  • 51. Data: 2015-02-22 15:37:28
    Temat: Re: Podgrzanie wody w kranie - kosmicznie drogo
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 22 lutego 2015 14:21:36 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Prawie każda awaria i tak wyłączy Ci różnicówkę. Nawet przy zwarciu L z
    > N bardzo rzadko wyłącza sam nadmiarowo-prądowy, a bardzo często wyłącza
    > także różnicówka.

    duze zwarcie moze wyzwolic różnicówke, ale to nie reguła. Zwarc zrobiłem sporo i
    raczej z roznicówka nie było problemu. A juz na 100% nie wyrzuca gdy są przeciązenia.

> [...]
    > zabezpieczenia 16A może osiągnąć wartość znacznie przekraczającą 25A
    > zabezpieczenia głównego, stanowiąc zaś niewielkie obciążenie dla każdego
    > z zabezpieczeń 16A - przykładowo 5 razy po 6A i już mamy 30A na
    > zabezpieczeniu głównym.
    > W tym przypadku, kiedy zabezpieczenie główne obciążone jest prądem
    > bliskim prądowi wyłączenia to w czasie awarii, czas zadziałania
    > zabezpieczenia głównego 25A będzie z całą pewnością krótszy niż czas
    > zadziałania zabezpieczenia mniejszego, ale o wiele mniej obciążonego.

    w twoim rozumowaniu jest błąd logiczny - nie traktujesz tych sytuacji tak samo
    -zakładasz pobieranie wiekszego prądu. Jesli chcesz pobierac wiekszy prad to musisz
    zmienic zabezpieczenie główne bo jest za małe.
    Jeśli pobierasz powiedzmy 16A z fazy to nie ma znaczenia czy pobierasz to przez jeden
    bezpiecznik 16A czy przez 5szt x 16A.

    > W chwili załączania dodatkowo włączonej w ten obwód wiertarki, spowoduje
    > na 100% wyłączenie zabezpieczenia 16A bez wyłączania zabezpieczenia
    > głównego 25A.
    > Jeżeli zaś z danej fazy wydzielone jest kilka obwodów z zabezpieczeniami
    > po 16A i teraz to pierwsze urządzenie podłączone jest pod pierwsze z
    > zabezpieczeń 16A, a młotowiertarkę podłączymy pod drugie z zabezpieczeń
    > to po uruchomieniu wiertarki wyłączy zabezpieczenie główne 25A bez
    > wyłączania któregokolwiek z zabezpieczeń niższych 16A.

    tak - bo jest zle dobrane zabezpiecznie wyzego rzedu czy tez za mała moc zamowiona w
    stosunku do potrzeb.

    > Mając 3 zabezpieczenia po 16A na 3 fazach można pobrać z gniazdek 230V
    > łączną moc ponad 11kW.
    > Najczęściej zamawiana moc przyłączeniowa to 14kW i jest to najbardziej
    > rozsądna moc przyłączeniowa.
    > Jak więc widać te 11kW to już niedaleko tych 14kW i to naprawdę dużo dla
    > przeciętnego domu jednorodzinnego.

    otóż to - sytuacja ktora opisales, o duzym pobranym prądzie bo sa takie mozliwosci,
    po prostu nie wystąpi bo nie ma takiego zapotrzebowania. Nikt nie pobierze 30x16A
    tylko dlatego ze ma tyle bezpiecznikow.

    > Wskaż gdzie jest napisane, że każdy z obwodów odbiorczych musi mieć
    > oddzielne zabezpieczenie?

    obwód elektryczny składa sie z zabezpieczenia, przewodow i odbiornika. Nie ma zakazu
    ze obwód nie moze byc rozgałziony po drodze do roznych odbiorników (byle tego samego
    typu).
    Nie ma - chyba ze wystepuje słowo "wydzielony". Słowo klucz.
    czyli 183 1 pkt 4 mowi ze ma byc zabezpiecznie w obwodzie, a
    188 pkt 2, jakie masz dac obwody.

    > Zabezpieczysz gniazda wyłącznikami 6A ?
    > Proszę Cię nie rób sobie jaj.
    > Nawet zwykły odkurzacz pobiera znacznie większy prąd :)

    gniazda u siebie mam zabezpieczone po 10A i jedno zabezpieczenie w kuchni wymagało
    wymiany na 16A po dostawieniu mikrofalówki. Oswietlenia po 6A.

    b.

  • 52. Data: 2015-02-22 17:39:43
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-02-16 o 16:38, Marcin N pisze:
    > Ponarzekam sobie na złodziei po raz kolejny.
    Poczekaj parę lat. Jak się "zrestrukturyzuje" całkiem górnictwo i
    "sprywatyzuje" resztę energetyki, to będziesz z nostalgią wspominał to
    30 zł.
    Jacek

  • 53. Data: 2015-02-22 17:57:41
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-22 o 15:37, Budyń pisze:

    > duze zwarcie moze wyzwolic różnicówke, ale to nie reguła. Zwarc zrobiłem sporo i
    raczej z roznicówka nie było problemu.

    Ale potrafi wywalić i tu jest problem, bo jak wywali pojedynczą
    różnicówkę 3-fazową to nie ma prądu w całym domu.
    Niestety wielu pseudoelektryków tak właśnie wykonuje instalacje, że
    montuje jedyną różnicówkę 3-fazową zabezpieczającą cały dom.

    > A juz na 100% nie wyrzuca gdy są przeciązenia.

    Nie pisałem o przeciążeniach, że wyłącza różnicówka.
    Pisałem, że przeciążenia powodują wyłączanie zabezpieczeń głównych,
    jeżeli w obwodach rozdzielczych jest zbyt dużo zabezpieczeń równoległych.

    > w twoim rozumowaniu jest błąd logiczny - nie traktujesz tych sytuacji tak samo
    -zakładasz pobieranie wiekszego prądu. Jesli chcesz pobierac wiekszy prad to musisz
    zmienic zabezpieczenie główne bo jest za małe.

    Budyń! Zejdź na ziemię, albo się obudź :)
    Nie możesz ot tak sobie zmieniać zabezpieczenia głównego, kiedy chcesz.
    Taka wymiana wymaga przejścia całej procedury związanej z uzyskaniem
    nowych warunków, wykonania nowego projektu, a co najważniejsze
    akceptacji zakładu energetycznego.
    Ponadto każde podwyższenie mocy o kolejny 1kW wymaga uiszczenia opłaty.
    W moim regionie jest to ok. 160zł za każdy 1kW.
    Aby zwiększyć zabezpieczenie z 25A do 32A musisz podwyższyć zamówioną
    moc z 14kW do 18kW czyli o 4kW co stanowi kwotę 640zł + koszty robocizny.

    > Jeśli pobierasz powiedzmy 16A z fazy to nie ma znaczenia czy pobierasz to przez
    jeden bezpiecznik 16A czy przez 5szt x 16A.

    Jak pobierasz te 16A z fazy to nie ma problemu w obydwu przypadkach.
    Problemy się zaczynają, kiedy chcesz pobrać większy prąd i wyłączy Ci
    zabezpieczenie główne zamiast najbliższego 16A

    > tak - bo jest zle dobrane zabezpiecznie wyzego rzedu czy tez za mała moc zamowiona
    w stosunku do potrzeb.

    Wybacz, ale Twoje rozumowanie jest błędne.
    Policzmy:
    5 obwodów gniazd na każdej fazie z wyłącznikami po 16A + 5 obwodów
    oświetleniowych po 10A
    Jakie powinieneś mieć zabezpieczenie główne, aby uniknąć ewentualności
    wyłączania zabezpieczenia głównego w przypadku pełnego obciążenia
    wszystkich obwodów?
    Wychodzi na każdą fazę więcej jak po 130A co stanowi przy zasilaniu
    3-fazowym ok. 90kW
    Za sam przydział mocy zapłacisz ponad 14 tys. zł :)

    W domach jednorodzinnych zabezpieczenia główne to 25 lub 32A
    Większych się nie stosuje, chyba, że ktoś ma ogrzewanie elektryczne, ale
    wtedy zaczynają się problemy ze spełnieniem dodatkowych warunków.
    Zabezpieczenia 32A to już naprawdę full-wypas.

    > otóż to - sytuacja ktora opisales, o duzym pobranym prądzie bo sa takie mozliwosci,
    po prostu nie wystąpi bo nie ma takiego zapotrzebowania. Nikt nie pobierze 30x16A
    tylko dlatego ze ma tyle bezpiecznikow.

    Wręcz przeciwnie. Bardzo często ludzie przeciążają obwody i zdarza się
    to o wiele częściej niż awarie typu zwarcia.

> [...]
    > Nie ma - chyba ze wystepuje słowo "wydzielony". Słowo klucz.
    > czyli 183 1 pkt 4 mowi ze ma byc zabezpiecznie w obwodzie, a

    Zapis ten jest mało precyzyjny.
    Spróbuj mi zarzucić niezgodność mojego wykonania z powyższym tekstem:
    Mam zasilanie 3-fazowe.
    Montuję na każdej z faz po różnicówce 1-fazowej.
    Za każdą z różnicówek montuję po jednym wyłączniku nadmiarowo-prądowym
    16A dla obwodów gniazdek i są to kolejno wydzielone na każdej z faz
    obwody łazienka z pralką, kuchnia zazwyczaj z 2 różnych faz. Do kuchni i
    łazienki prowadzę oddzielne przewody (jeden di łazienki i dwa do kuchni)
    Do kuchni elektrycznej prowadzę dodatkowo obwód 3-fazowy.
    Reszta obwodów gniazd w pokojach prowadzona jest 3 kolejnymi obwodami,
    podłączonymi do tych 3 wyłączników nadmiarowo-prądowych 16A
    Poza tymi 3 wyłącznikami 16A podłączone są 3 wyłączniki
    nadmiarowo-prądowe 6 lub 10A po jednym na każdej fazie. Są to obwody
    oświetleniowe.
    W zależności od potrzeb wydzielam obwody z oddzielnym zabezpieczeniem
    np. do alarmu czy automatyki.

    > gniazda u siebie mam zabezpieczone po 10A i jedno zabezpieczenie w kuchni wymagało
    wymiany na 16A po dostawieniu mikrofalówki. Oswietlenia po 6A.

    Robię podobnie, kiedy klient zamawia moc przyłączeniową min. 18kW i
    wtedy ma zabezpieczenia główne 32A
    Wtedy montuję 3 różnicówki 1-fazowe na każdej fazie oraz 9 wyłączników
    nadmiarowo-prądowych, czyli na każdej z faz mam wtedy jeden wyłącznik
    16A, jeden 10A oraz jeden 6 lub 10A
    16A do obwodów większej mocy typu pralka, gniazda w kuchni
    10A do obwodów gniazd w pokojach
    6 lub 10A do obwodów oświetlenia
    Poza ww oczywiście jeszcze jest obwód gniazd 3-fazowych zabezpieczony
    oddzielną różnicówką 3-fazową i wyłącznikiem nadmiarowo-prądowym 3-fazowym.
    Ewentualnie dodatkowe wyłączniki 3 lub 6A do alarmu i automatyki i
    ewentualnie dodatkowe różnicówki 1-fazowe dla tych obwodów.
    Ale to wtedy, kiedy klient jest bogaty :)

    Naprawdę montowanie większej liczby wyłączników nadmiarowo-prądowych to
    przerost formy nad treścią.

  • 54. Data: 2015-02-22 19:58:00
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2015-02-22 o 17:57, Uzytkownik pisze:
> [...]
    > 3-fazowym ok. 90kW
    > Za sam przydział mocy zapłacisz ponad 14 tys. zł :)
    Ale zabezpieczenia obwodów są po to żeby chronić te konkretne obwody a
    nie zabezpieczenie główne przez wyłączeniem. Jak się "bez powodu"
    wyłącza zabezpieczenie główne to trzeba instalacje przeprojektować i
    przerobić.

  • 55. Data: 2015-02-22 21:17:05
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 22 lutego 2015 17:57:49 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Budyń! Zejdź na ziemię, albo się obudź :)
    > Nie możesz ot tak sobie zmieniać zabezpieczenia głównego, kiedy chcesz.

    A czy ja pisze ze kiedy chce? Mówie ze gdy ci wywala zabezpiecznie główne to masz za
    mało zamówionej mocy - i tu jest błąd, a nie w wydumanej selektywnosci.

> [...]
    > Aby zwiększyć zabezpieczenie z 25A do 32A musisz podwyższyć zamówioną
    > moc z 14kW do 18kW czyli o 4kW co stanowi kwotę 640zł + koszty robocizny.

    odwracasz sytuacje (pod wpływem tych energeryki zresztą) - jesli zamówisz 13kW to
    prad z tego jest 23,45A - i zabezpieczenie główne 25A.
    Zamawiając 14kW (prąd 25,26A) powinienes dostac zabezpieczenie takie aby ten prąd
    przepusciło - zatem następne w szeregu jest 32A. Ale ty nie zamawiasz 17kW (prad
    30,67A) które mozna pobrac z bezpiecznika 32A tylko 14! Płacisz jak za 14 -
    oczywiscie energetyka bezprawnie próbuje podciągnąć ta moc w góre, zmusic do
    zamówienia wiekszej mocy niz potrzebujesz.
    Ale to bezprawne - potrzebujesz 14 czy 16kW to tyle zamawiasz - i za tyle płacisz.
    Zabezpieczenie cie nie interesuje - niech sie energetyka martwi ze w typoszeregu nie
    ma odpowiedniego dla 16kW.
    Jak cos to sie kłóć! :)

> [...]
    > wszystkich obwodów?
    > Wychodzi na każdą fazę więcej jak po 130A co stanowi przy zasilaniu

    To absurd co wypisujesz - a dlaczego zabezpieczenie miałoby zabezpieczac sytuacje
    gdzie wszystkie obwody pracują na 100% -nigdy nie było takiej zasady - zresztą dla
    sieci stosuje sie współczyniki jednoczesnosci - a to dokładnie taka sama sytuacja,
    tylko piętro wyżej.
    Zatem prawidłowo projektując instalacje należy zacząć od mocy zapotrzebowanej. Ona ci
    okresli zabezpieczenie główne, a potem dobierasz zabezpieczenia do mocy
    poszczególnych urządzen. Zakłada sie ze one wszystkie nigdy nie chodzą jednocześnie,
    zatem sumowanie zabezpieczen nie ma sensu. Tu robisz błąd.

    > Zabezpieczenia 32A to już naprawdę full-wypas.

    to ja mam full wypas :)

    > Wręcz przeciwnie. Bardzo często ludzie przeciążają obwody i zdarza się
    > to o wiele częściej niż awarie typu zwarcia.

    Statystyka. Moze sie zdarzyc ze włączysz za duzo urządzen jednoczesnie - żadna
    tragedia ani błąd w instalacji. Ale jesli sie to powtarza nalezy skorygowac, czyli
    zwiekszyc moc zapotrzebowaną.

    zakazu ze obwód nie moze byc rozgałziony po drodze do roznych odbiorników (byle tego
    samego typu).

    > Zapis ten jest mało precyzyjny.

    z tekstu wynika ze mają być obwody (czyli osobne bezpieczniki) dla:
    oświetlenia, co najmniej jeden
    gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia, co najmniej jeden
    gniazd wtyczkowych w łazience, co najmniej jeden
    gniazd wtyczkowych do urządzeń odbiorczych w kuchni, co najmniej jeden
    oraz obwody do odbiorników wymagających indywidualnego zabezpieczenia.

    i teraz kwestia co to znaczy "wymagających indywidualnego zabezpieczenia".
    Na pewno są to takie urządzenie których instrukcja mowi ze mają miec osobne
    zabezpieczenia. Dalej nie kombinujemy bo nie jestesmy od kombinowania tylko od
    wykonania instalacji zgodnie z wiedzą techniczną - a ta jest opisana w normie.
    Normy nie musza być obowiązujące zeby stanowiły zródło wiedzy i dobrych praktyk.
    A w normie sepo-wskiej czytamy pkt 4.2.1.2 Kazdy odbiornik o mocy 2kW i wiekszej
    należy zasilić z odrębnego i przeznaczonego do niego obwodu.
    W praktyce: pralka, zmywarka, suszarka, piec co, bojler el.

    Więc jeśli elektryk zrobi instalacje zgodnie z tymi zasadami bądź łaskaw nie nazywać
    ich niedouczonymi.

> [...]
    > Za każdą z różnicówek montuję po jednym wyłączniku nadmiarowo-prądowym
    > 16A dla obwodów gniazdek i są to kolejno wydzielone na każdej z faz

    Gdybys mi zafundował łazienkę na jednym bezpieczniku 16A to by mi wybijało. A tak
    zgodnie z normalnymi zasadami pralke mam osobno.

    > Naprawdę montowanie większej liczby wyłączników nadmiarowo-prądowych to
    > przerost formy nad treścią.

    :-)

    b.

  • 56. Data: 2015-02-22 22:41:47
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-22 o 21:17, Budyń pisze:
> [...]
    Zabezpieczenie cie nie interesuje - niech sie energetyka martwi ze w typoszeregu nie

    Popełniasz podstawowy błąd, który polega na tym, że liczysz moc
    przyłączeniową dla gospodarstwa domowego tak samo jak dla zakładu
    przemysłowego czyli ze wzoru na moc w układzie 3-fazowym z
    uwzględnieniem mocy czynnej i mocy biernej dla cos. fi = 0,8
    W przypadku gospodarstw domowych moc przyłączeniową liczy się jako sumę
    3 obwodów 1-fazowych z reguły przy cos fi = 1 ponieważ w gospodarstwie
    domowym nie używa się urządzeń, które w znacznym stopniu są w stanie
    przesunąć cos fi a urządzenia typowo 3-fazowe używa się sporadycznie i
    są to zazwyczaj urządzenia (silniki) o niewielkiej mocy, a tym samym
    wprowadzające niewielkie przesunięcia prądu względem napięcia, używane
    ponadto sporadycznie.

    W gospodarstwie domowym prawie 100% odbiorników to odbiorniki 1-fazowe
    bez większych indukcyjności czy pojemności. Nawet kuchnie dwu czy trój
    fazowe to tak na prawdę urządzenia 1-fazowe pracujące na napięciu
    fazowym 230V, a nie międzyfazowym 400V. Mogą one być podłączone zarówno
    pod pojedynczą fazę 230V jak i pod dwie lub trzy fazy napięcia fazowego
    230V.

    Stąd też niechęć zakładów energetycznych do montowania jako zabezpieczeń
    głównych, zabezpieczeń o charakterystyce innej niż B, aby nie używano
    silników o zbyt dużej mocy, dla których krotność 5 jest jest zbyt mała
    dla rozruchu.

> [...]
    poszczególnych urządzen. Zakłada sie ze one wszystkie nigdy nie chodzą jednocześnie,
    zatem sumowanie zabezpieczen nie ma sensu. Tu robisz błąd.

    To była ironia :)

> [...]
    tragedia ani błąd w instalacji. Ale jesli sie to powtarza nalezy skorygowac, czyli

    Tylko po co się męczyć?

> [...]
    należy zasilić z odrębnego i przeznaczonego do niego obwodu.
    > W praktyce: pralka, zmywarka, suszarka, piec co, bojler el.

    Hmmm.....?
    Kwestia interpretacji.
    Ja to interpretuję, że muszę poprowadzić oddzielne przewody i tak
    właśnie czynię. Większe moce rozdzielam pomiędzy poszczególne fazy.

    > Więc jeśli elektryk zrobi instalacje zgodnie z tymi zasadami bądź łaskaw nie
    nazywać ich niedouczonymi.

    Nie wmawiaj mi czegoś, czego nie napisałem.
    Nie nazwałem niedouczonym tylko dlatego, że wyodrębniali dużą ilość
    obwodów lecz za to, że stosowali różnicówki 3-fazowe w obwodach 1-fazowych.
    Tak więc proszę Cię nie siej demagogii.

    > Gdybys mi zafundował łazienkę na jednym bezpieczniku 16A to by mi wybijało. A tak
    zgodnie z normalnymi zasadami pralke mam osobno.

    Ło matko!
    Ty to jesteś jak typowa baba, która czego nie dosłyszy to sobie sama
    dopowie :)

    > :-)
    >

    > b.

    Śmiej się, śmiej, a już miałem okazję widzieć przeciętny dom
    jednorodzinny, tak na oko ok. 200m2, a w nim 6 czy 7 skrzynek
    rozdzielczych w różnych pomieszczeniach, każda o wymiarach ok. 1m na
    1,5m i wszystkie prawie w całości zapełnione eSami :)

    Co autor miał tam na myśli? Cholera wie. Myślę, że elektryk dorwał
    frajera, któremu wcisnął pół hurtowni materiału, zarabiając więcej na
    tym materiale jak na robociźnie :)

  • 57. Data: 2015-02-22 23:04:35
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 22 lutego 2015 22:41:56 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    >Zabezpieczenie cie nie interesuje - niech sie energetyka martwi ze w typoszeregu nie
    ma odpowiedniego dla 16kW.

    > Popełniasz podstawowy błąd, który polega na tym, że liczysz moc

    niewazne dla jakiego cosinusa energetka ci wylicza zabezpieczenie - wazne tylko ze
    nie płacisz za moc jaką jestes w stanie fizycznie pobrac a tylko za tą o którą
    wnioskowałeś. Reszta jest gratis :-) To tylko chcialem zauwazyc, bo to ci sie moze
    przydac w bojach z energetyką :)

> [...]

    > Ja to interpretuję, że muszę poprowadzić oddzielne przewody i tak
    > właśnie czynię. Większe moce rozdzielam pomiędzy poszczególne fazy.

    przewód to nie obwód

> [...]
    > Nie nazwałem niedouczonym tylko dlatego, że wyodrębniali dużą ilość
    > obwodów lecz za to, że stosowali różnicówki 3-fazowe w obwodach 1-fazowych.

    pozwolisz ze zacytuje:
    "Jaki jest sens stosowania w przeciętnym domu mieszkalnym takiej ilości
    różnicówek oraz tylu wyłączników nadmiarowo-prądowych podłączonych
    równolegle?
    Przecież jest to totalna bzdura spowodowana niewiedzą pseudoelektryków, "

    podzielenie budynku na strefy funkcjonalne i objęcie ich różnicówkami 3f, oraz
    wydzielenie tam obwodów zgodnie z normą jest prawidłowe. Czy da sie to zrobic
    inaczej? Jasne, na milion sposobów - ale to nie znaczy ze ten człowiek jest
    pseudoelektrykiem. Bronie honoru branży :-)

> [...]
    > rozdzielczych w różnych pomieszczeniach, każda o wymiarach ok. 1m na
    > 1,5m i wszystkie prawie w całości zapełnione eSami :)

    Jeden da mało, inny za dużo - też źle, jakis złoty środek trzeba zawsze znaleźc. Ty
    popatrz co sie dzieje w domach informatyków, automatyków- serwerownie, kilometry
    skrętki, milon czujników wszystkiego - ci też mają ciekawe :-))

    > Co autor miał tam na myśli? Cholera wie. Myślę, że elektryk dorwał
    > frajera, któremu wcisnął pół hurtowni materiału, zarabiając więcej na
    > tym materiale jak na robociźnie :)

    moze i tak - ale raczej sadze ze to pomysły inwestora - oni sa czasem z kosmosu :)

    b.

  • 58. Data: 2015-02-22 23:31:01
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-02-22 o 23:04, Budyń pisze:

> [...]
    wnioskowałeś. Reszta jest gratis :-) To tylko chcialem zauwazyc, bo to ci sie moze

    Ty chyba nie zauważyłeś, że właśnie to uwzględniałem :)

    > żadna tragedia ani błąd w instalacji. Ale jesli sie to powtarza nalezy skorygowac,
    czyli zwiekszyc moc zapotrzebowaną.

    A skąd pewność, że jak zwiększysz o kolejną wartość z szeregu, znów nie
    wywali i znów nie trzeba będzie zwiększać?

    > przewód to nie obwód

    Kwestia interpretacji, bo jakoś w żadnym rozporządzeniu czy normie nie
    znalazłem definicji obwodów odbiorczych :)
    Czy obwód odbiorczy to zabezpieczenie + przewód + punkt odbiorczy czy też
    obwód to przewód + punkt odbiorczy.
    Czy wydzielenie to oznacza osobne zabezpieczenie + osobny przewód +
    osobny punkt odbiorczy czy też
    wydzielenie dotyczy obwodu składającego się z przewodu i punktu odbiorczego
    Chyba, że znasz jakieś źródło takich definicji?

> [...]
    inaczej? Jasne, na milion sposobów - ale to nie znaczy ze ten człowiek jest
    pseudoelektrykiem. Bronie honoru branży :-)

    OK. Hau, hau :)
    Ale i tak to uważam za bzdurę i przerost formy nad treścią, a stosowanie
    różnicówek 3-fazowych w obwodach 1-fazowych za poważny błąd.

  • 59. Data: 2015-02-23 08:03:45
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 22 lutego 2015 23:31:09 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > A skąd pewność, że jak zwiększysz o kolejną wartość z szeregu, znów nie
    > wywali i znów nie trzeba będzie zwiększać?

    a znikąd, bezpiecznik ma byc odpowiedni do mocy zapotrzebowanej z nie kolejny z
    szeregu.

    > Kwestia interpretacji, bo jakoś w żadnym rozporządzeniu czy normie nie
    > znalazłem definicji obwodów odbiorczych :)

    gdybym ci zlecił zrobic instalacje z rozdzielnicą i dwoma obwodami do dwóch różnych
    urządzeń to byś bez wątpienia zrobił prawidłowo bez zaglądania do definicji :)

    b.

  • 60. Data: 2015-02-23 08:16:28
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-02-22 o 14:35, Uzytkownik pisze:
    > Dla przykładu poznałeś już dwóch: tj. Budynia i mnie, zajmujących się
    > elektryką profesjonalnie i posiadających spore doświadczenie.
    > Jednak my tu się nie lansujemy i nie umieszczamy swoich reklam, bo
    > szanujemy zasady panujące na grupach dyskusyjnych.

    A gdybym jednak chciał uzyskać ofertę od obu panów, to jak Was znajdę?
    Lokalizacja: Trójmiasto.

    --
    MN