  • 21. Data: 2009-01-06 16:00:17
    Temat: Re: Plyta indukcyjna vs plyta gazowa.
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Sebcio pisze:

    > Jakiś czas temu zrobiłem eksperyment i porównałem koszt zagotowania
    > 20l wody na kuchni gazowej i na indukcyjnej. Wyszło niecałe 5% drożej na
    > indukcyjnej, tyle że na indukcyjnej poszło ponad dwa razy szybciej (z
    > opcją "power boost"). Garnek ten sam - stara "Emalia" :)

    Temat nie dawał mi spokoju, więc policzyłem ze swoich rachunków koszt
    energii dla moich nośników:

    * 1MJ energii z gazu GZ-50 kosztuje mnie 4gr netto,
    * 1MJ energii z prądu w droższej strefie taryfy G12w kosztuje 11gr netto,
    * 1MJ energii z prądu w tańszej strefie taryfy G12w kosztuje 5gr netto.

    Obliczenia wykonałem w oparciu o moje własne, ostatnie rachunki z PGNiG
    oraz Energa. Już w oparciu o taryfę G11 ze stron Energi wyliczyłem że
    koszt 1MJ dla G11 wynosi 9gr netto.

    Z materiałów WWF (http://tinyurl.com/8ao5q7) dowiadujemy się że płyta
    ceramiczna ma sprawność 60%, podczas gdy indukcyjna 90%. To jest zgodne
    z moimi własnymi obserwacjami. Nie było łatwo znaleźć informacji o
    sprawności kuchenek gazowych (nie dziwię się zresztą, bo to trudno
    jednoznacznie określić), dotarłem jednak do informacji że dla kuchenki
    Whirlpool AKM 260 sprawność palników jest "większa niż 58%". No cóż,
    załóżmy tą wartość jako sprawność całej kuchni chociaż nosem czuję, że
    rzeczywista sprawność całej kuchni będzie niższa.

    Oznacza to że kuchnia indukcyjna ma sprawność wyższą o 155% niż kuchnia
    gazowa. Policzmy więc koszt ogrzania 20 litrów wody z temperatury 20
    stopni do 100 stopni. Woda ma ciepło właściwe 4190J/kg * K. Aby więc
    podgrzać wodę musimy dostarczyć jej 6.7MJ. Uwzględniając sprawność
    trzech podanych typów kuchenek, w sumie trzeba będzie dostarczyć:

    * 11.55MJ dla kuchenki gazowej
    * 11.17MJ dla płyty ceramicznej
    * 7.4MJ dla płyty indukcyjnej

    No i dochodzimy do pieniędzy. Wystarczy bowiem pomnożyć powyższe ilości
    ciepła przez koszt megadżula dla poszczególnych mediów, by wyszło że
    dwadzieścia litrów wody zagrzejemy za:

    * 0.46zł na kuchni gazowej
    * na płycie ceramicznej:
    - 1zł w taryfie G11
    - 1.22zł w taryfie G12w, droższa strefa
    - 0.55zł w taryfie G12w, tańsza strefa
    * na płycie indukcyjnej:
    - 0.66zł w taryfie G11
    - 0.81zł w taryfie G12w, droższa strefa
    - 0.37zł w taryfie G12w, tańsza strefa

    Podsumowując - twierdzenie że płyta elektryczna jest dużo droższa od
    gazowej jest prawdziwe dla płyt ceramicznych, dla indukcyjnych różnica
    jest już dużo mniej wyraźna. Jeśli do tego mamy taryfę dwustrefową, to
    przy odrobinie organizacji możemy nawet gotować taniej niż na gazie.

    Nie należy zapominać że sprawność kuchni gazowej może się znacznie
    wahać i to w tą niekorzystną stronę. Natomiast sprawność kuchni
    indukcyjnej jest prawie stała, bowiem jej zasada działania opiera się na
    przekazywaniu energii do naczynia. Jeśli włączymy pole ale nie będzie
    nad nim naczynia, nie będzie możliwości przekazania energii i nie
    zostanie ona pobrana z sieci. Kuchnia gazowa jeśli palnik jest włączony
    zawsze oddaje do otoczenia ciepło spalania gazu, bez względu na to czy
    nad palnikiem jest naczynie czy też go nie ma.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 22. Data: 2009-01-06 16:37:04
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > rzeczywista sprawność całej kuchni będzie niższa.
    >
    > Oznacza to że kuchnia indukcyjna ma sprawność wyższą o 155% niż kuchnia

    No coz, bardzo pouczajacy post, nie bardzo tylko rozumiem jak ze stosunku
    90% do 58% roznica to 155%. Nie mniej jednak dzieki za rzeczowe info.

    Pozdro.. TK

  • 23. Data: 2009-01-06 17:00:14
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Do tego trzeba jeszcze dołożyć tendencję do stawiania czajników/garnków na
    większych palnikach gazowych, co powoduje, że spora część ciepłą palnika
    gazowego opływa naczynie. To własnie dodatkowo pogarsza sprawność kuchni
    gazowej.
    Jeżeli zaś chodzi o sprawność grzania wody w czajniku to czajniki
    elektryczne nie mają sobie równych.

  • 24. Data: 2009-01-06 17:01:23
    Od: rick <...@a...ee.pl>

    Jeżeli sprawność kuchenki gazowej jest na poziomie 50 %, to co się
    dzieje z drugą połową energii ? Jeżeli ogrzewa ona mieszkanie/dom, to
    obliczenia przedstawione przez Sebcia trochę tracą wiarygodność.

    Rick

  • 25. Data: 2009-01-06 17:09:48
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

> [...]
    > gazowej.
    > Jeżeli zaś chodzi o sprawność grzania wody w czajniku to czajniki

    Podobno wlasnie indukcyjne bija je na glowe, przy najmniej jesli chodzi o
    czas gotowania. To tylko zaczytane informacje, wiec moge sie mylic.

    Pozdro.. TK

  • 26. Data: 2009-01-06 17:11:44
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    Użytkownik "rick" <...@a...ee.pl> napisał w wiadomości
    > Jeżeli sprawność kuchenki gazowej jest na poziomie 50 %, to co się dzieje
    > z drugą połową energii ? Jeżeli ogrzewa ona mieszkanie/dom, to obliczenia
    > przedstawione przez Sebcia trochę tracą wiarygodność.

    Teoretycznie tak, ale my rozwazamy wlasnie tylko wariant gotowania, bo
    chocby latem ciepla do ogrzewania domu w wiekszosci nie potrzebujemy.

    Pozdro.. TK

  • 27. Data: 2009-01-06 17:51:12
    Od: "na102" <g...@P...FM>

    > No i co z tego ? Maluch i Porsche jeżdżą na benzynę a ta kosztuje tyle
    > samo. To znaczy że oba są tak samo kosztowne w eksploatacji, tak ?
    >

    > --
    > Pozdrawiam,
    > Sebcio
    mozesz wyjaśnić swój tok rozumowania ???

  • 28. Data: 2009-01-06 18:40:21
    Od: "rv" <redakcja_V@dupa_A_nie.gazeta.pl>

    zawsze można gaz bez płomienia i pod szkłem:
    http://www.solgaz.com.pl/index.php?action=catalog&ca
    tegories=103&product_id=168

    to mozna kupic pod ich marką albo jako amica prometeusz,
    pod ich marką jest duzo taniej tj ok 2000zł

  • 29. Data: 2009-01-06 19:39:44
    Od: ToM <t...@t...pl>

    Maniek4 pisze:
    > Witam.
    >
    > Zastanawiam sie czy robic w kuchni rure do gazu, czy kupic plyte indukcyjna.
    > Wie ktos moze, czy korzystanie z indukcji jest duzo drozsze od gazu, sa to
    > koszty porownywalne??
    >
    > Pozdro.. TK

    koszty to jedno i tu gaz jest tańszy, ale komfort użytkowania jest
    NIEPORÓWNYWALNY - indukcja górą, czysto, szybko.

  • 30. Data: 2009-01-06 19:52:57
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Sebcio wrote:

    > Pewne ? A ja powiem że kuchnia indukcyjna w użytkowaniu kosztuje
    > podobnie co gazowa.
    Taak? nie słyszałem aby indukcja miała ponad 100% sprawności albo i
    więcej bo 10kwh jak narazie jest ponad dwa razy droższe od gazu, a
    właśnie podali że jeszcze 10% więcej.
    Gaz jest jednym z najtańszych źródeł ciepła w kuchni nawet w taryfie
    nocnej :)

    --
    Pozdr
    JanuszK