  • 1. Data: 2010-09-15 16:59:55
    Temat: Piec kondensacyjny Vaillant
    Od: "tony" <t...@p...onet.pl>

    Witam.
    Mam pytania dotyczące instalacji pieca Vaillant ecoTec VCW PRO 226/3-3. Moc
    nominalna 22 kW.
    Znalazłem też w sieci następujące informacje:
    Do odprowadzenia spalin z kotłów kondensacyjnych można stosować tylko
    przewody zalecane przez producenta, wykonane z odpowiednich materiałów
    (kondensat jest silnie korozyjny). Należy również stosować neutralizatory do
    skroplonego kondensatu z uwagi na ochronę środowiska.

    Jednocześnie poziom zanieczyszczeń emitowanych przez kotły kondensacyjne
    jest często niższy od wymogów surowych norm europejskich (dotyczących emisji
    tlenków azotu i węgla)

    Prawo Budowlane, Dział IV, Wyposażenie Techniczne Budynków, rozdział 7

    §175

    Ust.1 Indywidualne koncentryczne przewody powietrzno-spalinowe lub oddzielne
    przewody powietrzne i spalinowe od urządzeń gazowych z zamkniętą komorą
    spalania mogą być wyprowadzone przez zewnętrzną ścianę budynku, jeżeli
    urządzenia te mają nominalną moc cieplną nie większą niż:
    1) 21 kW - w wolno stojących budynkach jednorodzinnych, zagrodowych i
    rekreacji indywidualnej,
    2) 5 kW - w pozostałych budynkach mieszkalnych.

    1. Czy instalacja wspomnianego pieca w łazience w 3 pietrowym budynku stare
    budownictwo jest możliwa i kanał spalinowy będzie można zamontować :a/ przez
    przejście przez ścianę i grzybek na zewnątrz, lub
    b/ podłączenie do kanału spalinowego po istniejącym Junkersie do grzania
    wody ale bez wkładu z kwasówki,
    2. Czy będzie to odpowiedni porównywalnie piec jeśli dotychczas funkcjonuje
    w piwnicy zwykły weglowo-koksowy o mocy 14 kW, (około 70m.kw.na parterze),
    czy dobrać należy jakiś mniejszy, ewentualnie jaki ?
    3. Co sądzicie o tym piecu ogólnie.
    Proszę o podzielenie się swoim zdaniem. Zgóry dzięki za odpowiedź.
    Pozdrawiam
    Antoni

  • 2. Data: 2010-09-15 20:49:49
    Temat: Re: Piec kondensacyjny Vaillant
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "tony" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > stare budownictwo jest możliwa i kanał spalinowy będzie można zamontować
    > :a/ przez przejœcie przez œcianę i grzybek na zewnštrz, lub
    > b/ podłšczenie do kanału spalinowego po istniejšcym Junkersie do grzania
    > wody ale bez wkładu z kwasówki,
    > 2. Czy będzie to odpowiedni porównywalnie piec jeœli dotychczas
    > funkcjonuje w piwnicy zwykły weglowo-koksowy o mocy 14 kW, (około
    > 70m.kw.na parterze), czy dobrać należy jakiœ mniejszy, ewentualnie jaki ?
    > 3. Co sšdzicie o tym piecu ogólnie.
    > Proszę o podzielenie się swoim zdaniem. Zgóry dzięki za odpowiedŸ.

    Te zapisy oznaczają, że wylot spalin przez ścianę jest możliwy tylko w
    jednorodzinnych budykach mieszkalnych wolnostojących, czyli np w szeregowej
    zabudowie już nie. Ponadto są dodatkowe wymagania określające że wylot
    spalin musi znajdowac sie minimum 2,5 m powyżej poziomu gruntu i w
    odległości minimu 0,5 m od okien
    Dla punktu (2) oznacza to że wylot spalin przez ścianę w pozostałych
    budynkach, więc także wielorodzinnych jest dopuszczalny w praktyce tylko dla
    grzejników gazowych.

    W Twoim przypadku musisz miec wkład kominowy (wnoszę że to budynek
    wielorodzinny), ale absolutnie nie musi byc to wkład z kwasówki. Może to być
    np komin wyściełany alufolem. Nawet gdy masz kocioł z zamkniętą komorą
    spalania, powietrze możesz czerpać z pomieszczenia więc do komina możesz
    włośyć tylko rurę spalinową, np fi 80mm a powietrze może być pobierane z
    pomieszczenia kotowni. Komin nie musi być koncentryczny, może być
    rozdzielczy bo kazdy kocioł turbo daje możliwość zamontowania komina
    koncentrycznego lub rozdzielczego i w przypadku systemu rozdzielczego
    powietrze możesz pobierać z pomieszczenia lub zza ściany i niekonieczne zza
    ściany zewnętrznej.

    Nie ma absolutnie żadnego porównania z obciążeniem komina spalinami z
    przepływwego ogrzewacza wody i kotła CO. To dwie różne historie.

    Piec jak piec. Przy wyborze kotła istotny jest serwis pogwarancyjny i jego
    efektywność. Kocioł psuje się wtedy gdy pracuje czyli najczęściej w zimie.
    Zeszłej zimy moja znajoma czekała na wentylator do vaillanta ponad 3
    tygodnie w środku zimy. Kocioł był na gwarancji. Trzy tygodnie w mocno
    wychłodzonym mieszkaniu - miodzio....

    W pprzypadku kotłów gazowych nie ma jakiegoś szczególnego wyboru jeżeli
    chodzi o małe moce. Większość kotłów wiszących (naśniennych) ma moc 21~24
    kW. Junkers produkuje coś o mocy 16 czy 17 kW. Potem są kotły o wyższych
    mocach.

    Generalnie widzę, że nie orientujesz się w tych sprawach.
    Rzecz ma się tak:

    Występujesz do kominiarza o wydanie pisemnej opinii na temat możnliwości
    podłączenia do komina gazowego kotła CO (kominiarz wydaje warunki dotyczące
    odprowadzania spalin i wentylacji)
    Występujesz do gazowni o warunki dostaw gazu na cele grzewcze.
    Występusz do właściciela budynku o zgodę na wykonanie indywidualnej
    instalacji grzewczej

    Jeżeli masz pozytywne opinie od tych trzech instytucji udajesz się do
    uprawnionego projektanta z zakresu instalacji sanitarnych i zlecasz
    wykonanie projektu zmian w instalacji gazowej mieszkania lub domu w związku
    z zamiarem wykonania isntalacji grzewczej z kotłem gazowym. Projekt będzie
    też obejmował odprowadzanie spalin i wentylację kotłowni.

    Z powyższym kompletem dokumentów i tytułem prawnym do lokalu udajesz się do
    właściwego organu administracji wydającego pozwolenia na budowę i składasz
    wniosek o wydanie pozwolenia na budowę w zakresie zmian w instalacji gazowej
    mieszkania.

    Jeżeli otrzymasz pozytywną odpowiedź, tzn pozwolenie na budowę wraz z
    dziennikiem budowy, czekasz dwa tygodnie na uprawomocnienie się decyzji i
    zlecasz wykonanie robót.
    Roboty przy instalacji gazowej mogą wykonywac tylko osoby z odpowienimi
    uprawnieniami. Zakończenie robót kończy się próba szczelności instalacji
    gazowej pierwszego rodzaju i wystawieniem z jej przeprowadzenia
    odpowiedniego protokołu. Nad całością prac musi sprawować nadzór uprawniony
    kierownik budowy - branżysta z zakresu instalacji sanitarnych. Tylko on może
    dokonywac wpisów do dziennika budowy. Po zakończeniu robót zgłaszasz do
    dostawcy gazu gotowość instalacji do napełnienia paliwem gazowym.

    Wykonanie tego w inny sposób jest samowolą budwlaną z odpowiedzialnością za
    wszystkie jej skutki. W przypadku jakiegoś nieszczęścia (zaczadzenie,
    rozszczelnienie kominów (przełamanie), zniszecznie kominów itp) ludzie,
    ubezpieczyciele i prokuratura puści cię w skarpetkach....

    --
    Jackare

  • 3. Data: 2010-09-17 12:06:09
    Od: "tony" <a...@f...com.pl>

    Bardzo dziękuję za poświęcenie czasu i odpowiedź.
    Pozdrawiam
    Antoni

  • 4. Data: 2010-09-19 21:27:17
    Od: lemy2010 <l...@w...pl>

    On 15 Wrz, 18:59, "tony" <t...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > rekreacji indywidualnej,
    > 2) 5 kW - w pozostałych budynkach mieszkalnych.

    Warto przypomnieć, że nastąpiła zmiana niektórych przepisów Prawa
    Budowlanego. Więcej na ten temat i treść zmian znajdziesz na stronie
    http://www.systemgaz.com.pl/index.php?strona=54&wysw
    =2
    Uproszczony sposób wyliczenia mocy grzewczej kotła do obiektu: 1kW na
    10m2. Oczywiście przelicznik ten należy traktować jako wskazówkę.