  • 31. Data: 2015-02-21 12:19:25
    Temat: Re: Podgrzanie wody w kranie - kosmicznie drogo
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 11:33:38 UTC+1 użytkownik Elektryk napisał:

> [...]
    > użytkowej około 7 miesięcy zestaw wyprodukował 1100 KWh, teraz myślę, że w
    > marcu wygaszenie pieca CO i zestaw w dalszym ciagu z posyskanej energii z
    > promienii słonecznych będzie mnie zadowalał ciepłą wodą użytkową. Panowie
    > żadna teoria dane z przetestowanego mojego zestawu, oczywiście bez
    > puszczonych wodzy fantazji.
    > Poadrzwiam:
    >
    > Elektryk
    > www.instalacje-elektryczne-trzebnica.pl
    >

    > ---
    > Ta wiadomosc zostala sprawdzona na obecnosc wirusow przez oprogramowanie

    Czyli za 3,50 dziennie wyprodukował. Zestaw 13kW szedł w dzień z mocą średnią 500W.
    Dla mnie trochę za dużo, sądzę że wynik trochę naciągany. Ale niech Ci będzie. Dałeś
    jakieś dane i można policzyć ile trzeba mieć metrów kwadratowych ogniw żeby uzyskać
    10kW dziennej mocy średniej. Koszt ogniw to 25x3640=91000 słownie dziewięćdziesiąt
    jeden tysięcy. Oczywiście bez robocizny. Są lepsze i tańsze metody podgrzewania wody.
    Latem 2m2 da więcej ciepłej wody niż zestaw za 7 tysięcy bez montażu i kosztuje mniej
    niż tysiąc złotych. Jak byś porównał zyski ze swojej instalacji z bojlerem napędzanym
    pompą ciepłą to by wyszło że czas amortyzacji instalacji jaką masz wyniesie z 20 lat
    przy o połowę mniejszej inwestycji. Jak by sprzedawać prąd do sieci to trzeba się
    liczyć z tym że sieć w określonych godzinach może go nie kupować. Bo po co im prąd w
    godzinach w których dużym odbiorcom płaci za pobieranie prądu.

  • 32. Data: 2015-02-21 12:29:55
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 12:06:50 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

    > Rozumiem, ze pomylka - gwoli sprostowania poprawiam: 1,26kW :)
    >
    > [...]
    > [...]
    >
    > 1100kWh przy COP 3 dla mojej pompy w II taryfie to koszt:
    >
    > 1100kWh / 3 = 366kWh, koszt 1kWh w II taryfie 0,33 pln = 120 pln.
    > Inwestycja 6900 / 120 = zwrot w 58 roku uzywania. W tym czasie bedzie trzeba
    > z 10 razy wymienic grzalke, a sprawnosc panela pewnie spadnie (jak juz
    > kogutek pisal) kilkukrotnie :-) Poki co - nieoplacalne.
    > pozdr.
    >
    > --
    > Adam Sz.

    Dobiłeś trumnę Elektryka dwu calowymi gwoździami. Ktoś niedawno podał dane ile
    wyprodukowała komercyjna elektrownia słoneczna w Polsce. Mnie wtedy wyszło że szła z
    mocą 3% mocy nominalnej. Nie zauważyłem że Elektryk pomylił się o jedno zero. Jak
    uwzględnić jego błąd i zrobić poprawkę w moich skromnych szacunkach to na zestaw
    dający 10kW żeby zarobić z 30 złotych dziennie trzeba wydać milion. Lepszy zwrot z
    inwestycji będzie jak na powierzchni jaką zajmą ogniwa zasiać trawę i skoszoną i
    wysuszoną sprzedawać w mieście jako karmę dla chomików i świnek morskich. .

  • 33. Data: 2015-02-21 12:35:08
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-21 o 11:33, Elektryk pisze:

> [...]
    > u?ytkowej oko?o 7 miesi?cy zestaw wyprodukowa? 1100 KWh, teraz my?l?, ?e w
    > marcu wygaszenie pieca CO i zestaw w dalszym ciagu z posyskanej energii z
    > promienii s?onecznych b?dzie mnie zadowala? ciep?? wod? u?ytkow?. Panowie
    > ?adna teoria dane z przetestowanego mojego zestawu, oczywi?cie bez
    > puszczonych wodzy fantazji.
    > Poadrzwiam:
    >
    > Elektryk
    > www.instalacje-elektryczne-trzebnica.pl
    >

    > ---
    > Ta wiadomosc zostala sprawdzona na obecnosc wirusow przez oprogramowanie

    Pozwoliłem sobie zajrzeć na Twoją stronę
    www.instalacje-elektryczne-trzebnica.pl w zakładkę "Elektryka" i już
    pierwsze zdjęcie, którym się lansujesz
    http://www.instalacje-elektryczne-trzebnica.pl/jpg/t
    abbezdrzwi.jpg
    świadczy o tym, że o elektryce i bezpieczeństwie instalacji
    elektrycznych masz "takie sobie" pojęcie, a to co piszesz niżej "Remont
    starego domu to dobra okazja do wymiany instalacji elektrycznych. Według
    współczesnych norm stare instalacje są niebezpieczne, bo grożą
    porażeniem lub pożarem. Są też zawodne, gdy podłączymy do nich
    nowoczesne urządzenia elektroniczne." to są zbyt górnolotne slogany
    dotyczące bezpieczeństwa instalacji, o którym w ogóle nie masz pojęcia.
    Aby Ci uzmysłowić o co chodzi i co jest w Twojej rozdzielni nie tak:
    po pierwsze zabezpieczasz obwody jednofazowe, różnicówkami 3-fazowymi
    po drugie kompletna dowolność w kolorystyce przewodów
    ponadto ochronniki przeciwprzepięciowe są obecnie wymagane przez prawo,
    a tu ich brak

  • 34. Data: 2015-02-21 12:59:20
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 12:35:15 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Aby Ci uzmysłowić o co chodzi i co jest w Twojej rozdzielni nie tak:
    > po pierwsze zabezpieczasz obwody jednofazowe, różnicówkami 3-fazowymi

    nie ma takiego zakazu, ani wiedza techniczna tego nie uzasadnia. To nie błąd - tylko
    tańsze wykonanie kosztem komfortu.

    > po drugie kompletna dowolność w kolorystyce przewodów

    niebieski jest niebieski, żółto-zielony takiż -inna sa inne -chyba ze czegos nie
    dostrzegam. Jest prawidłowo.

    > ponadto ochronniki przeciwprzepięciowe są obecnie wymagane przez prawo,
    > a tu ich brak

    Zgoda - powinny sie znaleźć w sensie technicznym. W sensie prawnym za mało danych.

    b.

  • 35. Data: 2015-02-21 13:18:53
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 12:59:22 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
> [...]

    aaa, widze teraz, jasne

    b.

  • 36. Data: 2015-02-21 13:52:09
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-21 o 12:59, Budyń pisze:

    > nie ma takiego zakazu, ani wiedza techniczna tego nie uzasadnia.

    Ależ uzasadnia właśnie wiedza techniczna.
    Budyń, proszę Cię, Ty jako projektant instalacji elektrycznych
    powinieneś wiedzieć, że różnicówka 3-fazowa przerywa obwód neutralny, a
    przerwanie obwodu neutralnego przy takiej różnicówce powoduje pojawienie
    się napięć międzyfazowych na obwodach jednofazowych podłączonych do tej
    różnicówki 3-fazowej w zależności od obciążenia poszczególnych faz
    dochodzące nawet do 400V.

    > To nie błąd - tylko tańsze wykonanie kosztem komfortu.

    Nie jest tańsze, bo zamiast 4 różnicówek 3-fazowych wystarczy użyć
    jednej różnicówki 3-fazowej dla obwodów siłowych oraz 3 różnicówek
    1-fazowych do podłączenia obwodów jednofazowych.
    Różnicówka 3-fazowa to koszt 160-180zł, a różnicówka 1-fazowa kosztuje
    120-140zł, a więc o ok. 40zł mniej co daje łącznie ponad 100zł
    oszczędności, a ponadto poprawia bezpieczeństwo urządzeń podłączonych w
    domu.

    > niebieski jest niebieski, żółto-zielony takiż -inna sa inne -chyba ze czegos nie
    dostrzegam. Jest prawidłowo.

    Co jest prawidłowo?
    Pierwsza różnicówka od góry - doprowadzenia faz oraz przewódu
    neutralnego (od góry), wszystkie przewody zółto-zielone.
    Różnicówka w środkowym rzędzie - doprowadzenia faz przewodami w kolorze
    niebieskim, zaś przewód neutralny żółto-zielony.
    Różnicówka w dolnym rzędzie z lewej strony - wszystkie doprowadzenia
    kolorem niebieskim
    Różnicówka w dolnym rzędzie po stronie prawej - prawidłowe kolory tj.
    fazy: brązowy, czarny i szary, zaś neutralny kolorem niebieskim. Co
    prawda zalecana kolejność faz L1, L2, L3 powinna być: czarny, brązowy
    szary, ale to jest pomijalny szczegół i nieobowiązkowy - ot dobry nawyk
    z poprzednio obowiązującej normy

    > Zgoda - powinny sie znaleźć w sensie technicznym. W sensie prawnym za mało danych.
    >

    > b.

    Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia
    12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
    odpowiadać budynki i ich usytuowanie (wraz z późniejszymi zmianami)
    § 183
    Pkt. 1. W instalacjach elektrycznych należy stosować:
    Ppkt. 10) urządzenia ochrony przeciwprzepięciowej.

  • 37. Data: 2015-02-21 14:09:26
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-21 o 13:52, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > § 183
    > Pkt. 1. W instalacjach elektrycznych należy stosować:
    > Ppkt. 10) urządzenia ochrony przeciwprzepięciowej.

    P.S.
    Stosowanie ochronników przeciwprzepięciowych klasy B + C ma jeszcze dwie
    dodatkowe zadania poza zabezpieczeniem urządzeń w domu przed
    przepięciami z sieci:
    1. Chroni urządzenia przed przepięciami powstałymi na skutek
    nieprawidłowej pracy innych urządzeń np. przepięciem z silnika czy
    innych urządzeń indukcyjnych.
    2. Chroni sieć przed przedostaniem się do niej przepięć od strony odbiorcy.

  • 38. Data: 2015-02-21 14:18:45
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 13:52:14 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
> [...]
    > się napięć międzyfazowych na obwodach jednofazowych podłączonych do tej
    > różnicówki 3-fazowej w zależności od obciążenia poszczególnych faz

    Różnicówka przerywa wszystkie przewody łącznie z fazowymi. Wiec skad te napięcia?

> [...]
    > 120-140zł, a więc o ok. 40zł mniej co daje łącznie ponad 100zł
    > oszczędności, a ponadto poprawia bezpieczeństwo urządzeń podłączonych w

    licz to porządnie - w czterech wydzielonych strefach mozesz dac 4szt 3-f różnicówki,
    albo odpowiednią ilosc 1f.

> [...]
    > § 183
    > Pkt. 1. W instalacjach elektrycznych należy stosować:
    > Ppkt. 10) urządzenia ochrony przeciwprzepięciowej.

    ale w starych nie ma tego wymogu -zatem koniecznosc jej wprowadzenia do rozdzielnicy
    zależy od zakresu remontu w konsekwencji czy podpadniemy pod nowe przepisy. Ale
    zgadzam sie ze ona powinna sie pojawic jesli juz tyle było zrobione.

    b.

  • 39. Data: 2015-02-21 15:27:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-21 o 14:18, Budyń pisze:

    > Różnicówka przerywa wszystkie przewody łącznie z fazowymi. Wiec skad te napięcia?

    Wielokrotnie się spotykałem, że do różnicówek dostawał się tynk i gips
    powodując iskrzenie i słaby kontakt. Następowały częste wyłączenia
    różnicówek.
    Uwierz mi, że takie sytuacje bywają dość częstą zmorą nowo budowanych
    domów, gdzie skrzynki rozdzielcze są wyposażane w osprzęt przed
    wszelkimi pracami wykończeniowymi, zwłaszcza przed tynkowaniem i
    wykonaniem gipsówek.
    Wielokrotnie się spotykałem z popalonymi urządzeniami elektronicznymi w
    domu na skutek takiej właśnie pracy różnicówki, która wybijała, a ludzie
    uparcie ją próbowali załączać.
    Wielokrotnie poprawiałem tak spierdolone instalacje po innych
    "pseudofachowcach", którym trudno jest przemówić do rozsądku, że to
    właśnie dzięki ich brakom w wiedzy technicznej dotyczących instalacji
    tak się właśnie stało.

    > licz to porządnie - w czterech wydzielonych strefach mozesz dac 4szt 3-f
    różnicówki, albo odpowiednią ilosc 1f.

    Co mam liczyć? Przecież Ci policzyłem odnosząc się do tego co na
    zdjęciu. Wszak to właśnie skrytykowałem.

> [...]
    przepisy. Ale zgadzam sie ze ona powinna sie pojawic jesli juz tyle było zrobione.

    Ale nie piszemy o naprawie starych, lecz budowaniu nowych oraz
    modernizowaniu.
    Skrytykowałem rzekomego fachowca, który się lansuje pokazując
    prawdopodobnie wykonaną przez siebie skrzynkę rozdzielczą. Ten rzekomy
    fachowiec oferuje swoje usługi, czyli wykonania nowych i modernizowania
    starych instalacji, a takie instalacje musi wykonywać zgodnie z
    obowiązującymi przepisami, a przepisy, które nakazują montowanie ochrony
    przeciwprzepięciowej istnieją już parę ładnych lat.
    Skoro gostek pisze tak rozmaszyście o zagrożeniach i przepisach,
    lansując się jako fachowiec-elektryk to niech będzie konsekwentny i
    niech robi to zgodnie z prawem i z wiedzą techniczną, a pierwsze jego
    zdjęcie świadczy już o popełnianych przez niego błędach,
    najprawdopodobniej z powodu braków w znajomości obowiązujących przepisów
    prawnych oraz norm. Coś tam już liznął wiedzy, bo pisze poprawnie o
    strefach w łazience, a popełnia tak rażące błędy wykonawcze.

  • 40. Data: 2015-02-21 16:21:36
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 15:27:03 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Wielokrotnie się spotykałem, że do różnicówek dostawał się tynk i gips
    > powodując iskrzenie i słaby kontakt.

    wiedza techniczna bierze sie z doswiadczenia. Jesli takie przypadki jak opisujesz
    będa powszechne to zmieni sie i sposób/zalecenia stosowania różnicówek. Ja o takich
    przypadkach nie wiem, nie spotkałem takich informacji. Natomiast użytkowanie
    zanieczyszczonych pyłem różnicówek nie jest użytkowaniem zgodnym z przeznaczeniem.
    Takie różnicówki są uszkodzone i wymagają wymiany i tyle.

    różnicówki, albo odpowiednią ilosc 1f.
    > Co mam liczyć? Przecież Ci policzyłem odnosząc się do tego co na
    > zdjęciu. Wszak to właśnie skrytykowałem.

    Rozdzielnica jak ze zdjęcia:
    4xR3f -> 4x160=640zł
    gdyby zastosować jednofazowe w takich samych strefach (parter, pietro itp) :
    4x3xR1f -> 4x3x120=1440zł i dodatkowe pola w rozdzielnicy, moze czasem wyskoczyc
    koniecznosc zabudowy wiekszej szafki.

    Ale nie piszemy o naprawie starych, lecz budowaniu nowych oraz
    > modernizowaniu.

    w budowaniu nowych tak, modernizacja -tak/nie w zależności od jej charakteru.
    Sama wymiana rozdzielnicy jesli jest traktowana jak wymiana uszkodzonego osprzetu nie
    wymaga dostosowania do obowiazujących przepisów. To zależy jak sie ten remont nazwie
    -takie tam prawnicze gadanie...

    b.