  • 21. Data: 2010-05-13 22:21:23
    Temat: Re: Piorun w okolic? :-)
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    Andrzej S. pisze:

    > Inni - np Wikipedia - mówi inaczej. Start od chmury kanalem
    > wyznaczonym przez promieniowanie kosmiczne ew. inne przypadki jonizacji.

    Wyładowanie może być dodatnie lub ujemne. Start lidera jest zależny od
    polaryzacji. Zwyczajowo podczas wylądowań dodatnich start następuje od
    Ziemi ale jest kilka procent wyładowań ujemnych gdzie start następuje od
    chmury a prąd w przeciwną stronę z Ziemi do chmury.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 22. Data: 2010-05-13 22:28:42
    Temat: Re: Piorun w okolicę :-)
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    Maniek4 pisze:
> [...]
    > mokrym dachem ceramicznym a mokrym dachem z blachy nie dotykajacym do ziemi.

    Piorun nie kieruje się logiką a najmniejszym oporem :) do rozwinięcia
    strimera a następnie lidera. Wytrzymałość powietrza jest stała w danych
    warunkach ale różnią się elementy na Ziemi takie jak wystające elementy
    krajobrazu są miejscem koncentracji ładunków ujemnych które wyprowadzają
    lider do chmury burzowej.
    Widocznie w omawianym przykładzie ten dom miał największą różnicę
    potencjałów. Jednak zwykle zdecydowanie lepszymi obiektami w które
    piorun uderza są ostrza od których zaczyna się budować lider na ms przed
    właściwym wyładowaniem. Z płaskiego dachu raczej nie powstanie lider.

    Jeżeli wiec na tym ceramicznym dachu był by uziemiony maszt antenowy to
    w taki maszt z bardzo dużym prawdopodobieństwem uderzy piorun.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 23. Data: 2010-05-13 22:39:47
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-05-13 22:39, RudeBoy pisze:
    > Lepiej wydać kilka stówek na zabezpieczenie przeciwprzepięciowe i
    > cieszyć się, że spaliło się tylko to zabezpieczenie a nie cały sprzęt w
    > chaci...
    W moją chałupkę waliło już chyba 4 razy (jeśli chodzi o trafienie
    bezpośrednie), włącznie z tym że komin rozsadziło i ocieplenie ściany
    odparowało w otoczeniu piorunochronu, a jedynym sprzętem który ucierpiał
    to była czujka na ruch ~1m od piorunochronu, oraz wymiana za każdym
    razem kompletu zabezpieczeń w tablicy rozdzielczej oraz przy przyłączu
    (wkładek zabezpieczających przeciwprzepięciowych). ZERO strat w sprzęcie
    rtv/sieci/itp.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 24. Data: 2010-05-13 22:40:08
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    gdaMa pisze:

    > W zeszłym roku walnęło... gdzieś w linię energetyczną...
    > Przeleciało po instalacji w wyniku czego zostały uszkodzone urządzenia
    > najbliższe skrzynce rozdzielczej (sąsiadujące przez ścianę).

    Żaden prąd z samego wyładowania nie wywołał takich zniszczeń jeżeli
    faktycznie uderzenie było w pobliski słup NN. To co spowodowało takie
    uszkodzenia to LEMP. Gdybyś miała odpowiednie zabezpieczenie
    przeciwprzepięciowe nic by się nie stało.

    > Bezpieczniki
    > oczywiście wywaliło (również główny) , ale to nie uchroniło przed
    > przeskoczeniem iskry.

    Żadnej iskry tam nie było :)
    Narastanie prądu piorunowego to 1,2/50 ns a takiego czasu działania nie
    mają żadne bezpieczniki - on się spalił po czasie w jakim prąd już
    przepłynął.

    > Poszedł komputer sterujący piecem

    Ponieważ elektronika ma bardzo małe parametry graniczne jest najbardziej
    narażona na LEMP indukowany w liniach w domu. Nawet gdybyś odłączyła
    bezpiecznikiem głownym zasilanie w domu w czasie burzy to i tak
    elektronika mogła by zostać uszkodzona. Wyboraź sobie że podczas
    pobliskiego wyładowania natężenie pola elektrycznego to kilka kV na m a
    wiec napięcie jakie może ci się zaindukować w np 10m kablu to
    kilkadziesiąt kV. Bez odpowiedniej klasy ograniczników przepięc przed
    każdą burzą pozostaje ci tylko odłączać całą elektronikę z gniazdka.
    Chociaż nawet to nie gwarantuje powodzenia bo jeżeli piorun uderzy w
    twój budynek lub kilka m od np stojącego komputera to i tak na 2-3m
    kablu napięcie będzie tak duże że uszkodzi np zasilacz.

    , pompka obiegowa i
    > jedna klawiatura od alarmu.
    > O tym, że to przyszło przyłączem dowiedzieliśmy się od energetyków
    > sprawdzających instalację - kapturek ze sztycy aż odfrunął.

    :) No coż matka natura jest groźna :)

    > Jedyne co radzę to w czasie burzy wyciągać co się da z gniazdek (jak
    > wychodzimy z domu tym bardziej) i wykupić dobre ubezpieczenie z opcją
    > uszkodzeń wynikających z przepięcia lub wyładowania atmosferycznego.

    A ja radze zamiast żyć w średniowieczu zamontować odpowiednie
    ograniczniki przepięć i przestać zwracać uwagę na burzę za oknem :)

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 25. Data: 2010-05-13 22:57:15
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    kiki pisze:
    > Chcę sie podzielić ciekawostką :-)
    > Wczoraj wajnęło w dom sąsiada, który jest najniżej, Domy są blisko siebie,
    > nie mamy piorunochronów hehe.. jeszcze ale jego dom jest kryty blachą, a
    > reszta ceramiką.

    Na pewno rodzaj pokrycia dachu znaczenia wielkiego nie miał. Piorun
    potrafił trafić kiedyś w strzechę. Natomiast to że dom jest najniżej
    mógł mieć znaczenie takie że poziom wód gruntowych był tam najwyższy a
    wiec i uziemienie domu najlepsze. Jeżeli dach nie był połączony żadnym
    przewodnikiem z ziemią to wytworzył się piękny kondensator który
    dodatkowo zwiększył straty. Nastąpił przeskok po między dachem a ziemią
    przez dom - mogło to sie skończyć tragicznie dla domowników.

    > Jemu wypaliło kable w ścianach,

    No właśnie a więc tutaj była najmniejsza impedancja. Nie było widać
    innego połączenia z ziemią. Zapewne rynny miał plastikowe?

    > a mnie poleciała radiolinia na dachu od
    > internetu ale raczej na skutek EMP, a nie bezpośredniego trafienia. Trafiło
    > w nigo aż farba na blachodachówce także odpadła :-) Kable ma tak popalone,
    > że pod tynkiem pręgi, popękany tynk, nawet okucia w oknach przypalone :-)

    Ciekawe ile by kosztował kawałek drutu z dachu do ziemi... niech zgadnę
    30zł? :) Bo tyle by wystarczyło aby przy odprowadzić bezpiecznie prąd
    pioruna do ziemi...

    > Tak piszę jakby ktoś chciał kryć dach blachą :-) Coś w tym musi być, bo mój
    > dom ma dach o 20 m wyżej, pozostałe domy też są wyżej i częściowo otaczają
    > trafionego ...

    Blacha nie ma nic do rzeczy. W przypadku blachy łatwiej zrobić
    piorunochron bo wystarczy cały dach podłączyć do uziomów i sprawa
    rozwiązana do tego można jakiś wzwód (tak to sie dziwnie nazywa) z
    ostrzem postawić nad masztem i ma piorunochron. A to czemu tego nie
    zrobi to ... brak słów.

    Jak masz dom z dachówką i na nim maszt to możesz zrobic także taki
    ograniczony piorunochron że do masztu antenowego (ponad nim) instalujesz
    ostrze 1-1,5m i kabel 100m2 stalowy lub 50mm2 miedziany do uziomu. Na
    pewno kabli w domu nie popali i ludzi też oszczędzi...

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 26. Data: 2010-05-13 22:59:48
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "The_EaGle" <e...@j...com> napisał w wiadomości

    > Piorun nie kieruje się logiką a najmniejszym oporem :)

    Nie bierz tej logiki tak doslownie. :-)

> [...]
    > wystające elementy krajobrazu są miejscem koncentracji ładunków ujemnych
    > które wyprowadzają lider do chmury burzowej.

    Chodzi o to, ze czasami trafi obok zdawaloby sie oczywistego punktu i tyle.

    Pozdro.. TK

  • 27. Data: 2010-05-13 23:07:02
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > A ja radze zamiast żyć w średniowieczu zamontować odpowiednie ograniczniki
    > przepięć i przestać zwracać uwagę na burzę za oknem :)

    Raz piszesz, ze wylaczenie bezpiecznika glownego nic nie da, pozniej, ze w
    odlaczonym od gniazdka komputerze spali sie zasilacz jak walnie blisko, bo
    kabel i indukcja, to ja sie pytam gdzie te zabezpieczenia montowac? Na
    kablach co dwa metry?

    Pozdro.. TK

  • 28. Data: 2010-05-13 23:12:49
    Od: RudeBoy <news@SPAM_BLOKmwds.pl>

    W dniu 2010-05-14 00:39, BartekK pisze:

> [...]
    > razem kompletu zabezpieczeń w tablicy rozdzielczej oraz przy przyłączu
    > (wkładek zabezpieczających przeciwprzepięciowych). ZERO strat w sprzęcie

    Ale Ty wiesz co by było jakbyś tych zabezpieczeń nie miał...
    W sumie nie wiele ludzi inwestuje w przeciwprzepięciowe zabezpieczenia.

    --
    RudeBoy Selecta
    Bless...

  • 29. Data: 2010-05-14 05:45:25
    Od: "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl>

    > rozwiązana do tego można jakiś wzwód (tak to sie dziwnie nazywa) z
    ZWÓD to się nazywa. Ale gratuluję skojarzenia ;-)))).

    Pzdr.
    Adam

  • 30. Data: 2010-05-14 05:46:09
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    The_EaGle pisze:

> [...]
    > rozwiązana do tego można jakiś wzwód (tak to sie dziwnie nazywa) z
    > ostrzem postawić nad masztem i ma piorunochron. A to czemu tego nie

    Piszesz jakby to byla oczywistosc, a w projektach nie ma obligatoryjnego
    laczenia blachy z ziemia. Dekarze nie naciskaja, choc mieliby dodtakowe
    zródlo dochodów. Nie badaja tez tego przy odbiorze, a czytajac Twoje
    wypowiedzi odnosze wrazenie, ze to wazne jak fundamenty.
    (Swoja droga chlopcy od fundamentów z wlasnej woli (bo przegapilem)
    wyprowadzili w rogach budynku pręty podlaczone do zbrojenia ławy.
    Prety te wystaja niewykorzystane)

    Uziemienie kawala wysoko umieszczonej blachy wrecz zaprasza piorun
    do walniecia (latawiec Franklina np. - jak wiadomo byl na drucie)

    Jak to wiec jest? Uziemiac? Moze jednak gromnica wystarczy?
    --
    A S