  • 31. Data: 2020-10-28 14:48:16
    Temat: Re: Panele FV dawno nie było
    Od: collie <c...@v...pl>

    W środę, 28.10.2020 o 12:18, Kris napisał:

    > Pod odpowiednim na która godzinę?
    > A dokładniej na który miesiąc i dzień?

    Proch już został tu wymyślony - nazywa się Solar Tracker.

  • 32. Data: 2020-10-28 15:29:47
    Od: budynPL <b...@g...com>

    środa, 28 października 2020 o 13:56:04 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Nawet nie pi razy oko, tylko po prostu nie da więcej energii. Zasada
    > jest taka -- dysponując określoną powierzchnią, najwięcej *energii*
    > uzyskamy pokrywając ją płaską powierzchnią czynną. Praw fizyki pan
    > nie zmienisz. Można uzyskać wzrost *mocy* o określonej porze dnia
    > lub roku -- ale kosztem całościowej energii. Można optymalizować
    > materiałochłonność, czyli użyć nieco mniej paneli (kiedyś drogich)
    > i uzyskać nieco mniej energii. Jeśli optymalizacja będzie poprawna,
    > to pierwsze "nieco" będzie większe od drugiego (przeważnie ludzie
    > kombinują tak, że wychodzi im odwrotnie).

    weź no trochę się zdefiniuj - co to znaczy "płaska powierzchnia czynna"? 100m2
    poziomego solaru i 100m2 ustawionego 45 stopni to wciąż "płaska powierzchnia czynna"
    - dopytuję więc.

    b.

  • 33. Data: 2020-10-28 15:32:07
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 27 października 2020 19:58:51 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Jak Columbus to przygotuj sobie herbatkę ziołową uspokajającą :]

    Taka szybka zgadywanka
    Jak pisałem wyżej/niżej- moje zużycie to 4000-5000kW rocznie.
    Strzelaj ile kWp i za ile mi expert Columbusa zaproponuje
    Po wizycie experta dam znać jak mocno się pomyliłeś;)

  • 34. Data: 2020-10-28 15:40:43
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, October 28, 2020 at 3:29:49 PM UTC+1, budynPL wrote:

    > weź no trochę się zdefiniuj - co to znaczy "płaska powierzchnia czynna"? 100m2
    poziomego solaru i 100m2 ustawionego 45 stopni to wciąż "płaska powierzchnia czynna"
    - dopytuję więc.

    Domyslam sie, ze chodzi o to ze masz dany kawalek terenu na ktorym chcesz ustawic
    panele EV, wtedy najefektywniej wylozyc wszystko panelami na plasko... no ale to
    raczej "duzych" powierzchni dotyczy, czyli "masz nieskonczony kawal gruntu"... ;)
    bo jesli masz 100m2 10x10 (plaskie) to zamiast 100m2 paneli na plasko raczej wiecej
    sie uzyska z ustawionych pod katem, chocby 45stopni, czyli 10x 14.14m ktore zmiszcza
    sie na tym kawalkiem ;)

  • 35. Data: 2020-10-28 17:08:10
    Od: budynPL <b...@g...com>

    środa, 28 października 2020 o 15:40:45 UTC+1 WS napisał(a):

> [...]
    raczej "duzych" powierzchni dotyczy, czyli "masz nieskonczony kawal gruntu"... ;)

    ano własnie ja go nie do konca rozumiem - na 1m2 mogę w pionie ustawić 200 paneli i
    wtedy z tego 1m2 uzyskam pierdylion kWh. A on mówi ze fizyka czegos tam zabrania -
    wiec ciekaw jestem co miał na myśli.

    b.

  • 36. Data: 2020-10-28 18:12:30
    Od: Kadar Oszmiański <o...@g...com>

    Dnia Wed, 28 Oct 2020 04:18:54 -0700 (PDT), Kris napisał(a):

    > Pod odpowiednim na która godzinę?
    > A dokładniej na który miesiąc i dzień?

    A można spytać teoretycznie? Jeśli w ciągu dnie będę miał niewielkie
    zapotrzebowanie na energię ale rano i wieczorem duże, czy nie lepiej tak
    ustawić panele, żeby największe nasłonecznienie było właśnie w tych
    porach dnia? Dodatkowo chciałbym uwzględnić porę roku czyli późna jesień
    i wczesna wiosna.
    --
    Kadar

  • 37. Data: 2020-10-28 18:21:12
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, October 28, 2020 at 5:08:12 PM UTC+1, budynPL wrote:

    > ano własnie ja go nie do konca rozumiem - na 1m2 mogę w pionie ustawić 200 paneli i
    wtedy z tego 1m2 uzyskam pierdylion kWh. A on mówi ze fizyka czegos tam zabrania -
    wiec ciekaw jestem co miał na myśli.

    Bo to dla uzych powierzchni ma sens... ustawisz sobie te 200 w pionie, dasz obok taka
    sama kolumne, to sie beda zacieniac i w sumie zaden zysk z tego, skrajne beda
    oswietlone a reszta ??? Wtedy ma sens ustawianie w poziomie, teoretyczny, bo w
    praktyce musi byc jakis minimalny kat, zeby sie somooczyszczaly itp...

  • 38. Data: 2020-10-28 18:25:36
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 28 Oct 2020 18:12:30 +0100, Kadar Oszmiański napisał(a):

> [...]
    > ustawić panele, żeby największe nasłonecznienie było właśnie w tych
    > porach dnia? Dodatkowo chciałbym uwzględnić porę roku czyli późna jesień

    Tak należy ustawiac panele jeśli twój system nie współpracuje z siecią
    albo z lokalną baterią. Jeśli nie, to lepiej ustawiać na maksimum
    energii.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 39. Data: 2020-10-28 19:14:15
    Od: Kadar Oszmiański <o...@g...com>

    Dnia Wed, 28 Oct 2020 18:25:36 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Tak należy ustawiac panele jeśli twój system nie współpracuje z siecią
    > albo z lokalną baterią. Jeśli nie, to lepiej ustawiać na maksimum
    > energii.

    To pytanie uzupełniające, czy są w tej chwili dostępne akumulatory
    energii poza tymi Tesli, które gromadziłyby odpowiednio dużą ilość
    energii?
    --
    Kadar

  • 40. Data: 2020-10-28 19:56:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 28 Oct 2020 19:14:15 +0100, Kadar Oszmiański napisał(a):

    > To pytanie uzupełniające, czy są w tej chwili dostępne akumulatory
    > energii poza tymi Tesli, które gromadziłyby odpowiednio dużą ilość
    > energii?

    Jest tego mnóstwo, choć nie mam pojęcia o cenach. Pierwszy link:
    https://solsum.pl/zestaw/solsum-max/
    --
    Jacek
    -I hate haters-