  • 21. Data: 2014-04-14 18:23:51
    Temat: Re: Płytki i tynk gipsowy
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Kris napisał:
    > Znaczy Twoim zdaniem można kleić płytki na ścianę gipsową czy nie można?

    Kleić można. Oczekiwać wielkiej trwałości nie należy - będę miały
    tendencję do odchodzenia (no, chyba że gipskarton, warstwa włóknista
    jest w stanie bezkarnie rozprowadzić naprężenia bez utraty spójności).

    --
    Darek

  • 22. Data: 2014-04-14 19:35:53
    Od: p...@t...pl

    W dniu poniedziałek, 14 kwietnia 2014 18:23:51 UTC+2 użytkownik Dariusz K. Ładziak
    napisał:

> [...]
    >
    > tendencję do odchodzenia (no, chyba że gipskarton, warstwa włóknista
    >
    > jest w stanie bezkarnie rozprowadzić naprężenia bez utraty spójności).

    To gips-karton ma właśnie ograniczenia wagowe przy płytkach. Jeśli na tynk gipsowy,
    zabrudzony lub niezagruntowany, przykleisz płytkę z małą ilością kleju lub źle
    rozrobionego i po przyklejeniu powierzchnia styku będzie znikoma, to faktycznie taka
    płytka łatwo się odspoi od podłoża. Jednak gdy styk płytka/klej/tynk będzie miała te
    80-90%, nawet niekoniecznie przy wysokoelastycznej zaprawie, to proponuję podać
    wartości ścinające wystarczające do odklejenia płytki ceramicznej. Oderwiesz, a
    właściwie odkujesz lub podważysz płytkę razem z klejem i fragmentem tego tynku.
    Developerzy, prywatni inwestorzy i reszta naiwnych powinna we wszystkich łazienkach i
    kuchniach preferować tynki cementowo-wapienne. Co mamy? Zazwyczaj tynk gipsowy
    maszynowy. Po zagruntowaniu i przeszpachlowaniu szpachlówką cementową, klejem lub
    zaprawą wyrównującą, wg producentów uzyskamy wystarczająca powierzchnię do klejenia
    ceramiki, a z odpowiednimi gruntami szczepnymi, również kamienia. Wg Twojej teorii
    masowo te płytki musiałyby się sypać w łazienkach.

    "Mniej czytania marketoidalnego bełkotu, więcej wiedzy o istocie
    struktury materiału."

    Tu się zgodzę tylko z bełkotem. Jednak nawet marketing Sopro kleje elastyczne zaleca
    na tynki gipsowe(Mapei już swojego zwykłego wzmocnionego Kerabonda) i to w przemyśle
    i lokalach usługowych. Także więcej wiary i mniej pesymizmu życzę.

  • 23. Data: 2014-04-15 21:19:04
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik p...@t...pl napisał:

> [...]
    masowo t
    e płytki musiałyby się sypać w łazienkach.

    Opisujesz typowy test laboratoryjny mający wykazać że wszystko jest OK.
    Kleimy płytki do gipsu, czekamy aż klej zwiąże - i po pełnym związaniu
    zaprawy odrywamy. Fajnie, będzie dokładnie tak jak opisujesz. A jak
    będzie za lat pięć? Zbytnia różnica twardości warstw to nie jest coś co
    ujawnia swoje skutki bezpośrednio po zrobieniu - tak, na świeżo trzyma
    ale po paru latach, po iluś cyklach termicznych i narażeniach
    mechanicznych okaże się że paru płytek wcale odrywać nie trzeba - same
    odpadną...

    Obecnie buduje się na lat najwyżej dwadzieścia pięć, z pełnym remontem
    wnętrz po siedmiu - dziesięciu latach. Może i tyle te płytki klejone
    plastyfikowaną zaprawą cementową do warstwy gipsu wytrzymają - bo też
    ile wytrzyma takie np. ocieplenie metodą mokrą lekką?

    --
    Darek

  • 24. Data: 2014-04-15 22:57:58
    Od: p...@t...pl

    W dniu wtorek, 15 kwietnia 2014 21:19:04 UTC+2 użytkownik Dariusz K. Ładziak napisał:
    > ale po paru latach, po iluś cyklach termicznych i narażeniach
    >
    > mechanicznych okaże się że paru płytek wcale odrywać nie trzeba - same
    >
    > odpadną...

    > Darek

    To ja poproszę o przykładową prezentację. Na tynki gipsowe kleiłem płytki w latach
    90-tych i nie słyszałem do dzisiaj aby odpadały. Przy większych remontach drogowych
    obok bloku, odpadały te klejone za komuny, właśnie na beton. W łazience obok ze
    ścianami równanymi popularnym Goldbandem, nie drgnęły. Znajomi kominkarze, słusznie
    niesłusznie idei nie powtórzę, mieszają od wielu lat CM17 Ceresita z małą ilością
    gipsu Cekola klejąc płytki na obudowy. Nie splajtowali jeszcze :).