  • 11. Data: 2010-08-17 13:11:17
    Temat: Re: Piorun przywalił w dom.
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Cytaty:

    "Jednostronne uziemienie ekranów okablowania poziomego SOS na konkretnym
    piętrze budynku inteligentnego, z szyną szafy dystrybucyjnej, chociaż jest
    najlepszym sposobem ekranowania dla małych i średnich szybkości transmisji
    (pod warunkiem kontynuacji ekranu wzdłuż toru transmisyjnego), nie jest
    niestety zawsze poprawnym dla wysokich częstotliwości pracy, a w praktyce
    wręcz niekiedy szkodliwym. Zgodnie bowiem z wymaganiami kompatybilności EMC
    dla wyższych częstotliwości pracy (powyżej 1 MHz), czyli we współczesnych
    systemach transmisji, ekran linii transmisyjnej nie powinien być uziemiony
    jednostronnie, ale w dwóch niezakłóconych punktach po obydwu stronach kabla
    łączącego szafę dystrybucyjną z urządzeniem końcowym. Oznacza to również, że
    ekran długiego kabla transmisyjnego należy uziemiać (także w urządzeniach
    końcowych) do podobnej szyny jak w szafie dystrybucyjnej i taką sytuacją
    dopuszczają również zalecenia."

    "Dodatkowe trudności powstają, gdy brak ciągłości ekranu wzdłuż kabla lub w
    przyłączach (z niepełnym ekranem - ekranowanie jednostronne - czyli jedynie
    z jednej strony kabla). Może wtedy powstać bardzo groźna sytuacja
    całkowitego braku uziemienia otuliny ekranowej, co z reguły objawia się
    niedopuszczalnie wysokim generowaniem zakłóceń w trakcie działania systemu,
    całkowicie uniemożliwiającym transmisję sygnałów przez sieć SOS o wysokiej
    przepływności. Podobna sytuacja powstaje w razie nieciągłości ekranu na
    skutek uszkodzenia płaszcza, zmian temperatury, korozji czy niefachowego
    montażu zwiększającego impedancję, co w praktyce oznacza, że zawsze lepiej
    mieć za dużo punktów uziemień ekranu okablowania, niż mieć ich za mało.
    Zgubny wpływ na skuteczność ekranowania mogą mieć również wszelkie
    uziemienia o długości około l/4 fali podstawowej lub maksymalnej
    częstotliwości pracy, a także pozostawianie zbędnych odgałęzień metalicznych
    o zbliżonych wymiarach."

  • 12. Data: 2010-08-17 13:21:00
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    Zastosowanie STP w domu mija sie z celem. Chyba ze ktos robi przewieszke
    pomiedzy budynkami, ale wtedy STP generuje problemy wspomniane jak
    wyzej. Zreszta, malo gdzie uzywa sie STP z przyczyn wlasnie roznicy
    potencjalow i problemow z tym zwiazanych.

    Jezeli komus uszkadzaja sie urzadzenia sieciowe to sugeruje zainwestowac
    w zabezpieczenia przepieciowe B+C lub samo C w rozdzielni i D w poblizu
    urzadzen (czytaj - listwy z warystorami).
    Tylko ze zabezpieczenia musza byc kompletne. Sama listwa moze nie
    wystarczyc, jezeli w rozdzielni nie ma przepieciowki.

    Tanie urzadzenia, nie posiadajace zasilaczy z przewodami ochronnymi nie
    posiadaja tez warystorow zwierajacych przepiecia do przewodu ochronnego.
    Istotna jest tez klasa (marka) urzadzen, wiekszosc tanich, chinskich
    urzadzen (wspomniane nanostation) jest uproszczona maksymalnie, pomoc
    moze wtedy jakis protector na kablu eth.

    Mam kilka budynkow, dziesiatki km skretki UTP, nigdy nie mialem zadnego
    uszkodzenia urzadzenia sieciowego.
    Ale mam zabezpieczenia przepieciowe.
    S.

  • 13. Data: 2010-08-17 13:46:31
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Sebastian Sawicki" <f...@s...edu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Zreszta, malo gdzie uzywa sie STP z przyczyn wlasnie roznicy potencjalow i

    Do niwelowania róznicy potencjałów jest co innego a nie ekran kabkla STP.
    Ekran służy głównie do ochrony przed zakłoceniami ale w przypadkach silnych
    pól EM ogranicza znacznie indukowanie się szkodliwego napięcia w żyłach
    kabla co w duzym stopniu zabezpiecza Porty LAN przed uszkodzeniem.

    > Jezeli komus uszkadzaja sie urzadzenia sieciowe to sugeruje zainwestowac w
    > zabezpieczenia przepieciowe B+C lub samo C w rozdzielni i D w poblizu
    > urzadzen (czytaj - listwy z warystorami).

    Mylisz się i to bardzo gdyż nie mowa tu o przepięciacj z sieci. Ja to wiem
    bo serwisuję urzadzenia elektroniczne i je naprawiam i wiem co w jakich
    okolicznościach ulega uszkodzeniu. Uszkodzony port LAN o którym ciągle piszę
    _nie_uszkadza_ się od strony zasilania sieciowego. Gdyby tak było zapewne
    jako pierwszy poleciałby zasilacz impulsowy a tak nie jest i wraz z nim być
    może jeszcze coś w urządzeniu zasilanym. To że uszkadza się tylko sam Port
    LAN świadczy o problemie tylko od strony skrętki czego widzę ty w swoich
    budynkach nie uświadczyłeś bo być może stoją w okolicy gdzie nie ma bliskich
    wyładowań atmosferycznych. Przy domu mam rozwieszoną prostą antenę
    krótkofalarską W3DZZ. Nawet nie trzeba burzy, wystarczy śnierzyca aby
    między odpięta wtyczką antenową a ziemią przeskakiwały 10cm iskry.
    To samo zachodzi w skrętce komputerowej nawet ukrytej w budynku gdy
    następuje wyładowanie niedaleko potrafi wyindukować w żyłach kilka kV.
    Uziemiony ekran spowoduje że to w nim wyindukuje się napięcie a nei w zyłach
    w jego wnętrzu więc jak widzisz uziemienie go spowoduje sprowadzenie
    potencjału do ziemi i ochronę portu LAN.

    Natomiast co do zabezpieczenia sieci elektrycznej to w domu mam odpowiednie
    zabezpieczenia w rozdzielni o których piszesz oraz dodatkowo istniejące
    zabezpieczenia w Smart UPS 1400 z którego zasilane są elementy aktywne oraz
    w listwach komputerowych. I nie tylko warystory ale także transile się
    stosuje.

    Marek

  • 14. Data: 2010-08-17 13:49:50
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Sorki za ta snierzycę.
    Oczywiście ma być snieżyca.

    Marek

  • 15. Data: 2010-08-17 16:27:21
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > wszyskie gniazda i rozdzielnie wywaliło ze ścian.
    > Cała elektryka i elektronika domowa do wymiany. Zastanawiam się na ile
    > rośnie prawdopodobieństwo uderzenia w komin wyposazony we wkład z
    > nierdzewki a który to połączony jest z kotłem a ten natomiast ładnie jest
    > uziemiony za sprawą przewodu ochronnego. Często nawet daszek z nierdzewki
    > ładnie wykonany do szpica
    > Wychodzi na to że mamy "wyciągnięty" ponad dach potencjał ziemi a zarazem
    > brak jakiegokolwiek odpowiednio grubego przewodnika który mógłby przenieść

    Jak może być wyciągnięty ponad dach potencjał ziemi przy jednoczesnym braku
    przewodnika odprowadzającego ewentualne wyładowanie do ziemi ?

    Prąd płynie tam gdzie ma mniejsze obciążenie. Jeżeli do najwyższego punktu
    dachu dasz dwa stalowe zwody (2 * FeZn 50mm^2 (+/- tak jak dwa przewody
    linki Cu 16-ki)) i podepniesz te zwody do prawidłowo wykonanego uziomu to
    ryzyko szkód po strzale pioruna znacznie maleje. Najlepiej jeżeli jest
    jeszcze system przeciwprzepięciowy B,C,D.

  • 16. Data: 2010-08-17 18:52:59
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Nagash" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jak może być wyciągnięty ponad dach potencjał ziemi przy jednoczesnym
    > braku przewodnika odprowadzającego ewentualne wyładowanie do ziemi ?

    Nie zrozumiałeś a napisałem wyraźnie "odpowiednio grubego przewodnika".
    Chodzi o to że powstaną odpowiednie warunki do uderzenia pioruna ale jak już
    uderzy to brak będzie przewodnika który potrafi ten ładunek bezpiecznie
    sprowadzić do ziemi i sfajczy nam wszystko po drodze.

    Marek

  • 17. Data: 2010-08-17 18:57:51
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    prostakom mowimy stanowczo plonk!

  • 18. Data: 2010-08-17 19:24:40
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 17-08-2010 o 10:48:13 marko1a <m...@l...de> napisał(a):

    > Nie mój na moje szczęście ale nieopodal mnie, jakieśc 300m dalej w dom
    > który stoi na górce.
    > Dom ten mimo że jest na najwyższym wzniesieniu jakie jest w promieniu 2
    > km, jest bez instalacji odgromowej.
    Niestety tanie budowanie które się na nich zemściło, ja mimo że nie
    potrzebuję
    piorunochronu to go zrobiłem, bo trafi się taki który nie wie że ma
    nie uderzyć ;)

    > Piorun przywalił w komin tak że go rozłupało na dwie części. W domu
    > wszyskie gniazda i rozdzielnie wywaliło ze ścian.
    > Cała elektryka i elektronika domowa do wymiany.
    No to tylko można im współczuć.

> [...]
    > nierdzewki a który to połączony jest z kotłem a ten natomiast ładnie
    > jest uziemiony za sprawą przewodu ochronnego. Często nawet daszek z

    Rośnie, bo są ostre mkrawędzie które zwiększają 'uloty' czyli dodatkowo
    jonizują powietrze.

    > Wychodzi na to że mamy "wyciągnięty" ponad dach potencjał ziemi a
    > zarazem brak jakiegokolwiek odpowiednio grubego przewodnika który mógłby
    > przenieść ładunek z wyładowania do ziemi.

    Niestety prawda, i mało kto sobie zdaje z tego sprawę.

    > Droga więc będzie taka: wkład kominowy, kocioł, przewód zerowy
    > (instalacja elektryczna) oraz częściowo instalacja hydrauliczna (o ile
    > metalowa) i dopiero wtedy ziemia. To za mało aby ustrzec się przed
    > poważnym ryzykiem utraty zdrowia lub życia nie wspominając o stratach
    > materialnych. A może jest tu spec od odgromówki i podpowie czy
    > ewentualne uziemienie samego tylko daszku komina i zejście zwodem
    > odgromowym do ziemi wystarczy, czy też musi być cała kompletna
    > odgromówka na całej powierzchni dachu.

    O ile nie ma wyższych elementów dachu to powinno wystarczyć.

    > W tym roku wyjątkowo "wali", u mnie po ostatniej burzy uszkodzone
    > został porty LAN w routerze nanostation na 5GHz, w accespoincie na
    > 2,4GHz, na karcie w jednym z komputerów a repeater trafił do śmietnika.

    Ale to co tobie walnął w piorunochron czy u sąsiada?

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 19. Data: 2010-08-17 19:31:20
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > ładnie wykonany do szpica

    >Rośnie, bo są ostre mkrawędzie które zwiększają 'uloty' czyli dodatkowo

    Jasne. Ale gdybys to ujął jakąś cyfrą to by sie okazało ze własciwie nie
    rośnie :) Ale teoretycznie - masz racje :-)

    b.

  • 20. Data: 2010-08-17 19:51:22
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał

    > Sam właśnie stawiam w domu racka 42U.

    Jeśli mogę spytać, co będziesz trzymał w tej szafie? Bo mnie się wydaje, że
    puste butelki po wódce...

    Do takiej szafy wchodzą z powodzeniem (konfiguracja z mojej sieci w pracy):

    4 patchpanele
    4 przełączniki
    2 serwery
    2 upsy
    1 streamer
    i jakaś drobnica

    To pozwala na spięcie do kupy prawie 100 stacji roboczych z kontrolerem
    domeny i serwerem dziedzinowym. Czy masz az tak rozbudowana siec w domu, czy
    tylko chciales blysnac?

    Pzdry