  • 41. Data: 2018-08-03 19:40:29
    Temat: Re: Podłogówka jako chłodzenie domu - do jakiej temperatury mogę bezpiecznie schłodzić?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 3 sierpnia 2018 15:53:28 UTC+2 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:
    > Mnie stacja pogodowa pokazuje 24,8C (i 59% wilgotność) Ale czekaj, Ty
    > 24C nazywasz "chłodno w domu", bo ja zrozumiałem że w domu po puszczeniu
    > zimna w podłogówkę zrobiło Ci się 22C :-P

    To było odnośnie roku temu. W tym roku zacząłem chłodzić pierwszy raz
    wczoraj, kiedy ciepłolubna małżona stwierdziła, że jednak jest ciut
    za gorąco :>

    L.

  • 42. Data: 2018-08-03 19:45:54
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 3 sierpnia 2018 16:17:07 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:
    > Kiedys sie pisalo ze temperatura pokojowa to 21. A mi wtedy jest po
    > prostu zimno.

    Dla mnie jest ok, małżona marudzi że zimno. Przestaje marudzić około +23 ;)

    > Ostatnio chcialem komus pokazac jak zimno jest w biurze i przynioslem termometr
    pirometryczny. Wszystko mialo temperature 23 stopnie.
    > A mi bylo zimno.
    > Bo wentylacja ciagle dmuchala.

    A są zjeby, które forsują ustawianie klimy na 19 w takich pomieszczeniach.
    Ja jak włażę do czegoś takiego to się czuję jak w kostnicy.

    > Jak ci rozwiazanie dziala - fajnie. Podziel sie ze dziala.
    > Jak ci nie dziala - szkoda.
    > Jak czytasz takie sprzeczne opinie - wiedz ze moze tam nie byc prawdy
    > aplikowalnej do Ciebie.

    Niestety jest za dużo zmiennych w tym. Każdy ma inną chatę, inne materiały
    i ocieplenie, rejon kraju, okna i inne duperele. Ale najważniejsze że każdy
    inaczej odbiera zimno i gorąco. Rozwiązania trzeba przećwiczyć na własnej
    dupie i dobrać pod siebie.
    Ja jestem zadowolony z tej chłodnej podłogi, ale cudów to nie robi.
    Utrzymuje względny komfort ale powietrza nie osusza, a wilgotność też
    powoduje uczucie zaduchu i gorąca. Pewnie klima byłaby w tym przypadku lepsza.
    Teraz chcę poeksperymentować z jakimś osuszaczem powietrza, bo obecnie
    mam 75% wilgotności. Zobaczymy jakie będą efekty.

    L.

  • 43. Data: 2018-08-03 19:56:15
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 3 sierpnia 2018 12:36:32 UTC-5 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Wiatrak robi wichurę którą czuć. A u mnie na ponad 700m3 kubatury leci
    > wentylacja zazwyczaj około 100m3/h, w niektóre godziny dnia odpala
    > się mocniej. Ruchu powietrza to raczej nie powoduje, a na pewno
    > nie przy podłodze :> Stąd napisałem że nie mam wiatraka.

    Zapal kadzidelko i patrz co sie dzieje.

    Jak pisalem gdzies indziej, nawet delikatny ruch powietrza czyni cuda.
    Nie trzeba dmuchac jak na radiator procesora aby sprawic ze podloga ostudzi
    pomieszczenie.

    Ale bez mieszania powietrze sie uwarstwi i chlodzenie bedzie takie se.

    Fajnie to widac na przykladzie dymu papierosowego czasem. Smugi tego dymu sie unosza
    poziomo. I nawet przejscie przez niego nie powoduje aby sie te pasma pomieszaly w
    pionie. Zazwyczaj zakreca sie na grubosci tych 20-30cm i tak zostana. Jak byly na
    wysokosci piersi to beda na tej wysokosci po przejsciu.

    Ale wiatrak czy WM sporo czyni mimo ze tego nie widac na pierwszy rzut oka.

  • 44. Data: 2018-08-03 20:24:00
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 3 sierpnia 2018 12:45:55 UTC-5 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > Teraz chcę poeksperymentować z jakimś osuszaczem powietrza, bo obecnie
    > mam 75% wilgotności. Zobaczymy jakie będą efekty.

    Mialem przez dobre dwa lata rejestracje temperatur i wilgotnosci w domu.

    Mocno sie zdziwilem ze wplyw na wilgotnosc mam nikly. Tak w lato jak i w zime.

    W zime wilgotnosc na poziomie 40%.
    Po ugotowaniu podnosi sie o 5-10%. Po skonczonym obiedzie opada w godzine.

    W lato podobnie, suszenie pomaga na chwile a potem przylatuje powietrze z zewnatrz i
    znowu jest jak bylo.

    Pozytyw taki ze czy pochmurno czy slonecznie czy deszczowo to w lato ta wilgotnosc
    jakos drastycznie nie podskakiwala.
    zazwyczaj wachania byly na poziomie 60-75%.

    Gdzies nawet mialem jakies wykresy ale nie wiem czy sie uchowalo bo mi malina zdechla
    a dane byly w rrd. A rrd jest platform+os specific. Taki urok...

  • 45. Data: 2018-08-03 20:58:48
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 03.08.2018 o 19:40, Lisciasty pisze:
    > To było odnośnie roku temu. W tym roku zacząłem chłodzić pierwszy raz
    > wczoraj, kiedy ciepłolubna małżona stwierdziła, że jednak jest ciut
    > za gorąco :>

    Ja usłyszałem to samo. Odpowiedziałem, że aż trzeba w kalendarzu zapisać ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 46. Data: 2018-08-03 20:59:35
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 03.08.2018 o 20:24, s...@g...com pisze:
    > Pozytyw taki ze czy pochmurno czy slonecznie czy deszczowo to w lato ta wilgotnosc
    jakos drastycznie nie podskakiwala.
    > zazwyczaj wachania byly na poziomie 60-75%.

    Potwierdzam, od początku maja obserwacje mam podobne.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 47. Data: 2018-08-03 21:19:53
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 03.08.2018 o 19:45, Lisciasty pisze:
    > Teraz chcę poeksperymentować z jakimś osuszaczem powietrza, bo obecnie
    > mam 75% wilgotności. Zobaczymy jakie będą efekty.

    A nie myślałem o klimatyzatorze przenośnym ~1500zł. Wydajność to ma
    3-3,5kW ~100-150m3. Jakby dać w trójnik z przepustnicą 50/50 za lub
    przed rekuperatorem... Dodatkowo też osusza ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 48. Data: 2018-08-04 08:59:52
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 3 sierpnia 2018 21:19:57 UTC+2 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:
    > A nie myślałem o klimatyzatorze przenośnym ~1500zł. Wydajność to ma
    > 3-3,5kW ~100-150m3. Jakby dać w trójnik z przepustnicą 50/50 za lub
    > przed rekuperatorem... Dodatkowo też osusza ;-)

    W tym roku nie mam czasu na takie zabawy, ale może na przyszłoroczne
    upały zrobię taki eksperyment.

    L.

  • 49. Data: 2018-08-04 09:02:15
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 3 sierpnia 2018 19:08:01 UTC+2 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:
    > Z drugiej strony, siedzieć całe dnie z opuszczonymi szczelnie roletami
    > to też nie bardzo.

    Może jakąś markizę powieś albo jakiś daszek niby ozdobny,
    małżonie dobrze sprzedać temat i powinno pójść. Latem będzie
    pomagać a zimą słońce niżej i nie będzie przeszkadzać :>

    L.

  • 50. Data: 2018-08-04 15:17:32
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Mały update jak to u mnie wygląda dzisiaj, po prawie dwóch dniach chłodzenia.

    Temp. powietrza w salonie (wysokość jakieś 1,6m a salon od południa
    i zachodu, więc teoretycznie najcieplejszy):

    http://lisciasty.firehost.pl/powietrze.jpg

    Temp. podłogi:

    http://lisciasty.firehost.pl/podloga.jpg

    Temp. na wlocie na podłogówkę:

    http://lisciasty.firehost.pl/chlodzenie.jpg

    Fota panela reku:

    http://lisciasty.firehost.pl/reku.jpg

    Z temperatury nawiewu i wywiewu widać, jak bardzo mam wciąż spieprzoną
    izolację ;)

    L.