  • 11. Data: 2013-08-29 22:27:23
    Temat: Re: Pompa Ciepła - Dobór urządzenia, Dobór dolnego źródła
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 29 Aug 2013 05:14:25 -0700 (PDT), Adam

    > Ecopol to porzadna firma i porzadne pompy - wiem
    > co mowie bo znam z conajmniej kilka instalacji na ich pompach

    Co nie zmienia faktu, że pompy oferowane na gotowo są piekielnie drogie.
    Realnie to powinny kosztować 1/3 obecnej ceny (i to tylko dlatego tak
    wysoko, bo dają kompaktową i lśniącą obudowę).

    --
    Pozdor Myjk

  • 12. Data: 2013-08-30 09:26:32
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Thursday, August 29, 2013 10:27:23 PM UTC+2, Myjk wrote:

    > Co nie zmienia faktu, że pompy oferowane na gotowo są piekielnie drogie.
    > Realnie to powinny kosztować 1/3 obecnej ceny (i to tylko dlatego tak
    > wysoko, bo dają kompaktową i lśniącą obudowę).

    No nie przesadzaj, ile kosztuje sprężarka Copelanda i pozostałe duperele? W takiej
    pompie to zakładam że ze 6 tysiaków spokojnie. Więc gotowa pompa za 13 tysiaków to
    nie jest jakieś kosmiczne zdzierstwo :>

    L.

  • 13. Data: 2013-08-30 10:19:28
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 30 Aug 2013 00:26:32 -0700 (PDT), Lisciasty

    > No nie przesadzaj, ile kosztuje sprężarka Copelanda i pozostałe duperele?
    > W takiej pompie to zakładam że ze 6 tysiaków spokojnie.

    Maks. 4-6 tys. brutto. w produkcji "taśmowej".

    > Więc gotowa pompa za 13 tysiaków to nie jest jakieś kosmiczne zdzierstwo :>

    13 tys. netto. jeśli odnosić się do pompy założonej przez wątkowtówrcę.
    Brutto wychodzi "nieco" więcej. Mnie oczywiście zbytnio cena nie dziwi.
    Przy takim małym rynku takie firmy muszą na siebie jakoś zarabiać --
    sprzedają mało, zarabiają więc na przebitce.

    --
    Pozdor Myjk

  • 14. Data: 2013-08-30 10:19:48
    Od: "Konrad W." <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 18:48:38 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    więcej na jej temat? Dokumentacja na stronie producenta jest dosyć ogólna. Czy jest w
    niej pompa obiegowa i naczynie wzbiorcze do DZ? Podobnie dla "góry" - czy jest pompa
    obiegowa?

> [...]
    >
    > instalacja - i to jest w niej najlepsze bo nie ma sie w niej co zepsuc :-)

    > Zadzwon i pogadaj - to niewielki producent, p. Marek na pewno Ci udzieli
    >
    > wskazowek :) DZ ma byc wydajne i tyle - 400m2 do pompy ~9kW w glinie
    >
    > jest idealne. Ja bym zrobil 3 petle PE fi40 po 150mb kazda czyli minimalnie
    >
    > bedzie trzeba zagescic rurki (rozstaw co ok. 90cm).

    > Kazde DZ tak naprawde jest robione na oko troche - bo kazdy grunt i warunki
    >
    > gruntowe sa inne :-) Ja mam do tej pompy 550mb DZ i dziala znakomicie :)
    >
    > U Ciebie IMHO 3 petle po 150mb PE40 - bedzie perfekt :-)

    Ubiegłeś mnie :), mimo to podzielę się moimi wypocinami.
    Założyłem dwa scenariusze: DZ o powierzchni maksymalnej możlwej dla mojej działki
    oraz taką, by wydajność DZ była bliższa teoretycznej mocy, jaką można osiągnąć z
    gruntu.
    Z działki
    Dostępna szerokość [m] 20
    Dostępna długość [m] 20
    Rozstaw pętli / szer wykopu [m] 0.8
    Ilość meandrów (wykopów) 12
    Rur na wykop 2
    Całkowita długość pętli [m] 499 (bez odcinków do studzienki)
    Powierzchnia DZ [m2] 400
    Efektywność DZ [W/m.b.] 15
    Efektywność DZ [W/m2] 19

    Optimum
    Dostępna szerokość [m] 17
    Dostępna długość [m] 18
    Rozstaw pętli / szer wykopu [m] 0.8
    Ilość meandrów (wykopów) 10
    Rur na wykop 2
    Całkowita długość pętli [m] 376 (bez odcinków do studzienki)
    Powierzchnia DZ [m2] 306
    Efektywność wynikowa [W] 20
    Efektywność DZ [W/m2] 25

    Adam, według Twojej propozycji, mogło by to wyglądać następująco:
    Dostępna szerokość [m] 18
    Dostępna długość [m] 20
    Rozstaw pętli / szer wykopu [m] 0.8
    Ilość meandrów (wykopów) 11
    Rur na wykop 2
    Całkowita długość pętli [m] 458
    Powierzchnia DZ [m2] 360
    Efektywność wynikowa [W] 17
    Efektywność DZ [W/m2] 21

  • 15. Data: 2013-08-30 10:35:48
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 22:27:23 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Co nie zmienia faktu, że pompy oferowane na gotowo są piekielnie drogie.

    Nie sa. Kiedys to liczylem w rozbiciu na komponenty i gdybys to samemu
    poskladal to same czesci kosztowalyby ok 8-9k pln.

    Tam jest b. duzo miedzi i nierdzewki (ogromne wymienniki) - samo to kosztuje:)

    > Realnie to powinny kosztować 1/3 obecnej ceny (i to tylko dlatego tak
    > wysoko, bo dają kompaktową i lśniącą obudowę).

    Aha. A uwazasz tak bo? 1/3 to kosztuje sama sprezarka (3,5-4k pln).
    A gdzie reszta?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 16. Data: 2013-08-30 10:46:45
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 30 sierpnia 2013 10:19:48 UTC+2 użytkownik Konrad W. napisał:

    > Założyłem dwa scenariusze: DZ o powierzchni maksymalnej możlwej dla mojej działki
    oraz taką, by wydajność DZ była bliższa teoretycznej mocy, jaką można osiągnąć z
    gruntu.

    DZ zawsze lepiej przewymiarowac! Tutaj jedyne co to stracisz troche na mocy
    pompki obiegowej ale zyskasz zawsze na COPie.

    [...]
    > Całkowita długość pętli [m] 376 (bez odcinków do studzienki)
    > Powierzchnia DZ [m2] 306

    ^ IMO zdecydowanie ryzykowny wariant. W DZ liczy sie bardziej powierzchnia
    na ktorej sie znajduje niz dlugosc rury, w tym przypadku przy 300m2 moze sie
    grunt szybko wychladzac w efekcie czego bedziesz mial niska wydajnosc pod
    koniec sezonu.

    > Adam, według Twojej propozycji, mogło by to wyglądać następująco:
    > Dostępna szerokość [m] 18
    > Dostępna długość [m] 20
    > Rozstaw pętli / szer wykopu [m] 0.8
    > Ilość meandrów (wykopów) 11
    > Rur na wykop 2
    > Całkowita długość pętli [m] 458
    > Powierzchnia DZ [m2] 360
    > Efektywność wynikowa [W] 17
    > Efektywność DZ [W/m2] 21

    Jak masz dostepne 20x20 to wykorzystaj cale 20x20 - zrob co 85cm np., przeciez
    i tak to zakopiesz i zapomnisz gdzie jest - na DZ spokojnie mozesz sadzic
    praktycznie dowolna roslinnosc i bedzie dzialac prawidlowo, a im wieksza
    powierzchnia tym lepiej bo bedzie sie szybciej regenerowac i wolniej "zuzywac":)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 17. Data: 2013-08-30 12:10:55
    Od: "AT" <Atari!@onet.poczta.pl>

> [...]

    praktycznie dowolna roslinnosc i bedzie dzialac prawidlowo, a im wieksza
    powierzchnia tym lepiej bo bedzie sie szybciej regenerowac i wolniej

    --------------------------------

    A nie lepiej zrobić odwierty?

    Powiedz, czy poza kosztem większym odwiertów są wady? jeśli tak
    co przemawia na korzyść a co na niekorzyść?

    pozdrawiam
    AT

  • 18. Data: 2013-08-30 12:18:14
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 30 Aug 2013 01:35:48 -0700 (PDT), Adam

    > Nie sa. Kiedys to liczylem w rozbiciu na komponenty i gdybys to samemu
    > poskladal to same czesci kosztowalyby ok 8-9k pln.

    Detalicznego odbiorcę tyle by kosztowało. W zakupie hurtowym ceny idą
    automatycznie 30% w dół a i pewnie można jeszcze negocjować.

    > Tam jest b. duzo miedzi i nierdzewki (ogromne wymienniki) - samo to kosztuje:)

    Najwięcej to kosztuje ładne upakowanie tego w kompaktową i zgrabną obudowę.
    Żeby się klient nie przestraszył plątaniny rurek jak sobie drzwiczki
    otworzy. Ale dla pracy pompy nie ma to większego znaczenia. Realnie można
    to zrobić taniej, tylko przy takim markecie im się nie opłaca. Kto ma kupić
    to i tak kupi.

    > 1/3 to kosztuje sama sprezarka (3,5-4k pln).

    Nie trzeba kupować sprężarki zaprojektowanej do pracy ciągłej 24h/dobę 365
    dni w roku za taką kwotę. W realiach domu jednorodzinnego (zwłaszcza pompy
    woda-woda tylko do grzania CO/CWU w zimie i CWU w lato) to będzie
    przepłacony podzespół (choć z pewnością niezawodny). Wystarczy dużo tańsza
    rotacyjna sprężarka inwerterowa (acz nieco przewymiarowana).

    --
    Pozdor Myjk

  • 19. Data: 2013-08-30 13:05:38
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Friday, August 30, 2013 12:18:14 PM UTC+2, Myjk wrote:

    > Wystarczy dużo tańsza
    > rotacyjna sprężarka inwerterowa (acz nieco przewymiarowana).

    Być może, expertem nie jestem. Ale w świetle tego, że "renomowane" firmy wołają sobie
    za pompę 30-40 tysiaków, cena 13 tysiaków jest do zaakceptowania, w końcu ktoś to
    obmyślił, złożył i wyżyć z tego też musi. 13k to nie zdzierstwo, 30-40k to jawne
    zdzierstwo i dymanie klienta :]

    L.

  • 20. Data: 2013-08-30 19:22:04
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 30 Aug 2013 12:10:55 +0200, AT

    > A nie lepiej zrobić odwierty?

    Odwierty to najlepsze rozwiązanie (najbardziej stabilne temperaturowo).
    Wadą są tylko kosmicznie koszty w porównaniu do poziomego (m.in. dlatego,
    że nie sposób tego zrobić samemu). Najlepiej to mieć w pobliżu duży staw,
    jezioro, większy strumyk... :P

    --
    Pozdor Myjk