  • 1. Data: 2010-12-30 07:04:14
    Temat: Re: Podwojny zawor czterodrogowy lub trojdrogowy
    Od: CezaryT <c...@n...poczta.fm>

    W dniu 2010-12-30 23:12, Plumpi pisze:
    > W jednej pozycji kociol gazowy pracowal by oszczednie jako dwufunkcyjny
    > zapewniajac wode dla 2 osób, pobierajac wode z zasobnika (czasami juz
    > wstepnie nagrzana solarami lub kotlem, a w drugim polozeniu woda bylaby
    > pobierana wprost z zasobnika, a kociol gazowy tylko by ladowal zasobnik.

    Czy jak kocioł dostanie wstępnie podgrzaną wodę do np 50 stopni to
    będzie w stanie ograniczyć przepływowo grzanie wychodzącej wody do
    bezpiecznej temperatury? Z reguły przepływowe mają 24kW i dużą moc
    minimalną.
    Kiedyś szukałem takiego podgrzewacza elektrycznego, który niezależnie od
    temperatury wody na wejściu daje stałą na wyjściu, mimo że grzanie
    prądem powinno być łatwiejsze do ustabilizowania, to wówczas nie
    znalazłem. A może się dużo już zmieniło?

    CezaryT

  • 2. Data: 2010-12-30 21:03:34
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Witam.

    Czy ktos z Was widzial moze podwójne zawory czterodrogowe, ewentualnie
    trójdrogowe ?
    Albo zawory pojedyncze, które mozna z soba sprzegnac ?

  • 3. Data: 2010-12-30 21:37:37
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Uzytkownik "Plumpi" <p...@o...pl> napisal w wiadomosci
    > Witam.
    >
    > Czy ktos z Was widzial moze podwójne zawory czterodrogowe,
    > ewentualnie trójdrogowe ?
    > Albo zawory pojedyncze, które mozna z soba sprzegnac ?

    Ja gdzies widzialem szesciodrogowy, czyli dwa potrójne sprzezone,
    Bylo na jakiejs stronie w jakiejs ofercie gdzie chwalili sie ze to
    taki jedyny na rynku ale nie pamietam gdzie to bylo.

    A po co sie takie sprzezone stosuje?

    Marek

  • 4. Data: 2010-12-30 22:12:20
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Uzytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > Bylo na jakiejs stronie w jakiejs ofercie gdzie chwalili sie ze to taki
    > jedyny na rynku ale nie pamietam gdzie to bylo.

    Robie taki dziwny i nietypowy projekt CWU. Chodzi o to, ze w ukladzie bedzie
    CWU z solarami + kociol weglowy + kociol gazowy.
    Poniewaz przez wiekszosc czasu dom ma byc zamieszkiwany przez 2 osoby, a od
    czasu do czasu ma sie zjezdzac rodzinka to tez beda rózne zapotrzebowania na
    ciepla wode.
    W przypadku 2 osób ciepla wode ma zapewnic dwufunkcyjny kociol gazowy.
    Kociol ten bedzie w pelni grzal te wode (kiedy nie bedzie palone w kotle
    weglowym lub nie bedzie slonca) lub tylko dogrzewal przeplywowo te wode po
    wstepnym nagrzaniu solarami lub w okresie zimowym, kedy bedzie sie chcialo
    palic domownikom w kotle to przez kociol weglowy.
    Od czasu do czasu ma sie zjezdzac rodzinka i kiedy bedzie wiecej osób w domu
    to kociol gazowy moze nie zapewnic odpowiedniej ilosci cieplej wody, kiedy
    bedzie potrzeba korzystac z 2 lazienek jednoczesnie i w tym samym czasie
    jeszcze z kuchni.
    Te zawory sa mi potrzebne po to, zeby poprzez jedno przelaczenie zespolu
    tych zaworów poprzelaczac obiegi wody CWU w taki sposób, zeby kociol gazowy
    przestal pracowac jako typowy kociol dwufunkcyjny, a zajal sie grzaniem wody
    w zasobniku lub jej dogrzewaniem.
    W ukladzie tym ma takze byc cyrkulacja wody sterowana czujkami ruchu,
    dlatego tez caly uklad przelaczen jest nieco skomplikowany.
    W sumie to moge uzyc dwóch oddzielnych elektrozaworów trójdrogowych, a ich
    cewki podlaczyc razem, ale wolalbym to zrobic na podwójnym zaworze recznym.
[...]
    Chodzi o prostote obslugi - ma byc jeden zawór i nic wiecej. Reszta zajmie
    sie elektronika kotla i dodatkowy termostat.

  • 5. Data: 2010-12-31 08:25:22
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Uzytkownik "Plumpi" <p...@o...pl> napisal w wiadomosci

    A to ciekawe bardzo co piszesz.
    Zastanawialem sie kiedys czy aby takie grzanie przeplywowe w kotle gazowym
    wody wstepnie nagrzanej w zbiorniku nie jest przypadkiem sprawniejsze niz
    utrzymywanie tej cieplej wody nonstop w zbiorniku. Bypass na zaworze
    sterowanym ze zwyklego termostatu bimetalicznego bylby tylko wlaczany wtedy
    gdyby woda w zbiorniku byla wystarczajaco ciepla aby jej nie dogrzewac juz
    kotlem. Dokladnie to co zamierzasz teraz zrobic. Gdybym tak wtedy zrobil to
    moglem polaczyc obie wezownice w zbiorniku w szeregu (górna i dolna) i obie
    by pracowaly w obwodzie soolarnym zwiekszajac znacznie sprawnosc wymiany
    ciepla po stronie solarnej.

    Marek

  • 6. Data: 2010-12-31 12:23:30
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "CezaryT" <c...@n...poczta.fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > temperatury wody na wejściu daje stałą na wyjściu, mimo że grzanie prądem
    > powinno być łatwiejsze do ustabilizowania, to wówczas nie znalazłem. A

    Zależy jaki kocioł.
    Ja robię pod kocioł ACV Kombi Kompakt. Kocioł ten ma taką możliwość
    podłączenia w szereg z zasobnikiem zasilanym solarami bądź kotłem węglowym
    grzanym do temperatury nie większej jak 85stC.
    Na stronie 15 instrukcji tego kotła
    http://www.acv.com/pl-pl/03_04/288/app.rvb masz schemat podłaczenia do
    takiego zasobnika jako kotła dogrzewającego wodę z tego zasobnika,
    wyposażonego na wyjściu w mieszacz termostatyczny, dzieki czemu zwiększa się
    wydajność CWU.
    Ja dodatkowo modyfikuję ten układ dodając możliwość odcięcia kotła gazoweg w
    chwili, kiedy w zasobniku będę miał już wystarczajaco gorącą wodę oraz
    dodaję możliwość ładowania zasobnika kotłem gazowym w razie potrzeby dużego
    wydatku wodnego.
    Niestety kocioł posiada podłączenie CWU 15mm, które przy jednoczesnym
    poborze wody w 2 łazienkach oraz kuchni może powodować spore spadki
    przepływów. Dlatego zaworami chcę przełączać kocioł z funkcji szeregowej na
    funkcję ładowania zasobnika z poborem wody bezpośrednio z zasobnika.

  • 7. Data: 2010-12-31 12:46:02
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > wody wstepnie nagrzanej w zbiorniku nie jest przypadkiem sprawniejsze niz
    > utrzymywanie tej cieplej wody nonstop w zbiorniku.

    Oczywiscie, ze jest zwalszcza jak mas solary, bo wtedy w zasobniku woda jest
    grzana tylko i wylacznie solarami. Dodatkowe dogrzewanie tego zasobnika
    zmniejsza wydajnosc solarów.

    > Bypass na zaworze sterowanym ze zwyklego termostatu bimetalicznego bylby
    > tylko wlaczany wtedy gdyby woda w zbiorniku byla wystarczajaco ciepla aby
    > jej nie dogrzewac juz kotlem.

    Po ostatecznych przemysleniach tak wlasnie bedzie. Tylko teraz szukam zaworu
    trójdrogowego z kapilara, cos jak zawór do schladzacza, ale trójdrogowy.
    Chodzi o to, zeby jak najbardziej zredukowac elementy elektroniczne i miec
    mozliwosc grzania CWU solarami oraz kotlem weglowym.
    Najsmieszniejsze bedzie w tym wszystkim to, ze kociol gazowy bedzie
    dodatkowo sprzegniety z kotlem weglowym. Przy czym ten kociol weglowy bedzie
    pracowal calkowicie grawitacyjnie przekazujac cieplo do zasobnika
    (bezposrednio) oraz do CO poprzez zawór mieszajacy, obnizajacy temperature
    wody. Calosc bedzie spieta w ukladzie zamknietym
    CO bedzie w ukaldzie mieszanym tzn. podlogówka ze wspomaganiem grzejnikami,
    przy czym same grzejniki beda mialy mozliwosc pracy grawitacyjnej, a zaworem
    mieszajacym bedzie mozna ustawic temperature grzania.
    W razie zaniku pradu bedzie mozna po prostu rozpalic w kotle weglowym, który
    zapewni cieplo w domu na poziomie niewiele nizszym jak przy pracy z
    podlogówka. Bedzie to mozliwe na skutek podniesienia temperatury zaworem
    mieszajacym.

> [...]
    > polaczyc obie wezownice w zbiorniku w szeregu (górna i dolna) i obie by
    > pracowaly w obwodzie soolarnym zwiekszajac znacznie sprawnosc wymiany

    Wrecz przeciwnie, sprawnosc solarów by zmalala. Z prostego powodu, ze ciepla
    wodac w zasobniku do góry transportuje cieplo zapewniajac wezownicy na dole
    najmniejsza temperature wody CWU jaka jest tylko mozliwa.
    Gdybys polaczyl obydwie wezownice z soba to przy spadku mocy kolektora (np.
    po poludniu) cieplo z górnej czesci zbiornika transportowane by bylo na dól.
    Tworzyl by sie efekt podobny do wymuszonego mieszania wody w zasobniku i
    rozprowadzania ciepla po calej jego objetosci.
    Tu wlasnie w przypadku solarów chodzi o to, zeby woda jak najbardziej sie
    uwarstwiala, a na samym dnie zawsze byla jak najzimniejsza woda, bo dzieki
    wiekszej róznicy temperatur pomiedzy temperatura glikolu w wezownicy, a woda
    w zasobniku zwieksza sie wydajnosc instalacji solarnych. Satad tez zasobniki
    solarne sa tym lepsze im sa bardziej smukle i wysokie, bo lepiej sie
    uwarstwia woda.

  • 8. Data: 2010-12-31 13:07:52
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Plumpi" <p...@o...pl> wrote:

> [...]
    > podłączenia w szereg z zasobnikiem zasilanym solarami bądź kotłem węglowym
    > grzanym do temperatury nie większej jak 85stC.

    Czy na tak skomplikowaną instalację inwestor ma jakiś "biznes kejs", czy to
    po prostu jego lub Twoja fantazja?
    Pytam z ciekawości, bo taka instalacja z montażem będzie pewnie kosztowała z
    25 tys. zł lub lepiej.
    Do tego zapewne zrobisz jakieś inteligentne sterowanie, które... będziesz
    tylko Ty w stanie serwisować...

    --
    Bartek

  • 9. Data: 2010-12-31 14:05:06
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > Chodzi o to, zeby jak najbardziej zredukowac elementy elektroniczne
    > i miec mozliwosc grzania CWU solarami oraz kotlem weglowym.

    Wiesz przeciez ze w silownikach sa wie krancówki. Na czas kiedy kociol
    ma brac udzial w dogrzewaniu bimetal w termostacie zbiornika jest
    akurat zalaczony, wobec tego wysterowujesz nim przekaznik z cewka na
    230V. Przekaznik rozwiera jedne a zwiera drugie styki zasilania
    silownika z którego "wystaja" trzy przewody, jeden wspólny do
    podlaczony do N a dwa Otwórz/ Zamknij podlaczasz pod naprzemienne
    styki przekaznika. Z przekaznika na L i caly ten "mózg elektronowy"
    zaczyna dzialac. Taki uklad powoduje ze prad pobierany jest tylko w
    czasie przestawiania zaworu a w funkcji grzania kotlem dodatkowo
    znikomy prad do podtrzymania kotwicy w przekazniku.

> [...]
    > ze ciepla wodac w zasobniku do góry transportuje cieplo zapewniajac
    > wezownicy na dole najmniejsza temperature wody CWU jaka jest tylko

    Mysle ze jednak nie. Po pierwsze, jak by nie bylo w chwili kiedy mam
    zlapac jak najwieksza ilosc energii z kolektora i dogrzewac kotlem
    przeplywowo to nie zalezy mi na wysokich temperaturach w górnej czesci
    zbiornika ale na równomiernym nagrzaniu calego zbiornika.
    Efekt bedzie taki ze laczac dwie wezownice zwiekszam powierzchnie
    wymiany w zbiorniku wiec na powrocie z wezownicy napewno temperatura
    glikolu bedzie nizsza co przelozy sie na nizsza temperature kolektora
    wzgledem otoczenia wiec jego sprawnosc rosnie.
    Ty masz na mysli to, ze cieplo ucieknie do góry i wezownica nadal
    bedzie w zimnej strefie. To niema jednak znaczenia gdyz przeplywajaca
    woda przez dwie wezownice od góry pozostawi nam wieksza czesc energii
    i im nizej tym bardziej bedzie ta temperatura nizsza. Tylko tyle
    bedzie ze nie bedzie takiego rozwarstwienia jak gdyby grzac tylko
    jedna wezownica ale to i tak tylko do chwili gdy warstwa goracej wody
    nie znajdzie sie w obszarze dolnej wezownicy. Jak widzisz
    temperaturowo wyglada wszystko nadal tak samo a zmienia sie tylko to
    ze zwiekszamy powierzchnie wymiany i tylko to jest tu czynnikiem
    majacym wplyw na sprawnosc.

    > Gdybys polaczyl obydwie wezownice z soba to przy spadku mocy
    > kolektora (np. po poludniu) cieplo z górnej czesci zbiornika
    > transportowane by bylo na dól.

    Nie szkodzi. Mi nie zalezy na tym aby uzyskac 20cm warstwe wody o
    temperaturze uzytkowej 50stC bo brakujace stC dogrzeje zbiornik.
    O ile w lecie raczej zawsze bedzie caly zbiornik nagrzany jak parowóz
    to nie ma to i tak zadnego znaczenia a w pozostale dni jak trzeba
    bedzie grzac to jest to bez znaczenia gdyz po opróznieniu tej
    przykladowej warstwy 20cm kociol musi grzac reszte zbiornika o sporo
    nizszej temperaturze. W moim przykladzie bedzie grzal od razu ale za
    to przez caly czas z mniejsza moca niz u ciebie po wyczerpaniu tych
    20cm wody. Wiec suma sumarum tu wszystko wyjdzie na to samiutko.

    Marek

  • 10. Data: 2010-12-31 14:07:42
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > to po prostu jego lub Twoja fantazja?
    > Pytam z ciekawości, bo taka instalacja z montażem będzie pewnie kosztowała

    Wręcz przeciwnie. Instalacja ma być uproszczona do granic możliwości i
    działać bezobsługowo tzn. klient ma jak najmniej myśleć przy tej instalacji.
    Przykładowo rezygnujemy z kilku pomp (dla przykładu pompa cyrkulacyjna ma
    pełnić także rolę pompy łaującej CWU, kocioł weglowy ma pracować w
    grawitacji), wielu zaworów, w tym także z zaworu różnicowego przy kotle
    węglowym, bo układ i tak będzie grawitacyjny oraz masy elektroniki, a całość
    będzie miała tylko jeden zasobnik CWU z 2 wężownicami jedna dla solarów, a
    druga dla kotła węglowego.
    W porównaniu do niektórych instalacji, które widywałem u ludzi oraz, którymi
    się chwalą userzy tej grupy, projektowane przeze mnie instalacje są o wiele
    mniej złożone pod względem ilości sprzętu, osprzętu i elektroniki, a przy
    tym bardziej niezawodne.
    Zawory, które będą zamontowane, mają działać bezobsługowo lub też przy jak
    najmniejszym zaangażowaniu użytkownika. Dla przykładu przełączenie CWU
    pomiędzy funkcjami OSZCZĘDNIE <-> WYDAJNIE ma być realizowane tylko jednym
    zaworem ręcznym lub wręcz całkowicie automatycznie i bez prądu. Montowane
    będzie tylko i wyłącznie to, co jest niezbędne.
    W montażu także ta instalacja nie będzie droższa, bo jestem zwolennikiem
    upraszczania każdej instalacji do granic możliwości, ale zachowując jej dużą
    funkcjonalność.

    > Do tego zapewne zrobisz jakieś inteligentne sterowanie, które... będziesz
    > tylko Ty w stanie serwisować...

    Wręcz przeciwnie, nie będzie inteligentnych sterowników. Będzie tylko
    inteligentnie zrobione sterowanie, cześciowo na zaworach bezpośredniego
    działania czyli działających bez prądu, a sterowanie elektryczne mają
    zapewniać najtańsze termostaty bimetaliczne, które kosztują poniżej
    10zł/szt. Będzie ich aż 2 szt. Jeden z termostatów będzie wyłączał pompę
    cyrkulacyjną podczas realizowania funkcji cyrkulacji, kiedy temperatura wody
    w obiegu cyrkulacji osiągnie minimum 30stC. Drugi zaś ma wyłączyć pompę
    cyrkulacyjną podczas ładowania CWU kotłem gazowym, kiedy zostanie osiągnieta
    wymagana temperatura CWU. Przy czym zauważ, że tak użyte termostaty nie będą
    miały wpływu na niemożliwość korzystania z CWU. Nawet jeżeli ulegną
    uszkodzeniu to nadal będzie można korzystać z wody, ale nie bedzie funkcji
    cyrkulacji lub ładowania CWU kotłem gazowym. Nadal pozostaje funkcja
    korzystania z zasobnika CWU dogrzewanego szeregowo kotłem gazowym.
    Jedyną inteligencją będzie mój pomysł na całość układu przy założeniu, że
    zazwyczaj najlepsze pomysły są najbardziej proste.

    Oczywiście każdy z kotłów będzie wyposażony w sterownik elektroniczny jaki
    jest przewidziany w danym kotle, a całość elektronicznego sterowania ma
    dopełnić system alarmowy, który będzie załączał pompę cyrkulacyjną tylko
    wtedy, kiedy ktoś wejdzie do łazienki lub kuchni.
    Takie sterowania przy użyciu systemów alarmowych są bardzo niezawodne i mam
    je przetestowane na niejednej instalacji od ok. 15 lat.