  • 61. Data: 2010-11-02 19:06:31
    Temat: Re: Połączenie podłogówki z grzejnikami ?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    /// Kaszpir /// wrote:

    > A ile by kosztowało sterowanie na termostatach ?
    >
    > Bo rozumiem że musi być jakiś termostat naścienny + jakiś siłownik.
    > Szczerze mówiąc wolałbym takie rozwiązanie bo są pomieszczenia
    > (sypialnia) gdzie chce niższą temperaturę.

    ale takie rozwiązanie nie ma sensu.

  • 62. Data: 2010-11-02 19:29:43
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    > ale takie rozwiązanie nie ma sensu.

    Czemu ?

    Ja w sypialni wolę chłód. Przy włączonym grzejniku nie usnę. W mieszkaniu w
    sypialni nigdy nie był u mnie włączony grzejnik.

  • 63. Data: 2010-11-02 19:38:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    /// Kaszpir /// wrote:

    > Czemu ?
    >
    > Ja w sypialni wolę chłód. Przy włączonym grzejniku nie usnę. W
    > mieszkaniu w sypialni nigdy nie był u mnie włączony grzejnik.

    ograniczysz sobie na rozdzielaczu przepływ i będziesz miał zimniej na stałe.

    regulatory z termostatami na gałęziach nie mają zbytniego sensu bo czas
    odpowiedzi pomieszczenia będzie bardzo długi, najsensowniejszy byłby układ
    regulujący w sposób ciągły z jakąś nauką charakterystyki pomieszczenia +
    uwzględniający aktualne parametry zasilania układu. imho zbyt skomplikowane.

  • 64. Data: 2010-11-02 19:40:12
    Temat: Re: Polaczenie podlogówki z grzejnikami ?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Aleksander wrote:

    > Owszem - niewiele.
    > Nie mówie, ze kalafiory sa lepsze od podlogówki.
    > Ale jak ktos sie pyta "po co" zmieniac temp. to staram
    > sie podac jakies argumenty :)
    >
    > Za kalafiorami dodac mozna jeszcze mozliwosc szybkiego
    > dosuszania prania... ;) i pewnie pare innych...

    ale tez i mocny argument przeciwko poleagajacy an tym ze grzejniki bardzo
    wysuszaja pomieszczenia.

    przy grzaniu podlogowym nie trzeba wiele wysilku aby utrzymac wilgotnosc w
    granicach 40 do 50%, grzejniki susza straszliwie.

  • 65. Data: 2010-11-02 20:06:43
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Marek Dyjor napisał:
    grzejniki susza straszliwie.

    To fakt... U mnie - minęły dwa miesiące od wylania wylewek, a jakieś
    trzy od zrobienia mokrych tynków.
    Grzeję od polowy października i...

    Wielu uprzedzało mnie, że w nowym domu jest masa wilgoci, a tu... sucho
    jak pieprz :-).

    Nie wiem z czym to się wiąże, ale kalafiory chodzą na jedną którąś tam
    gwizdka, podłogówka chwilowo wyłączona, bo kładę kafle, a tu sucho...,
    że mokry, ociekający ręcznik swobodnie powieszony na balustradzie - nie
    na grzejniku - wysycha 'na sztywno' w parę godzin :-).

    pozdr
    robercik-us

  • 66. Data: 2010-11-02 20:10:55
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-11-01 22:05, Plumpi pisze:
    > Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ale nie ma z tego powodu większych strat ciepła.
    > Trzeba tylko przewidzieć to i zrobić obwody podłogówki nieco gęściej,
    > aby skompensować mniejszą przenikalność ciepła.

    Sposobem na skompensowanie mniejszej przenikalności ciepła jest
    zwiększenie temperatury jastrychu - a to oznacza zwiększone straty. O
    ile - to trzeba policzyć.

    Nawet rzuciłem okiem na moje wyliczenia dla podłogówki. Przy mocy
    56W/m^2 (terakota, 22C) a w dół jest 2,6W/m^2 (10cm styro, 8C) - czyli
    5%. Temperatura zasilenia 45C, podłoga 27C. Ażeby to 27C uzyskać na
    drewnie zamiast terakoty trzeba podwyższyć temperaturę zasilenia.

    Współczynnik przewodnictwa cieplnego drewna w poprzek włókien wynosi
    0,16W/mK terakota ma ok. 1W/mK - czyli 7 razy więcej. Musisz się więc
    liczyć ze zwiększeniem temperatury jastrychu lub zmniejszeniem mocy
    podłogówki. Jeśli dom jest dobrze izolowany to nie potrzebujesz tych
    56W/m^2 i nie musisz dużo zwiększać temperatury jastrychu. Istotne jest
    to, że trzeba to wiedzieć PRZED zrobieniem instalacji, bo może się
    okazać, że potrzebujesz w salonie dodatkowe źródło ciepła lub liczyć się
    ze zwiększonymi stratami (zmniejsza się moc grzejnika w górę oraz
    zwiększa się moc w dół - procentowo straty są większe).

    Dotyczy to skrajnych warunków (-20C na zewnątrz, gdy zapotrzebowanie na
    moc jest maksymalne).

    M.

  • 67. Data: 2010-11-02 20:18:23
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 2 Lis, 17:07, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > daj linka bo szukam od d u szego czasu jakiej taniej pogod wki do
    > sterowania zawor w tr jdrogowych

    http://sanitsystem.pl/sklep/product_info.php?cPath=4
    1&products_id=259

    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 68. Data: 2010-11-02 20:26:11
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 2 Lis, 19:36, "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> wrote:

    > A ile by kosztowało sterowanie na termostatach ?

    Nie ma sensu w przypadku podlogowki. Za duza bezwladnosc :)

    > Bo rozumiem że musi być jakiś termostat naścienny + jakiś siłownik.

    Nie. Najlepiej zeby nic nie bylo. Na rozdzielaczu masz dla kazdej
    petli rotametry, o takie cos:

    http://techniprot.pl/_img/kat_20.jpg

    (to te na gorze:)

    I teraz - sterownik pogodowy puszcza wode o temperaturze zaleznej od
    temperatury na zewnatrz (dba o to pogodowka), a temperatury panujace w
    kazdym pokoju regulujesz sobie na tych rotametrach. Jak dobrze je
    wyregulujesz i dobiezesz krzywa grzewcza (krzywa to jest funkcja na
    podstawie ktorej pogodowka dobiera temperature wody w instalacji w
    zaleznosci od temperatury na zewnatrz) to w kazdym pomieszczeniu,
    niezaleznie od temperatury na zewnatrz, bedziesz mial ustalona przez
    Ciebie temperature.

    > Szczerze mówiąc wolałbym takie rozwiązanie bo są pomieszczenia (sypialnia)
    > gdzie chce niższą temperaturę.

    Wiec na rotametrze obwodu sypialni troche zdlawisz przeplyw i
    automatycznie bedzie tam nizsza temperatura :)

    Podlogowka jest fajna bo wybacza wiele bledow i w gruncie rzeczy IMHO
    latwo ja wyregulowac. Wybacza tez wiele instalatorskich bledow i
    czesciowo to sama sie reguluje :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 69. Data: 2010-11-02 20:30:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Adam Szendzielorz wrote:

    > http://sanitsystem.pl/sklep/product_info.php?cPath=4
    1&products_id=259

    bardzo fajny sterownik i co ciekawe krzywe nie sa proste jak w 99% drogich
    sterowników tylko krzywe :)

    do sterowania podlogówek cenna jest funkcja pomiaru sredniej temperatury
    zewnetrznej.

  • 70. Data: 2010-11-02 20:34:39
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 2 Lis, 21:30, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    41&products_id=259

    > bardzo fajny sterownik i co ciekawe krzywe nie sa proste jak w 99% drogich
    > sterownik w tylko krzywe :)

    No fajny jest i ma wszystkie potrzebne funkcje (podbijanie temperatur,
    obcinanie gory/dolu, wylaczenie pompy ponizej danej temp. i takie tam
    - no a najfajniejsza jest jego niska cena :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.