  • 31. Data: 2022-01-10 11:17:22
    Temat: Re: Piec do pieczenia chleba/pizzy
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    My podobnie pieczemy w piekarniku podpłytowym (Bauknecht) w 250°C i wszystkim
    smakuje.
    Zużycie energii też się liczy, nagrzanie piekarnika do 200°C jest szybsze niż
    późniejsze od 200°C do 250°C.
    W Amice miałem możliwość 300°C (nie bezpośrednio, ale w programie do pizzy), z tym że
    powietrze w kuchni było jak po pożarze.

    -----
    > - w zwykłym piekarniku elektrycznym można zrobić dobrą pizze, przynajmniej dobrą
    dla mnie.

  • 32. Data: 2022-01-10 11:27:44
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W niedzielę, 9.01.2022 o 21:42, Uzytkownik napisał:

    > Wypiek bułki drożdżowej i wypiek chleba to są dwa, całkiem różne
    > procesy, a podstawą wypieku prawdziwego chleba jest przygotowanie
    > zakwasu żytniego, odpowiednie wyrobienie ciasta i przeprowadzenie
    > procesu fermentacji tego ciasta.
    >
    > Co najważniejsze, chleb wypieka się bez dodatku drożdży lub z bardzo
    > niewielkim ich dodatkiem. Bułka natomiast wypiekana jest bez zakwasu
    > zasadniczo z użyciem samych drożdży.

    Pomieszanie z poplątaniem, albowiem:
    1. wypiek chleba i bułki następuje w takim samym procesie
    technologicznym: ciasto+drożdże > wyrastanie > wypiek;
    2. zakwas to drożdże "dzikie", namnażające się ochoczo na
    zarobionej wodą mące żytniej (ale nie pogardzą z braku
    laku i mąką pszenną), w towarzystwie bakterii latających
    zwykle po kuchni. Stąd przekonanie, że drożdże dzikie,
    z zakwasu, nadają chlebowi specyficzny smak;
    3. drożdże "kupne" to drożdże hodowlane, wyselekcjonowane
    ze szczepów drożdży dzikich pod kątem szybkości działania
    i efektywności;
    4. w przemysłowym wypieku chleba (duże, taśmowe piekarnie)
    zamiast drożdży używane są tzw. spulchniacze - w domowej
    kuchni nazywane proszkiem do pieczenia - bo nie ma czasu
    na bawienie się w wyrastanie ciasta przed pieczeniem. Te
    "świeże kajzerki, jeszcze ciepłe" z Biedry, czy innego
    Lidla, biorą się z zamrożonego (ze spulchniaczem) jeszcze
    w Chinach ciasta, wstawianego do sklepowego piekarnika na
    zapleczu;
    5. Różnica między chlebem i bułką bierze się nie z drożdży
    a z surowca użytego do wypieku - mąki: żytniej, lub pszenno-
    żytniej w przypadku chleba i pszennej w przypadku bułki.
    Bułka, podobnie jak chleb, może wyrosnąć zarówno na
    drożdżach kupnych, jak i na zakwasie z mąki pszennej.

  • 33. Data: 2022-01-10 12:51:04
    Od: WS <L...@c...pl>

    poniedziałek, 10 stycznia 2022 o 11:27:47 UTC+1 Collie napisał(a):

    > Pomieszanie z poplątaniem, albowiem:

    e... jeszcze bardziej namieszałeś ;)
    zwykłe wiki wystarcza na początek: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zakwas_chlebowy

    > 1. wypiek chleba i bułki następuje w takim samym procesie
    > technologicznym: ciasto+drożdże > wyrastanie > wypiek;

    jeszcze istotna jest fermentacja...

> [...]
    > zwykle po kuchni. Stąd przekonanie, że drożdże dzikie,
    > z zakwasu, nadają chlebowi specyficzny smak;

    + bakterie kwasu mlekowego , przekonanie? przecież to całkowicie inny smak, jakość
    chleba. Wystarczy taki kupić w prawdziwej piekarni... KIlka dni da się jeść...

> [...]
    > kuchni nazywane proszkiem do pieczenia - bo nie ma czasu
    > na bawienie się w wyrastanie ciasta przed pieczeniem.

    e... to nie żaden proszek do pieczenia, w linku do wiki jest...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zakwas_chlebowy#Suche_
    zakwasy

    > Lidla, biorą się z zamrożonego (ze spulchniaczem) jeszcze
    > w Chinach ciasta, wstawianego do sklepowego piekarnika na
    > zapleczu;

    dokładnie

> [...]
    > Bułka, podobnie jak chleb, może wyrosnąć zarówno na
    > drożdżach kupnych, jak i na zakwasie z mąki pszennej.

    ale żeby namieszać wypiekają też bułki żytnie ;)

  • 34. Data: 2022-01-10 16:12:48
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 10 stycznia 2022 o 08:42:37 UTC+1 Uzytkownik napisał(a):
> [...]
    chleba upierdliwe jest zrobienie ciasta. Jak się zrobi to trzeba wszystko posprzątać,
    umyć. Maszynka do chleba ma tą zaletę że wrzuca się składniki i włącza. Jak upiecze
    wyjmuje sie chleb i czeka do następnego razu. Maszynkę mam wiele lat i ten helm co
    się w nim rozrabia myłem dwa razy. Raz jak dżem próbowałem zrobić. A drugi raz jak
    próbowałem wymieszać w nim składniki na kiełbasę. Jeszcze był trzeci raz a
    jednocześnie pierwszy. Jak kupiłem maszynkę to umysłem to co się z ciastem styka.

    odpisywał tylko jak pytany jesteś. Co do twojego durnego pytania o pieczenie pizzy w
    maszynce. Wiem że masz dwucyfrowy współczynnik inteligencji ale że on jest w
    okolicach benzyny niebieskiej do tej pory nie przypuszczałem. Pizzy w maszynce nie
    piekłem ale ciasto na pizzę kręciłem w maszynce ostatnio w czwartek.
    > Zenuś, twoje porady mają przydatność zerową i taki też poziom ma twoje IQ.
    >
    > Po chuj piszesz te historyjki o kręceniu pizzy w maszynce, skoro autor
    > wątku nie pyta o proces kręcenia ciasta, ale o pieszczenie?
    >
    > Jak zwykle udzielasz odpowiedzi, która się ma nijak do zadanego pytania.
    > "DO BUDY ZAWSZONY PSI BĘKARCIE!"
    >

    > --
    > Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
    > http://www.avg.com
    Uważaj bo za chwilę też może się okazać że kopiesz ojca po jajach jak łapę do
    szczanie podnosi.

  • 35. Data: 2022-01-10 16:20:18
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 10.01.2022 o 11:27, Collie pisze:

> [...]
    > Bułka, podobnie jak chleb, może wyrosnąć zarówno na
    > drożdżach kupnych, jak i na zakwasie z mąki pszennej.

    Po co wypisujesz takie bzdury, skoro nie masz o tym pojęcia?

    Jak myślisz, dlaczego produkt tej fermentacji nazywa się zakwasem, a nie
    zacierem?

    Bo widzisz gamoniu, fermentację zakwasu chlebowego robią przede
    wszystkim bakterie kwasu mlekowego, a nie drożdże, a podczas tej
    fermentacji powstaje głównie kwas mlekowy, który nadaje kwaśny smak
    pieczywu.

    Drożdże tu mają znikomy udział, a same drożdże zaś powodują fermentację
    alkoholową.

    Co do bułek to głównie są wypiekane z mąki pszennej, ale są też pieczone
    bułki z mąki żytniej lub mieszanej.

    Jeszcze raz. Chleb to pieczywo oparte na zakwasie, a bułki to pieczywo
    wyrośnięte na drożdżach.

    Nie pisz też o marketach, bo w nich nie uświadczysz smaku chleba.

  • 36. Data: 2022-01-10 17:10:38
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W poniedziałek, 10.01.2022 o 16:20, Uzytkownik napisał:

    > Jak myślisz, dlaczego produkt tej fermentacji nazywa się zakwasem, a nie
    > zacierem?

    Myślę, że produkt tej fermentacji nazywa się zacierem,
    gdy robisz swój słynny (tu) "chleb wodny", nucąc za
    Daukszewiczem: Tyle mi zostało co mi nakapało. Chleba.

  • 37. Data: 2022-01-10 18:05:33
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W poniedziałek, 10.01.2022 o 12:51, WS napisał:

    > e... jeszcze bardziej namieszałeś ;)
    > zwykłe wiki wystarcza na początek: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zakwas_chlebowy

    Ty się nie rozczytuj w Wikipedii, tylko popytaj mamę/babcię jak się
    piecze chleb, albo się ożeń z panną z dobrego domu, gdzie tradycje
    kuchenne przekazywane są z matki na córkę. Bo Wiki to nie Pismo
    Święte a nawet nie encyklopedia, gdzie hasła piszą uczeni w Piśmie.
    To para-encyklopedia, gdzie hasło o zakwasie może wstawić nawet
    jakiś użyszkodnik Wiki, czyli taki współczesny ks. Chmielowski.

    > jeszcze istotna jest fermentacja...

    No jest, ale podobnie jak wśród dzikich drożdży znajdą się
    "znikąd" bakterie kwasu mlekowego, tak i wśród drożdży kupnych
    pojawią się też te bakterie, czyhające tylko na tę okazję
    w kuchennym powietrzu. Chyba że pieczesz chleb w jakimś
    sterylnym laboratorium, wtedy rzeczywiście lepszy jest kawałek
    wyrośniętego ciasta z poprzedniego wypieku. Tak zresztą robiła
    moja babka.

    > e... to nie żaden proszek do pieczenia, w linku do wiki jest...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zakwas_chlebowy#Suche_
    zakwasy

    Ty się nie módl do Wiki, tylko spróbuj zobaczyć na własne oczy
    jak się piecze chleb w piekarni taśmowej. By taki chleb był
    podobny do chleba (wizualnie i smakowo), prócz spulchniaczy
    dodawane są jeszcze do ciasta tzw. polepszacze, noszące zresztą
    ładne nazwy, jak np. Dynamil Granatowy, Dynamil Srebrny, Madera.

  • 38. Data: 2022-01-10 18:22:30
    Od: WS <L...@c...pl>

    poniedziałek, 10 stycznia 2022 o 18:06:08 UTC+1 Collie napisał(a):
> [...]

    > piecze chleb, albo się ożeń z panną z dobrego domu, gdzie tradycje
    > kuchenne przekazywane są z matki na córkę.

    Ale tutaj wiki ma racje ;)
    Chleba nie wypiekam, bo w Krk są sensowne piekarnie ( choćby
    https://pl-pl.facebook.com/PiekarniaMojegoTaty1/ gdzie kupowałem pieczywo +
    drożdżówki np. wracając z impr. na Kazimierzu w środku nocy ;), a żona miała po
    drodze z pracy)
    a na wsi odkąd pamiętam (a z peselu juz 5 sie pojawiło :( ) wujek zawsze był
    kierownikiem piekarni, teraz zajmuje się tym jego córka, czyli moja kuzynka, więc
    jeśli chodzi o chleb to hm... mam zawsze lekki nadmiar...
    no i kilka razy widziałem jak to wygląda od środka... zabytkowy piec na węgiel,
    aktualnie opalany drewnem...(eko ;) )

  • 39. Data: 2022-01-10 19:13:53
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 09.01.2022 14:15, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > PS. Mamy rodzinną tradycję, polegającą na tym, że raz na tydzień
    > zamawiamy obiad w pizzerni - może da się przyrządzić dwie pieczenie na
    > jednym ogniu i kupić kombo do chleba i pizzy?

    A zamiast wcinać te węglowodany, to może wędzarnię i własne szynki i
    kiełbasy kosztować? ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 40. Data: 2022-01-10 19:21:32
    Od: WS <L...@c...pl>

    poniedziałek, 10 stycznia 2022 o 19:13:56 UTC+1 Mateusz Bogusz napisał(a):

    > A zamiast wcinać te węglowodany, to może wędzarnię i własne szynki i
    > kiełbasy kosztować? ;-)

    Idea niby dobra, ale problemem jest zakup prawdziwego mięsa... U mnie na wsi
    (Żywieckie) nie ma szans kupić od rolnika - jeśli ktoś coś chowa, to tylko na własne
    potrzeby :(
    No i wędzarnie są już passe ;) teraz ludzie robią raczej szynki, wędliny suche,
    dojrzewające... W sumie łatwiej, nie trzeba inwestować ;) mięcho do soli, cukru,
    przypraw i tyle... w bloku można produkować