  • 1. Data: 2011-04-19 09:06:41
    Temat: Podbudowa pod kostkę granitową
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    Podjazd do garażu chcę wyłożyć kostką granitową.
    Podłoże mam gliniaste, więc planuję podjazd zrobić porządnie - i tak patrząc
    od spodu:
    1. geowłóknina,
    2. podbudowa z tłucznia (20cm),
    3. piasek (5cm),
    4. kostka (8cm).

    Tłucznia nie mam i musiałbym go kupić. Mam natomiast sporo kamienia polnego
    w bardzo różnych rozmiarach. Czy ktoś próbował robić podbudowę z kamienia
    polnego (niełupanego)? Ciekawy jestem czy sprawdzi się w praktyce, no i czy
    da się to zagęścić. Pomyślałem, że wykorzystam najpierw kamienie "pięściaki"
    i zasypię to żwirem o granulacji 3-5cm. Obawiam się tylko o stabilność
    takiej podbudowy, bo jeżeli chodzi o wodonośność wydaje mi się to być
    znakomitym rozwiązaniem.

    Pozdr.
    Krzysiek

    PS.
    Gdzieś wyczytałem, że można kostkę kłaść na suchym betonie, żeby nie
    porastała trawą. Czy w tamim układzie zamiast piasku sypie się suchy beton?

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6053
    (20110418) __________

  • 2. Data: 2011-04-19 09:25:00
    Temat: Re: Podbudowa pod kostkę granitową
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "jachoska" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Podjazd do garażu chcę wyłożyć kostką granitową.
    > Podłoże mam gliniaste, więc planuję podjazd zrobić porządnie - i tak
    > patrząc od spodu:
    > 1. geowłóknina,

    Po co?

    Krzysiek

  • 3. Data: 2011-04-19 09:27:38
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 19 Apr 2011 11:06:41 +0200, jachoska napisał(a):

    > T?ucznia nie mam i musia?bym go kupiae. Mam natomiast sporo kamienia polnego
    > w bardzo ró?nych rozmiarach.

    Wydaje mi sie, ze lepiej byloby zastapic tluczen gruzem, ktory mozna miec
    za darmo. Polne kamienie ewentualnie pod spod, bo faktycznie zapewnia dobry
    drenaz.

    Ale, jak napisalem - to tylko moje domysly.

    --
    Maciek

  • 4. Data: 2011-04-19 09:31:24
    Temat: Re: Podbudowa pod kostk granitow
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Maciek" <d...@p...onet.pl> wrote:

    > Wydaje mi sie, ze lepiej byloby zastapic tluczen gruzem, ktory mozna miec
    > za darmo. Polne kamienie ewentualnie pod spod, bo faktycznie zapewnia dobry
    > drenaz.

    Za darmo? Na podbudowę nadaje się jedynie mielony beton. On za darmo na pewno
    nie jest.

    --
    Bartek

  • 5. Data: 2011-04-19 09:33:18
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    > Po co?

    Żeby mi się podbudowa (tłuczeń lub kamień polny) nie wbijała powoli w
    miękkoplastyczną glinę - jak jest sucho to glina u mnie twarda jak kamień,
    ale po deszczu robi się miękko. Robiąc drenaż żwir otulający rurę
    perforowaną zawinąłem w geowłókninę i nie mam żadnego problemu z zatykaniem
    drenażu. Spodobał mi się ten pomysł, dlatego pomyślałem, że tak samo zrobię
    w przypadku podjazdu.
    Myślisz, że nie warto? Koszt w sumie nieduży.
    Pozdr.
    Krzysiek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6054
    (20110419) __________

  • 6. Data: 2011-04-19 09:41:14
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "jachoska" <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > podbudowy, bo jeżeli chodzi o wodonośność wydaje mi się to być znakomitym

    Geowłóknina jest niepotrzebna. 20 cm podbudowy to raczej minimum, i zamiast
    piasku daj mączkę.
    Do stabilizacji nadaje się mieszanka 0-31,5 (granit, bazalt, sjenit), można do
    niej dodać piachu (proporcji nie pamiętam), ale na budowie jest kłopot z
    wymieszaniem tego. Chyba że robisz wszystko ręcznie - taczką, łopatą i grabiami.
    Na pewno nie nadaje się sam kliniec jednej frakcji jak i kamienie polne, żwir,
    otoczaki - to się nie zagęści!
    Kamienie wykorzystaj do dekoracji, żwirem możesz obsypać iglaki albo zrobić
    studnie chłonne.
    Można również zrobić stabilizację piaskiem z cementem, ale w jaki sposób
    wymieszasz patelnię piachu z paletą cementu? :)

    --
    Bartek

  • 7. Data: 2011-04-19 10:02:03
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    > Geowłóknina jest niepotrzebna. 20 cm podbudowy to raczej minimum, i
    > zamiast piasku daj mączkę.
    Rozumiem, że kamień polny mogę sobie odpuścić.
    Powiedz tylko co to jest mączka? Piasek o drobnym uziarnieniu? Nie znam
    tego.

  • 8. Data: 2011-04-19 10:09:30
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "jachoska" <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Rozumiem, że kamień polny mogę sobie odpuścić.
    > Powiedz tylko co to jest mączka? Piasek o drobnym uziarnieniu? Nie znam tego.

    Mączka to też kruszywo łamane, ale o drobnej frakcji 2-4mm. Zwykle
    wykorzystywane do zasypywania kostki.

    --
    Bartek

  • 9. Data: 2011-04-19 10:27:38
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    > Mączka to też kruszywo łamane, ale o drobnej frakcji 2-4mm. Zwykle
    > wykorzystywane do zasypywania kostki.

    Już wiem o czym mówisz.
    Niestety jestem z Trójmiasta i wszystkie wynalazki typu kostka, kruszywo,
    drobne kruszywo łamane w moim regionie są dość drogie. Zastanawiam się, czy
    kupić bezpośrednio w Strzegomiu. Transport 3kzł, ale można zapakować 25t.
    materiałów.

  • 10. Data: 2011-04-19 11:36:17
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "jachoska" <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > kupić bezpośrednio w Strzegomiu. Transport 3kzł, ale można zapakować 25t.

    Ale jakoś drogi u Was budują...
    Popytaj znajomych, może znajdziesz jakieś kontakty i dowiesz się skąd biorą
    kruszywo. No i jakie kruszywo, bo przecież cała Polska granitu ze Strzegomia nie
    bierze...
    Ja mieszkam 60km od kopalni sjenitu i z 80-100 od Strzegomia. Za 25 ton sjenitu
    zapłaciłem w zeszłym roku 720zł. Bazalt przywożą u nas za 800zł, granit za ok.
    1000zł.
    Jeśli nie znajdziesz nic tańszego, podoktoryzuj się ze stabilizacji piaskiem z
    cementem. Mój kolega zajmuje się budową dróg (jest kierownikiem budowy) i
    polecał mi tę metodę, jeśli mam dostęp do taniego piachu.

    --
    Bartek