  • 1. Data: 2014-04-27 13:15:37
    Temat: Podatek od nieruchomości
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    Witam,
    mam pytanie odnośnie podatku od nieruchomości:
    - budynek ma poddasze, wysokie, da się tam wejść, używane jako strych
    (trzymane jakieś manele). Czy trzeba za tą część płacić podatek od
    nieruchomości, czy można je uznać za nieużytkowe. Kiedy poddasze jest
    nieużytkowe?
    Z tego co znalazłem "Przez poddasze nieużytkowe rozumie się takie, które
    nie może być przystosowane na pomieszczenia mieszkalne a pełni ono
    funkcję strychu, pomieszczeń na wiązary kratowe dachu czy przestrzeń
    wentylacyjną."
    Ale przecież można je przystosować na pomieszczenia mieszkalne, mimo że
    teraz jest to strych?

    Drugie pytanie - są dwa budynki w kształcie litery L - jak na rysunku tutaj:
    http://tnij.org/3xf0rit
    w miejscu naznaczonym czerwoną kreską ktoś postawił ścianę z fundamentem
    i pokrył to dachem. Czy można to uznać za wiatę, czy też trzeba od tego
    płacić podatek od nieruchomości? (ma fundamenty ale nie na całej
    długości) podłogi w środku nie ma (żwir)

    Łukasz

  • 2. Data: 2014-04-27 16:43:49
    Temat: Re: Podatek od nieruchomości
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    dddddddd wrote:
> [...]
    > przestrzeń
    > wentylacyjną."
    > Ale przecież można je przystosować na pomieszczenia mieszkalne, mimo

    sam sobie odpowiedziałeś - strych
    dopiero jak przystosujesz go na pom. mieszkalne będą mieszkalne i
    wtedy sobie zgłosisz

> [...]
    > tego płacić podatek od nieruchomości? (ma fundamenty ale nie na
    > całej
    > długości) podłogi w środku nie ma (żwir)

    ja bym nie był taki wyrywny do płacenia podatków zwłaszcza że nic z
    tego nie mam, jeśli ci się opłaca żeby było wiatą to jest, chyba
    proste :)

    jeffrey

  • 3. Data: 2014-04-27 17:01:27
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-04-27 16:43, Jeffrey pisze:

    > sam sobie odpowiedziałeś - strych
    > dopiero jak przystosujesz go na pom. mieszkalne będą mieszkalne i wtedy
    > sobie zgłosisz

    na pl.soc.prawo.podatki dostałem dokładnie odwrotną odpowiedź

    > ja bym nie był taki wyrywny do płacenia podatków zwłaszcza że nic z tego
    > nie mam, jeśli ci się opłaca żeby było wiatą to jest, chyba proste :)

    sęk w tym że zapowiedzieli się że chcą przyjść skontrolować, umówieni są
    'w lecie' - bo nikt tam na co dzień nie mieszka

    Łukasz

  • 4. Data: 2014-04-27 18:58:01
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    dddddddd wrote:

    > na pl.soc.prawo.podatki dostałem dokładnie odwrotną odpowiedź
    >

    > sęk w tym że zapowiedzieli się że chcą przyjść skontrolować,
    > umówieni
    > są 'w lecie' - bo nikt tam na co dzień nie mieszka

    jeśli żle zgłosisz to najwyżej będziesz musiał złożyć korektę i pewnie
    wyrównać podatek (dużo stratny nie będziesz)
    jeżeli poddasze ma być użytkowane jako poddasze to co się przejmujesz,
    bo co oznacza że "pomieszczenie nie może zostać przystosowane na
    mieszkalne", przy obecnych technologiach to obora może zostać
    przystosowana
    ja rozumiem, że pod nazwą przystosowanie kryje się jakieś sprzątnięcie
    a nie gruntowny remont, zakładam że nie ma tam ścian wydzielających
    pokoje - wtedy jesteś czysty
    co do tej drugiej części to wg definicji wiatą jest zadaszenie na
    słupach, u ciebie jest mur więc raczej na wiatę się nie załapiesz

    mam nadzieję że za dużo nie namieszałem

    jeffrey

  • 5. Data: 2014-04-27 21:33:13
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 27 kwietnia 2014 13:15:37 UTC+2 użytkownik dddddddd napisał:
    > Witam,
    >
    > mam pytanie odnośnie podatku od nieruchomości:
    A pytałeś u żródła(u siebie lokalnie)?

  • 6. Data: 2014-04-28 08:00:50
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-04-27 21:33, Kris pisze:

    > A pytałeś u żródła(u siebie lokalnie)?

    nie, pytam tutaj bo sprawa mnie nie dotyczy - pytam pod kątem starszych
    osób, w internecie mogę zapytać, ale jeździć za tym nie mam czasu. A nie
    wierzę w interpretacje lokalne - miałem nadzieję że ktoś miał z tym do
    czynienia i ew. poda jakąś podstawę prawną (np. jak strych nie ma okien
    to nie może być uznany za użytkowy, bo prawo budowlane mówi tak czy tak...)

    Według ustawy (Art 1a pkt. 5) powierzchnię użytkową stanowi poddasze
    użytkowe. Jako że tamtego poddasza nie używają chciałbym się dowiedzieć
    jak legalnie z niego zrezygnować tworząc poddasze nieużytkowe :)

    Łukasz

  • 7. Data: 2014-04-28 08:05:07
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    > A pytałeś u żródła(u siebie lokalnie)?

    jeszcze pojawia się pytanie - bo strychy są dwa - jeden ma schody w
    bryle budynku, drugi dostawione (wejście do środka jakby przez okno).
    Czy wystarczy zdemontować te drugie schody lub zamurować drzwi (postawić
    ścianę za drzwiami) - czy nie rodzi to dodatkowych kłopotów.
    Co do pierwszego strychu - musi być do niego dostęp, bo jest tam licznik
    elektryczny, ale koszt opłacania drugiego już odpada

    Łukasz