  • 31. Data: 2021-12-10 07:29:45
    Temat: Re: Pionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-lecia
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-09 o 03:44, LordBluzg(R) pisze:

    > No to masz zagadkę teraz:
    >
    > https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C19346
    %2Cdlaczego-bojery-sa-szybsze-niz-wiatr.html

    > Teraz sobie to podstaw do swoich dinozaurowych teorii i przedpotopowych
    kalkulatorów i wykombinuj skąd się bierze moc w tych trumnach na łyżwie :D że są
    szybsze od wiatru i zapierdalajo :D...nawet pod wiatr:D

    No ale zaraz - każde urządzenie napędzane przepływem fluidu można zamknąć w
    teoretycznej ramce
    i powiedziec, że teoretyczna moc max. jest przez tą ramkę ograniczona. Nie ruszasz
    przepływu
    spoza ramki, nie zxakłócasz go i tylko energia przepływu przez ramkę może zostać
    zamieniona
    w użyteczną pracę. Wszelkie profile nośne, Darreusy, Clark-Y to religia
    sprawnościowa, zorientowana
    na moc użyteczną, a może na pracę przy minimalnym przepływie, a może koszt
    utrzymania. Kwestia czego oczekujesz.

    Być może istnieje VAWT zwycięzca w kategorii "rusz przy jak najmniejszym wietrze",
    może jeszcze w "pracuj cicho".
    Jednak w kategoriach energetycznych nie stawiałbym na VAWT. Choć widziałem VAWT z
    rodzajem komór - klap,
    które rozkładają się w suwie łapania wiatru i składają w suwie jałowym. Hałasowało,
    ale idea jest.

    czyli do roboty
    --
    A S

  • 32. Data: 2021-12-10 07:43:33
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 09.12.2021 o 03:44, LordBluzg(R) pisze:

> [...]
    > kalkulatorów i wykombinuj skąd się bierze moc w tych trumnach na łyżwie
    > :D że są szybsze od wiatru i zapierdalajo :D...nawet pod wiatr:D

    Pewnie akurat tę lekcję fizyki w podstawówce przespał.

  • 33. Data: 2021-12-10 08:26:44
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.12.2021 o 07:29, A S pisze:

> [...]

    > widziałem VAWT z rodzajem komór - klap,
    > które rozkładają się w suwie łapania wiatru i składają w suwie jałowym.

    Bingo! Właśnie dokonałem takiego wiatraka ale bez klap. Będę go jeszcze
    udoskonalał, stosując elementy aerodynamiki ale klap ruchomych robić nie
    będę i sobie działa. Tytanem energetyki to on nie jest ale najważniejsze
    co chciałem osiągnąć to dostałem. Skoro w kraju mamy jak mamy, czyli są
    wiatry na poziomie 3-4m/s bez problemów, znaczy jest tego sporo i taki
    wiatrak podejmie chociaż małą produkcję to możemy założyć że jest
    źródłem energetycznym, które można wykorzystać. Wiatraki HAWT podejmują
    pracę dopiero powyżej 7m/s a procentowo taki wiatr w Polsce występuje
    rzadko. Jestem w stanie się założyć, że przydomowy VAWT w produkcji
    rocznej wyprodukuje więcej energii niż HAWT uwzględniając nasze warunki
    wiatrowe. Jak sobie spojrzysz na mapę wiatrów w Polsce to istnieje
    jedynie wybrzeże i pas z zachodu na wschód w połowie Polski na wysokości
    Poznań-Warszawa. Poza tym są jeszcze okolice Śnieżki. Reszta kraju
    praktycznie nie nadaje się na wiatraki, stąd ich mała popularność.

    http://www.rynekinstalacyjny.pl/images/editor/Rys_1_
    Strefy_energetyczne_wiatru_w_Polsce.png

    http://www.rynekinstalacyjny.pl/artykul/id4944,poten
    cjal-rozwoju-i-problemy-energetyki-wiatrowej

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 34. Data: 2021-12-10 08:38:53
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 10 grudnia 2021 o 07:29:57 UTC+1 A S napisał(a):

> [...]
    sprawnościowa, zorientowana
    > na moc użyteczną, a może na pracę przy minimalnym przepływie, a może koszt

    Podany tu przykład z żaglem (bojery, żaglówka) jest w sumie idealny. Pływałeś kiedyś?
    Bierzesz ta "ramkę" wyznaczona przez żagiel i uważasz, że im większa, tym lepiej... a
    to tak zupełnie nie działa...

    kursy względem wiatru i ustawienie żagla:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kurs_(%C5%BCeglarstwo)
    czyli np. płynąc fordewindem (wieje od tyłu) ustawiamy żagiel w bok, prostopadle do
    osi łodzi, ma wtedy najwięjkszą powierzchnię prostopadle do osi wiatru, czyli niby
    idealnie, a łódka tak sobie płynie, nie przekracza prędkości wiatru...
    za do w bajdewindzie (czyli tak dość mocno pod wiatr) żagiel jest prawie wzdłóż osi
    łodzi, czyli pi razy oko 45 stopni do wiatru, ta "ramka" wiatru z którego możemy
    korzystać jest mniejsza, wieje niekorzystnie, bo prawie od przodu, a łódka
    zapiernicza ;) Dlaczego? Bo nie wykorzystuje siły pchającej wiatru, tylko z żagla
    robi się profil "lotniczy" i powstaje na nim siła nośna, która jest wielokrotnie
    większa od tej "pchajacej" wiatru (w tym wypadku raczej hamującej) . Im szybciej
    płyniemy, tym ta siła się zwiększa, bo większa jest nasza predkość względem wiatru
    pozornego (rzeczywisty + wynikający z pędkości łodzi). Czyli np. wieje 20km/h, my
    płyniemy 40, odczuwamy wiatr bedący wypadkową (czyli np. 50km/h) i to on generuje tą
    siłe aerodynamiczną...

  • 35. Data: 2021-12-10 13:30:44
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 10 December 2021 at 08:38:54 UTC+1, WS wrote:

> [...]
    płyniemy 40, odczuwamy wiatr bedący wypadkową (czyli np. 50km/h) i to on generuje tą
    deluzje żeglarskie j.w.,
    są dokladnie wyjaśnione na każdym kursie żeglarskim
    i jak kto nadal nie kuma, a nie chc e szukac w internecie,
    to napiszę potem

    Ale było pytanie o podstawe programową z fizyki w szkole podstawowej, na podstawie
    której uczeń klasy podstawowej obliczy na palcach maksymalną moc turbiny wiatrowej
    spotkanej na polu, czy na zdjęciu, czy na video

    I tutaj są 2 linki

    https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-V
    III/Fizyka

    https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Pods
    tawa_programowa/SP_PP_Fizyka.pdf

    ==
    Ruch i siły. Uczeń:

    opisuje i wskazuje przykłady względności ruchu;
    wyróżnia pojęcia tor i droga;
    przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina);
    posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu prostoliniowego; oblicza jej
    wartość i przelicza jej jednostki; stosuje do obliczeń związek prędkości z drogą i
    czasem, w którym została przebyta;
    nazywa ruchem jednostajnym ruch, w którym droga przebyta w jednostkowych
    przedziałach czasu jest stała;
    wyznacza wartość prędkości i drogę z wykresów zależności prędkości i drogi od
    czasu dla ruchu prostoliniowego odcinkami jednostajnego oraz rysuje te wykresy na
    podstawie podanych informacji;

    Czyli uczeń potrafi określić, czy wiatr wieje , z jakiego kierunku i czy jest silny,
    czy slaby

    ==

    stosuje pojęcie siły jako działania skierowanego (wektor); wskazuje wartość, kierunek
    i zwrot wektora siły; posługuje się jednostką siły;
    rozpoznaje i nazywa siły, podaje ich przykłady w różnych sytuacjach praktycznych
    (siły: ciężkości, nacisku, sprężystości, oporów ruchu);
    wyznacza i rysuje siłę wypadkową dla sił o jednakowych kierunkach; opisuje i rysuje
    siły, które się równoważą;
    opisuje wzajemne oddziaływanie ciał posługując się trzecią zasadą dynamiki;
    analizuje zachowanie się ciał na podstawie pierwszej zasady dynamiki;
    posługuje się pojęciem masy jako miary bezwładności ciał; analizuje zachowanie się
    ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki i stosuje do obliczeń związek między siłą i
    masą a przyspieszeniem;

    Czyli uczeń potrafi opisac i zmierzyc porónawczo siłę wiatru, stosując siłomierz i
    doczepiony wiatraczek lub żagielek ( stosowany na lotniskach klubowych) i to
    doświadczalnie

    ==
    doświadczalnie:

    ilustruje: I zasadę dynamiki, II zasadę dynamiki, III zasadę dynamiki,
    wyznacza prędkość z pomiaru czasu i drogi z użyciem przyrządów analogowych lub
    cyfrowych bądź oprogramowania do pomiarów na obrazach wideo,
    wyznacza wartość siły za pomocą siłomierza albo wagi analogowej lub cyfrowej.
    --

    Energia. Uczeń:

    posługuje się pojęciem pracy mechanicznej wraz z jej jednostką; stosuje do
    obliczeń związek pracy z siłą i drogą, na jakiej została wykonana;
    posługuje się pojęciem mocy wraz z jej jednostką; stosuje do obliczeń związek
    mocy z pracą i czasem, w którym została wykonana;
    posługuje się pojęciem energii kinetycznej, potencjalnej grawitacji i
    potencjalnej sprężystości; opisuje wykonaną pracę jako zmianę energii;
    wyznacza zmianę energii potencjalnej grawitacji oraz energii kinetycznej;
    wykorzystuje zasadę zachowania energii do opisu zjawisk oraz zasadę zachowania
    energii mechanicznej do obliczeń.

    Czyli wie, że powietrze ma masę i gdy wiatr wieje, potrafi pobliczyć energie
    kinetyczną 1m3 powietrza o prędkości V

    I wie, że ta energia kinetyc zna powietrza, może się zamienic w energię mechaniczna
    wiatraka z określonymi stratami, sprawnością, ale nie 100% vs. 100%

    Uczen potrafi odczytać ciężar właściwy powietrza
    dla róznej temperatury, róznej gęstości, róznej wilgotności

    np. z tego źródla

    http://iletowazy.pl/gazy/ile-wazy-powietrze/

    Poniżej tabele wag powietrza w zależności od temperatury i wilgotności:

    Dla powietrza suchego:

    1m3 powietrza przy temperaturze -50 °C waży 1,548 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze -30 °C waży 1,453 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze -10 °C waży 1,342 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 0 °C waży 1,293 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 10 °C waży 1,247 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 20 °C waży 1,205 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 30 °C waży 1,165 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 50 °C waży 1,093 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 100 °C waży 0,946 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 200 °C waży 0,746 kg

    Dla powietrza w zależności od wilgotności

    1m3 powietrza przy temperaturze 0 °C i wilgotności 0% waży 1,294 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 0 °C i wilgotności 50% waży 1,291 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 0 °C i wilgotności 100% waży 1,290 kg

    1m3 powietrza przy temperaturze 10 °C i wilgotności 0% waży 1,248 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 10 °C i wilgotności 50% waży 1,245 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 10 °C i wilgotności 100% waży 1,241 kg

    1m3 powietrza przy temperaturze 20 °C i wilgotności 0% waży 1,206 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 20 °C i wilgotności 50% waży 1,200 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 20 °C i wilgotności 100% waży 1,194 kg

    1m3 powietrza przy temperaturze 22 °C i wilgotności 0% waży 1,197 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 22 °C i wilgotności 50% waży 1,191 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 22 °C i wilgotności 100% waży 1,185 kg

    1m3 powietrza przy temperaturze 24 °C i wilgotności 0% waży 1,189 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 24 °C i wilgotności 50% waży 1,182 kg
    1m3 powietrza przy temperaturze 24 °C i wilgotności 100% waży 1,175 kg

    ==
    Uczeń potrafi obliczyć pole powierzchni przekroju zakreś,loanego przez wirnik turbiny
    wiatrowej, pionowej, czy ppoziomej, czy skośnej, czy jakiejkolwiek

    Czyli potrafi obliczyć energie kinetyc zną 1m3 powietrza
    gdy wiatr wieje z prędkością V

    2. Wzór na energię kinetyczną

    Jaki jest wzór na energię kinetyczna? Energię kinetyczną Ek wyrażamy wzorem Ek=
    (mV2)/2, gdzie m to masa a V to prędkość.
    Ek=m?V**2/2

    https://leszekbober.pl/fizyka/praca-moc-energia/ener
    gia-kinetyczna/#:~:text=Jaki%20jest%20wz%C3%B3r%20na
    %20energi%C4%99%20kinetyczna%3F%20Energi%C4%99%20kin
    etyczn%C4%85,cdot%20V%5E2%7D%20%7B2%7D%20Jednostk%C4
    %85%20energii%20kinetycznej%20jest%20d%C5%BCul.

    Czyli wszystko potrafi

  • 36. Data: 2021-12-10 16:55:10
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.12.2021 o 07:29, A S pisze:
    [...]
> [...]
    > na moc użyteczną, a może na pracę przy minimalnym przepływie, a może
    > koszt utrzymania. Kwestia czego oczekujesz.

    Właśnie o to chodzi, że na skutek obrotów wywołanych przepływem wiatru,
    dochodzi do zwiększenia obrotów uzyskanych na zasadzie siły nośnej,
    która występuje dopiero powyżej pewnej wartości obrotów/siły wiatru.

    Zwróć uwagę na budowę Darrieusa typ H czterośmigłowy (Hipar), który
    praktycznie jest płetwą/skrzydłem samolotu i nie stawia oporu do wiatru
    tak jak Savonius czy to przy pchaniu czy na powrocie. To, że skrzydło
    jest w pionie a nie w poziomie nie wyklucza powstawania siły nośnej,
    która w tym przypadku potrafi dodać mocy takiemu VAWT, oczywiscie są
    pewne ograniczenia i moc nie będzie rosła do nieskończoności. Jest to
    swoiste "turbo" w budowie takiego wiatraka. Kluczowym jest jego średnica
    i wysokość łopat bo te parametry mają wpływ na ekonomikę.

> [...]
    > widziałem VAWT z rodzajem komór - klap,
    > które rozkładają się w suwie łapania wiatru i składają w suwie jałowym.

    To są hybrydy w większości i liczy się tutaj też ekonomia i zastosowanie
    takiego wiatraka. Ja wybrałem sobie konstrukcję Canstein Rotor, ponieważ
    startuje od najlżejszego wiatru, czyli ok 0,5m/s Przy wietrze 3m/s można
    już korzystać z jego mocy chociaż jest niewielka ale do ładowania
    akumulatora już wystarczy. Są konstrukcje typu Lenz czy jeszcze inne i
    nawet mają większą moc (niby) niż C-rotor. Jest specjalne forum na ten
    temat i ludzie robią nadal badania w tunelach aero. Ja też sobie chcę
    porobić modele i sprawdzić kilka innych moich teorii bo mam chęć
    przebudować swój model, który działa obecnie. Na forum nikt nie
    kombinował na przykład, czy zwiększenie ilości śmigieł z 3 do 7 da
    jakieś oczekiwane efekty i jak mają być wykonane te śmigła, żeby nie
    utracić zdolności wytwarzania przez ten model siły nośnej (dość zawiłe,
    żebym o tym pisał ale na forum są filmy z tuneli, badań, wykresy,
    obliczenia itp.) kto chce to sobie obczai.

    Osobiście chcę wykonać dla siebie konstrukcję lepszą od obecnej,
    ponieważ popełniłem kilka błędów budując wersję nr 1. Jednym z błędów
    było użycie połowy rury PCV bo miałem najprościej. Teraz już wiem, że
    mogłem inaczej i następny model będzie miał profil smigła cięty z elipsy
    a nie z okręgu jak obecnie. To wzrost nawet o 20% według testów z forum.
    Nim zbudowałem swój wiatrak robiłem testy ale najlepsze testy są wtedy,
    kiedy powstaje pierwszy model gotowiec i na nim można dopiero sprawdzić
    rzeczywiste osiągi.

    Efekt spadku zainteresowania wiatrakami jest wynikiem ekspansji paneli
    PV ale właśnie teraz okazuje się, że jeśli zaczynamy się przyzwyczajać
    do produkcji energii przydomowej to zimą odczuwamy te braki jeszcze
    bardziej. OK, są umowy prosumenckie ale za chwilę może już ich nie być.

    Inna sprawa to taka jak moja, gdzie na działce ROD nie mam dostępu do
    energetyki a przyzwyczaiłem się już bardzo do oświetlenia, kamer, alarmu
    itp.
    Zimą to wiadomo, że się nie korzysta z takiej działki i akumulator można
    wziąć do domu i zapomnieć aż do lata ale nie wszyscy tak mogą/chcą/robią.

    Jest jeszcze sporo do "wynalezienia" w tym sporcie, gdzie dowodem na to,
    jest organizowanie zawodów na coraz ciekawsze konstrukcje. Nawet w
    głupiej elektronice zmieniło się sporo i z wiatraka można uzyskać nawet
    o 50% więcej niż kiedyś, stosując wszelaki MPPT, kaskady itd. które
    dawniej nie istniały albo były niedopracowane.
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 37. Data: 2021-12-10 17:25:06
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 9 grudnia 2021 o 03:44:31 UTC+1 mant... napisał(a):

    > 2. Turbina wiatrowa ma zdolność odzyskiwania energii kinetycznej wiatru tylko w
    zakresie aktywności swojego wirnika
    > 3. Aktywnośc wirnika turbiny wiatrowej w zakresie pozyskiwania energii kinetycznej
    wiatru oblicza się w oparciu o powierzchnię przekroju wirnika, wyeksponowaną na
    dzialanie wiatru
    > 5. w przypadku turbiny o osi pionowej, energia kinetyczna wiatru jest pozyskiwana
    tylko i wyłącznie z powierzchni przekroju pionowego wirnika
    > 6. Wirnik turbiny o osi pionowej, jest osiowo symetryczny i jedna strona pozyskuje
    energie wiatru, a druga strona jest hamowana przez wiatr

    Jak sobie popatrzysz na zdjęcie turbiny Darrieusa np.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Turbina_Darrieusa to wirnik całkiem spore pole
    powierzchni "obejmuje"
    gdyby w środku wysokości użytecznej części słupa (tej z turbiną) założyć śmigło o
    długości łopaty 1/2 wys tej Darrieusa to w sumie powierzchnie będą podobne

    Przy pionowej odpada konieczność ustawiania śmigła pod wiatr (czyli niepotrzebna
    druga oś obrotu wraz z mechanizmem kontrolującym), generator prądu jest na ziemi,
    więc łatwiejszy serwis...
    Oczywiście kosztem wyższego masztu o niecałą połowę...

    > Dlatego pole powierzchni przekroju wirnika o osi pionowej dzielimy na połowę, a
    energia jest pozyskiwana przez 1/3 przekroju pionowego ( w zalezności od designu
    wirnika)

    to tez nie jest prawdą, zobacz sobie Rys. 5.6 strona 30 (wykres momentów napędowych
    na 3 łopatach)
    https://www.researchgate.net/profile/Adam-Szota/proj
    ect/Darrieus-wind-turbine-for-small-home/attachment/
    5abcf5814cde260d15d5a999/AS:609523173695488@15223330
    57153/download/Adam+Szota+Praca+Magisterska+-+Przydo
    mowa+Turbina+Darrieusa.pdf

    moment hamujący to bardzo mały ułamek całości...

  • 38. Data: 2021-12-10 17:28:14
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 10 December 2021 at 13:30:45 UTC+1, a a wrote:

> [...]
    etyczn%C4%85,cdot%20V%5E2%7D%20%7B2%7D%20Jednostk%C4
    %85%20energii%20kinetycznej%20jest%20d%C5%BCul.

    Teraz Janek ze szkoły ma zajęcie dodatkowe, gdyz po szkole analizuje, ile energii
    produkuje każdy wiatrak w okolicy, w internecie

    A robi to bardzo prosto

    Przyjmuje, że cięzar 1m3 powietrza to 1kg (może być więceju, mniej, w zależności od
    cisnienia i wilgotponości powietrza - patrz tabela powyżej)

    I na przykład odczytuje z prognozy pogody, że wiatr będzie wiał z prędkością 10 m/s
    czyli 10 x 3600 m/ 3600s = 36 km/godz

    Czyli przez wycinek powierzchni o polu przekroju 1m2
    przepłynie w ciągu 1 sekundy 10 m3 powietrza, czyli 10 kg
    z prędkością 10m/s

    Czyli energia wiatru, przepływającego przez szczelinę o powierzchni 1m2
    wyniesie (m x V**2)/2
    i po podstawieniu
    (10kg x 10m/s x 10m/s)/2 = 500kg * m2/s2 = 500 dżuli

    a tu przykład z internetu
    https://zpe.gov.pl/a/energia-kinetyczna-rozwiazywani
    e-zadan/DP9XUg2Bf
    --

    Przykład 1

    Oblicz energię kinetyczną wózka widłowego o masie 300 kg, poruszającego się z
    prędkością 5 ms.
    Dane:
    m = 300 kg,
    v=5 ms.
    Szukane:
    Ekin=?
    Rozwiązanie:
    Energię kinetyczną obliczamy, korzystając z wcześniej zapisanego wzoru:
    Ekin=1/2?m?v2=1/2?300 kg?(5 m/s)2=150?25 kg?m2/s2=3750 J.
    Odpowiedź:
    Energia kinetyczna wózka wynosi 3750 dżuli.

    --

    Teraz definicja dżula

    Dżul - Wikipedia, wolna encyklopedia
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dżul

    Dżul (J) - jednostka pracy i energii - w tym ciepła - w układzie SI . Jeden dżul to
    praca wykonana przez siłę o wartości 1 N przy przesunięciu punktu przyłożenia siły o
    1 m w kierunku równoległym do kierunku działania siły . 1 J = 1 N?m Związek z mocą: 1
    J = 1 W?s

    1 J = 1 W *s

    czyli w naszym przykładzie
    500J = 500W *s

    i to jest energia wiatru, przepływającego przez szczeline o rozmiarze 1m x 1m

    z prędkością 10m/2 czyli 36km/godz

    Jaka sprawnośc przetwarzania energii kinetycznej na mechaniczną:

    maksymalnie:

    https://engineercalcs.com/how-to-calculate-wind-turb
    ine-power-output/

    Betz Limit in wind power extraction

    In 1919, Albert Betz, a German physicist, made a discovery on the efficiency of wind
    turbines. They can't convert more than 59.3% of the wind's kinetic energy into
    mechanical energy.

    Czyli 500W *s x 59,3% = 296,50 W *s

    Pomijamy sprawnośc projektu wiatraka i sprawnośc generatora, straty na cieplo, które
    ustalimy doświadczalnie, dokonując pomiaru, ile mocy otrzymujemyz generatora (jaki
    prąd, jakie napięcie, pod obciązeniem)

    I z taka wiedzą Jasio ze szkoły podstawowej może jeździc na każda konferencję
    klimaktyczną na swiecie, ONZ, UNFCC
    i analizować, obliczac moc wszystkich wiatraków produkowanych przez chinskich Zenków
    i sprzedawanych na caly świat

  • 39. Data: 2021-12-10 17:33:54
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 10 December 2021 at 17:25:07 UTC+1, WS wrote:

> [...]
    57153/download/Adam+Szota+Praca+Magisterska+-+Przydo
    mowa+Turbina+Darrieusa.pdf

    > moment hamujący to bardzo mały ułamek całości...
    przeczytaj raz jeszcze

[...]

    Betz limit to upper limit, czyli górna granica tego, jaki procent energii
    kinetycznej wiatru może zostać zamieniony w energię mechaniczną, napędzającą wirnik i
    generator

    A poszczególne projekty wirników należy analizowac indywidualnie i do tego mam tunel
    aerodynamiczny i mogę wstawić każdy wiatrak do wysokości kilku metrów i sprawdzac ile
    generuje mocy, przy jakiej prędkości wiatru, wilgotności powietrza, cisnieniu
    powietrza

    I tutaj nalezy wykonać te pomiary, aby nie żyć deluzjami.

  • 40. Data: 2021-12-10 17:49:00
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 10 grudnia 2021 o 17:33:55 UTC+1 mant... napisał(a):
    .
    > przeczytaj raz jeszcze
    ale co? ;)

    > Betz limit to upper limit, czyli górna granica tego, jaki procent energii
    kinetycznej wiatru może zostać zamieniony w energię mechaniczną, napędzającą wirnik i
    generator
    ale ja nigdzie nie twierdzę, że dają więcej... choć są prace mówiące, że mogą 6%
    wyżej niż ten limit
    https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596
    /753/2/022056/pdf

    Ot, inna konstrukcja, mająca jakieś tam wady i zalety, dla amatora prostsza, bo
    odpada sterowanie ustawianiem na wiatr . Jest tylko jedna oś obrotu, cały osprzęt na
    ziemi...

    I jak łatwo wygooglać uzywane tez komercyjnie, o sporych mocach...