboru -- montaż na dach albo stelaż na glebę. Nie

    Jak jest dachówka to trzeba dobrać łapy mocujące (bez regulacji, regulowane
    w jednym punkcie, albo dwóch, są też przedłużane). Do blachodachówki
    są zupełnie inne mocowania, w dodatku w 3 długościach. Do blachy trapezowej
    są jeszcze inne. Do blachy na rąbek też. Do dachu z gontów bitumicznych
    takoż zupełnie inne. Jest jeszcze kwestia ułożenia. Poziome ułożenie modułów
    to więcej szyn niż w pionie. Jak są 3 rzędy po 10 to trzeba 12 klem końcowych
    i 54 środkowe. Jak jest 10 rzędów po 3 to końcowych trzeba 40 i środkowych
    40. Oczywiście środkowe i końcowe są zupełnie inne. A to tylko część dupereli.
    I to tylko dachy skośne. W płaskich jest kompletnie inaczej ;)

    Wobec powyższego ja osobiście nie mam pojęcia, na jakiej zasadzie Żółty Brat
    dobiera te mocowania dla Ciebie. Chyba, że ma szklaną kulę ;)

    L.

  • 168. Data: 2019-07-08 16:22:16
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 8 Jul 2019 07:10:55 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Wobec powyższego ja osobiście nie mam pojęcia, na jakiej zasadzie Żółty Brat
    > dobiera te mocowania dla Ciebie. Chyba, że ma szklaną kulę ;)

    Im to generalnie wszystko jedno, jak wiadomo powszechnie. Dlatego
    rozważaliśmy ze szwagrem eliminację mocowań z kompletu, podobnie jak i
    kabli (te są znacznie tańsze u nas niż oferowane w komplecie u chińczyka).

    Generalnie wychodzi na to, żę najlepiej byłoby pociągnąć wszystko
    oddzielnie...

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 169. Data: 2019-07-08 16:28:42
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 8 lipca 2019 15:40:18 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > To może w takim razie poszczególne połacie
    > różnymi falownikami opędzić, mniejszej mocy?

    Niestety to kompletnie nieopłacalne :(

    L.

  • 170. Data: 2019-07-08 16:59:28
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 8 lipca 2019 16:28:43 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Niestety to kompletnie nieopłacalne :(
    >
    > L.

    a falowniki z kilkoma osobnymi mppt? wtedy dać po jednym na połać

    b.