  • 71. Data: 2014-07-21 09:59:01
    Temat: Re: Płyta fundamentowa nieocieplona od spodu - czy grozi skraplaniem wody?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Jaka paroizolacja?

    Szczelna

    > Gdzie?

    Od wewnątrz

    > Widziałeś kiedykolwiek ścianę domu szkieletowego?

    Tak

    > Paroizolację daje się od wewnątrz. Zapobiega ona wnikaniu wilgoci z
    > pomieszczeń w ściany.

    Tak

    > Na zewnątrz ściana musi być tak wykonana, aby się mogła pozbyć wilgoci z
    > wnętrza ściany w kierunku na zewnątrz. Dlatego w domach szkieletowych
    > stosuje się wełnę do ocieplania ścian wewnątrz i na zewnątrz, a pomiędzy
    > wełną, a płytą OSB jedynie stosuje się membranę wysokoparoprzepuszczalną.

    Tak

    > Niestety przez tynk, wełnę i membranę przedostaje się powietrze zarówno z
    > wnętrza ściany na zewnątrz jak i z zewnątrz do wnętrza ściany.

    ROTFL

    Najpierw piszesz o membranie a teraz że powietrze się przedostaje.

    > To przenikanie jest utrudnione, ale nie jest niemożliwe tak jak
    > sugerujesz, bo gdyby tak było to w ścianie rozpoczęła by się hodowla
    > pleśni i grzybów, a wilgoć, która by się tam pojawiła, już nigdy by nie
    > wyszła.

    Właśnie dlatego z jednej strony jest izolacja paroszczelna a z drugie
    paroprzepuszczalna. Aby nawet jeśli wilgoć dostanie się do ściany to mogła z
    niej "wyjść".

    > W okresie zimowym rzeczywiście deska podwalinowa nie będzie zamakać, bo
    > wilgoć z pomieszczeń nie ma się jak przedostać poprzez folię
    > paroizolacyjną do ściany, a wilgotność na zewnątrz jest wielokrotnie
    > niższa niż w okresie letnim i wielokrotnie niższa niż wewnątrz domu. Ale w
    > okresie letnim mamy odwrotną sytuację. Bardzo duża wilgotność na zewnątrz
    > wnika w ścianę wraz z powietrzem

    Nie, nie wnika bo tam jest izolacja paroprzepuszczalna (tzw.
    wiatroizolacja).

    > i jeżeli natrafi na powierzchnię odpowiednio chłodną (np. powierzchnia
    > deski podwalinowej)

    A jak to powietrze co już pokonało wiatroizolację ma jeszcze pokonać
    wełnę???

    > to zacznie się wykraplać powodując zamakanie tej deski.

    ROTFL
    Drewno jest kiepskim przewodnikiem ciepła więc od strony ciepłego i
    wilgotnego powietrza (którego oczywiście tam nie będzie, bo nie ma jak się
    dostać) drewno będzie ciepłe a nie zimne, więc to powietrze (którego nigdy
    tam nie będzie) się nie skropli.

    [ciach reszta wywodów opartych na bzdurnych założeniach]

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 72. Data: 2014-07-21 10:02:59
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Proszę o rzeczowe argumenty.
    > Jeden twierdzi, że fizyka pozwala, drugi, że nie pozwala. Proszę o więcej
    > konkretów.

    Zastanów się niby jak powietrze z zewnątrz ma przeniknąć przez OSB, membranę
    paroprzepuszczalną (wiatroizolacja) i warstwę wełny???

    Musiałbyś bardzo niechlujnie wybudować sobie dom i na każdym kroku robić
    poważne błędy by tak się stało. Ale nawet wtedy gdybyś miał wielkie szpary i
    wiatr hulał w Twojej ścianie to by _ogrzał_ belkę więc nie byłaby zimna więc
    nic by się nie skropliło.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 73. Data: 2014-07-21 10:32:16
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 19 lipca 2014 23:08:35 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
> [...]
    Gdzieś tam wyżej/niżej dziwiłeś się że ludziska budują tradycyjnie a nie
    szkieletory.;)
    Po tej jak i podobnych dyskusja widać dlaczego- stopień skomplikowania dużo wyższy,
    możliwość popełnienia błędów w różnych miejscach ogromna, konieczność znalezienia
    dobrych/rozeznanych w temacie fachowców(znaleźć to może i nie problem bo co drugi
    powie że potrafi ale czy potrafi?) itp.
    Zalet w porównaniu do domu w tradycyjnej technologii niewiele.
    Pewnie dlatego większość jednak tradycyjnie buduje.

  • 74. Data: 2014-07-21 20:31:18
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-07-21 09:59, Ergie pisze:

    > Szczelna

    Nigdy nie jest szczelna.
    Zarówno z tego powodu, że bardzo trudno jest uzyskać idealną szczelność,
    a poza tym to co się stosuje w domach szkieletowych tylko potocznie jest
    nazywane paroizolacją.
    Kiedyś stosowano folie paroszczelne, ale obecnie odchodzi się od takiego
    rozwiązania, bo były problemy z wentylowaniem ścian.
    Obecnie stosuje się specjalną folię, która częściowo przepuszcza
    powietrze oraz wilgoć i nazywana jest "opóźniaczem pary" lub
    "opóźniaczem powietrza".
    Zadaniem tej folii jest dawkowanie powietrza w celu wentylowania ściany.

    > Tak

    Ale tak jak napisałem wyżej zapobiega, ale nie uniemożliwia. Wręcz nawet
    celowo przepuszcza, dawkując w takiej ilości, aby nie doprowadzić do
    zawilgacania ściany.

    > Tak

    Obecnie stosuje się specjalną membranę tzw. wiatroizolację. Zasadniczo
    wiatroizolacja ma za zadanie wypuszczać wilgotne powietrze na zewnątrz i
    nie wpuszczać wilgotnego powietrza z zewnątrz. I tak zasadniczo ona
    działa, kiedy współpracuje z folią tzw. "opóźniaczem".
    Jednak przy wahaniach cisnień powietrze także się przedostaje w drugą
    stronę.

    > ROTFL
    >
    > Najpierw piszesz o membranie a teraz że powietrze się przedostaje.

    Chłopie poczytaj sobie czym są membrany.

    > Właśnie dlatego z jednej strony jest izolacja paroszczelna a z drugie
    > paroprzepuszczalna. Aby nawet jeśli wilgoć dostanie się do ściany to
    > mogła z niej "wyjść".

    Guzik prawda. W prawidłowo wykonanym domu szkieletowym powietrze jest
    dozowane i przepływa poprzez ściany od wewnątrz domu na zewnątrz.

    > Nie, nie wnika bo tam jest izolacja paroprzepuszczalna (tzw.
    > wiatroizolacja).

    Jesteś w błędzie.

    > A jak to powietrze co już pokonało wiatroizolację ma jeszcze pokonać
    > wełnę???

    A normalnie. Czy Ty naprawdę uważasz, że wełna stanowi dla powietrza
    barierę nie do przejścia?

> [...]
    > się dostać) drewno będzie ciepłe a nie zimne, więc to powietrze
    > (którego nigdy tam nie będzie) się nie skropli.

    Bzdura.
    Drewno jest gorszym izolatorem od wełny mineralnej. Dlatego deska
    podwalinowa zawsze będzie zimniejsza od znajdującej sie ponad nią wełny.
    Ponadto drewno ma taką właściwość, że wchłania wilgoć z powietrza, dążąc
    zawsze do wyrównania tej wilgotności.
    Im drewno bardziej wilgotne, tym staje się gorszym izolatorem. Dlatego
    też zawsze belki konstrukcujne domu szkieletowego czy też więźby są
    odcieplane dodatkową warstwą wełny, aby się pozbyć mostków termicznych.
    Pomimo to, że drewno na podwalinę musi być odpowiednio zabezpieczone
    (impregnowane ciśnieniowo) to trzeba mu jeszcze stworzyć takie warunki,
    aby nie kondensowała się na nim para wodna. O ile sama deska podwalinowa
    impregnowana ciśnieniowo potrafi znieść wiele, o tyle belki
    konstrukcyjne, które się stykają z deska podwalinową, chyba nikt nie
    impregnuje ciśnieniowo, lecz zanurzeniowo i dlatego są one mniej odporne
    na zawilgocenie.
    Prawda jest taka, że jeżeli na desce podwalinowej będzie się często
    wykraplać para wodna to nie ugniją te deski, lecz dół belek
    konstrukcyjnych, oraz płyt OSB.

    Oczywiście nie twierdzę, że na pewno będzie dochodziło do zawilgacania
    belki podwalinowej, która będzie się stykała z nieocieploną płytą
    fundamentową, ale będzie większe prawdopodobieństwo, że do tego dojdzie.
    Póki co to ani ja nie jestem w stanie udowodnić, że coś się będzie
    niedobrego dziać, ani Ty nie jesteś w stanie udowodnić, że wszystko
    będzie OK.
    Niestety domu szkieletowe budowane są w Polsce stosunkowo krótko, aby
    móc coś powiedzieć konkretnego na podstawie zebranych doświadczeń.

  • 75. Data: 2014-07-21 20:33:03
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-07-21 10:02, Ergie pisze:

> [...]
    > wielkie szpary i wiatr hulał w Twojej ścianie to by _ogrzał_ belkę
    > więc nie byłaby zimna więc nic by się nie skropliło.

    Uwaga !!!! Bzdury do kwadratu!!!!!

  • 76. Data: 2014-07-21 20:38:58
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-07-21 10:32, Kris pisze:
> [...]
    > Zalet w porównaniu do domu w tradycyjnej technologii niewiele.
    > Pewnie dlatego większość jednak tradycyjnie buduje.

    Kiedyś też byłem zafascynowany szklietowcami, ale jak miałem okazję
    widzieć szereg błędów popełnianych przez wykonawców to zdecydowanie
    radzę budować tradycyjnie, bo w porównaniu do domów szkieletowych, w
    domach murowanych trudno jest coś spierniczyć.

  • 77. Data: 2014-07-21 22:35:34
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-07-21 20:38, uzytkownik pisze:

> [...]
    > radzę budować tradycyjnie, bo w porównaniu do domów szkieletowych, w
    > domach murowanych trudno jest coś spierniczyć.

    Dom murowany jest spierniczony z samej definicji.
    Ciężki, pełen mostków, niedokładności. "Zepsuty" szkieletowiec będzie
    miał parametry cieplne "dobrego" murowańca.

    --
    MN

  • 78. Data: 2014-07-21 22:43:53
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 lipca 2014 22:35:34 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
    >"Zepsuty" szkieletowiec b�dzie
    >
    > mia� parametry cieplne "dobrego" murowa�ca.
    Przez pierwsze lata a później wolniejsz lub szybsza degradacja(welna, paroizolacje
    itp).

  • 79. Data: 2014-07-22 00:24:33
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-07-21 22:35, Marcin N pisze:

    > Dom murowany jest spierniczony z samej definicji.

    Nieprawda.
    Domy murowane "wybaczają" wiele błędów wykonawczych. W przeciwieństwie
    do nich w domu szkieletowym każdy nawet najmniejszy błąd wykonawczy
    niesie za sobą poważne konsekwencje. Do tego w Polsce brakuje dobrych
    wykonawców, a większość z nich odwala takie sztuki, że szkoda gadać.
    Poczytaj sobie co napisałem w tym wątku o wadach w domu szkieletowym,
    gdzie ja wykonałem wszystkie instalacje, poza instalacją podłogówki,
    którą robiła firma zajmująca się budowaniem domów drewnianych. Wszystkie
    błędy, które tam opisałem zostały zrobione tylko na tej jednej budowie,
    a to co tam opisałem to tylko część listy błędów wykonawczych.

    > Ciężki,

    To raczej jest zaleta, bo dzięki dużej masie jest stabilny, odporny na
    huragany, ao ponadto duża masa to duża kumulacyjność termiczna.
    Dzięki dużej kumulacyjności domu murowanego w porównaniu do domu
    szkieletowego masz chłodniej latem i cieplej zimą.
    Domy szkieletowe szybko się nagrzewają i szybko stygną, dlatego zimą
    musi non-stop pracować ogrzewanie, a latem klimatyzacja.
    W przypadku domów murowanych temperatury są bardziej wyrównane, a awaria
    ogrzewania nawet przez wiele godzin nie powoduje dyskomfortu, bo
    temperatura bardzo długo spada.
    W domu szkieletowym można zwiększyć kumulacujność poprzez izolację
    termiczną płyty fundamentowej, która pełni jednocześnie rolę posadzki.
    Ale Ty wolisz zrezygnować z zalet takiej ocieplonej płyty fundamentowej,
    na rzecz cienkiej posadzki.

    > pełen mostków

    O wiele łatwiej jest porobić mostki w domu szkieletowym, ponieważ w
    szkieletowcu, mostki powstają nawet wtedy, kiedy uszkodzisz folię, co
    bardzo często się zdarza podczas budowy domów szkieletowych.

    > , niedokładności.

    Niedokładności to mogą powstać zarówno w murowanym jak i w szkieletowym.
    Różnica jest taka, że w przypadku murowanych domów o wiele łatwiej jest
    znaleźć fachowca.

    > "Zepsuty" szkieletowiec będzie miał parametry cieplne "dobrego"
    > murowańca.

    Nieprawda.
    Zepsuty murowaniec co najwyżej zmusi Cię do większych wydatków za opał.
    Zepsuty szkieletowiec to poważne ryzyko grzyba, pleśni, insektów i
    innego ścierwa.
    Przy czym zepsuty murowaniec łatwo jest naprawić i można to zrobić
    stosunkowo niewielkim nakładem.
    Zepsuty szkieletowiec to rozbiórka i robota od nowa.

    Kolejne wady domów szkieletowych to:
    - mniejsza odporność na ogień
    - słabe wygłuszenie stropów i ścian
    - konstrukcja szkieletowa potrafi hałasować (trzeszczenia i stuki)
    - każdy element wiszący (szafki, wieszaki telewizorów, zabudowy szaf
    itp.) musisz przewidzieć na etapie projektowania domu, aby wewnątrz
    ścian zostały w odpowiednich miejscach wykonane odpowiednie wzmocnienia.
    - droższa instalacja elektryczna, która musi być prowadzona grubszymi
    przewodami w peszlach samogasnących lub lepiej niepalnych, puszki
    elektryczne z tworzywa samogasnącego (ok. 5-cio krotnie droższe od
    zwykłych do muru)
    - problemy z montażem kominków i stałopalnych kotlów CO
    - po paru latach pęknięcia płyt GK i rysy w narożnikach ścian to standard
    - duża wrażliwość na jakość materiałów
    - wysokie koszty późniejszych przeróbek
    Teraz podaj choć jedną zaletę szkieletowca, poza niższym kosztem budowy
    w stosunku do domu murowanego.

  • 80. Data: 2014-07-22 08:25:11
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 21 lipca 2014 22:35:34 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Dom murowany jest spierniczony z samej definicji.

    to oczywiscie nieprawda - gdybym mial budowac tradycyjny to dzis bym budowal
    na plycie ocieplonej od dolu sciany z bet. kom + grube styro.

    > Ci�ki, pe�en mostk�w, niedok�adno�ci. "Zepsuty" szkieletowiec b�dzie
    > mia� parametry cieplne "dobrego" murowa�ca.

    to zalezy jak bedzie spitolony - a poza tym nie tylko parametry cieplne sie liczą.

    b.