  • 1. Data: 2013-11-26 12:28:51
    Temat: Płyta gk pod glazurę.
    Od: Marek <z...@b...pl>

    Nierówną ścianę w łazience przykryłem zieloną płytą gk klejąc ją dużą
    ilość "placków". Idąc za radą wyczytaną w sieci dodatkowo mocowałem ją
    kilkunastoma kołkami "szybkiego montażu" fi 6 mm. Po tej operacji
    wkleilem na styku ścian i podłogi taśmę uszczelniającą i całość
    dwukrotnie pomalowałem folią w płynie. Kolega oprotestował sposób
    mocowania płyty do ściany jak również to, że kleiłem tylko jedną warstwę
    płyty. Jego zdaniem ta "konstrukcja" jest nieodpowiednia do klejenia
    dużych gresowych płytek (30x60 cm). Metr kwadratowy tego gresu waży
    około 20 kG. Proszę o Państwa zdanie do powyższego problemu.

    --
    dziękuję i pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2013-11-26 12:49:36
    Temat: Re: Płyta gk pod glazurę.
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 26 listopada 2013 12:28:51 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > płyty. Jego zdaniem ta "konstrukcja" jest nieodpowiednia do klejenia
    > dużych gresowych płytek (30x60 cm). Metr kwadratowy tego gresu waży
    > około 20 kG. Proszę o Państwa zdanie do powyższego problemu.

    Teoretycznie pod plytkami wszyscy producenci zalecaja dwie warstwy plyty KG.
    W praktyce ja mam w wielu miejscach jedna warstwe i nic sie nie dzieje.
    Na gorze w lazience mam sciane od podlogi do sufitu zrobiona na profilach
    do scianek dzialowych (tych grubszych) - plyta przykrecona tylko z jednej
    strony, jedna warstwa KG, na to plytki i jeszcze geberit podwieszany tam
    wisi i nic sie nie dzieje :) Acz dawalem tam grubiej kleju zeby warstwa
    byla sztywniejsza (dawalem klej na sciane i dodatkowo na plytke grzebieniem).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2013-11-26 12:51:42
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 26 listopada 2013 12:49:36 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

    Dodam jeszcze, ze na Twoim miejscu kompletnie niczego bym sie nie obawial.
    Przyklejona / przykolkowana KG do normalnej sciany to "monolit". Tam sie nic
    nie rusza etc. Dwie warstwy plyty w tym wypadku kompletnie w niczym nie
    pomoga, a nawet zaszkodza bo klej bedzie musial utrzymac wiekszy ciezar ;)
    Dwie warstwy robi sie jak jest konstrukcja stalowa.

    Twoj kolega nadgorliwy troche :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2013-11-26 13:09:41
    Od: <m...@g...com>

    ps.com...
> [...]

    >pomoga, a nawet zaszkodza bo klej bedzie musial utrzymac wiekszy ciezar ;)
    >Dwie warstwy robi sie jak jest konstrukcja stalowa.

    Bo te dwie warstwy to się robi nie tylko z powodu. wytrzymałościowego.
    Po pierwsze, w normach jest wyraźnie określone że w przypadku ścian
    pod glazurę nalezy zagęścić stelaż lub ilość miejsc klejonych "na placki".
    A o co dokładniej chodzi w dwóch płytach?
    O ewentualny remont i konieczność skucia glazury.
    Zrywamy całość wraz z pierwszą warstwą i włala, gotowe. Wystarczy
    uzupełnić druga warstwę płyt i można kleić nowe płytki.
    Gdy jest tylko jedna warstwa to mamy gorzej, gdyż pod nią stelaż
    który się pognie przy zrywaniu tylko jednej warstwy a i folia
    paroizolacyjna często w łazienkach jest dawana pomiędzy stelażem
    a pierwszą płytą więc też zniszczona będzie i do wymiany.
    Dodatkowa warstwa płyty to po prostu duzo szybszy, przyjemniejszy
    i tańszy remont i wymiana glazury w przyszłości.

  • 5. Data: 2013-11-26 14:15:27
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 26 listopada 2013 13:09:41 UTC+1 użytkownik m...@g...com
    napisał:

    > Dodatkowa warstwa p�yty to po prostu duzo szybszy, przyjemniejszy
    > i ta�szy remont i wymiana glazury w przysz�o�ci.

    To co piszesz ma bardzo duzy sens praktyczny ale jakos nie sadze, zeby
    to byl glowny powod. W materialach knaufa jak pamietam przewijal sie jednak
    argument zbyt malej sztywnosci przy pojedynczym plytowaniu :)

    Gdyby chodzilo o remont rownie dobrze na zwykly tynk bylyby zalecenia
    zeby przykleic KG bo przy skuwaniu plytek mozna uszkodzic tynk :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2013-11-26 15:55:36
    Od: <m...@g...com>

    ps.com...
    m...@g...com napisał:

> [...]

    Gdyby chodzilo o remont rownie dobrze na zwykly tynk bylyby zalecenia
    zeby przykleic KG bo przy skuwaniu plytek mozna uszkodzic tynk :D

    Adam nie wiem co jest w dzisiejszcych katalogach Knaufa bo już nie siedzę w
    branży ale wiem że zawsze się robiło głównie z powodu jaki wymieniłem.
    Zawsze jeżeli to tylko nei była ściana o podwyżdzonej izolacji termicznej
    lub akustcznej to zalecało się podwójną płytę z powodu właśnie ewentualnych
    remontów/ Pracowałem w tej branży, nawet jedna z moich trafiła do katalogu
    r.1992 ale od tamtych lat wiele czasu upłynęło i potem też nei bylem
    związany bezpośrednio z Knaufem, po prostu jechało się na tym co akurat było
    na topie i w pieniądzach.

  • 7. Data: 2013-11-26 17:57:56
    Od: Marek <z...@b...pl>

    W dniu 2013-11-26 12:51, Adam pisze:
> [...]
    > pomoga, a nawet zaszkodza bo klej bedzie musial utrzymac wiekszy ciezar ;)
    > Dwie warstwy robi sie jak jest konstrukcja stalowa.

    Rozumiem, że nie ma zagrożenia utraty połączenia pomiędzy płytą GK i
    ścianą ale pozostaje obawa, że tak cięzkie płytki spowodują oderwanie
    warstwy papieru z płyty GK. Czy producenci płyt określają jak ciężkie
    płytki można kleić bezpośrednio do jej powierzchni?

    --
    Marek

  • 8. Data: 2013-11-26 18:34:46
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 26 listopada 2013 17:57:56 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > Rozumiem, �e nie ma zagro�enia utraty po��czenia pomi�dzy p�yt� GK i
    > �cian� ale pozostaje obawa, �e tak ci�zkie p�ytki spowoduj� oderwanie
    > warstwy papieru z p�yty GK. Czy producenci p�yt okre�laj� jak ci�kie
    > p�ytki mo�na klei� bezpo�rednio do jej powierzchni?

    Tutaj np.:

    http://www.knauf.pl/knaufweb/prasa/sucha-zabudowa/w-
    100-wodoodporna-plyta-aquapanel

    Pisza:

    "W wilgotnych pomieszczeniach AQUAPANEL(R) Indoor najczęściej okłada się płytkami
    ceramicznymi. Warto tu wspomnieć że, płyta gipsowo-kartonowa może być obciążona
    okładziną o maksymalnym ciężarze 15 kg/m2, a płyta cementowa AQUAPANEL(R) Indoor -
    okładziną o maksymalnym ciężarze 50 kg/m2."

    Wiec teoretycznie Twoje 20kg / m2 to za duzo ale ja bym sie o to nie martwil
    - tysiace osob tak kafluje i nie slyszalem jeszcze o "awarii" :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2013-11-26 22:20:31
    Od: Marek <z...@b...pl>

    W dniu 2013-11-26 18:34, Adam pisze:
    > Warto tu wspomnieć że, płyta gipsowo-kartonowa może być obciążona okładziną o
    maksymalnym ciężarze 15 kg/m2

    Zatem przekroczenie granicznego obciążenia wynosi 33% według mnie to
    dużo. Czy naklejenie siatki lub maty z włókna szklanego pozwoli bardziej
    obciążyć płytę GK?

    --
    Marek

  • 10. Data: 2013-11-27 08:45:18
    Od: <m...@g...com>

    Użytkownik "Marek" <z...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Zatem przekroczenie granicznego obciążenia wynosi 33% według mnie to dużo.
    > Czy naklejenie siatki lub maty z włókna szklanego pozwoli bardziej
    > obciążyć płytę GK?

    Tak ale to jest obciążenie siłą zrywającą a należy sobie powiedzieć że
    płytka jest podparta od podstawy. Tak więc na płycie GK to praktycznie
    tylko się opiera bo cała statyczna siła działa w dół a klej trzyma to
    wszystko w całości żeby się nie zwaliło.
    Jeśli już to kup dobry impregnat, rozcieńcz z wodą 1:3 i pomaluj miejsca pod
    płytki 2-3 krotnie mokre na mokre, czyli dotąd aż zobaczysz że po chwili
    więcej nie wsiąka. Impregnat wsiąknie w papier, wzmocni go oraz jego
    połączenie z gipsem, zwiększy się wytrzymałość. Ostatnią warstwę można też
    "pomalować" nierozcieńczonym impregnatem zmieszanym z niewielką ilością
    szarego drobnego piasku. Naklejanie siatki na papier nie wiele da, tylko
    zwiększy ciężar który papier musi wytrzymać.
    A jeszcze lepiej by było gdybyś zastosował płytę GKFI czyli wodoodporną
    ognioodporną a nie tylko GKI.
    GKFI ma wypełnienie gipsowe wzmocnione siatką z włókna szklanego oraz
    grubszy twardszy papier-okładzinę.