  • 41. Data: 2015-07-06 12:27:49
    Temat: Re: Polityk w TV powiedział: dom zerooenergetyczny za 270 tys zł
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 lipca 2015 12:13:37 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > Nie, ale nie tylko o energii tu była dyskusja tylko o oszczędzaniu w
    > ogólności.

    Nie do konca ;) Nikt nawet nie poruszyl tematu ograniczenia zuzycia wody -
    dyskusja jak sam temat wskazuje toczy sie o oszczedzaniu energii :-)
    Perlatory, prysznic zamiast wanny - to wszystko oszczednosci przede wszystkim
    na CWU. Woda jest tania (przynajmniej u nas na Slasku, he he :-) Ja mam
    po 5 pln / 1m3 i place zwykle za nia 50 pln / mc. W okresie letnim place
    60-70 pln, ale w lato to potrafie przez 3h podlewac za jednym zamachem
    ogrodek :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 42. Data: 2015-07-06 14:10:06
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Nie do konca ;) Nikt nawet nie poruszyl tematu ograniczenia zuzycia wody -
    > dyskusja jak sam temat wskazuje toczy sie o oszczedzaniu energii :-)

    A to perlator tylko ciepłą oszczędza czy ja czegoś nie wiem?

> [...]
    > na CWU. Woda jest tania (przynajmniej u nas na Slasku, he he :-) Ja mam
    > po 5 pln / 1m3 i place zwykle za nia 50 pln / mc.

    A ścieki :-)
    Woda owszem jest względnie tania, ale ścieki już niekoniecznie. A jak ktoś
    ma szambo to w ogóle wychodzi ciekawie: woda 5zł wywóz szamba 20zł.

    > W okresie letnim place
    > 60-70 pln, ale w lato to potrafie przez 3h podlewac za jednym zamachem
    > ogrodek :-)

    Ewidentnie Ci się nudzi :-) Ogród ma być bezobsługowy. U mnie trawie
    przysługuje podlewanie tylko przez pierwszy miesiąc od posiania a drzewom
    od zasadzenia. Przez resztę swojego życia musza sobie radzić sami :-)

    Ale ja sobie elegancko rozplantowałem 20-30 cm humusu, a pod tym glina, więc
    nawet niewielkie opady wystarczają by ziemia nie wysychała na kamień.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 43. Data: 2015-07-06 14:23:32
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 lipca 2015 14:10:30 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > A to perlator tylko ciepłą oszczędza czy ja czegoś nie wiem?

    Oszczedza. Ale rozmawiamy o oszczedzaniu energii, a nie wody :-)
    Ile kosztuje 1m3 wody, a ile jej ogrzanie? :)

    > A ścieki :-)

    Oczyszczalnia. Raz na rok wywoz nieczystosci za lekko ponad stowe :)

    > Woda owszem jest względnie tania, ale ścieki już niekoniecznie. A jak ktoś
    > ma szambo to w ogóle wychodzi ciekawie: woda 5zł wywóz szamba 20zł.

    W takim wypadku rzeczywiscie oszczedzanie wody ma sens :)

    > Ewidentnie Ci się nudzi :-) Ogród ma być bezobsługowy. U mnie trawie

    Owszem. Dlatego moze jeszcze w tym roku bede montowal nawadnianie :)
    Trawnik bez podlewania nigdy nie bedzie ladny. Po ostatnich upalach mam
    wyjarane placki, mimo ze lalem sporo wody :) Bylem w czerwcu w Portugalii i
    tam mimo non-stop upalow i palacego slonca trawa na kazdym skwerku, czy
    rondzie wygladala przepieknie. Bo jest nawadniana :-)

    > przysługuje podlewanie tylko przez pierwszy miesiąc od posiania a t
    > od zasadzenia. Przez resztę swojego życia musza sobie radzić sami :-)

    Roznie z tym bywa - z tujkami zrobilem dokladnie tak jak piszesz, przez 3 lata
    nie podlewalem ani razu, az w koncu tego roku przyszla praktycznie bezsniezna
    i sucha zima i na wiosne tujki wygladaly tragicznie - poprzysychaly!
    Na szczescie zaczalem co parenascie dni podlewac + nawozic "doiglowo" co 14
    dni i odzyly - zaczynaja sie znowu ladnie zolto-zielenic :) Iglaki jak sie
    okazuje trzeba podlewac nawet zima - jezeli nie ma sniegu.

    > Ale ja sobie elegancko rozplantowałem 20-30 cm humusu, a pod tym glina, więc
    > nawet niewielkie opady wystarczają by ziemia nie wysychała na kamień.

    Cos to moze daje - ja mam 10-15cm humusu i pod tym gline ilasta (gesta,
    ciagnaca sie, maziasta glina) ale lac wode i tak trzeba :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 44. Data: 2015-07-06 15:42:29
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Oszczedza. Ale rozmawiamy o oszczedzaniu energii, a nie wody :-)
    > Ile kosztuje 1m3 wody, a ile jej ogrzanie? :)

    Zwykle grzanie więcej, ale jak ktoś ma kolektory to się może okazać że
    ogrzanie tylko tyle co pompa obiegowa prądu wzięła.

    Mnie bliska jest idea oszczędzania sama w sobie - w imię "miłości" do
    natury. Ale oczywiście nie za wszelka cenę.

> [...]
    > tam mimo non-stop upalow i palacego slonca trawa na kazdym skwerku, czy
    > rondzie wygladala przepieknie. Bo jest nawadniana :-)

    Ale czy ona jest aż tak krótka jak Twój "dywanik"? Zauważyłem, że im wyżej
    cięta trawa tym lepiej znosi suszę. Zresztą popatrz na parki te co znam nie
    są nawadniane, a trawę kosi się raz na miesiąc i nawet w Lipcu wygląda ok.

> [...]
    > dni i odzyly - zaczynaja sie znowu ladnie zolto-zielenic :) Iglaki jak sie
    > okazuje trzeba podlewac nawet zima - jezeli nie ma sniegu.

    Nie generalizowałbym :-) Cisy i jałowce są w naszym klimacie bezobsługowe.
    Jedynie te wspomniane tFUJe potrafią sprawiać problemy. Tez mam trochę tego
    paskudztwa i jak kiedyś padnie to się nie zmartwię tylko zamienię na coś
    bardziej rodzimego bo mi nijak do brzozy czy klona nie pasują :-)

    > Cos to moze daje - ja mam 10-15cm humusu i pod tym gline ilasta (gesta,
    > ciagnaca sie, maziasta glina) ale lac wode i tak trzeba :-)

    No to albo u was mniej padało, albo ta Twoja glina bardziej przepuszczalna.
    U nas od miesiąca tylko jeden deszcz (raptem 2-3cm opadu) jakieś dwa
    tygodnie temu. Wcześniej i później kilka mżawek które nawet nie zmoczyły
    wierzchniej warstwy. Trójka dzieci biega codziennie po trawie a ta żyje i
    jeszcze ma ochotę rosnąć tak że ją kosić trzeba :-)

    Co kilka dni coś w ogrodzie kopię i wygląda to tak, że jak wbić szpadel i
    odgarnąć bryłę to widać że suche jest tylko kilka cm a niżej miękka ziemia.
    Wprawdzie nie wilgotna w dotyku, ale ciągle czarna i miękka a nie szara i
    twarda - znaczy jeszcze wilgoć trzyma. No ale u mnie glina nic nie
    przepuszcza. Jak robiłem wykop pod fundament i spadł deszcz to woda stała
    przez ponad miesiąc aż ją odpompowałem.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 45. Data: 2015-07-06 16:17:56
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 lipca 2015 15:42:52 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > Mnie bliska jest idea oszczędzania sama w sobie - w imię "miłości" do
    > natury. Ale oczywiście nie za wszelka cenę.

    Ale wody? Woda jest na ziemi w obiegu zamknietym. Wiem, ze niektorzy
    uwazaja, ze jak sie przykreci kran w Polsce to w Afryce wybucha gejzer i
    poi male spragnione murzynki ale ja tak nie mysle :)

> [...]
    > są nawadniane, a trawę kosi się raz na miesiąc i nawet w Lipcu wygląda ok.

    Wlasnie bylem w szoku, ze tam wszedzie trawka byla nisko skoszona, gesta
    i miala ciemny, jednolity zielony kolor :) Co do parkow - nie wiem o ktorym
    piszesz, ja zadko w parkach bywam. Zreszta sa rozne gusta co do trawnikow -
    moj sasiad np. uwaza, ze woli trawnik "jak natura dala" i ma na nim wszelkie
    zielsko z wszystkimi mozliwymi chwastami. Kosi dopiero jak przejsc nie mozna
    podkaszarka, nierowno. I mu sie tak podoba :) Ja zas bym tego trawnikiem nie
    nazwal - blizej temu do laki.

> [...]
    > paskudztwa i jak kiedyś padnie to się nie zmartwię tylko zamienię na coś
    > bardziej rodzimego bo mi nijak do brzozy czy klona nie pasują :-)

    U mnie to koniecznosc - droga utwardzona z byle czego, na odcinku ~120m musze
    miec szczelna zaslone przed kurzem :)

> [...]
    > wierzchniej warstwy. Trójka dzieci biega codziennie po trawie a ta żyje i
    > jeszcze ma ochotę rosnąć tak że ją kosić trzeba :-)

    Za nisko scialem przed tymi upalami :( Na 3,5cm, bym zostawil 5-6cm to by
    pewnie lepiej to zniosla :)

> [...]
    > twarda - znaczy jeszcze wilgoć trzyma. No ale u mnie glina nic nie
    > przepuszcza. Jak robiłem wykop pod fundament i spadł deszcz to woda stała

    U mnie najwiekszym problemem raczej jest ta wierzchnia ziemia. Pisalem, ze
    humus ale to taki nie do konca humus, troche sie musialo przemieszac z
    glina i trudno przepuszcza wode. Dlatego w tym roku robilem pierwszy raz
    wertykulacje z piaskowaniem, co rok sobie bede to robil, co w koncu powinno
    troche rozluznic wierzchnia warstwe i woda / powietrze beda lepiej wnikaly
    wglab.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 46. Data: 2015-07-06 17:39:13
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    oglegroups.com...

    W dniu niedziela, 5 lipca 2015 21:23:26 UTC+2 użytkownik Ghost napisał:

    >najbardziej rzetelny to ten ktory mowi ile oszczedzam - uwzglednia
    >wszystkie czynniki :)

    Uważam to za mało prawdopodobne i dlatego próbowałem pomoc ci znaleźć błąd.
    Jak widać nie chcesz go szukać :-)

  • 47. Data: 2015-07-07 11:53:53
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Ale wody? Woda jest na ziemi w obiegu zamknietym. Wiem, ze niektorzy
    > uwazaja, ze jak sie przykreci kran w Polsce to w Afryce wybucha gejzer i
    > poi male spragnione murzynki ale ja tak nie mysle :)

    Patrzysz przez pryzmat swojej oczyszczalni - wtedy OK.
    Natomiast jak ktoś ma szambo albo kanalizację to czysta woda jest takim
    samym zasobem jak energia - bo jej oczyszczenie będzie wymagało energii.
    Owszem sporo mniej energii niż podgrzanie ciepłej ale skoro mnie
    oszczędzanie nić nie kosztuje to nie ma powodu bym używał spłuczki starego
    typu.

    > Wlasnie bylem w szoku, ze tam wszedzie trawka byla nisko skoszona, gesta
    > i miala ciemny, jednolity zielony kolor :)

    Znaczy się nie mają kryzysu skoro ich stać na podlewanie,

    > Co do parkow - nie wiem o ktorym
    > piszesz

    Np. Chopina, czy Grunwaldzki w Gliwicach (ostatnio tylko te widuję)
    Oraz wiele skwerków (prawie na każdym skrzyżowaniu) - nikt ich nie podlewa
    ale też zbyt często nie kosi.

> [...]
    > mozna
    > podkaszarka, nierowno. I mu sie tak podoba :) Ja zas bym tego trawnikiem

    Ja koszę gdzieś na 5 cm wysokości i pozwalam jej rosnąc powyżej 10, może do
    15

    > U mnie to koniecznosc - droga utwardzona z byle czego, na odcinku ~120m
    > musze
    > miec szczelna zaslone przed kurzem :)

    No ja z tego samego powodu mam tuje, ale już obok rosną cisy i bukszpan i
    już za 10 lat będę miał ładny żywopłot i tuje wywalę.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 48. Data: 2015-07-07 18:14:31
    Od: Kris <k...@g...com>

    http://wgospodarce.pl/informacje/20432-kuriozalny-wy
    datek-ue-europejski-podatnik-placi-22-mln-euro-za-ob
    ieranie-winogron-dla-urzednikow-unii-europejskiej
    Ot taka ciekawostka.

    A tu poddaję pod dyskusję-JKM o cenach energi:
    "W 2014 roku cena energii elektrycznej wytworzonej w elektrowniach opalanych węglem
    spadła o 6% w porównaniu do poprzedniego okresu. Jednocześnie rachunek za prąd wzrósł
    średnio o 3,4%.
    Dlaczego nie odczuliśmy obniżki na rachunkach za prąd?
    Odpowiedź - jedną z głównych przyczyn są odnawialne źródła energii (OZE). Farmy
    wiatrowe i fotowoltaiczne powinny ludziom kojarzyć się z "zielonym" (dolarem), bo
    dużo kosztuje.
    Dlaczego więc OZE powstają WYŁĄCZNIE z pomocą dotacji unijnych?
    Z ekonomicznego punktu widzenia po prostu, to się NIE OPŁACA. Bez dofinansowań z UE,
    te zielone elektrownie nie mają ekonomicznego uzasadnienia. Dodatkowo dystrybutor en.
    elektrycznej ma OBOWIĄZEK kupić droższą energię pochodzącą z tych źródeł. Zatem za
    każdy wiatrak czy panel słoneczny płaci konsument w wyższych rachunkach za prąd.
    Już dzisiaj Niemcy dopłacają do OZE, a Polska idąc ich śladem stara się wypełnić
    narzucone przez UE założenia i limity.
    Ostatnie dane opublikowane przez instytut Agora Energiewende wskazują ile zielona
    energia będzie kosztowała zachodnich sąsiadów. Rocznie dopłacają oni ponad 20 mld
    euro rocznie! Prognozy przewidują taki stan aż do 2025 roku.
    Wystarczy dodać, że Niemcy mają najdroższy prąd w Europie. Inną ciekawostką jest to,
    że niemiecki rząd rezygnuje z opłat karnych dla elektrowni węglowych za emisję CO2.
    Czyżby przyszedł czas na rozliczenie ostatnich lat nieudolnej polityki UE pod
    wodzostwem p. Merkel"

  • 49. Data: 2015-07-07 18:48:13
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    oglegroups.com...

    >http://wgospodarce.pl/informacje/20432-kuriozalny-w
    ydatek-ue-europejski-podatnik-placi-22-mln-euro-za-o
    bieranie-winogron-dla-urzednikow-unii-europejskiej
    >Ot taka ciekawostka.

    Jest blad, to byla kwota 220 mln eur a nie 2,2

  • 50. Data: 2015-07-07 21:34:00
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 lipca 2015 18:48:30 UTC+2 użytkownik G

    > Jest blad, to byla kwota 220 mln eur a nie 2,2
    Ryli?;)