  • 11. Data: 2013-06-09 11:15:54
    Temat: Re: Płyta z sensorem zapobiegającym wykipieniu [crosspost]
    Od: "Baczek" <b...@k...pl>

    > Lepiej=taniej=mądrzej kupić specjalny garnek do gotowania mleka albo
    > posmarować brzeg zwykłego garnka masłem.

    O co chodzi z tym smarowaniem masłem?

  • 12. Data: 2013-06-09 13:37:01
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 9 Jun 2013 11:15:54 +0200, Baczek napisał(a):

    > O co chodzi z tym smarowaniem masłem?

    O stworzenie na brzegu garnka powłoki "nieprzywieralnej" dla kożucha który
    się za chwilę utworzy na mleku podczas ogrzewania.
    Kiedy garnek jest suchy, brzegi kożucha przyklejają się do jego ścianek, po
    czym cały kożuch działa jak napełniany parą balon, pod którym zmieszane z
    pęcherzykami pary mleko o wiele burzliwiej wrze - i dlatego kipi.
    Kiedy brzegi garnka posmarujemy masłem, brzeg kożucha nie przyklei się do
    nich i para może uchodzić naokoło, nie dając efektu "balonu" :-)

    Przy okazji druga rada - przed wlaniem mleka koniecznie trzeba porządnie
    przepłukać garnek wodą, niezależnie od surowca z jakiego jest zrobiony,
    żeby woda wypełniła mikropory w dnie stwarzając łagodną warstwę buforową
    dla przepływu ciepła między metalem a mlekiem.
    Wewnętrzna powierzchnia każdego garnka (nawet stalowego - choćby wydawała
    się nie wiam jak wypolerowana, posiada mikropory, które zawsze powodują
    zwiększoną chłonność dla cieczy. Ciecz wejdzie wszędzie, choćby
    powierzchnia wydawała nam się "na oko" idealnie gładka.
    Takie porowate dno garnka, kiedy jest suche, po wlaniu mleka pochłania
    niewielką jego ilość, a gwałtowne ogrzewanie dna które następuje po
    zapaleniu gazu natychmiast ścina te maleńkie drobiny mleka w porach, one z
    kolei odcinają ciągłość wymiany ciepła między dnem a resztą mleka,
    następuje strefowe przegrzanie dna garnka oraz mleka przy dnie - co w
    szybkim czasie prowadzi do przypalenia warstwy mleka na dnie oraz psuje
    smak reszty zawartości garnka.
    --
    XL
    "Szczęście jest jak motyl, ścigaj je, a umknie ci. Usiądź spokojnie, a

  • 13. Data: 2013-06-09 14:50:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ikselka wrote:

    > Na każdej kuchence można to dopracować. I nie tylko w przypadku mleka.

    no niestety ale na gazowej raczej jest ciężko :) precyzja i powtarzalność
    gazówki jest generalnie marna

  • 14. Data: 2013-06-09 15:57:47
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 9 Jun 2013 14:50:21 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

    > no niestety ale na gazowej raczej jest ciężko :) precyzja i powtarzalność
    > gazówki jest generalnie marna

    Nie miałam kłopotu z tym póki miałam gazową kuchenkę. Teraz mam kaflową i
    to jest dopiero wyzwanie - kłopotu też jednak nie mam.
    Oczywiście na lato stawiam na fajerkach elektryczną płytę. I też zero
    kłopotu :-)

  • 15. Data: 2013-06-09 18:57:55
    Od: "4cx1000" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Baczek" <b...@k...pl> napisał w wiadomości

    > O co chodzi z tym smarowaniem masłem?

    O to, że jak już posmarujesz to stoisz te 5 minut nad garczkiem żeby z
    ciekawości sprawdzać czy zawsze działa.

    Marek

  • 16. Data: 2013-06-09 19:03:04
    Od: "4cx1000" <s...@p...pl>

    Kiedyś kupiłem w Lidlu taką mobilną płytę indukacyjną bodaj 2,2kW z
    przeznaczeniem u mnie do pomieszczenia gospodarczego. Robimy na niej różne
    przetwory no i soki w sokowniku przystosowanym do indukcji (ze stali a nie z
    ALU jak większość). Jakież moje zdziwienie było gdy okazało się że można
    ustawiać moc oraz temperaturę. Ustawiam np. 80stC i mam pasteryzację albo
    120stC i mam do sokownika idealnie.

  • 17. Data: 2013-06-09 19:04:12
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 9 Jun 2013 18:57:55 +0200, 4cx1000 napisał(a):

    > Użytkownik "Baczek" <b...@k...pl> napisał w wiadomości

    > O to, że jak już posmarujesz to stoisz te 5 minut nad garczkiem żeby z
    > ciekawości sprawdzać czy zawsze działa.
    >
    > Marek

    No wiesz, nigdy nie wiadomo, czy mleko i/lub masło są prawdziwe, a działa
    tylko z prawdziwymi surowcami 33333-P

  • 18. Data: 2013-06-09 19:18:10
    Od: "4cx1000" <s...@p...pl>

    > No wiesz, nigdy nie wiadomo, czy mleko i/lub masło są prawdziwe, a działa
    > tylko z prawdziwymi surowcami 33333-P

    Wiem wiem. Od jakiegoś czasu obserwuję na ten przykład tendencję wypierania
    ze sklepów śmietany przez produkty śmietanopodobne czyli "Śmietana do Zupy"
    w której jest zagęstnik guma arabska i takie tam.... Z masłem też już sobie
    dają radę. I to w luksusowym sklepie we którym można kupić szynkę za 300zł.
    Masakra do czego to wszystko zmierza. Jak sobie człowiem sam czegoś nie
    ukręci swojskim sposobem to mu śmieci żreć pozostaje.

  • 19. Data: 2013-06-09 19:24:39
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 9 Jun 2013 19:18:10 +0200, 4cx1000 napisał(a):

> [...]
    > dają radę. I to w luksusowym sklepie we którym można kupić szynkę za 300zł.

    Z mlekiem też, zresztą od zarania dziejow...
    http://tiny.pl/hs9hm
    http://tiny.pl/hs9hx

    > Masakra do czego to wszystko zmierza. Jak sobie człowiem sam czegoś nie
    > ukręci swojskim sposobem to mu śmieci żreć pozostaje.

    Cóż, smutna prawda niestety :-(

  • 20. Data: 2013-06-09 23:09:26
    Od: "Janek Wlodak" <w...@n...pl>

    "4cx1000" <s...@p...pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
    > kupić szynkę za 300zł. Masakra do czego to wszystko zmierza. Jak sobie
    > człowiem sam czegoś nie ukręci swojskim sposobem to mu śmieci żreć
    Niestety, kiedys pod szufladkę w lodówce wjechała mi otwarta paczka
    takiej"szynki" w plasterkach. Przeleżała pół roku i wyglądała jak prosto ze
    sklepu.