  • 51. Data: 2021-12-12 17:44:27
    Temat: Re: Pionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-lecia
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 12 December 2021 at 16:59:51 UTC+1, A S wrote:
> [...]
    lepiej... a to tak zupełnie nie działa...

> [...]
    > ogranicza maszyny wiatrowe, jakie one by nie były. Profile lotnicze (byłem
    modelarzem :)
    > są mykiem dla podniesienia sprawności. Więcej niż energia kinetyczna strumienia
    względem
    > wiatraka nie wyciśniesz, nawet jak coś tam będzie się ruszać szybciej niż wiatr.
    >
    > Nie wiem czy to była wypowiedz na temat. Spór między VAWT i HAWT trwa nadal i ma
    się dobrze.
    > A a nie wziąłeś pod uwagę że VAWT mogą mieć jakieś ruchome klapy do łapania wiatru.

    > Taka klapa przypomina mi drzwi w przeciągu.

    Jeżeli ktos nadal nie wie, jak działa żeglowanie pod wiatr., czyli halsowanie
    to są kursy żeglarskie i dziesiątki stron w internecie, dla amatorów
    i każdy amator latwo to zrozumie, juz po tygodniu czytania.

    Ale nikt nie powie, że halsowanie jest możliwe tylko dlatego, że łódka ma opływowy
    kształt dziobu, a rufa przypomina poprzeczne zakończenie trumny, hamując pływanie
    tyłem do tyłu

    Budując łódkę symetryczną, z 2 dziobami, zamiast dziobu i rufy,
    żeglowanie i halsowanie będzie przypominac pływanie na nadmuchanej dętce

    ==
    ==Żadna jednak łódź nie zdoła żeglować prosto pod wiatr, ale jacht może popłynąć
    kursem odchylonym od kierunku wiatru jedynie 12-150. Aby posuwać się zgodnie z
    kursem, z którego wieje wiatr, łódź musi halsować, czyli płynąć zygzakiem. Im
    bardziej kurs zbliża się do kierunku wiatru, tym mniejsza jest prędkość łodzi.

    https://www.charter.edu.pl/baza-wiedzy/morskie-opowi
    esci/jak-sie-zegluje-pod-wiatr/
    --
    Jak się żegluje pod wiatr - charter.edu.pl
    https://www.charter.edu.pl/baza-wiedzy/morskie...

    Może wydać się to dziwne, ale najważniejszą siłą, która prowadzi łódź pod wiatr jest
    podciśnienie. Efekt podciśnienia powstaje zgodnie z prawami aerodynamiki. Strumień
    powietrza opływający żagiel zmienia swój kierunek, co powoduje jego zwężenie na
    stronie zawietrznej żagla. Kiedy strumień poruszającego się powietrza ulega zwężeniu,
    zwiększa się ...
    Teoria żeglowania :: Jachtomania
    jachtomania.manifo.com/teoria-zeglowania

    To wszystko dzięki sile nośnej powstałej na żaglu, gdy wiatr uderza w żagiel pod
    kątem (opływa go) Wiatr uderzający o żagiel pod kątem rozdzielany jest na dwie
    części. Jedna część owiewa powierzchnię nawietrzną (zewnętrzna) a druga zawietrzną
    (wewnętrzną).
    Kurs - Teoria żeglowania
    https://www.zeglarskiswiat.pl/.../Teoria_zeglowania/
    18

    Teoria żeglowania. 1. Wiatr rzeczywisty, własny i pozorny. Wiatr rzeczywisty - jest
    wywołany ruchem cząsteczek powietrza z obszaru wysokiego ciśnienia do obszaru
    niższego ciśnienia. Wiatr własny - to odczuwany na poruszającym się jachcie opór
    cząsteczek powietrza. Wiatr pozorny - to wiatr odczuwalny przez żeglarza podczas
    żeglugi, jest to wypadkowa ...
    KURSY ŻEGLOWANIA WZGLĘDEM WIATRU - Odyssey Sailing Club
    https://odyssey-sailing-club.pl/kursy-zeglowania-wzg
    ledem-wiatru

    21.06.2019 ? Foka należy ustawić po przeciwnej stronie niż grota, aby odsłonić go na
    wiatr. Położenie grota decyduje o halsie, którym płyniesz. Żeglowanie na motyla
    wymaga dużej wprawy oraz obserwowania zmian wiatru. Żeglowanie na powyższych kursach,
    wymaga zrozumienia zasad właściwego ustawienia żagli oraz rozmieszczenie ciężaru na
    jachcie.
    ABC żeglowania - od teorii do praktyki żeglarskich ...
    https://puntovita.pl/abc-zeglowania

    16.02.2021 ? Druga ogólna zasada abc żeglarstwa stanowi, że im bardziej od dziobu
    wieje wiatr, tym bardziej żagle powinny być wybrane do osi jachtu, a im bardziej od
    rufy - tym bardziej powinny być poluzowane na burtę.

    5/5(1)

    Podstawy żeglowania | WP abcZdrowie
    https://uroda.abczdrowie.pl/podstawy-zeglowania

    05.09.2013 ? Naucz się kontroli żagli. Najlepsi żeglarze potrafią dopasować
    ustawienia żagli do wiatru i wody. Żagle powinny być stosunkowo płaskie przy bardzo
    lekkim lub bardzo silnym wietrze, pełne podczas umiarkowanego wiatru. Ćwicz celowe
    wywracanie łodzi, w ten sposób będziesz wiedział jak zareagować, gdy wydarzy się to
    bez twojego udziału.

    4,4/5(181)

    Estimated Reading Time: 4 mins

    Baza wiedzy o teorii żeglowania. Teoria żeglowania
    https://www.obozyzeglarskie.com/baza-wiedzy/teoria-z
    eglowania

    Hals - określa sposób, w jaki płynący pod żaglami jacht porusza się w stosunku do
    wiatru. O halsie decyduje ustawienie głównego żagla . Prawy hals jest wtedy, gdy
    wiatr wieje w prawą burtę ( nawietrzną ), a żagiel ustawiony jest na lewej burcie (
    zawietrznej ).

  • 52. Data: 2021-12-12 17:56:12
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.12.2021 o 16:59, A S pisze:

> [...]
    > strumienia względem
    > wiatraka nie wyciśniesz, nawet jak coś tam będzie się ruszać szybciej

    OK czy zatem HAWT korzysta więcej niż można? Zakładanie wydajności
    wiatraka zawsze sprowadza się do jego sprawności ale nikt nie chce kłaść
    nacisku na to, że rozmawiamy o wietrze powyżej 10m/s, który w Polsce
    występuje tylko na wybrzeżu w jakimś realnym procencie. Inaczej:

    Po co mi Lamborghini Huracan na bagnie, skoro nie pojedzie ale
    Lamborghini Trattori go wyprzedzi i Huracan zostanie w tyle pomimo że
    ten pierwszy ma osiągi 300km/h a ten drugi ledwie 60km/h :)

    Pożytek będzie tylko z tego drugiego :)

    > Nie wiem czy to była wypowiedz na temat. Spór między VAWT i HAWT trwa
    > nadal i ma się dobrze.

    Bo są spore różnice jeśli chodzi o realną wydajność i mam ciągle na
    myśli wiatraki przydomowe w Polsce, gdzie realna siła wiatru/roczna to
    ok 3m/s i to nie w całej Polsce.

    a) W wysokości masztu.
    b) Siłą wiatru do uzyskania skuteczności na standardowym dachu.
    c) głośność, drgania itp.

    VAWT ma tutaj zdecydowaną przewagę, nie do osiągnięcia przez HAWT.

    Raz, że nie wymaga żadnych zezwoleń przy zachowaniu wymiarów
    przepisowych a dwa, że te wymiary spokojnie spełniają wymagania takiego
    domowego VAWT. HAWT ich nie spełnia, jeśli chcemy mieć taką samą moc
    użyteczną jak z VAWT :]

    > A a nie wziąłeś pod uwagę że VAWT mogą mieć jakieś ruchome klapy do
    > łapania wiatru.
    > Taka klapa przypomina mi drzwi w przeciągu.

    Niekoniecznie drzwi w przeciągu:
    https://youtu.be/aKKMbE9wR-k
    Całkiem ciekawa konstrukcja i oczywiście hybryda.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 53. Data: 2021-12-12 18:27:22
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 12 December 2021 at 17:56:23 UTC+1, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    > Niekoniecznie drzwi w przeciągu:
    > https://youtu.be/aKKMbE9wR-k
    > Całkiem ciekawa konstrukcja i oczywiście hybryda.
    a jaka jest wasza definicja hybrydy ?

    ==Why hybrid wind turbine is called Darrieus?
    In the hybrid wind turbine design, internal wind turbine was chosen as Savonius and
    external wind turbine was chosen as Darrieus due to their blade tip speed to wind
    speed ratio values. Additionally, Darrieus wind turbine will increase the efficacy of
    Savonius wind turbine during low wind speeds.

    Vertical axis hybrid wind turbine design | JVE Journals
    www.jvejournals.com/article/21508

  • 54. Data: 2021-12-12 18:52:21
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.12.2021 o 18:27, a a pisze:

> [...]
    Savonius wind turbine during low wind speeds.

    > Vertical axis hybrid wind turbine design | JVE Journals

    Mylisz pojęcia bo nie rozumiesz podstaw. Zajrzyj zatem do wikipedii i
    zobacz różnicę pomiędzy Darrieus a Savonius.
    Po prostu nie wiesz jak dotąd na jakiej zasadzie działają te różne
    turbiny, czyli co jest głównym założeniem ich działania, jakie opory
    występują u jednej i drugiej.

    Savonius ma dobry start ale jest niewydajny na wyższych obrotach i
    większym wietrze w stosunku do innych turbin a Darrieus czasem nawet nie
    potrafi sam wystartować ale nadrabia na wyższych obrotach.

    Odnosi się to przede wszystkim do SKALI/SIŁY wiatru.

    Jeśli zbudujesz klasyczną turbinę Savonius to jej sprawność może być
    niższa niż hybrydy ale UWAGA: odnosimy się do ŚREDNIEJ/małej prędkości
    wiatru, który jest już na tyle silny, że staje się użyteczny.

    Wiatr 1,5m/s nie jest wiatrem użytecznym ale 3m/s już tak.

    Przy wietrze 1,5ms Savonius może być i jest lepszy od Darrieusa, gdyż
    Darrieus nie pracuje przy tak małym wietrze...

    Skoro bierzemy taką siłę wiatru jako ŚREDNIĄ krajową /rok to należy
    zbudować taką hybrydę, która przy tej prędkości wiatru wyciśnie
    najwięcej mocy. Inna sprawa, to 3m/s nie potrafi wykorzystać
    występowania w pełni siły nośnej, gdyż jest to za mała prędkość i siła
    ta praktycznie nie występuje. Jeśli (co nabzdurzyłeś gdzieś wcześniej)
    próbujesz kombinować z większą średnicą wiatraka, to już w ogóle
    udupiasz te parametry, ponieważ wiatrak z większą średnicą osiąga
    mniejsze obroty a prędkość śmigieł po okręgu jest mniejsza niż przy
    mniejszej średnicy. Kłania się tutaj znajomość praw fizyki w zakresie
    momentu siły & siła elektromagnetyczna/wolnobieżność/siła
    odśrodkowa/moment obrotowy :)

    Zespół tych zjawisk definiuje sprawność turbiny i ma decydujący wpływ na
    ogólną moc turbiny przy założonych warunkach wiatrowych.

    NIGDY HAWT nie dorówna VAWT przy małym wietrze, gdyż moc HAWT wynika z
    wysokich obrotów przy silnym wietrze. VAWT nie potrzebuje tak silnego
    wiatru do działania. Zgodzę się jedynie, że HAWT znacznie przewyższy
    VAWT ale tylko wtedy, jeśli będą korzystne warunki wiatrowe a te
    praktycznie w Polsce nie występują w większości. Zwyczajnie ich brak :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 55. Data: 2021-12-12 20:25:56
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 12 December 2021 at 18:52:26 UTC+1, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    Po prostu nie wiesz jak dotąd na jakiej zasadzie działają te różne
    turbiny, czyli co jest głównym założeniem ich działania, jakie opory

    Przy wietrze 1,5ms
    z 1 m2 pola powierzchni przekroju pionowego wirnika możemy uzyskać:

    Czyli przez wycinek powierzchni o polu przekroju 1m2
    przepłynie w ciągu 1 sekundy 1,5 m3 powietrza, czyli 1,5 kg
    z prędkością 1,5m/s

    energia wiatru, przepływającego przez szczelinę o powierzchni 1m2
    wyniesie (m x V**2)/2
    i po podstawieniu
    (1,5kg x 1,5m/s x 1,5m/s)/2 = 3,375/2kg * m2/s2 = 1,6875 dżula (J) = 1,7 W *s

    Ale to jest energia kinetyczna wiatru

    Teraz Betz limit

    Betz Limit in wind power extraction

    In 1919, Albert Betz, a German physicist, made a discovery on the efficiency of wind
    turbines. They can't convert more than 59.3% of the wind's kinetic energy into
    mechanical energy.

    Czyli 1,7 W *s x 59,3% = 1,0081 W*s , czyli 1W*s

    Czyli dla prędkości wiatru 1,5m/s = 9,18 km/godz.

    Ze szczeliny prostopadłej do kierunku wiatru o powierzchni 1m2, możemy odzyskać
    maksymalnie 1W na sekundę

    Jeżeli pionowy wirnik ma wysokośc 3 metry i średnicę 3 metry
    to i tak połowa wirnika działa hamująco, czyli energię generuje ta druga połówka,
    czyli nie 3m x 3m = 9m
    ale 9m/2 = 4,5m

    Ale aby uwzględnić efekt hamowania, to dzilimy powierzchnia aktywną przekroju wirnika
    przez 3

    Czyli 3m x 3m / 3 = 3m

    A z 3m2 razy 1W*s otrzymujemy zaledwie 3W na sekundę
    i to z konstrukcji turbiny pionowej o wysokości 3 metry i średnicy wirnika 3 metry

    Czyli nic 3W*s

    Gdy prędkośc wiatru wzrośnie z 1,5m/2 do 3m/2
    czyli z 9,18 km/godz. do 18,36 km/godz.

    to energia generowana wzrośnie z kwadratem wzrostu prędkości x 2, czyli 4 krotnie

    czyli 4 x 3W*s = 12 W*s

    Prędkośc wiatru prawie 20 km/godz.

    a turbina generuje 12W*s (J)

  • 56. Data: 2021-12-12 20:51:42
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.12.2021 o 20:25, a a pisze:

> [...]
    >
    > A z 3m2 razy 1W*s otrzymujemy zaledwie 3W na sekundę
    > i to z konstrukcji turbiny pionowej o wysokości 3 metry i średnicy wirnika 3 metry

    Gówno warte są te twoje obliczenia. Teraz zmień tylko aerodynamikę
    śmigła i zamiast budowy płaskiej, którą debilnie powielasz w
    obliczeniach, postaw śmigło z półkola a później cięte z elipsy, czyli

    Zamiast kształtu |
    Zrób kształt C-
    __
    późnej zrób kształt C__--

    Całkowicie zmienia się wtedy powierzchnia natarcia wiatru w porównaniu
    od oporów na powrocie i cały twój misterny plan w pizdu :] Skrzydła są
    tej samej wysokości a różnica diametralna. Teraz widzisz gdzie
    popełniasz szkolne błędy?

> [...]
    > czyli z 9,18 km/godz. do 18,36 km/godz.
    >
    > to energia generowana wzrośnie z kwadratem wzrostu prędkości x 2, czyli 4 krotnie

    Ja bym zrobił tak. Siedzisz na wyspie i masz radiostację o mocy 50W i
    wiatr do dyspozycji 3m/s Masz tydzień żeby wykombinować jakim wiatrakiem
    zasilisz radiostację, potem umierasz, jeśli nie nawiążesz łączności.

    Co wybierzesz? Jaki typ wiatraka?

    Wiem, umierasz :)
    I to by było na tyle.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 57. Data: 2021-12-12 20:53:08
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 12 grudnia 2021 o 20:25:57 UTC+1 mant... napisał(a):

    > Jeżeli pionowy wirnik ma wysokośc 3 metry i średnicę 3 metry
    > to i tak połowa wirnika działa hamująco, czyli energię generuje ta druga połówka,
    > czyli nie 3m x 3m = 9m
    > ale 9m/2 = 4,5m

    e... nic nie dociera ;)
    tak to może jest dla Savoniusa,

    już dla Darrieusa nie mozna mówic o hamowaniu na ~połowie przekroju, wklejałem link z
    wykresem momentu w funkcji kąta wiatru... ujemny(hamowanie) to całkiem mały zakres...
    co do żagłówek to przegooglałeś pół netu ;) i dalej nie zauważasz, że taka żaglówka
    może spokojnie płynąć bajdewindem w nieskończoność, z ~45 stopni od kierunku wiatru
    (czyli w sumie "pod wiatr"), z prędkością znacznie większą niż pr. wiatru, bez
    żadnego halsowania (które jest potrzebne tylko i wyłącznie jeśli chcemy płynąć w
    kierunku znajdującym się w martwym kącie)... tak samo skrzydło turbiny - kąt martwy
    ma całkiem mały.

    Wklejałem tez link do symulacji, z której wynikało, że taka turbina może przekroczyć
    limit Betza o 6%... liczą oczywiście pełne pole przekroju, nie jakieś 50%, 33%...
    Wygląda, że takie turbiny ponownie się analizuje/bada biorąc pod uwagę farmy na
    określonej powierzchni... niby samodzielny poziomy wypada lepiej, ale jak mamy
    ograniczony obszar (koszty wynajmu ziemi, limit głębokości na morzu) to już trudno
    powiedzieć na chwilę obecną... analiza komputerowa jest dość kosztowna, w realnym
    wykonaniu to juz $$$

  • 58. Data: 2021-12-12 21:06:25
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.12.2021 o 20:53, WS pisze:

    > e... nic nie dociera ;)
    > tak to może jest dla Savoniusa,

    Nawet nie, w oryginale Savonius to 2 miski półokrągłe (kula) przecięta w
    połowie i rozsunięta między sobą.

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb
    /1/1a/Savonius-rotor_en.svg/1200px-Savonius-rotor_en
    .svg.png

    On zakłada dwie płaskie deski/blachy i robi obliczenia. Powinien się tą
    deską pierdolnąć w łeb :)

> [...]
    powiedzieć na chwilę obecną... analiza komputerowa jest dość kosztowna, w realnym

    No nie wytłumaczysz mu :)
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 59. Data: 2021-12-12 21:12:40
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 08.12.2021 o 21:28, a a pisze:
    > https://www.liderbudowlany.pl/artykul/instalacje/ene
    rgia-ekologiczna/alternatywna-energia-z-wiatru/

    troche z innej strony. gdzieś padło hasło ze gdyby 1% Sahary pokryć
    panelami słonecznymi to wystarczy energii dla całej europy. może tak,
    może nie, na pewno Saharze nie zrobi różnicy czy to 1% czy 11%. dlaczego
    więc tak nie robimy? Bo większym problemem jest transport i
    magazynowanie tej energii. tak więc możesz całkowicie pominąć sprawność
    ogniw solarnych i.... wiatraków.
    O ile dobrze rozumiem to co będzie się działo ze skupem energii
    elektrycznej po 1 kwietnia 2022, może się okazać że 100W wiatrak zarobi
    więcej niż 1000w solary. i nigdzie w tym równani nie ma wielkości
    wiatraka i powierzchni paneli

    ToMasz

  • 60. Data: 2021-12-12 21:29:37
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.12.2021 o 20:51, LordBluzg(R) pisze:

> [...]

    I jeszcze inaczej. Daj 7 śmigieł a nie 2 :)

    Nie kombinuj bo absolutnie nie rozumiesz tematu a tylko się ośmieszasz :)
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>